Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen als je zonnepanelen neemt dan moet je hem laten wisselen. Anders mag je simpelweg niet terugleveren. Voor zover ik weet heeft het hof bepaald dat het klimaat akkoord bindend is en dus nageleefd moet worden.
Heb je geen zonnepanelen dan is het prima.
Ik weet niet in hoeverre het een verplichting is. Ik ken een aantal gevallen die de zonnepanelen al jaren hebben en ze netjes aangemeld hebben en nog steeds een oude meter hebben. Als je je zonnepanelen aanmeld weet de netbeheerder dat je zonnepanelen hebt. En die zou moeten weten wat voor meter je hebt.
 
De afbouw van het salderen is ook al uitgesteld tot 2025, dan zal enige verplichting van een teruglevermeter ook wel zijn uitgesteld. En ook 2025 staat nog niet in steen.
I know…. Helaas is dat klimaatakkoord bindend verklaard en staat daar geen uitzondering vanwege het salderen in maar puur om inzicht te krijgen. Er hoeft maar één vervelende topambtenaar tussen te zitten die denkt zo ev3n een begroting sluitend te krijgen en je bent jaren aan het procederen.
Laten we in iedergeval hopen dat het salderen nog veel langer doorgaat zoals nu.
 
Ik weet niet in hoeverre het een verplichting is. Ik ken een aantal gevallen die de zonnepanelen al jaren hebben en ze netjes aangemeld hebben en nog steeds een oude meter hebben. Als je je zonnepanelen aanmeld weet de netbeheerder dat je zonnepanelen hebt. En die zou moeten weten wat voor meter je hebt.
Tot nu toe mocht dat ook gewoon. Het is de verantwoording van de eigenaar, niet de netbeheerder. Neem ook aan dat het met handhaving wel mee zal vallen voorlopig.
 
Mocht dit niet op de juiste plek zijn dan hoor ik het graag, maar ik heb een vraagje over het thuisladen met mijn Tesla Wall Connector Gen 2.

Ik heb gisteren de TWC gen 2 aangesloten (de vorige bewoner van mijn huis had al een laadpaal, heeft de meterkast om laten bouwen naar een 3x25A aansluiting, 3x230/400). De beste man had alle kabels afgemonteerd laten liggen voor mij als ik ooit een elektrische auto zou kopen. Sinds kort rijd ik een Model 3 en dus is de tijd van een laadpaal aangebroken.

Alle draden aangesloten volgens de handleiding (400V 3 fase met neutraal) (L1 op L1, L2 op L2, L3 op L3, Neutraal op Neutraal en Aarde op Aarde). Vervolgens de stoppen omgezet en alles gaat goed, de laadpaal geeft netjes het bovenste lampje blijvend groen, geen rode lampjes whatsoever. De dipswitches goed ingesteld, de rotary switch ingesteld op 25A (ook 16A geprobeerd, maakt geen verschil).

Maarrrr, het probleem: mijn Tesla wil niet op 3 fase laden, hij blijft op 25A hangen op zo'n 5-6KW (wat klopt op 1 fase) en op 16A blijft hij hangen op zo'n 3-4KW (wat klopt op 1 fase). Ik zie het "3" icoontje er ook niet bij staan, wat dus betekent dat hij geen 3 fasen pakt.

Wat kan ik hieraan doen, is er iets dat ik mis? Heeft iemand dit probleem al eerder gehad? Ik hoor graag als jullie tips hebben!
 
Mocht dit niet op de juiste plek zijn dan hoor ik het graag, maar ik heb een vraagje over het thuisladen met mijn Tesla Wall Connector Gen 2.

Ik heb gisteren de TWC gen 2 aangesloten (de vorige bewoner van mijn huis had al een laadpaal, heeft de meterkast om laten bouwen naar een 3x25A aansluiting, 3x230/400). De beste man had alle kabels afgemonteerd laten liggen voor mij als ik ooit een elektrische auto zou kopen. Sinds kort rijd ik een Model 3 en dus is de tijd van een laadpaal aangebroken.

Alle draden aangesloten volgens de handleiding (400V 3 fase met neutraal) (L1 op L1, L2 op L2, L3 op L3, Neutraal op Neutraal en Aarde op Aarde). Vervolgens de stoppen omgezet en alles gaat goed, de laadpaal geeft netjes het bovenste lampje blijvend groen, geen rode lampjes whatsoever. De dipswitches goed ingesteld, de rotary switch ingesteld op 25A (ook 16A geprobeerd, maakt geen verschil).

Maarrrr, het probleem: mijn Tesla wil niet op 3 fase laden, hij blijft op 25A hangen op zo'n 5-6KW (wat klopt op 1 fase) en op 16A blijft hij hangen op zo'n 3-4KW (wat klopt op 1 fase). Ik zie het "3" icoontje er ook niet bij staan, wat dus betekent dat hij geen 3 fasen pakt.

Wat kan ik hieraan doen, is er iets dat ik mis? Heeft iemand dit probleem al eerder gehad? Ik hoor graag als jullie tips hebben!

Ik heb een tip: Stel je ook even voor in het draadje " Even voorstellen"
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Niek and job-lek
Ja dat had ik wel al gecontroleerd, maar ik zal morgen nog eens een keer meten of het klopt. Anders dan ga ik er toch maar een elektricien bij halen.
Ja dat had ik wel al gecontroleerd, maar ik zal morgen nog eens een keer meten of het klopt. Anders dan ga ik er toch maar een elektricien bij halen.
dip switch type aarding omzetten. Niet vergeten eerst spanning af te zetten
 
Mocht dit niet op de juiste plek zijn dan hoor ik het graag, maar ik heb een vraagje over het thuisladen met mijn Tesla Wall Connector Gen 2.

Ik heb gisteren de TWC gen 2 aangesloten (de vorige bewoner van mijn huis had al een laadpaal, heeft de meterkast om laten bouwen naar een 3x25A aansluiting, 3x230/400). De beste man had alle kabels afgemonteerd laten liggen voor mij als ik ooit een elektrische auto zou kopen. Sinds kort rijd ik een Model 3 en dus is de tijd van een laadpaal aangebroken.

Alle draden aangesloten volgens de handleiding (400V 3 fase met neutraal) (L1 op L1, L2 op L2, L3 op L3, Neutraal op Neutraal en Aarde op Aarde). Vervolgens de stoppen omgezet en alles gaat goed, de laadpaal geeft netjes het bovenste lampje blijvend groen, geen rode lampjes whatsoever. De dipswitches goed ingesteld, de rotary switch ingesteld op 25A (ook 16A geprobeerd, maakt geen verschil).

Maarrrr, het probleem: mijn Tesla wil niet op 3 fase laden, hij blijft op 25A hangen op zo'n 5-6KW (wat klopt op 1 fase) en op 16A blijft hij hangen op zo'n 3-4KW (wat klopt op 1 fase). Ik zie het "3" icoontje er ook niet bij staan, wat dus betekent dat hij geen 3 fasen pakt.

Wat kan ik hieraan doen, is er iets dat ik mis? Heeft iemand dit probleem al eerder gehad? Ik hoor graag als jullie tips hebben!
Op 25A moet hij sowieso niet staan. Max 16A bij een hoofdaansluiting van 3x25A. Heb je er een 3x16A automaat tussenzitten als zekering? Ook daar eens kijken of alles goed is aangesloten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wie kent een goede laadpaal installateur in de regio Rotterdam?
Ik heb nu een Tesla wallcharger, maar mijn vrouw krijgt binnenkort een Enyaq in de lease en ik wil een laadpaal die ik openbaar kan maken zodat zij thuis met haar leasepas kan laden.
Ik heb een offerte van coolbleu gekregen voor een nieuw laadpunt ipv de TWC, maar die komt op Eur1800!
 
Wie kent een goede laadpaal installateur in de regio Rotterdam?
Ik heb nu een Tesla wallcharger, maar mijn vrouw krijgt binnenkort een Enyaq in de lease en ik wil een laadpaal die ik openbaar kan maken zodat zij thuis met haar leasepas kan laden.
Ik heb een offerte van coolbleu gekregen voor een nieuw laadpunt ipv de TWC, maar die komt op Eur1800!
Ken er geen bij jou in de buurt. Ik heb m’n laadpaal zelf online gekocht en laten aansluiten door de lokale elektricien. Zeker als je bekabeling er al ligt en in de meterkast is alles ook netjes in orde is, lijkt me dat voor jou ook een voordelige route.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ken er geen bij jou in de buurt. Ik heb m’n laadpaal zelf online gekocht en laten aansluiten door de lokale elektricien. Zeker als je bekabeling er al ligt en in de meterkast is alles ook netjes in orde is, lijkt me dat voor jou ook een voordelige route.
Ik zoek eigenlijk een installateur die me ook helpt bij het openbaar beschikbaar stellen van het laadpunt zodat ik zelf het tarief kan bepalen
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Ik zoek eigenlijk een installateur die me ook helpt bij het openbaar beschikbaar stellen van het laadpunt zodat ik zelf het tarief kan bepalen
Het "openbaar beschikbaar" stellen is waarschijnlijk meer een administratieve aangelegenheid, ook wel "backoffice" genoemd.
Ik kan op de zaak in het portal eenvoudig vinkjes aan/uit zetten. Op deze manier kun je zelf bepalen of er mbv een laadpas geladen kan worden, de laadpaal gevonden kan worden in een app (of onzichtbaar blijft), 1 of meerdere pasjes gratis laten laden, tarieven instellen, etc.

In ons geval kost bovengenoemde backoffice overigens wel Euro 4,-- per maand (per laadpaal)

Zelf heb ik een prive parkeerplek met een TWC op "Tesla Only". De laadpalen zijn voor personeel of gasten. Voor bepaald bezoek halen we de "gratis laadpas" langs de paal zodat we gratis laden als service aanbieden.

Het mechanisch (& elektrisch) aansluiten hebben we zelf via een elektricien laten doen.
 
  • Like
Reactions: ERvee and ebullio