Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ook maar even mijn thuislaadsetup showen dan.

Een dubbele load-balancing SmartEVSE met vaste kabels: type 2 met chargeport opener voor de Tesla en type 1 voor de Leaf.

Buiten zie je alleen de kabels/stekkers/houders. Aan de binnenmuur hangt de electronica. Onopvallend en gebruikersvriendelijk. En leuk hobbyproject om te knutselen :).
Hi Nexus,

Ziet er goed uit. Ben met iets soortgelijks bezig. Maar dan voor een Tesla en een Ampera E. Ik neem aan dat je de modules in een Master / Slave configuratie gebruikt? In heb nu een test setup draaien met twee slaves waarbij de slaves regelmatig spontaan en tegelijk af schakelen (zeg maar van Charging state naar Ready state switchen). Herken je dit?
 
Was het niet de bedoeling van een master/slave config dat je ook een master hebt in plaats van 2 slaves? :)
Heel scherp. Maar ik geloof niet dat ik geschreven had dat ik geen Master had? Ik heb alleen aangegeven dat ik twee slaves had. Dat was relevant omdat beide Slaves tegelijk uitschakelen. :)

Overigens heb ik een Raspberry PI Zero met RS485 interface die de rol van de Master over neemt. Daardoor ben ik (bv.) in staat om de ene Slave aan te sturen op basis van de belasting van L1 en L2 en de andere op basis van de belasting van L3, zonder dat ik twee sensor boxjes in moet zetten. Maar goed, als ik dat er bij zet gaat iedereen er van uit dat het probleem wel bij mijn Master zal liggen, dus dat doe ik maar niet :D
 
Minimale stroom is 6A. De stroom wordt bij load balancing ook gelijkmatig over de ladende voertuigen verdeeld (2 of 3?) Zou het kunnen dat de beschikbare stroom zo laag is dat je, gedeeld door 2 of 3, onder die 6A komt?
Ik zou in dat geval 1 lader altijd (dom dus) aan 6A laten werken en enkel de overige slave laten aansturen door de slimme module.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Dank je wel. Maar daar zit het probleem niet. Die 6 A ondergrens is volgens mij alleen relevant voor de master (en daarmee misschien indirect voor de gekoppelde slaves) of voor stand alone operatie. Ik kan vanuit mijn zelfgebouwde master gewoon 1 of 2 ampere per slave adverteren zonder dat de slaves af slaan (hoe de pulse er op dat moment uit ziet en wat de slaves doorgeven aan de aangesloten auto's weet ik nog niet).

Wat ik wel zie is (bv) dit:

De slave vraagt te mogen laden
De master zegt: ja met 7 ampere
De slave vraagt te mogen laden
De master zegt: ja met 7 ampere
De slave vraagt te mogen laden
De master zegt: ja met 7 ampere
De slave vraagt te mogen laden
De master zegt: ja met 8 ampere

En pas dan gaat de Slave in Charging mode. Als ik dan later in de broadcast weer eens 7 ampere door geef (om het eender voor welke slave) dan valt de slave weer terug in State A (maar zonder bericht aan de master).
 
Ik wil een losse kabel gebruiken op een rode krachtstroomstekker. Kan ik dan de standaard kabel gebruiken die mee wordt geleverd samen met de blauwe stekker? Blauw gaat dan in rood...?

Dat gaat niet denk ik...Andere kabel nodig?
De blauwe stekker is voor een 1 fase 32A aansluiting, de rode stekker is een drie fasen 16A stekker. Je hebt dus een verloopkabel nodig (en je houdt 1x16A over).
een goed overzicht vind je hier.
 
Ik wil een losse kabel gebruiken op een rode krachtstroomstekker. Kan ik dan de standaard kabel gebruiken die mee wordt geleverd samen met de blauwe stekker? Blauw gaat dan in rood...?

Dat gaat niet denk ik...Andere kabel nodig?

Bij je UMC krijg je ook een adapter voor een rood CEE 16A stopcontact.
Die kan je gebruiken.
upload_2019-1-4_15-51-16.jpeg
 
Oke, dat is mooi. Die rode staat niet op de site van Tesla. Alleen de blauwe.
Omdat je die rode er al standaard bij krijgt.
In de UK is het net andersom en krijg je de blauwe er standaard bij aangezien het net daar 1 fase is en moet je de rode los kopen.

