Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb twee palen van Woodvision gekocht inmiddels. Ik ga er de komende weken mee aan de slag. Aan eentje hang ik de TWC en aan de andere de Lolo Smart waarmee we nu laden (die gaat mijn vrouw gebruiken voor haar i3). Ik heb nog even, ze hoeven pas eind december de grond in. Maar ik wil dan wel alles uitgevogeld en voorbereid hebben.

Het doorvoeren van de elektriciteitskabels zal nog even wat puzzelen worden omdat de paal niet helemaal hol is maar uit meerdere holle ruimtes bestaat (dat wist ik al wel, het was op de foto te zien). Overigens laat ik het uiteindelijke aansluiten door een elektriciën doen, dat vertrouw ik mezelf niet toe.

Zo is het hier geworden met de woosvision paal en de TWC
IMG_20191114_103320.jpg
 

Attachments

  • IMG_20191114_103328.jpg
    IMG_20191114_103328.jpg
    831.2 KB · Views: 46
Goedendag.

Ik ben nieuw hier. :)
Dus mocht deze post ergens anders thuis horen, dan hoor ik het graag. Kon zo gauw geen antwoord hierop vinden.

Ik heb een bestelling geplaatst voor een Tesla model 3, en ben me aan het oriënteren op laadpalen en opties. Moet als het goed is nov/dec geleverd worden.

Plaats: Oirschot (bij Eindhoven)
Enexis geeft aan dat wij een aansluitwaarde hebben van 1x 40A.

Aantal punten die ik nu overzie:
- De meterkast worden omgebouwd naar bijv 3x25A.
- Er is bijv een optie op bijv via Enexis een 2e (losse) meter te zetten op alleen het deel dat de laadpaal voorziet, om zo het verbruik van de auto bij te houden. (slim of niet?)
- Andere optie is een slimme meter. Ik ben zzp-er en rijd deze zelf aangeschafte auto zakelijk. Het liefste heb ik een meter waar ik bij kan houden hoeveel stroom ik met de auto verbruik, zodat ik die kosten makkelijk kan verrekenen. Bijv NewMotion, of EVbox / Ratio Smart ofzo.
- Lijkt me wel handig als hij ook andere electrische auto's op kan laden behalve Tesla.
- wij hebben inductiekookplaat / wasmachine / droger / etc. Geen sauna of zonnepanelen.
- is load-balancing wel of niet nodig? advies?

Nu het vervelende stuk: via 'vind electricien in de buurt' op Tesla website, kwam een offerte binnen van geschat 3000-3500 euro, exclusief BTW!
AU... hier schrok ik wel van, vooral na het lezen van jullie berichten.

Hun voorstel:
- Laadpaal met Dynamic Load Balancing NewMotion Mode 3, type 2
- Verdeelinrichting: Het uitbreiden van de verdeelkast met een Doepke aardlekschakelaar vier polig 40ampère 30mA DC van max 6mA en een vier polige 16 ampère automaat voor de Laadpaal en een KWH-meter voor het aflezen van het verbruik van de Laadpaal. Daarbij komt het aanpassen van de interne bedrading voor de nieuwe te plaatsen aardlekschakelaar, automaat en DLB-module
- Betrouwbare veiligheid voor Elektromobiliteit: Bij het laden van electrische voertuigen kunnen gelijkstroomfouten groter dan 6 mA ontstaan. Standaard aardlekschakelaars van het type A of F zijn daar niet geschikt voor. In het ergste geval verliezen ze ongemerkt hun functie door het voormagnetiseren van de meetspoel, ze „blinderen“. De Doepke aardlekschakelaars (DFS) in EV-uitvoering hebben een actieve extra functie, die gelijkstroomfouten groter dan 6 mA detecteert. DFS EV garanderen op deze wijze de persoonsbeveiliging tegen gevaarlijke foutstromen en beschermen zichzelf en de al voor geïnstalleerde aardlekschakelaars tegen blinderen.

Ik ben HEEL benieuwd naar jullie info / input.
(of een link naar een draadje waar dit al stond en ik het niet kon vinden)

vr groet
 
Ik ben HEEL benieuwd naar jullie info / input.
(of een link naar een draadje waar dit al stond en ik het niet kon vinden)

Hoeveel kilometer ga je meestal per dag max rijden? Hoeveel kilometer rijd je op jaarbasis?

Als je uitgaat dat je de auto vanaf 21u kunt laden en je moet er 's ochtends 7u vandoor dan heb je over het algemeen dus 10 uur om te laden. Afhankelijk van je dagelijkse verbruik is dit wel of niet ruim voldoende om te laden met of zonder loadbalancer en 1 of 3 fase.

Als je veel kilometers rijd is het handig om eventueel een 2e contract op te stellen zodat je goedkopere kW's kunt aftikken. Dit kost je dan maandelijks service kosten. Die kWh meter komt dan logischerwijs te vervallen

Je hebt geen Doepse ALS nodig. Chint is voldoende. Load balancing is vooral convenience als je op vaak op hoog vermogen moet laden.


