Laden bij een SuC, zelfs al is die in de buurt, kost altijd extra tijd. Je moet er heen rijden, inpluggen, wachten tot er voldoende geladen is, en weer wegrijden.
Bij thuis laden speelt dit allemaal niet. Gewoon naar huis rijden, inpluggen en van je avond genieten. De volgende dag met verse lading en desgewenst opgewarmd weer vertrekken. Geen wachttijd.
Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik altijd kiezen voor (deugdelijke) laadinfrastructuur thuis. Het gemak en comfort is vele malen hoger.
Het idee van “gratis” laden is kennelijk aantrekkelijk, zeker voor Nederlanders, maar de stroomkosten zijn sowieso al erg laag (minder dan 5ct per km), dus dat is volgens mij nauwelijks een argument. Ik laad 95% thuis en ben per maand ca. 100 euro kwijt. Dat is net zoveel als vroeger één tank benzine, dus waar praten we over? Anders gezegd: de meeste mensen die in een Tesla rijden, kunnen de besparing door het laden bij de SuC niet terugverdienen in de tijd die het extra kost: d.w.z. de besparing is veel lager dan het ‘verlies’ door de wachttijd, aannemende dat je die wachttijd niet echt productief kan gebruiken.
Dus een kwestie van ‘penny wise, pound foolish'.
OK, ik geef toe dat ik de kosten van de laadpaal nog niet heb meegerekend, maar dat is een eenmalige investering waar je daarna vele jaren plezier van kan hebben.