Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat bij laadkabels meestal het zwakke punt is dat het dunne CP adertje breekt, dan kan lader niet meer met auto communiceren en gebeurt er niks.
In de TWC zitten als het goed is 5 stuks 6mm2 aders (3x Fase, Neutraal, Aarde) en 1 of 2 dunne aders voor de CP en evt PP.
Ik heb zelf geen TWC helaas, weet iemand zo wat er op deze kabel staat welke codering of kan iemand een close up foto van de markeringen op de kabel posten?

Het probleem zal waarschijnlijk het meest voorkomen bij de laders met de lange 7,5m kabel, want die lange kabel wordt vaker/meer opgerold en daar heeft de dunne CP ader dus het meest te verduren.

Het gebruik van een betere kwaliteit kabel kan dit issue grotendeels verhelpen. De meeste fabrikanten gebruiken vrij dunne 0,5mm2 aders voor de CP , deze lijken wat gevoeliger te zijn dan bijvoorbeeld de wat dikkere 0,75mm2 aders welke in de Draka/Ratio kabels worden gebruikt.
ik ken het probleem ja :D En nu ook net een TWC met waarschijnlijk dit probleem aangemeldt. Toch gek dat je met de gekste knopen/trekbelasting in audio/data en netkabels nooit breuk tegenkomt, breekt koper sneller in de kou?
 

Attachments

  • FDF07BE0-175F-45D7-8B07-227FEECB8F5C.jpeg
    FDF07BE0-175F-45D7-8B07-227FEECB8F5C.jpeg
    357.4 KB · Views: 114
  • 4728D5AD-70E7-4D22-99E8-56F6EB0E0D09.jpeg
    4728D5AD-70E7-4D22-99E8-56F6EB0E0D09.jpeg
    357.4 KB · Views: 70
  • Like
Reactions: LuckyLuke
Zie foto van de kabel (7,5 m)

LEONI VDE-Reg. 8789 EVCZ5 6x6 + CP (4x0,5 + 1x0,35) 450/750V CE EVC3061

Als ik het goed interpreteer heeft deze jongen maar liefst vijf (!) aders voor gebruik als CP. Of deze ook allen in gebruik zijn dat is even de vraag. Waarschijnlijk niet want dan zou een aderbreuk niet meteen tot niet-functioneren leiden.
Googlen op EVC3061 komt nergens op uit, ook niet in de brochure van LEONI kom ik deze niet tegen.
Vermoed dat deze kabel specifiek voor Tesla gemaakt wordt.

Hoe dan ook een degelijk Duits merk, je zou mogen verwachten dat deze kabels vrij duurzaam zijn.
 
Bij mij ook de lange kabelversie. Ik voelde een verdikking op ongeveer 1m van de wall connector. Geen beschadiging aan de isolatie. Moet dus echt een interne koperbreuk zijn. Ik heb nu over de laatste 2 meter een blauwe waterleidingisolatie overgeschoven. Dat voorkomt dat de kabel knikt. Mijn TWC hangt toch uit het zicht.
 
Hallo, vraagje voor de experts.

Wij hebben een 3x25 huisaansluiting en heb een 3,7 kw laadpaal voor de plug-in. Nu wil ik daarbij een twc 11kw installeren. En ze tegelijk gebruiken. De tesla lader mag ook minder laden, kan je de TWC ook op 2*16a aansluiten.
Of gaat dat sowieso goed! We laden nu de tesla op 3,7 en dat is in 95% van de gevallen voldoende, maar soms kan een beetje meer snelheid fijn zijn.

Een 3*16a aardlekautomaat past niet nog een 16a lader bij?
 
Hallo, vraagje voor de experts.

Wij hebben een 3x25 huisaansluiting en heb een 3,7 kw laadpaal voor de plug-in. Nu wil ik daarbij een twc 11kw installeren. En ze tegelijk gebruiken. De tesla lader mag ook minder laden, kan je de TWC ook op 2*16a aansluiten.
Of gaat dat sowieso goed! We laden nu de tesla op 3,7 en dat is in 95% van de gevallen voldoende, maar soms kan een beetje meer snelheid fijn zijn.

Een 3*16a aardlekautomaat past niet nog een 16a lader bij?

Ik zou er een Maxem als load-balancing tussen zetten (circa 700 euro). Daarmee kun je beide tegelijk op maximaal vermogen laden binnen de marges van een 3x25A aansluiting.
 
  • Like
Reactions: FanFromFrslnd
Hallo, vraagje voor de experts.

Wij hebben een 3x25 huisaansluiting en heb een 3,7 kw laadpaal voor de plug-in. Nu wil ik daarbij een twc 11kw installeren. En ze tegelijk gebruiken. De tesla lader mag ook minder laden, kan je de TWC ook op 2*16a aansluiten.
Of gaat dat sowieso goed! We laden nu de tesla op 3,7 en dat is in 95% van de gevallen voldoende, maar soms kan een beetje meer snelheid fijn zijn.

Een 3*16a aardlekautomaat past niet nog een 16a lader bij?
Je kan ook twee TWC in Master en Slave zetten en die laten loadbalancen.

Wel moet de plugin dan een Type 2 ingang hebben.
 
  • Like
Reactions: FanFromFrslnd
Even een infocommercial inlassen;):
Als het wat voorruit moet gaan, is een slimme lader wel aan te raden. De 3,7 kan dan behouden blijven en een tweede lader geeft het maximaal mogelijke (al wat rest na de andere lader en de overige verbruikers) aan de Tesla. Dat kan met een TWC en maxem, maar dan ben je ruim 1200€ kwijt. De Fivari-SMART is zeker een alternatief. Ulric laadt er op een 3x15A aansluiting zijn 40kWh Zoe en de Tesla elke nacht probleemloos mee op. Als je die TWC nog niet (in bestelling) hebt, is dat een voordelig alternatief.
Op specifieke vraag is heel wat mogelijk.
 
  • Like
Reactions: FVO and Jobbeke
Hoop geld als je op 3,7 voor 95% kan laden. Zo eerst proberen zoals @LuckyLuke voorsteld.

Eens even rekenen: 95% wel is ook 5% niet. In 5 jaar Tesla rijden is dat dus 100 dagen balen dat het laden te langzaam gaat. Dat is 7 euro per keer dat je hem aan de straatpaal in de buurt moet hangen om snel genoeg te zijn. Duurder dan thuis laden. De Maxem is niet duurder, wel comfortabeler.
 
Alles geprobeerd, maar helaas. De melding op het dashboard blijft: "Geen netspanning, controleer energiebron en oplaadkabel".
De lamp op de wall connector is wel groen, dus er is wel spanning. Breuk in de laadkabel? (ben er altijd voorzichtig mee, geen knopen trekken). Slecht contactje bij deze koude?

De UMC laadt wel, dus daar hangt ie nu aan (8A, anders vliegt de zekering eruit als mijn vrouw de oven aan zet :).
Met vervangend vervoer naar kantoor gegaan. De eerste keer dat de Tesla me in de steek laat (weliswaar de lader).
Inmiddels heeft Tesla een nieuwe Wall Connector bezorgd. Binnen 2 dagen in huis. Netjes.

Gisteren heb ik hem aangesloten en alles werkt weer prima. Het knopje op de laadkabel om het laadklepje te openen functioneerde al 2 maanden niet meer. Dat kan blijkbaar een voorteken zijn van het compleet uitvallen van de laadkabel.
 
Even een infocommercial inlassen;):
Als het wat voorruit moet gaan, is een slimme lader wel aan te raden. De 3,7 kan dan behouden blijven en een tweede lader geeft het maximaal mogelijke (al wat rest na de andere lader en de overige verbruikers) aan de Tesla. Dat kan met een TWC en maxem, maar dan ben je ruim 1200€ kwijt. De Fivari-SMART is zeker een alternatief. Ulric laadt er op een 3x15A aansluiting zijn 40kWh Zoe en de Tesla elke nacht probleemloos mee op. Als je die TWC nog niet (in bestelling) hebt, is dat een voordelig alternatief.
Op specifieke vraag is heel wat mogelijk.
µ


Ik kan dat alleen maar bevestigen Filip :)

Ik heb zelfs monofase 40A, en een Fivari smart charger: gisteren heb ik m'n MS opgeladen aan 32km/u (soms zelfs even 33 km/u) en ondertussen toch probleemloos gekookt en alles gedaan wat een normaal huishouden doet :)
 

Attachments

  • Screenshot_20180308-203058.jpg
    Screenshot_20180308-203058.jpg
    400.3 KB · Views: 53