Als je je gedrag niet weet zou ik eerst even de kat uit de boom kijken en eerst een tijdje met de mobiel charger laden om je gebruik in kaart te krijgen.

Verder qua kosten gewoon gezond verstand gebruiken. Vragen of ze gewoon de materialen en arbeidsloon willen specificeren. Indien er niet gegraven moet worden zijn ze in een paar uurtjes klaar bij een bestaande meterkast.
 
Hoeveel kilometer ga je meestal per dag max rijden? Hoeveel kilometer rijd je op jaarbasis?
.

Goed punt.
Laatste jaren gemiddeld 20.000 km per jaar. Daarvan zijn er ongeveer 9000 zakelijk.
Dagelijks woon-werk verkeer is ongeveer 50km. Dus verder weg is evt vooral weekenden.

3 fase leek me eigenlijk sowieso handig...(?)

Situatie
07401757-6E20-4ADE-B2DD-77D5964BDB34.jpeg
Zie foto. Schuine helling waar auto altijd buiten staat. Ik zou zeggen: graven niet nodig. Kan hangen onder afdakjes.
 
Goed punt.
Laatste jaren gemiddeld 20.000 km per jaar. Daarvan zijn er ongeveer 9000 zakelijk.
Dagelijks woon-werk verkeer is ongeveer 50km. Dus verder weg is evt vooral weekenden.

3 fase leek me eigenlijk sowieso handig...(?)

Situatie
View attachment 477127
Zie foto. Schuine helling waar auto altijd buiten staat. Ik zou zeggen: graven niet nodig. Kan hangen onder afdakjes.

Dat is dus 100km per dag. 100*180wh/km = 18 kWh

Dat is dus peanuts want uitgaande dat je 10 uur kunt laden hebben we heb over 1.8kWh per uur. In jouw geval zou ik lekker geen load balancing nemen met de meest eenvoudige 3 fase 3*16A optie en dan kun je 's nachts op 11kW laden en ben je over het algemeen in 1.5 uur klaar. Perfect met de kou om het pack wat op te warmen.

Je hebt een Model 3 dus die heeft een 75 kWh pack. Je verbruikt dan dagelijks iets meer dan 20% dus ik zou dagelijks laden tot 65%.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik kan mijn post niet editen. wilde dit toevoegen van site Doepke:

Doepke -Aardlekschakelaar EV

Voor iedere laadunit voor elektrovoertuigen dient volgens norm IEC 61851-1 een aardlekschakelaar of aardlekautomaat met een maximale foutstroom van 30 mA te worden toegepast. Maatregelen ter beveiliging tegen gladde gelijkstroomfouten groter dan 6 mA moeten worden genomen.

Met de DFS 4 EV worden voorliggende aardlekschakelaars of aardlekautomaten tegen verblinding beschermd en blijft de beschermingsfunctie voor de bestaande installatie gewaarborgd. Doepke is uniek in het aanbieden van deze aardlekschakelaar, welke volledig voldoet aan de norm IEC 61851-1 en een gunstige prijsstelling heeft. Voorheen kon voor dit bereik alleen een duurdere Type B aardlekschakelaar toegepast worden en was het risico aanwezig dat ook elders in de installatie nog aanpassingen moesten worden gedaan.

Deze is verkrijgbaar in 2 –en 4-polige uitvoering in de waarde 40A en een 63A in 4-polige uitvoering.

De EV aardlekschakelaar wordt standaard in “Heavy Duty” uitvoering geleverd
Met link: https://www.hateha.nl/inhoud/uploads/Doepke-EV-folder-web.pdf

Doepke
 
Dat is dus 100km per dag. 100*180wh/km = 18 kWh

Dat is dus peanuts want uitgaande dat je 10 uur kunt laden hebben we heb over 1.8kWh per uur. In jouw geval zou ik lekker geen load balancing nemen met de meest eenvoudige 3 fase 3*16A optie en dan kun je 's nachts op 11kW laden en ben je over het algemeen in 1.5 uur klaar. Perfect met de kou om het pack wat op te warmen.

Je hebt een Model 3 dus die heeft een 75 kWh pack. Je verbruikt dan dagelijks iets meer dan 20% dus ik zou dagelijks laden tot 65%.

Het is zelfs maar 50km per dag. Was al retour :)
Dus Mn in weekend ritjes soms naar Rotterdam / Amsterdam vanuit Eindhoven regio. (Moet alleen echt vol als ik op zomervakantie vertrek)

En met ‘meest eenvoudige 3 fase optie’.
Bedoel je dan:
- meterkast dus ombouwen naar 3x25A.
- NewMotion of TWC? Of andere suggestie?
 
Goedendag.