Is die UMC ook probleemloos buiten te gebruiken in sneeuw en regen?
Ik zou hem niet in directe regen en sneeuw laten liggen, ik leg hem meestal in een plastic zak onder de auto.
 
Ik ben nog zoekende wat voor oplaadconstructie ik thuis, voor buiten, neem voor de Model 3.
Ik wil geen laadpaal inclusief kabel. Kabel is te veel inzicht.
Ik wil wel graag een kabel gebruiken met een stekker met een knopje erop waarmee de klep opengaat van de model 3.
Die gaat dacht ik alleen open met app, via scherm of via een knopje op stekker.
Met de rode stekker lijkt mij wel wat, maar dat wordt natuurlijk niet vergrendeld.
Lastig.
 
Ik ben nog zoekende wat voor oplaadconstructie ik thuis, voor buiten, neem voor de Model 3.
Ik wil geen laadpaal inclusief kabel. Kabel is te veel inzicht.
Ik wil wel graag een kabel gebruiken met een stekker met een knopje erop waarmee de klep opengaat van de model 3.
Die gaat dacht ik alleen open met app, via scherm of via een knopje op stekker.
Met de rode stekker lijkt mij wel wat, maar dat wordt natuurlijk niet vergrendeld.
Lastig.
Ik zou toch kijken naar een TWC en die dan weg zien te werken.

Niet dagelijks met de CEE (Rode stekker) en UMC gaan laden, daar is deze niet voor bedoeld.
 
ik heb dan 7,5 meter kabel nodig. En dat vind ik gewoon niet mooi als je dat zo ziet hangen.
Je kijkt er bij ons vol tegen aan. Ik heb geen tactisch plekje.

Ai ai, niet zo mooi. Om het leed wat te verzachten een paar pluspunten van jouw situatie.
Vermoedelijk...

1. Heb jij nooit auto’s van onbekenden bij jouw wall-connector staan.
2. Hoef jij nooit vijf strekkende meter Tesla in een te krappe parkeerplek te manoeuvreren wanneer deze toevallig wel vrij is.
3. Hoef jij de kabel niet over de stoep te leggen.
4. Heb jij geen rijksbeschermde gevel en dus geen gedoe met vergunningen en vragen van ambtenaren over de kleur van het apparaat in relatie tot de kleur van je gevel.
5. Beschik jij over een plek waar de installatie eenvoudig is.
enz.

Ik zou zeggen: tel je zegeningen!
 

Attachments

  • 5533DC6D-0A1D-43C1-99A9-C04C51B021C1.jpeg
    5533DC6D-0A1D-43C1-99A9-C04C51B021C1.jpeg
    540.6 KB · Views: 44
Last edited:
Ai ai, niet zo mooi. Om het leed wat te verzachten een paar pluspunten van jouw situatie.
Vermoedelijk...

1. Heb jij nooit auto’s van onbekenden bij jouw wall-connector staan.
2. Hoef jij nooit vijf strekkende meter Tesla in een te krappe parkeerplek te manoeuvreren wanneer deze toevallig wel vrij is.
3. Hoef jij de kabel niet over de stoep te leggen.
4. Heb jij geen rijksbeschermde gevel en dus geen gedoe met vergunningen en vragen van ambtenaren over de kleur van het apparaat in relatie tot de kleur van je gevel.
5. Beschik jij over een plek waar de installatie eenvoudig is.
enz.

Ik zou zeggen: tel je zegeningen!

Inderdaad vijf en meer zegeningen. Dat zie je scherp. Toch wil je ook in die situatie een goede keus maken uit de mogelijkheden die er zijn.
 
Overigens heb ik een Raspberry PI Zero met RS485 interface die de rol van de Master over neemt. Daardoor ben ik (bv.) in staat om de ene Slave aan te sturen op basis van de belasting van L1 en L2 en de andere op basis van de belasting van L3, zonder dat ik twee sensor boxjes in moet zetten. Maar goed, als ik dat er bij zet gaat iedereen er van uit dat het probleem wel bij mijn Master zal liggen, dus dat doe ik maar niet :D

Oeps. Daar lijkt het dus bij nader inzien wel aan te liggen. Foutje in de codering van te escapen characters. :confused: