Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
...Ik kan geen oude posts verwijderen geloof ik hé... -;)
Hoort eigenlijk thuis in het draadje met beginnersvragen, mijnheer D. :D
Door op de 'REPORT' functie onder het bericht te klikken, breng je het betreffende bericht onder de aandacht van de moderator(s). In de omschrijving van de 'klacht' kun je vervolgens aangeven wat je aan het bericht wilt aanpassen of waarom je het wilt verwijderen.
 
Ondertussen antwoord gekregen van industrieel elektricien (die de installatie van de TWC mee gaat voorzien) betreffende type B lekstroom beveiliging in België : (Blijkbaar uit een nota waarover zij beschikken)

Indien geïnteresseerden, zal ik de uiteindelijke installatie die het wordt hier posten ter info.
Dank Wim, maandag wordt hier de type B met zekering 32A in parallel van de type A 300mA geplaatst. Blijkbaar is dat de aanbevolen installatie. (iets ivm het niet mogen mengen van diff types)
Zeker geïnteresseerd in je finale installatie.

Zelf wil ik liefst de TWC op paal buiten plaatsen. Tesla EU support bevestigde dat dit kan. enkel bij extreme weersomstandigheden zou er mogelijk vocht in de connector kunnen komen, vandaar de aanbeveling toch onder een afdakje te plaatsen. plan dit niet te doen, Al meerdere foto's gezien van TWC's als destination charger die niet onder afdak staan.
Nu nog een elegante (draadloze) oplossing vinden om de TWC vanop afstand te kunnen aan/uit schakelen om mijn oprit niet te promoten als gratis charge station :)

Alternatief is nog steeds de Newmotion alleen vind ik hem niet mooi, te lange vaste kabel en nodeloos duurder als je je laadpunt niet wil openstellen voor derden.
 
Die van mij hangt sinds september buiten, zonder afdakje en ziet er nog als nieuw uit. Ik was er ook wel bang voor.
Ik heb m icm de Uw Tesla opladen in combinatie met Tesla Wall Connector en Maxem. In het dashboard daarvan kun je m op afstand aan of uit zetten.

IMG_1196.jpg
 
Last edited:
Ondertussen antwoord gekregen van industrieel elektricien (die de installatie van de TWC mee gaat voorzien) betreffende type B lekstroom beveiliging in België : (Blijkbaar uit een nota waarover zij beschikken)


Indien geïnteresseerden, zal ik de uiteindelijke installatie die het wordt hier posten ter info.

Dank Wim, graag info over je uiteindelijke installatie.
Hier wordt het: overspanningsbeveiliging + Type B verliesstroom op 3+1 x230V + Maxem loadbalancer om laadstroom TWC af te stemmen op het verbruik in huis. zodra installatie af is zal ik ook hier feedback posten. helaas nog wachten tot begin mei voor ik mijn MX geleverd wordt om het geheel te testen :(
 
Is er ergens een schema met de laadverliezen per voltage en amperage combinatie? De efficiëntie van het opladen is namelijk niet constant.
Het schijnt zo te zijn dat je de minste laadverliezen hebt als je het maximum uit je lader haalt. In mijn geval (Classic duo lader) dus met 11Kw of 22Kw laden. De laadstroom wordt namelijk niet verdeeld over de laders, maar eerst de eerste, als die aan z'n max zit dan komt de 2de er bij.
Dit heb ik in 2013 ergens op dit forum gelezen.
 
Dank Wim, graag info over je uiteindelijke installatie.
Hier wordt het: overspanningsbeveiliging + Type B verliesstroom op 3+1 x230V + Maxem loadbalancer om laadstroom TWC af te stemmen op het verbruik in huis. zodra installatie af is zal ik ook hier feedback posten. helaas nog wachten tot begin mei voor ik mijn MX geleverd wordt om het geheel te testen :(

Graag gedaan. Info die ik vind, deel ik graag als 't kan helpen.
Definitieve installatie hier wordt beslist na bezoekje van bevriende elektricien. Er moet nl een tweede bord e.d voorzien worden (tuinverlichting, buitenstopcontacten, TWC). Zal een type B diff zijn, kring 32A (3x400V + N), 5G6 kabel naar laadpunt. Overspanningsbeveiliging ben ik ook aan het bekijken.

Heb je voor Maxem een "slimme" meter nodig, of kan dit ook op een "klassieke" meter ?

Ik moet wachten tot eind mei / begin juni :confused: dus nog effe tijd om alles te installeren :D
 
Ik wil graag toch even jullie mening.
We hebben 47 zonnepanelen (8695wp), dat is natuurlijk niet voldoende om ons gezin en een PHEV + EV te voorzien.

Via de LOLO 3 heb ik een TNM (The New Motion) abonnement om mijn laadbeurten te factureren aan de vennootschap.
Op die manier is er een mooie scheiding.

Bij de afrekening van Belpower zag ik een prijs van 0,34€/kWh excl BTW. Die prijs wou ik dus gelijktrekken bij mijn TNM. Blijkt dat je daar niet hoger dan 0,30€/kWh kan rekenen.
Daarop heb ik een ticket aangemaakt bij TNM met de vermelding dat ik dit gelijk wou. Als bewijs had ik een screenshot van de factuur met daarop duidelijk de juiste informatie.

Na enkele weken kauwen krijg ik dan het antwoord:

Helaas moet ik u mededelen dat wij op dit moment geen hogere tarieven kunnen instellen per land dan € 0,30 ( ex BTW ).

De € 0,34 ex BTW op de screenshot van de factuur lijkt een indicatieve berekening ( totale factuurbedrag / aantal kWh ) In het totale factuurbedrag zitten ook vaste kosten voor gebruik netwerk e.d., welke nu meetellen in de € 0,34. Dit is niet hetzelfde als een kWh prijs. Mijn excuses, maar ik kan op dit moment dan ook niks meer voor u betekenen.

Ik vraag me af waar ik eigenlijk in de fout ga.
 
Het schijnt zo te zijn dat je de minste laadverliezen hebt als je het maximum uit je lader haalt. In mijn geval (Classic duo lader) dus met 11Kw of 22Kw laden. De laadstroom wordt namelijk niet verdeeld over de laders, maar eerst de eerste, als die aan z'n max zit dan komt de 2de er bij.
Dit heb ik in 2013 ergens op dit forum gelezen.
klopt inderdaad. Of natuurlijk 3,7 kW, dan zit je weer op 1 fase.