Ik ben HEEL benieuwd naar jullie info / input.
(of een link naar een draadje waar dit al stond en ik het niet kon vinden)

vr groet

Ik had zelfde configuratie met een oude meterkast 1 fase 40A

Omzetten naar 3 fase door energie bedrijf was ergens rond de €280, - maar dan moet
je denk ik ook een 3-fase meterkast hebben, Die had ik dus nodig en kost op internet
rond de €350,- voor 8 groepen, meer groepen natuurlijk duurder.
Verder heb ik TWC rond de €550
3 fase hoodschakelaar voor TWC €45
3 fase meter om stroom verbruik te meten €80 voor goedkoopste
3 fase B aardlek goedkoopste rond de €130
en dan nog aansluiten natuurlijk, Heb ik zelf gedaan maar schat dat
electricien er 5-6 mee zoet is incl de TWC montage, ( €400,- schatting)

De TWC laad met 11Kw aan 3 fase 16A zonder load balancing, als je dat tricky vindt kan je hem ook
hardwarematig in de TWC terug zetten naar bijv. 3x een lagere waarde laad je langzamer op maar minder
kans op overbelasting
 
Het is zelfs maar 50km per dag. Was al retour :)
Dus Mn in weekend ritjes soms naar Rotterdam / Amsterdam vanuit Eindhoven regio. (Moet alleen echt vol als ik op zomervakantie vertrek)

En met ‘meest eenvoudige 3 fase optie’.
Bedoel je dan:
- meterkast dus ombouwen naar 3x25A.
- NewMotion of TWC? Of andere suggestie?

O sorry, ik dacht dat het al 3x25A was maar het is 1x 40A. Dan de goedkoopste optie is 1x16A groepje en dan zit je op 3.5kW (16Ax230V=3680W) wat voor jouw dagelijkse verbruik voldoende lijkt.

https://www.tesla.com/sites/default...installation-manual-nl-NL-v2.pdf?201612081439

Je kan ook een 1 fase 25A nemen op b.v. de TWC maar ik de Model 3 ondersteund maar max 16A als ik het goed heb. Maar mocht je een kennis op bezoek krijgen dan kan deze wel 1x25A laden.

Niks moeilijks aan om een 25A groepje bij te plaatsen.

Nadeel is wel dat 3.5kW niet echt genoeg is om het pack op te warmen. Daar heb je toch wel minimaal 11kW voor nodig maar is dat die investering waard? EV's blijven dus deze investering gaat heel wat jaren mee.

Je kan ook eerst gewoon een TWC ofzo plaatsen en laten voorbereiden met een 3 fase kabel zodat je later eenvoudig kunt upgraden naar 3 fase mocht dat echt nodig zijn.

1x40A is wel echt ideaal voor zonnepanelen als straks salderen komt te vervallen.
 
Het is zelfs maar 50km per dag. Was al retour :)
Dus Mn in weekend ritjes soms naar Rotterdam / Amsterdam vanuit Eindhoven regio. (Moet alleen echt vol als ik op zomervakantie vertrek)

En met ‘meest eenvoudige 3 fase optie’.
Bedoel je dan:
- meterkast dus ombouwen naar 3x25A.
- NewMotion of TWC? Of andere suggestie?
Ik maak 190 km per dag en tot de dag van vandaag laad ik bijna iedere avond op 220V 1 fase op tot 80% (roundtrip varieert tussen de 30% en 40% afhankelijke van de buitentemperatuur. Dat moet voor jou dan zeker voldoende zijn. Ik zou het dan zonde van mijn geld vinden. Zelfs je batterij wordt nauweljks warm bij het opladen met 3 fase en zo weinig gebruik.
Zoals TeslaBjorn ook aangeef: ABC Always Be Charging. Zoals @ramonneke aangeeft iedere keer tot 65% opladen voor de dagelijkse trip. Gaat de batterij behoorlijk lang mee.
 
Op aanraden van dit forum laad ik al meer dan 3 jaar monophase zonder loadbalancing (of juister gezegd, loadbalancing gebeurt in mijn hoofd). Model S, 45000km per jaar.
Ik heb zelf een 32A kring gelegd. Ik laad aan 34km/u, bij een M3 zal dat in km/u nog sneller zijn. Hoofdzekering is er op die 3 jaar 3 of 4 keer uit gegaan door ons eigen schuld: uitgesteld laden (om 21u) vergeten op te zetten. Frietketel, inductiekookplaat én afwasmachine in combinatie met laden is een beetje te veel van het goede. Gelukkig kunnen we in België de hoofdschakelaar zelf opnieuw aan zetten.
Een loadbalancer zou ik nog doen, mocht er een eenvoudige optie zijn zonder abonnement. Huidige ongemakken wegen nu niet op tegen de kost.
We hebben onze leerschool inmiddels doorgemaakt en het is nu ondertussen al een tijdje geleden dat we nog eens in het donker zaten.
Je kan met de TWC perfect minimalistisch starten en de optie op upgraden open houden.
 
Het is geen echte aardlekschakelaar maar een elektronische monitoring die de lader inschakelt als er een lekstroom groter dan 6mA wordt gedetecteerd. Die is te gebuiken in combinatie met een gewone aardlekschakelaar die dan niet langer verblind kan worden door een een DC lekstroom.