Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Is jouw auto misschien een leaseauto en jouw pas ook van de zaak? Dan zou het natuurlijk onder gastgebruik kunnen vallen. Anders zou ik het niet weten.
Nope, eigen auto en eigen pas (van eigen zaak ;) )
Pas werkt gewoon (heb die betreffende dag nog in Leiden de auto geladen.)

Vanmorgen nog even getest. Auto had vannacht geladen (hiep!), bij vertrek de auto met de pas losgekoppeld (en de kabel uit de kast getrokken) van de laadkast. Even getest of het weer normaal werkte door de auto met de laadpas (kabel weer in de kast geduwd) aan te koppelen, geen probleem meer.

Lijkt een software glitch
 
Is jouw auto misschien een leaseauto en jouw pas ook van de zaak? Dan zou het natuurlijk onder gastgebruik kunnen vallen. Anders zou ik het niet weten.
Dat zou niet uit mogen maken. In het portal voer je je eigen pasnummer in en die valt dan onder “thuis verbruik”. Alle onbekende passen worden gezien als gastgebruik (in geval je gastgebruik aan hebt staan)
 
Ik was aan het rondkijken op het internet of er bidirectionale thuis laders zijn. Ik kwam toen uit op de wallbox quasar 2. De wallbox quasar 1 is uitsluitend geschikt voor de Nissan leaf of de e-nv 200. Zit er hier iemand in de wallboxen wereld die iets meer over de werking kan uitleggen. Ik vind dit erg interessant daar ik op de zaak tegen een erg laag tarief kan laden. Dit zou potentieel wel leuk zijn als straks het salderen eraf gaat. Dan kan je in de wintermaanden lekker je ev gebruiken om je huis van stroom te voorzien.

 
Mijn eerste vraag is….welke auto rij jij die al kan terugleveren over DC?

De Quasar 2 is vooralsnog alleen voor de US aangekondigd dacht ik maar ik heb nog steeds geen prijs ervan gezien. Een Quasar 1 is al ruim 5000€, de 2 zal daar nog wel flink boven zitten. Stel dat je een dubbeltje zou verdienen per kWh dan moet je 50000 kWh van de zaak naar thuis brengen (een eenvoudige Tesla Wall Connector heb je voor 500€).

Daar ben je wel een paar jaartjes mee bezig denk ik.
 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn
Mijn eerste vraag is….welke auto rij jij die al kan terugleveren over DC?

De Quasar 2 is vooralsnog alleen voor de US aangekondigd dacht ik maar ik heb nog steeds geen prijs ervan gezien. Een Quasar 1 is al ruim 5000€, de 2 zal daar nog wel flink boven zitten. Stel dat je een dubbeltje zou verdienen per kWh dan moet je 50000 kWh van de zaak naar thuis brengen (een eenvoudige Tesla Wall Connector heb je voor 500€).

Daar ben je wel een paar jaartjes mee bezig denk ik.
Een duidelijk verhaal, dat soort prijzen zijn wel stevig. Echter een thuis accu is ook minstens zo duur. Met het toekomstige tarief zou het bijna 40 cent verschil worden met laden op de zaak en thuis.
Betreffende de auto, je kunt dus niet stellen ik kan snelladen op ccs dan kan ik ook terug leveren op ccs? De conversie gebeurd hier in de wallbox van DC naar ac. Onze toekomstige auto heeft wel v2l maar daar laat je geen huis op draaien enkel een apparaat.
 
Op dit moment is er maar een auto die echt kan terugleveren: de Leaf via Chademo. Het is dan ook logisch dat alleen hiervoor al een bidorectionele lader beschikbaar is. Een DC-lader is hoe dan ook duur. En met een DC/AC omvormer extra is de prijs niet onbegrijpelijk.
Voor een AC bidirectionele lader heb je in de auto zo'n omvormer nodig. Ik zou denken dat de controller van de auto doe ook de motor aanstuurt hiertoe kan geprogrammeerd worden maar het moet wel gebeuren. Voorlopig komen enkel de EV6 en de Ioniq5 met hun V2L in de buurt.
 
  • Informative
Reactions: Stijntje
Een duidelijk verhaal, dat soort prijzen zijn wel stevig. Echter een thuis accu is ook minstens zo duur. Met het toekomstige tarief zou het bijna 40 cent verschil worden met laden op de zaak en thuis.
Betreffende de auto, je kunt dus niet stellen ik kan snelladen op ccs dan kan ik ook terug leveren op ccs? De conversie gebeurd hier in de wallbox van DC naar ac. Onze toekomstige auto heeft wel v2l maar daar laat je geen huis op draaien enkel een apparaat.
Helaas betekent kunnen laden inderdaad niet meteen de mogelijkheid tot ontladen. Er is zowel hardware als software voor benodigd.
De VW ID serie schijnt het aan boord te hebben met een softwareupdate aanstaande die het mogelijk zou moeten maken. Maar ik heb al berichten gezien dat het wellicht beperkt wordt tot 10.000kWh en/of 400 uur, waarschijnlijk om degradatie van de batterij te beperken.

Overigens: indien werknemers de mogelijkheid krijgen stroom van de zaak mee naar huis te nemen dan gaat de fiscus daar vast en zeker ook iets van vinden…
 
Voor degenen met een ANWB energiecontract met uurprijzen:

Screenshot_20221004_164218_Gmail.jpg
 
Ik wijzig de volgende weken mijn installatie thuis van mono naar 3 fase (3 x 400V +N -40A-27,7 kVA ) , dit om meer zonnepanelen te kunnen voorzien . Momenteel laad ik onze 2 Tesla's op met een Tesla wall connector mono fase , 32 A aan ca 45km/h. Met 3 fase voeding naar de Tesla wall connector zou ik een zekering kunnen plaatsen van 25A , waarbij ik aan ca 75 km/h kan opladen . Wel leuk meegenomen, maar zou dit veelvuldig "sneller" laden invloed hebben op de levensduur batterij ?
 
Ik wijzig de volgende weken mijn installatie thuis van mono naar 3 fase (3 x 400V +N -40A-27,7 kVA ) , dit om meer zonnepanelen te kunnen voorzien . Momenteel laad ik onze 2 Tesla's op met een Tesla wall connector mono fase , 32 A aan ca 45km/h. Met 3 fase voeding naar de Tesla wall connector zou ik een zekering kunnen plaatsen van 25A , waarbij ik aan ca 75 km/h kan opladen . Wel leuk meegenomen, maar zou dit veelvuldig "sneller" laden invloed hebben op de levensduur batterij ?

Ik hou als vuistregel aan -> in 3,5 uur opladen van bijna leeg naar bijna vol is niet van invloed op de levensduur van de accu.
Met deze vuistregel kun je voor alle Li-ion batterijen snel bepalen of je aan de veilige kant zit.
 
Ik hou als vuistregel aan -> in 3,5 uur opladen van bijna leeg naar bijna vol is niet van invloed op de levensduur van de accu.

Het heeft niks met tijd te maken en alles met vermogen.

Je kunt beter als vuistregel hanteren dat laden tot 1C niet van invloed is op de levensduur van de accu.

Heb je een 75kWh pack, dan kun je altijd veilig laden tot 75kW, etc.

Oftewel, op een thuis aansluiting zit je altijd veilig want 25A is "maar" 3*25*230 = ~17kW.

Je hebt natuurlijk wel meer verliezen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het heeft niks met tijd te maken en alles met vermogen.

Je kunt beter als vuistregel hanteren dat laden tot 1C niet van invloed is op de levensduur van de accu.

Heb je een 75kWh pack, dan kun je altijd veilig laden tot 75kW, etc.

Oftewel, op een thuis aansluiting zit je altijd veilig want 25A is "maar" 3*25*230 = ~17kW.

Je hebt natuurlijk wel meer verliezen.

Als vakidioten onder elkaar zou ik inderdaad met andere kentallen gaan smijten.

Maar de gemiddelde Nederlander heeft geen flauw idee wat "1C" is en weet vaak niet eens wat de capaciteit van de accu/batterij in de EV, hybride, E-bike of accu heggenschaar is. Vervolgens begrijpen ze de rekenmethode en is men het na een half jaar vergeten. Vandaar de vermelde vuistregel in tijd -> universeel toepasbaar voor een leek.
 
Ik stap per 6 november over op dynamisch tarief. Heb gister de wall connector van Tesla binnen gekregen. Heb een jaar met 230V geladen (wel 3 fasen dus 3Kw per uur) Dat was voor mij altijd voldoende aangezien m'n woon-werk verkeer slechts 5 km is.

Nu echter, met de huidige energieprijzen, vind ik het aantrekkelijk geworden om gebruik te maken van de dynamiek van de stroomprijs.