Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Maar, nog veel belangrijker is dat je bij een V2 de snelheid moet delen als er iemand naast je staat bij dezelfde supercharge paal.
Om het helemaal juist te hebben, aan dezelfde paal lukt immers niet, aan hetzelfde cijfer moet dit zijn. Let wel, is enkel zo aan de (oude) palen met 2 kabels. Bij de V3, die met 1 kabel maakt het niet uit.
De V2 deelt zijn vermogen (ik dacht 150kW) met 2 palen. Dus als er al een wagen staat te laden aan 90kW, dan krijgt de tweede nog 60kW.
Sowieso is de hinder in de praktijk minder dan je zou denken, als de eerste de 50% nadert, vermindert het vermogen voor hem sowieso al.

Althans zo was het initieel. Ik las ooit eens dat dat veranderd was naar ‘eerlijk verdelen’ elk 75 kW dus, maar heb dat nooit bevestigd gezien.
 
Om het helemaal juist te hebben, aan dezelfde paal lukt immers niet, aan hetzelfde cijfer moet dit zijn. Let wel, is enkel zo aan de (oude) palen met 2 kabels. Bij de V3, die met 1 kabel maakt het niet uit.
De V2 deelt zijn vermogen (ik dacht 150kW) met 2 palen. Dus als er al een wagen staat te laden aan 90kW, dan krijgt de tweede nog 60kW.
Sowieso is de hinder in de praktijk minder dan je zou denken, als de eerste de 50% nadert, vermindert het vermogen voor hem sowieso al.

Althans zo was het initieel. Ik las ooit eens dat dat veranderd was naar ‘eerlijk verdelen’ elk 75 kW dus, maar heb dat nooit bevestigd gezien.
Dank voor de toevoeging! Zelfde nummer bedoelde ik inderdaad.
 
Yep. Meer stoppen en ontspannen is veiliger. Ook al is het maar 30minuten meer op zo'n hele rit. Meestal rij ik wel snachts en dan vreet je de kilometers.

Is het al duidelijk of de Model Y's uit Berlijn, vanaf mei, gebruik gaan maken van 4680 cellen? Via tweakers las ik dat de range ook 10% a 16% meer zou zijn?
 
Yep. Meer stoppen en ontspannen is veiliger. Ook al is het maar 30minuten meer op zo'n hele rit. Meestal rij ik wel snachts en dan vreet je de kilometers.

Is het al duidelijk of de Model Y's uit Berlijn, vanaf mei, gebruik gaan maken van 4680 cellen? Via tweakers las ik dat de range ook 10% a 16% meer zou zijn?
Het ziet er naar uit dat dat niet het geval zal zijn. Volgens het laatste nieuws zal Panasonic de 4680-batterijen pas in 2023 op deftige schaal produceren: Panasonic is investing $700 million to produce Tesla 4680 battery cell by 2023

Eerder waren er ook suggesties dat die cellen in eerste instantie voor Texas zouden zijn. Uiteraard vooral speculatie.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Nog geen Tesla eigenaar maar binnekort wel. Ik twijfel nog tussen de M3 LR met acceleration boost of enhanced autopilot. Welke is het meest handige? Werkt deze enhanced autopilot wel naar behoren want sommige reviews zeggen dat ze ontgoocheld zijn over de lane change etc...
 
Nog geen Tesla eigenaar maar binnekort wel. Ik twijfel nog tussen de M3 LR met acceleration boost of enhanced autopilot. Welke is het meest handige? Werkt deze enhanced autopilot wel naar behoren want sommige reviews zeggen dat ze ontgoocheld zijn over de lane change etc...
Acceleration boost ga je volgens mij minder vaak gebruiken dan auto lane change.

Auto's zonder enhanced autopilot moet je telkens als je van rijvak wil wisselen uit de autopilot trekken, en eens aangekomen op het andere rijvak terug activeren. De geluidssignalen van het systeem kunnen dan misschien wat irritant worden als je dat vaak doet.

Auto lane change laat je toe om enkel de richtingsaanwijzer te bedienen om een rijstrookwissel op snelwegen uit te voeren. Op gewone wegen moet je het nog volledig manueel doen.

Zoals alles is het handig als je het hebt, en duur als je het niet hebt.
 
Nog geen Tesla eigenaar maar binnekort wel. Ik twijfel nog tussen de M3 LR met acceleration boost of enhanced autopilot. Welke is het meest handige? Werkt deze enhanced autopilot wel naar behoren want sommige reviews zeggen dat ze ontgoocheld zijn over de lane change etc...
Ik ving geen van beide echt nuttig. De acceleration boost is leuk voor even, maar nuttig kan je dat niet noemen.

EAP hangt af van je rijgedrag. Rijd je regelmatig lange stukken op de autostrade, dan kan het handig zijn. Maar in België zijn die verplaatsingen meestal beperkt. En de stukken autosnelweg zijn dan meestal zo druk dat EAP geen of weinig verschil zou maken. Er moet namelijk voldoende ruimte zijn om de wagen zelf van rijstrook te laten wijzigen.

Voor mij persoonlijk zou het enkel nut hebben tijdens een reistrip. Bekijk dus jouw rijgedrag en oordeel op basis daarvan. Beide opties kan je trouwens ook nadien nog aanschaffen.
 
EAP is niet perfect, maar er zijn meer zaken aan een Tesla die niet perfect zijn, andere zaken weer zeker wel. Ik rij niet ontzettend veel (25k km perjaar) maar dan wel vaak langere afstanden. Ik ben heel blij dat mijn X EAP heeft. Autopilot zonder EAP is het volgens mij gewoon net niet. Bij elke inhaalactie AP moeten uitschakelen en inschakelen zou ik niet leuk vinden. Als het druk is stuur je hem zelf even tussen het verkeer in de linkerbaan dus het werkt je ook niet tegen.

Ik geloof dat het iets van €3800,- is (zeg het maar als ik fout zit) als je dat er later bij moet kopen hik je er waarschijnlijk tegenaan maar als het al op de auto zit vind ik het wel een meerwaarde. ;)
 
Ik rij regelmatig in België en vind het wel nuttig. Maar als je nooit op de snelweg bent, heb je er niks aan.
Jij vindt alles van Tesla geweldig en nuttig…

In de driehoek Gent-Antwerpen-Brussel heb je daar weinig aan wegens te druk en te weinig afstand tussen de wagens. Zoals eerder gezegd, @tdevos moet dit beoordelen op basis van zijn rijgedrag.

Persoonlijk zou ik een huurformule hiervoor wel interessant vinden. Indien ik dan in Duitsland of Frankrijk rijd, zou ik deze optie tijdelijk aanschaffen. En misschien ook om de Limbuuuurg te doorkruisen. ;)
 
Acceleration boost heb ik niet omdat het naar mijn idee niet veel toevoegd. Standaard is de LR al snel genoeg, zelfs in de stand Chill.

Wat mij betreft is EAP het geld wel waard. FSD zou ik minder snel voor kiezen.
Als het heel druk is, is de toegevoegde waarde iets minder, maar over het algemeen is rijden op EAP net wat relaxter dan op standaard AP dankzij de auto lane changes.
 
Jij vindt alles van Tesla geweldig en nuttig…

In de driehoek Gent-Antwerpen-Brussel heb je daar weinig aan wegens te druk en te weinig afstand tussen de wagens. Zoals eerder gezegd, @tdevos moet dit beoordelen op basis van zijn rijgedrag.
YMMV, ik heb er geen problemen mee op de E17 of E19, maar ik rij vaker op de E40 en E313, inderdaad.
 
Dag iedereen,

ik ben nog geen Tesla eigenaar maar mijn volgend voertuig wordt in ieder geval een Tesla.

Graag even polsen van mensen met Tesla ervaring wat zij zouden verkiezen:
-ofwel een 2dehandse model S (40-55k €) - vind ik eenvoudigweg het mooiste model;
-ofwel een nieuwe model 3 of Y (gelijkaardige prijs) - dan heb ik de nieuwste hardware.

Gebruik: gezin met 2 jonge kinderen. 90% solo rijden voor het werk (35k km per jaar) en de rest gezinsuitstapjes en/of reizen, waarbij er wat bagage en een kinderfiets of twee moet inpassen, maar niets extreem. (Kinderwagen-fase net voorbij).

Elk standpunt zou worden geapprecieerd en meegenomen in mijn beraad :). Uiteraard plan ik elk van de kanshebbers nog te testrijden om een feel te krijgen van het voertuig maar het gaat mij vooral om een "verouderd" model aanschaffen versus een nagelnieuw.

Tnx!
 
Beginnersvraag, +1300 posts, +8000 likes en account geregistreerd in 2015 ;)

Als dat je budget is, zou ik momenteel mikken op een Model 3 of Y, afhankelijk van je noden. De Y is ruimer en praktischer, maar komt ook met hoger prijskaartje. En gewoon lekker financieren.

Nu, de S is ook een mooie auto en voor 50K kan je misschien wel wat vinden. Financiering zal wat minder voordelig zijn maar cash aftikken vind ik weer zonde van het geld. Probeer dan wel een 90D of 100D op de kop te tikken.

Maar ja, meest toekomstgericht is een nieuwe 3/Y.
 
Dag iedereen,

ik ben nog geen Tesla eigenaar maar mijn volgend voertuig wordt in ieder geval een Tesla.

Graag even polsen van mensen met Tesla ervaring wat zij zouden verkiezen:
-ofwel een 2dehandse model S (40-55k €) - vind ik eenvoudigweg het mooiste model;
-ofwel een nieuwe model 3 of Y (gelijkaardige prijs) - dan heb ik de nieuwste hardware.

Gebruik: gezin met 2 jonge kinderen. 90% solo rijden voor het werk (35k km per jaar) en de rest gezinsuitstapjes en/of reizen, waarbij er wat bagage en een kinderfiets of twee moet inpassen, maar niets extreem. (Kinderwagen-fase net voorbij).

Elk standpunt zou worden geapprecieerd en meegenomen in mijn beraad :). Uiteraard plan ik elk van de kanshebbers nog te testrijden om een feel te krijgen van het voertuig maar het gaat mij vooral om een "verouderd" model aanschaffen versus een nagelnieuw.

Tnx!
Ik vind de Y er een stuk beter uitzien dan de 3. Maar persoonlijk heb ik het niet zo op het minimalistische. Hierdoor vind ik de S en de X een mooier interieur hebben dan de 3 of de Y.
De S en de X zijn meer auto dan de 3 en de Y terwijl de 3 en de Y zuiniger zijn en sneller kunnen laden dus op lange stukken zit daar best wel wat tijd winst.

Lastig om hierin te adviseren.
 
  • Helpful
Reactions: jeewee3000