Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik reken met grote koffer op de M3LR in ABRP met 210kwh en rijd dan in basis max 120km/u. Geeft conservatieve planning, als je langzamer gaat wordt de koffertax minder.
Hebben er al vaak mee naar zuid Europa gereden. Kan prima, maar je zit wel aan veel stops (meer dan % verschil suggereert omdat je altijd met een marge werkt). Zou zelf voor die paar keer per jaar niet extra geld in accu’s stoppen.
Opladen bij SuCs probleemloos, palen van derden wisselend, granny charger in overleg met camping prettig om achter de hand te hebben.
 
.....Omdat ik de 'emotie' zoveel mogelijk uit mijn beslissing wil halen ben ik aan het rekenen geslagen met behulp van bovenstaande reviews & ABRP.

.....Ik heb alleen geen vergelijk of de cijfers / berekening van ABRP klopt met de werkelijkheid. Zien onderstaande verbruikscijfers er voor jullie herkenbaar uit?
ABRP is een leuke tool, maar naar mijn mening is deze als je met een Tesla oppad gaat totaal overbodig. ABRP is handig om vooraf een beetje een idee te krijgen van de reis, maar eenmaal onderweg wijkt ABRP (voor mij althans) teveel af van de werkelijkheid en klopt er vaak niets meer van omdat ik uiteindelijk zelf bepaal waar en wanneer ik wil stoppen.

Gewoon gaan rijden en vertrouwen op je navigatie scherm en de SUC's aanhouden die worden voorgesteld. Onderweg kun je altijd een stop eerder of later kiezen, afhankelijk van de zin die je bent en hoe druk het is onderweg.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Als het de tabellen vergelijk, komt voor mij de RWD goed uit de verf. De extra reistijd op reisdagen valt me reuze mee, scheelt maar 30/40 minuten en dat zit vooral verspreid over de laadmomenten. Ik heb de extra range in NL zeker niet nodig en daarmee blijven de netto lease kosten ongeveer gelijk met mijn Superb Combi.

Het verschil in totale reistijd met en zonder dakkoffer verschilt ongeveer 30% bij de RWD & LR, maar in beide gevallen zijn het 2 hele behapbare reizen.

Ik heb alleen geen vergelijk of de cijfers / berekening van ABRP klopt met de werkelijkheid. Zien onderstaande verbruikscijfers er voor jullie herkenbaar uit?

Ik denk dat je wel op die cijfers mag rekenen. De navigatie van Tesla begint trouwens met meer en meer parameters rekening te houden. Als je hem niet te hard op zijn staart trapt en je aan de maximum snelheid houdt kom je toch aardig in de buurt van de schatting.. Voor mijn trip tijdens de zomer was 1000km ongeveer 4x20 minuten laden. Dat klopt niet 100% omdat we ook even wat langer gegeten hebben.

Het verhaaltje dat de RWD sneller vol is. Hier een filmpje van Bjorn Nyland. Ik denk niet dat hij al een RWD Model Y heeft kunnen testen, maar hier zit je waarschijnlijk met ongeveer hetzelfde pack. Helaas hebben ze hier nog geen 4680 batterijen.

Hier een filmpje van de MYP in vergelijking met de originele LR. Uiteindelijk ga je ongeveer even snel van 10% naar een 95% laden, maar alleen is de batterij groter bij de LR.

Als je thuis kan laden (wat ik niet kan), dan heb je eigenlijk alleen maar een probleem tijdens enkele langere reizen. Hou er rekening mee dat je ook nog wat range zal verliezen door slijtage. Als het een leasing is, zal de levensduur wel meevallen en heb je na 4 jaar een nieuw exemplaar. Ze zeggen dat je de eerste 10% snel kwijt bent en daarna haast niks meer.
 
Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed. Vanmorgen nog niets aan de hand en zonet dit. Een reset van het kleine scherm en een reset van het grote scherm en een reset door bandenwissel hebben nog niet geholpen.
20221224_153055.jpg
 
…De navigatie van Tesla begint trouwens met meer en meer parameters rekening te houden. Als je hem niet te hard op zijn staart trapt en je aan de maximum snelheid houdt kom je toch aardig in de buurt van de schatting..….
Mijn ervaring van afgelopen zomer (rondje Spanje Portugal) met fietsendrager, is dat de voorspelde range van de navigatie inderdaad behoorlijk nauwkeurig was. Als je ergens ineens sneller gaat rijden past de navigatie overigens gewoon de stops aan op basis van het nieuwe berekende verbruik.
 
Het verschil in totale reistijd met en zonder dakkoffer verschilt ongeveer 30%
Ik zou een trekhaakkoffer overwegen in plaats van een dakkoffer. Zeker als deze binnen de contour van de auto past, verlengt het de aerodynamica van de auto. Een dakkoffer is altijd extra weerstand.

Bovendien kan je er makkelijker bij, geen windgeluid en je kunt de trekhaak ook gebruiken voor een fietsdrager (wel of niet I.c.m. een koffer) of een aanhanger.

Bjorn Nyland heeft eens een dakkoffer achter de auto gehangen: 0% extra verbruik tegenover ~20% extra op het dak.
Zie hier de discussie dak vs trekhaakkoffer op het wintersportforum:

Ikzelf gebruik achter de M3LR een box van Thule die bovenop hun fietsdrager wordt gemonteerd. Nadeel is de wat zwaardere constructie, voordeel is dat het vrij compact opruimt en de bruikbaarheid als fietsdrager.
 
Totale reis was 9:50 en geen onvertogen woord van de achterbank, waar 2 meiden van 7 en 9 heerlijk boeken hebben zitten verslinden.
Die meiden gaan er geen probleem mee hebben als je het een beetje positief inkleedt.

Na 4 uur gaan we stopen en daar is een speeltuin. Jullie mogen een half uur spelen.
3 uur later stoppen we opnieuw. Je mag kiezen: Mc Donalds of Burger King.
Nog eens 3 uur later strekken we een kwartiertje de benen om naar de eerste bergen te kijken (wie ziet de eerste sneeuw? en om nog wat reserve in de batterij over te houden voor op bestemming en daarna is het maar een uurtje meer.


Ik zou het wel maar etappe per etappe aankondigen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Allereerst: Wat een boel reacties, erg leuk om te zien hoe levendig dit forum is! :)

L...
Ik zou je sowieso de tip geven om als je de auto hebt een weekendje te gaan kamperen om eens te kijken wat je allemaal mee krijgt in de model Y. Wij waren verbaasd om te zien dat er in de Y bijna net zoveel ging als in een VW Touran + dakkoffer. Toen maar besloten goede kampeerkussens te kopen ipv onze eigen kussens, en zonder dakkoffer te rijden. Inpakken gaat een stuk makkelijker en scheelt in tijd en verbruik.

Als je toch meer ruimte nodig hebt dan zou ik inderdaad ook kijken naar een trekhaakkoffer.
 
Kunnen ski’s eigenlijk diagonaal in de koffer? Of moet het middendeel van de achterzetel open, als je ze in de auto wil mee nemen.
Je kan ski’s tot ongeveer 135 cm diagonaal in de koffer krijgen. Daarboven is het middendeel plat leggen het makkelijkst.
als je de hoedenmaakster wegneemt dan kan je ze ook schuin omhoog leggen. Al hengst het dan voor een deel af van de plaats van de bindingen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed. Vanmorgen nog niets aan de hand en zonet dit. Een reset van het kleine scherm en een reset van het grote scherm en een reset door bandenwissel hebben nog niet geholpen.
View attachment 888593
Tesla repareert zich zelf ook. Resets hielpen niet dus ik was al bang voor een flinke rekening, maar gistermorgen gewoon weer niets aan de hand. Nachtje slapen en alles is weer OK. :D
 
  • Like
Reactions: job-lek and ERvee
In de zomer met de Y met dakkoffer naar Italië gereden met een gemiddelde van 202 Wh/km volgens Teslafi. Mijn lifetime gemiddelde zit op 180 Wh/km (aldus Teslafi).
@peter85 Welke snelheid heb je ongeveer aangehouden tijdens de rit? Strak 100 of maximumsnelheid plus een beetje? Qua verbruik sluit dat aardig aan bij mijn berekening.

