Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
1) onderneming inschrijven bij de kamer van koophandel
2) energiecontract op naam van onderneming zetten
3) elk kwartaal aangifte omzetbelasting doen
4) na een jaar op basis van de kleine ondernemersregeling ontheffing van de aangifteplicht aanvragen

Ik weet alleen niet of punt 4 een speciale gunst is die alleen aan zonnepaneelondernemingen wordt verleent.
 
Het is toch simpel? Als je iets van BTW wilt verrekenen moet je gewoon een onderneming hebben. Ik zou niet weten waarom we daar van moeten afwijken.

Je moet het niet verrekenen.... het mag :)
Nee, dat is raar. De ondernemer die de autokosten betaalt heeft een BTW-probleem, niet de particulier die zijn privé-aansluiting laat gebruiken en de volle expense vergoed krijgt (als werknemer of dga of ondernemer op thuisadres). Die particulier om die reden ondernemerschap te laten faken is, met alle respect, onzin.
Als ondernemer die autokosten van een berijder voor zijn/haar rekening neemt, kun je btw-voorheffing verrekenen op, ik noem maar wat:
- aanschaf auto
- onderhoud en reparatie auto
- autowassen
- garageparkeren
- olie en smeermiddelen
- brandstoffen
- e-laden op elke publieke/semi-publieke aansluiting
- aanschaf laadpaal thuis
- onderhoud en reparatie laadpaal thuis
MAAR NIET op e-laden op een particuliere aansluiting, hoewel daar ook BTW op drukt en het nog steeds over zakelijke kosten gaat.

De fiscus (staatssecretaris) neemt met enige regelmaat maatregelen, ook op detailniveau en in een marginale context, die ongewenste situaties rechtzetten. Kan hier ook prima. De VER heeft dit ook op haar verlanglijstjes staan, vzv ik weet.

Ik snap werkelijk jullie tegenwerpingen niet. Ik laat het er verder bij.
 
Nee, dat is raar. De ondernemer die de autokosten betaalt heeft een BTW-probleem, niet de particulier die zijn privé-aansluiting laat gebruiken en de volle expense vergoed krijgt (als werknemer of dga of ondernemer op thuisadres). Die particulier om die reden ondernemerschap te laten faken is, met alle respect, onzin.
Als ondernemer die autokosten van een berijder voor zijn/haar rekening neemt, kun je btw-voorheffing verrekenen op, ik noem maar wat:
- aanschaf auto
- onderhoud en reparatie auto
- autowassen
- garageparkeren
- olie en smeermiddelen
- brandstoffen
- e-laden op elke publieke/semi-publieke aansluiting
- aanschaf laadpaal thuis
- onderhoud en reparatie laadpaal thuis
MAAR NIET op e-laden op een particuliere aansluiting, hoewel daar ook BTW op drukt en het nog steeds over zakelijke kosten gaat.

De fiscus (staatssecretaris) neemt met enige regelmaat maatregelen, ook op detailniveau en in een marginale context, die ongewenste situaties rechtzetten. Kan hier ook prima. De VER heeft dit ook op haar verlanglijstjes staan, vzv ik weet.

Ik snap werkelijk jullie tegenwerpingen niet. Ik laat het er verder bij.
Is toch hetzelfde als een ondernemer een auto van een particulier of niet btw plichtige koopt, daar zit ook geen btw meer op want die zit er nu in.
 
Is toch hetzelfde als een ondernemer een auto van een particulier of niet btw plichtige koopt, daar zit ook geen btw meer op want die zit er nu in.
Nou nee, die auto wordt niet geleverd door een autodealer of handelaar, terwijl daarentegen die stroom zo goed als onmiddellijk voorafgaand aan levering eigendom van een btw-plichtige ondernemer is en wordt geleverd op aanvraag van een btw-ondernemer, en terwijl de persoon die de aansluiting heeft uitsluitend een faciliterende positie voor de ondernemer heeft (beschikbaar stellen van de locatie en infra, waarbij die infra in veel gevallen ook nog eens wordt betaald door of zelfs eigendom is van die ondernemer) waarbij de ondernemer eigenlijk de stroom voor zich laat inkopen door die persoon die daarbij dus handelt in opdracht van, zeg maar als agent van, de ondernemer. Zolang die particulier er geen marge op zet, heeft die geen enkel economisch belang bij de transactie.
 
Nou nee, die auto wordt niet geleverd door een autodealer of handelaar, terwijl daarentegen die stroom zo goed als onmiddellijk voorafgaand aan levering eigendom van een btw-plichtige ondernemer is en wordt geleverd op aanvraag van een btw-ondernemer, en terwijl de persoon die de aansluiting heeft uitsluitend een faciliterende positie voor de ondernemer heeft (beschikbaar stellen van de locatie en infra, waarbij die infra in veel gevallen ook nog eens wordt betaald door of zelfs eigendom is van die ondernemer) waarbij de ondernemer eigenlijk de stroom voor zich laat inkopen door die persoon die daarbij dus handelt in opdracht van, zeg maar als agent van, de ondernemer. Zolang die particulier er geen marge op zet, heeft die geen enkel economisch belang bij de transactie.
En als die particulier zonnepanelen op zijn dak heeft maar alleen 's nachts laadt?
 
Ik heb een overschot (omdat ik onze Tesla's uiteindelijk toch meestal op kantoor laad) aan zonnepanelen bij mijn woning neergelegd op kosten van mijn bv. De stroom gebruik ik voor het laden van mijn zakelijke auto's. Als ik t overschot terug zou leveren aan het net krijg ik daar na saldering ca. 7 cent voor. Nu leveren de zonnepanelen van mijn bv de stroom terug via mijn privé aansluiting. Dit wordt dus ook nog gesaldeerd met mijn privé verbruik. Omdat de bv nu niet de 7 cent terugkrijgt vd energiemaatschappij betaal ik voor de privé gebruikte kWh 7 cent aan mijn bv. Want die wil ik niet tekort doen natuurlijk.
 
  • Helpful
Reactions: ERvee
En als die particulier zonnepanelen op zijn dak heeft maar alleen 's nachts laadt?
Dan gaat er dus 's nachts eveneens stroom vrijwel direct van de ene BTW-ondernemer naar de andere BTW-ondernemer..? 🧐

Je wilde eigenlijk het omgekeerde scenario aanwijzen als reden om een case te maken om géén BTW-aftrek toe te staan?? Dan kan ik uit mijn werkdomein nog wel een reeks scenario's bedenken waarom iets fiscaal niet zou moeten kunnen terwijl het wel mogelijk is gemaakt... Ik krijg de indruk dat je het gewoon niet wilt, zeg dat dan 😜
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Kan iemand verzinnen hoe het mogelijk is dat mijn EV-Box een tijdlang niet op alle fasen stroom heeft geleverd, en tussendoor eenmalig ineens wel, en later weer niet?

"Niet op alle fasen stroom" is ook wat het scherm in de auto zegt. SC ziet niets geks.

Opladen gaat verder overal goed. Het ligt dus niet aan de auto of (losse) kabel.

Ik ging er al enige tijd vanuit dat de paal zelf niet goed is. Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik recent eenmalig weer de volle 11kW (69 km/u), nu en verder steeds 45 km/u en ik meen bij vorige laadbeurten ook wel een stuk lager te hebben gezien.
Benieuwd!
 
Zoals met alles: meten is weten...

Misschien een te laag voltage op een fase? Ik monitor al enige tijd het net hier, en zie vaak 's avonds dat ding onder de 220V duiken. Soms is wat je op het scherm ziet niet wat er echt gebeurt, en misschien slaat de EV-Box er een fase uit bij te weinig voltage?

1631786357048.png


Of misschien is er echt een onderbreking op één van de L's.
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Even wat anders: ik ga een 2e Tesla Wall Charger monteren, maar deze moet buiten op de oprit staan.

Heeft er iemand interessante en budgetbewuste adviezen naar montagebeugels/palen/...

Ik vind Stijlvolle laadpaal voor Tesla, Elvi, Alfen & anderen mooi, maar ook niet goedkoop. Ik merk wel dat andere modellen quasi even duur lijken.

View attachment 710873
Mijn eerste gedachte was: dat is toch gewoon een paal? Die koop je bij de bouwmarkt, je boort wat gaatjes en eventueel geef je ‘m een kleurtje. Stevig vastzetten doe je met een zakje beton.

Maar toen bekeek ik even die website. En die “simpele” paal is best vernuftig. Qua montage en kabelmanagement. En het ziet er strak uit. De prijs viel me eigenlijk nog niet heel erg tegen. Ja, het is best een bedrag. Maar je bent dan wel stijlvol en klaar. Dus misschien hoef je niet meer verder te zoeken.

Een heel snel zoektochtje gaf me nog andere soort palen. Ook steeds voor ongeveer dat bedrag.
 
Even wat anders: ik ga een 2e Tesla Wall Charger monteren, maar deze moet buiten op de oprit staan.

Heeft er iemand interessante en budgetbewuste adviezen naar montagebeugels/palen/...

Ik vind Stijlvolle laadpaal voor Tesla, Elvi, Alfen & anderen mooi, maar ook niet goedkoop. Ik merk wel dat andere modellen quasi even duur lijken.

View attachment 710873
Alu profiel gelakt bestellen? Zonder zwarte lak super goedkoop, met lak 50% duurder ofzo...

Gaatjes boren klaar... Of wat ik uiteindelijk heb gedaan.

Naar de bouwmarkt voor een schutting paal, potje zwarte verf, schilderen en klaar voor ik dacht 15 euro.
 
  • Like
Reactions: job-lek