Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht off-topic, maar dat heeft met opvoeding te maken. Ik heb vanaf de dag dat ik mijn rijbewijs had allerlei auto's van mijn vader gereden. Soms reed ik in 3 maanden 15k km's, gewoon voor de fun. Maar ben ook een autoliefhebber en ben altijd super zuinig geweest.
 
  • Like
Reactions: adjego and Janneman
Wellicht off-topic, maar dat heeft met opvoeding te maken. Ik heb vanaf de dag dat ik mijn rijbewijs had allerlei auto's van mijn vader gereden. Soms reed ik in 3 maanden 15k km's, gewoon voor de fun. Maar ben ook een autoliefhebber en ben altijd super zuinig geweest.
15k kilometers in 3 maanden voor fun is nog best veel, maar wel heel leuk. Zo leer je tenminste autorijden. Zelf heb ik ook in allerlei auto's gereden, van barrels tot een nieuwe Porsche. Daar heb ik ook de grenzen mee opgezocht, hoort er een beetje bij. Zeker als je jong bent! ;-)
 
  • Like
Reactions: DM231191
Helemaal mee eens, niet verantwoord, niet netjes, niet normaal. Maar wel leuk om af en toe te doen (al gaat de 220+ wel ietsje te ver ;))!!
Ik zou minder problemen hebben met 220 op een rustige snelweg dan 160 op een provinciale weg..

Ik heb mijn zoon ooit in Duitsland laten rijden (met mij er naast), en toen hebben we de 220 wel even aangetikt, maar dan kan je dus wel mee beoordelen waar het kan en waar niet...

Maar kom, ik zou een 18-jarige echt niet zomaar in een Tesla laten rijden.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik zou minder problemen hebben met 220 op een rustige snelweg dan 160 op een provinciale weg..

Ik heb mijn zoon ooit in Duitsland laten rijden (met mij er naast), en toen hebben we de 220 wel even aangetikt, maar dan kan je dus wel mee beoordelen waar het kan en waar niet...

Maar kom, ik zou een 18-jarige echt niet zomaar in een Tesla laten rijden.
Ik snap je punt, echter ligt het ook aan het tijdstip + hoe druk het op de weg is. Als het één lang recht stuk is van een paar kilometer en er rijdt helemaal niemand, dan snap ik wel dat je hem daar een keertje opentrekt.

Het ligt er ook aan hoe de 18-jarige zelf is, daar zit natuurlijk ook wel verschil in. De één is verantwoordelijker dan de ander! Echter is het wel zo, dat zij qua rijervaring natuurlijk weinig tot niets hebben (dus ook in deze, snap ik je punt). Zelf heb ik er weinig moeite mee, verschilt ook per persoon. Zoals ik hierboven al zei, heb ik altijd in allerlei auto's gereden van jongs af aan en misschien heb ik er daardoor minder moeite mee dan jij.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Zoon van 18 heeft zijn rijbewijs gehaald en wil als derde bestuurder worden toegevoegd aan onze Tesla. Is aanmelden via de app voldoende of heeft hij ook een eigen key card nodig?
Er zijn al veel tips gedeeld, maar eentje wil ik je zeker nog meegeven.
Meld het wel bij je verzekeringmaatschappij, anders kan je heel bedrogen uitkomen bij een ongeval.
Geloof me, ik kan er over meepraten, heb het zelf in levende lijve ondervonden met zoon lief (icm snelle auto's), die nu voor zijn leven gehandicapt is:(. Verzekering nul, nul. Kan er een boek over schrijven
 
Last edited:
Er zijn al veel tips gedeeld, maar eentje wil ik je zeker nog meegeven.
Meld het wel bij je verzekeringmaatschappij, anders kan je heel bedrogen uitkomen bij een ongeval.
Geloof me, ik kan er over meepraten, heb het zelf in levende lijve ondervonden met zoon lief (icm snelle auto's), die nu voor zijn leven gehandicapt is:(. Verzekering nul, nul. Kan er een boek over schrijven
Dat is exact de reden waarom ik het iedereen zou afraden om je kinderen in een Tesla of ander auto met veel vermogen te laten rijden. Natuurlijk kent iedereen zijn eigen kind en die zouden nooit te hard rijden of gek doen in de auto, maar ja ze blijven jong en onervaren, dus denk maar niet dat je eigen kind dat nooit zou doen of dat je het wel aan kunnen. Een ritje met een paar vrienden is altijd een leuke uitdaging……
Met name op lokale wegen gebeuren veel ongelukken met jeugdige berijders, bij ons in de buurt minimaal 1 tot 2 keer per jaar. Ja het is een veilige auto en als het rustig is (al-dan-niet in Duitsland) moet het kunnen is voor sommigen een argument, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat wil je als ouder niet meemaken.
 
In het verleden heb ik nooit last gehad op de spitsstrook, maar ik weet niet hoe de laatste software versie daar tegenwoordig op reageert omdat ik op mijn routes vrijwel geen spitsstroken tegenkom.
Buiten de spitsstroken die je noemt heb ik vrijwel nooit een waarschuwing bij rijbaan overschrijding en die enkele keer dat de auto waarschuwt is het terecht.
Wat mij betreft toch rijstijl omdat je onder normale omstandigheden niet over de lijnen heen gaat. Daarbij komt dat de auto lang niet onder alle omstandigheden zal waarschuwen, in de handleiding staat omschreven hoe en onder welke omstandigheden de auto zal reageren.
Ik moet toegeven, ik lees dat manual te weinig maar in dit geval kan ik de situatie die zo irriteert niet in de tekste herkennen. help me even als ik wat mis:

Lane Assist grijpt in op de besturing als de Model 3 de wegbelijning van een naastgelegen rijstrook overschrijdt (of nadert) waarin een object, bijvoorbeeld een voertuig, is gedetecteerd. In dergelijke situaties stuurt de Model 3 automatisch naar een veiligere positie op de rijstrook.
Dit vind ik volkomen logisch en dan mogen alle bellen rinkelen.

Assistent: Er wordt tegenstuur toegepast om de Model 3 in een veilige positie te houden wanneer de Model 3 wegbelijning van een naastgelegen rijstrook overschrijdt of de wegrand nadert.
Dit zal wel de situatie zijn die mij irriteert. Ik maak zelf wel uit hoe goed ik binnen de lijntjes kleur en ik heb geen auto nodig die al ingrijpt als ik de lijn nader als er verder geen objecten in de buurt zijn. Als hij op autosteer staat mag hij doen wat hem goeddunkt, maar als ik zelf rij wil ik wel op mijn manier kunnen rijden zelfs als dat volgens jullie een niet juiste rijstijl is. Nogmaals: dat maak ik zelf wel uit, zolang ik niemand in gevaar breng.
Maar er staat dat je deze functie uit kunt zetten zonder de toevoeging dat je dat elke rit moet doen zoals bij de stuurcorrectie bij noodgevallen. Dat gaan we morgen maar eens proberen.
 
Ik moet toegeven, ik lees dat manual te weinig maar in dit geval kan ik de situatie die zo irriteert niet in de tekste herkennen. help me even als ik wat mis:

Lane Assist grijpt in op de besturing als de Model 3 de wegbelijning van een naastgelegen rijstrook overschrijdt (of nadert) waarin een object, bijvoorbeeld een voertuig, is gedetecteerd. In dergelijke situaties stuurt de Model 3 automatisch naar een veiligere positie op de rijstrook.
Dit vind ik volkomen logisch en dan mogen alle bellen rinkelen.

Assistent: Er wordt tegenstuur toegepast om de Model 3 in een veilige positie te houden wanneer de Model 3 wegbelijning van een naastgelegen rijstrook overschrijdt of de wegrand nadert.
Dit zal wel de situatie zijn die mij irriteert. Ik maak zelf wel uit hoe goed ik binnen de lijntjes kleur en ik heb geen auto nodig die al ingrijpt als ik de lijn nader als er verder geen objecten in de buurt zijn. Als hij op autosteer staat mag hij doen wat hem goeddunkt, maar als ik zelf rij wil ik wel op mijn manier kunnen rijden zelfs als dat volgens jullie een niet juiste rijstijl is. Nogmaals: dat maak ik zelf wel uit, zolang ik niemand in gevaar breng.
Maar er staat dat je deze functie uit kunt zetten zonder de toevoeging dat je dat elke rit moet doen zoals bij de stuurcorrectie bij noodgevallen. Dat gaan we morgen maar eens proberen.
Natuurlijk mag je rijden zoals je zelf wilt, en ik veroordeel je rijstijl niet maar volgens de Europese regels wordt daar anders over gedacht en daarom is rijbaanassistentie sinds juli 2022 verplicht op nieuwe auto’s. Ik denk dus niet dat je deze optie permanent uit kunt zetten en ook bij een ander merk zul je rijbaanassistentie hebben.
Als je geen meldingen of ingreep wilt, zul je je rijstijl denk ik toch moeten aanpassen . Als het systeem naar je idee te snel reageert, dan zou je ook een service kunnen plannen, bij mij reageert de auto pas als ik op de lijn zit.
 
Kan iemand me helpen aan de Nederlande spraakcommando's voor het aan-/uitzetten van de gesproken navigatieaanwijzingen en het aan-/uitzetten van de leeslampjes? Ik klets me suf tegen de auto, maar begrijpen doet íe maar weinig.
Als ik de taal voor commando's op Engels zet dan werkt er ineens wel vanalles (voice guidance on/of, dome lights on/off), sterker nog na het uitspreken van de Engelse tekst staat de Nederlandse bevestiging eronder in beeld! Maar als ik deze opdrachten dan in het Nederlands geef nadat ik de taal weer op NL heb gezet wordt er weer niets begrepen
Het officiële lijstje is verdacht kort, zowel Nederlands als Engels: Voice Commands | Tesla Support
Bijvoorbeeld niets over dome lights. Zag wel een post die stelt dat je ook Engelstalige commando’s kan geven als auto op Nederlands staat. Niet geprobeerd.
Ik ervaar het als een handig feature met vreemde omissies.
 
USB music via usb stick.
Ik heb Tesla Model YRWD 2023. De 2 usb poorten in middenconsole en de 2 achter geven geen data door ( alleen opladen)...Dit staat ook in manual. Nu heb ik 2 partities aangemaakt op stick (32fat) en genoemd TESLA met subfolder Teslacam EN andere partitie MUSIC. Deze stick in dashboard aangesloten ( op plaats waar originele stick zit). De dashcam, sentry,etc. wordt gewoon opgeslagen op de Tesla partitie ( dus prima)....maar ik zie bij bronnen geen Music, dus kan niets afspelen. Oplossing???
 
USB music via usb stick.
Ik heb Tesla Model YRWD 2023. De 2 usb poorten in middenconsole en de 2 achter geven geen data door ( alleen opladen)...Dit staat ook in manual. Nu heb ik 2 partities aangemaakt op stick (32fat) en genoemd TESLA met subfolder Teslacam EN andere partitie MUSIC. Deze stick in dashboard aangesloten ( op plaats waar originele stick zit). De dashcam, sentry,etc. wordt gewoon opgeslagen op de Tesla partitie ( dus prima)....maar ik zie bij bronnen geen Music, dus kan niets afspelen. Oplossing???
Muziek op smartphone en via bluetooth streamen?