Een trekhaakkoffer is voor mij geen vervanging voor de dakkoffer, qua formaat & ruimte heb ik een dakkoffer nodig om alles mee te kunnen nemen. (en daarbovenop, ik heb er al een in de schuur staan. :))

Klopt het dat de RWD met LPF batterij met 170kwh laadt, of is die ook naar 250 gegaan met de nieuwe batterij?

Op ABRP lijkt de RWD nog niet te staan. Als ik de 62kwh gebruik zit ik aardig in de buurt van de RWD toch? Of kan ik nog iets anders instellen / kiezen op ABRP?

battery.png
 
Ik ben vandaag mijn Y RWD gaan ophalen, prachtige auto en zalig om mee te rijden! Onderweg gestopt aan Fastned om even te laden (auto was ongeveer 50% opgeladen bij ophalen), alleen zit de laadsnelheid maar rond 50kW terwijl ik aan een 300kW lader hang. Mis ik iets?
 
  • Like
Reactions: YCedric
Ik ben vandaag mijn Y RWD gaan ophalen, prachtige auto en zalig om mee te rijden! Onderweg gestopt aan Fastned om even te laden (auto was ongeveer 50% opgeladen bij ophalen), alleen zit de laadsnelheid maar rond 50kW terwijl ik aan een 300kW lader hang. Mis ik iets?
Je kan het snelst opladen wanneer je batterij onder de 10% zit en wanneer je een snellader selecteert via de navigatie-> laden. Dan gaat hij de batterij voorverwarmen om sneller te kunnen laden.
 
Je kan het snelst opladen wanneer je batterij onder de 10% zit en wanneer je een snellader selecteert via de navigatie-> laden. Dan gaat hij de batterij voorverwarmen om sneller te kunnen laden.
Is er een knop om manueel voor te verwarmen? Of enkel als je een snellader selecteert in de navigatie? Werkt dit trouwens ook met niet-Tesla snelladers en hoe weet Tesla dan dat dit een snellader is?
 
Is er een knop om manueel voor te verwarmen? Of enkel als je een snellader selecteert in de navigatie? Werkt dit trouwens ook met niet-Tesla snelladers en hoe weet Tesla dan dat dit een snellader is?
Er is voor zover ik weet geen knop, maar je ziet wel een bericht boven de navigatie dat hij aan het voorverwarmen is. Voorverwarmen bij niet Tesla heb ik nog niet nodig gehad. Als het werkt, is het bij navigatie super charters kiezen en filteren op 3 bliksem symbooltjes. Daar zie je de gekende third party snelladers.
 
Is er een knop om manueel voor te verwarmen? Of enkel als je een snellader selecteert in de navigatie? Werkt dit trouwens ook met niet-Tesla snelladers en hoe weet Tesla dan dat dit een snellader is?
Als je de snellader in de navigatie vindt dan weet je auto dat het een snellader is en gaat hij voorverwarmen. Mocht je naar een andere willen die niet in je navi staat en je zou willen voorverwarmen dan kun je naar de dichtstbijzijnde snellader navigeren dan warmt hij daar voor op. Bij mijn X is 1 1/2 uur rijden met 100 km/uur niet genoeg om de accu op te warmen zelfs als die al binnen overnacht. Hij gaat dan nog steeds 20 minuten van te voren voorverwarmen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink