Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik maak overigens geen reclame voor Frank energie hoor ;). Want zoals ik gister al opmerkte, als ik de ANWB vergelijk met Frank dan zitten daar toch verschillen tussen. Ook als ik vergelijk met kale inkoop + BTW (wat je bij Frank en ANWB kunt selecteren). ANWB is dan goedkoper.

Ik neem ook aan dat de diverse opslagen van overheidswege en energiebelastingen bij iedere aanbieder hetzelfde zijn.
 
Ik mis in het hele verhaal de nuance over teruglevering. Er wordt vergeten dat de teruglevering ook tegen die tarieven gaat, en wat blijkt: overdag, als de teruglevering maximaal en de prijs minimaal (of zelfs negatief) is. 's Nachts betaal je dan wel weer de hoofdprijs.

Ergo: niet interessant als je zonnepanelen hebt.
 
Ik mis in het hele verhaal de nuance over teruglevering. Er wordt vergeten dat de teruglevering ook tegen die tarieven gaat, en wat blijkt: overdag, als de teruglevering maximaal en de prijs minimaal (of zelfs negatief) is. 's Nachts betaal je dan wel weer de hoofdprijs.

Ergo: niet interessant als je zonnepanelen hebt.
Zo een dingen worden inderdaad pas interessant als je je vraag kan sturen, en opslaan. In combinatie met V2G zouden variabele tarieven heerlijk zijn, want je kan opslaan in je ruime batterij wat je nodig hebt, en terug leveren wanneer de tarieven hoog zijn - en nog genoeg hebben om 's avonds aangenaam te vertoeven.

Zonder lokale opslag is het moeilijk om rond te krijgen...
 
Ik mis in het hele verhaal de nuance over teruglevering. Er wordt vergeten dat de teruglevering ook tegen die tarieven gaat, en wat blijkt: overdag, als de teruglevering maximaal en de prijs minimaal (of zelfs negatief) is. 's Nachts betaal je dan wel weer de hoofdprijs.

Ergo: niet interessant als je zonnepanelen hebt.
Dat is niet mijn ervaring, de tarieven lijken vooral 's ochtends vroeg (01-05u) en rond het middaguur goedkoop te zijn. Over het geheel genomen ligt de prijs van 9-16u (wanneer je zon hebt) hoger dan het 24-uurs gemiddelde.

Overigens kan je ook verdienen met "arbitrage": op Tweakers stond het verhaal van iemand die een 2e aansluiting/meterkast had genomen met een vast (maandelijks) tarief, en vervolgens maximaal terug leverde als het variabele tarief goedkoper was. Of de wereld er zo veel beter van wordt weet ik niet, maar slim is het wel 😆
 
  • Like
Reactions: ERvee and cousin_IT
Hoe zit dat eigenlijk als je nog een terugdraaiende teller hebt (Belgiê)
In de zomer heb ik netto niets verbruikt.
Nu begin ik te verbruiken en dalen de tarieven ook.
Als ze mijn verbruik aan een jaargemiddelde rekenen, is dat in mijn nadeel.
Een terugdraaiende teller is dom, en kan niet meewerken met variabele tarieven. Het gekste wat je ermee doen is een aparte teller voor dag en nacht.

En da's nu ook wat je ziet met mensen die vast hielden aan hun terugdraaiende teller: ja, je kon salderen (wat je in de zomer had opgewekt kon je met betaling van forfaitair berekend prosumententarief terug afnemen) maar dan kan je natuurlijk niet genieten van de hogere injectietarieven of hogere inkomsten als je meer op het net zet dan dat je zelf verbruikt.
 
Ik mis in het hele verhaal de nuance over teruglevering. Er wordt vergeten dat de teruglevering ook tegen die tarieven gaat, en wat blijkt: overdag, als de teruglevering maximaal en de prijs minimaal (of zelfs negatief) is. 's Nachts betaal je dan wel weer de hoofdprijs.

Ergo: niet interessant als je zonnepanelen hebt.
Je weet wat je jaarlijks saldeert, dus als je dat bedrag op “0” of in elk geval op een laag bedrag stelt voor het worst case scenario dan zit je voor je berekening altijd veilig.
 
Ik mis in het hele verhaal de nuance over teruglevering. Er wordt vergeten dat de teruglevering ook tegen die tarieven gaat, en wat blijkt: overdag, als de teruglevering maximaal en de prijs minimaal (of zelfs negatief) is. 's Nachts betaal je dan wel weer de hoofdprijs.

