Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb de site van Maxum eens goed doorplozen maar als ik dan probeer uit te vinden wat de exacte meerwaarde is kom ik hier niet zo goed achter.

De meerwaarde is dat je met een Maxem de ‘veiligheidsmarge’ tussen een 16A groepzekering en 25A hoofdzekering kunt souperen. Waardoor je met ongeveer dezelfde snelheid kunt opladen als met een standaard 3x35A aansluiting, zonder daarvoor 700 euro extra per jaar te betalen. Met een rijtje zonnepanelen op het dak en een 22 kW AC-lader in de Tesla is de Maxem helemaal een feest.

Edit: of een andere smart charger ;-)
 
Welke merk/type aardlekschakelaar hebben jullie in gebruik?
Ik weet dat de lekstroom type B moet zijn maar zit er veel verschil in de verschillende merken?

Bij ons is alles nu van Hager en mijn elektricien wilt dit weer plaatsen maar vraagt bijna 600 voor alleen de losse aardlekschakelaar wat in mijn ogen redelijk prijzig is voor een aardlek.
 
Welke merk/type aardlekschakelaar hebben jullie in gebruik?
Ik weet dat de lekstroom type B moet zijn maar zit er veel verschil in de verschillende merken?

Bij ons is alles nu van Hager en mijn elektricien wilt dit weer plaatsen maar vraagt bijna 600 voor alleen de losse aardlekschakelaar wat in mijn ogen redelijk prijzig is voor een aardlek.

€ 600 voor een losse aardlek is diefstal.

Hager aardlekautomaat 3P+N 0,03A | Sander Vunderink

€89,00 is het eerste google resultaat.
 
Welke merk/type aardlekschakelaar hebben jullie in gebruik?

Deze wordt veel aangeraden
217949667.jpg
 
Ik heb het als volgt geinstalleerd: TWC met parallel een 16 ampere aansluiting voor als de TWC uitvalt. Met daarvoor een werkschakelaar.
Ook een foto hoe de elektra in de meterkast is aangelegd. 3 fase aardlek, automaat en telwerk.

TWC.jpg


Meterkast.jpg


En.... m'n eerste lustrum op dit forum. 100e bericht. :)
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Ik heb het als volgt geinstalleerd: TWC met parallel een 16 ampere aansluiting voor als de TWC uitvalt. Met daarvoor een werkschakelaar.
Ook een foto hoe de elektra in de meterkast is aangelegd. 3 fase aardlek, automaat en telwerk.

View attachment 311444

View attachment 311445

En.... m'n eerste lustrum op dit forum. 100e bericht. :)
Je 20e lustrum........
 
  • Funny
Reactions: DriverMS
En waar zit dat “DC gedeelte”?
Achter de AC/DC omvormer van de lader in de auto?
Als daar stroom lekt, dan grijpt hopelijk de lader van de auto zelf in?
Ja, zo heb ik het begrepen. Ik weet niet of de auto zelf een lekstroom detecteert.

"Een type B aardlekschakelaar wordt hoofdzakelijk gebruikt bij PV installaties en in laadpalen van elektrische auto's In elektrische installaties worden steeds meer power electronics gebruikt. Denk hierbij aan geschakelde voedingen (zonder draadgewonden transformatoren), Frequentie regelaars, UPS, medische apparatuur, elektrische auto’s en de laadpalen daarvoor. De Type B aardlekschakelaar is hiervoor op de markt gebracht omdat deze wel gelijkstroom en gelijkstroom componenten aan kan. De aardlekschakelaar is ook tweepolig te gebruiken. Een type B is dus een type A aardlekschakelaar maar dan met extra meetcircuit zodat deze ook gelijkstromen aan kan. Ook kan een type A gewoon worden vervangen voor een type B."

Hier is een type B aardlekschakelaar voor € 353 te koop: Type B Aardlekschakelaar 3 polig + nul 63A 30mA 10kA
 
En waar zit dat “DC gedeelte”?
Achter de AC/DC omvormer van de lader in de auto?
Als daar stroom lekt, dan grijpt hopelijk de lader van de auto zelf in?
De accu is DC. Het gaat er ok dat als de lader in de auto defect gaat en ineens 400V DC terug gaat leveren. Dat verbrand alle apparatuur in je huis is het idee.

Een Type B aardlek merkt dat op en slaat dan uit waardoor de auto is los gekoppeld van het net. Een type A kan dit niet.
 
  • Informative
Reactions: Advh
De accu is DC. Het gaat er ok dat als de lader in de auto defect gaat en ineens 400V DC terug gaat leveren. Dat verbrand alle apparatuur in je huis is het idee.

Een Type B aardlek merkt dat op en slaat dan uit waardoor de auto is los gekoppeld van het net. Een type A kan dit niet.

Ik ben zeker geen specialist op dit gebied maar wat van de werking van een type B begrijp, is dat deze er juist niet uitklapt als er een DC spanning wordt gedetecteerd en een type A juist wel. Soms onterecht, er wordt immers in de gebruiksaanwijzing van een type B gesteld dat een type A juist te gevoelig is voor DC spanningen.

Een type B schakelt ook alleen af bij een aardlek met AC en DC spanningen.
Als de auto alleen terug levert dan is er geen aardlek en staat er 400V DC op je thuis systeem.

De kans dat dit echter gebeurd, dat de lader in de auto zo kapot gaat dat deze 400V gaat terug leveren aan je thuis circuit, is nog onwaarschijnlijker dan dat Elon opdracht geeft om een heavy Flacon in jouw achtertuin te laten landen en dan moet je ook nog een aardlek hebben om een type B te laten afschakelen.

Bij een PV installatie, die al gemaakt is om spanning aan jouw thuisnetwerk te leveren, zie ik de meerwaarde wel. Een type A is minder goed in het herkennen van een aardlek bij een DC spanning en om eruit te vliegen, bij een PV-installatie, moet dan ook eerst de DC / AC converter kapot zijn of onzuiver werken en dan DC spanning gaan leveren en dan moet je ook nog een aardlek hebben.