Ergo: niet interessant als je zonnepanelen hebt.
Waren Een hoop momenten van de zomer waarbij ik met de zonnepanelen tegen een hoge prijs heb gesaldeerd. Na de zomer gingen de prijzen fors omlaag. Zit dus met nog een behoorlijk buffer die ik moet weg strepen voor april.
 
Saldering gebeurt voor particulieren op jaarbasis (dat is de wet, daar mag je niet omheen ;)). Wat is het tarief waartegen wordt gesaldeerd? Dat ligt bij deze constructie heel veel gecompliceerder dan hier wordt gedacht.
Helaas staat het niet zo letterlijk in de wet. Zie bijvoorbeeld: Solar Magazine - ACM over salderingsregeling: ‘Salderen moet jaarlijks, maar staat niet letterlijk in de wet’ en Solar Magazine - Salderingsregeling: voorbeeldbrief ACM voor eigenaren zonnepanelen die benadeeld worden door energiebedrijven.

Daardoor zijn sommige energiemaatschappijen (stiekem) begonnen met salderen per tariefperiode. Budget Energie was daarvan de bekendste. Omdat ze het ook eerlijk op die manier communiceerden. Uiteindelijk heeft Budget Energie deze week hun besluit onder druk teruggedraaid: Budget Energie draait soberder vergoeding zonnepanelen terug.

Greenchoice schijnt ook te salderen per tariefperiode. Maar is daar uiterst vaag over. Lees voor de aardigheid eens dit topic door: Greenchoice jaarrekening saldering incorrect? - Duurzame energie en installaties - GoT.
 
Salderen per tariefperiode was eigenlijk altijd wel de norm, maar de tariefperiode was altijd een jaar (of een veelvoud daarvan). Er werd dan niet van 1 januari t/m 31 december gesaldeerd maar bijvoorbeeld van 27 juli t/m 26 juli (als je contract op 27 juli was ingegaan).
Dat is natuurlijk geen groot probleem. Het probleem begint als je kortere tariefperiodes als een jaar hebt. Mij is nooit gevraagd mijn meterstand door te geven bij een tariefsverhoging, dus ik vraag me af hoe ze mijn verbruik nu precies kunnen afrekenen. De enige vragen voor meterstanden heb ik gekregen aan het eind van de contractperiode.

Maar salderen per maand was iig niet zoals het ooit bedoeld was. Maar de vraag is wel hoe je dat dan moet doen als je per maand een tarief hebt (of als je bij een aanbieder met uurtarieven zit).
 
Salderen per tariefperiode was eigenlijk altijd wel de norm, maar de tariefperiode was altijd een jaar (of een veelvoud daarvan). Er werd dan niet van 1 januari t/m 31 december gesaldeerd maar bijvoorbeeld van 27 juli t/m 26 juli (als je contract op 27 juli was ingegaan).
Dat is natuurlijk geen groot probleem. Het probleem begint als je kortere tariefperiodes als een jaar hebt. Mij is nooit gevraagd mijn meterstand door te geven bij een tariefsverhoging, dus ik vraag me af hoe ze mijn verbruik nu precies kunnen afrekenen. De enige vragen voor meterstanden heb ik gekregen aan het eind van de contractperiode.

Maar salderen per maand was iig niet zoals het ooit bedoeld was. Maar de vraag is wel hoe je dat dan moet doen als je per maand een tarief hebt (of als je bij een aanbieder met uurtarieven zit).

Heb je een slimme meter?
Ik zag op de factuur de meterstanden bij data tarief (&BTW) wijziging staan -> waren op afstand uitgelezen via de slimme meter.
Aansluitingen met een oude "domme" meter moeten wel meterstanden doorgeven op betreffende data? (anders kunnen ze alleen maar gaan "schatten")
 
Nope, ik heb nog een oude ferrarismeter. Van de zomer kreeg ik bericht dat mijn meter vervangen moest worden omdat die afgekeurd zou zijn maar dat als ik geen slimme meter wilde ik dat de monteur even moest zeggen. Bleek dat hij zowel gas- als elektriciteitsmeter ging vervangen en toen ik zei "maar ik wil geen slimme meter" was zijn oplossing simpel: "dan laten we de elektriciteitsmeter gewoon hangen".
Prima hoor. En dus kreeg ik een tijdje geleden gewoon nog de vraag om mijn meterstand door te geven.