Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Geef 100€ meer uit voor een slimme laadpaal en blijf bij je enkelfasige aansluiting. Je zal grote delen van de dag en bijna heel de nacht aan 1f32A kunnen laden: vermogen zat om de auto elke ochtend vol te hebben. Omdat je een 6mA DC garantie hebt, kan je bovendien de huidige aardlekschakelaars behouden en valt ook die extra kost weg.
Vrienden (of misschien jij zelf wel in de toekomst) met een enkelfasig ladende auto zullen je bovendien dankbaar zijn. Alle driefasig ladende auto's kunnen de 1f32A aan, maar de enkelfasig ladende auto's hebben aan een driefasige lader die op 16A is ingesteld maar een beperkt laadvemogen.
 
Je kunt de TWC ook eerst op 1-fase aansluiten en kun je altijd nog upgraden naar 3-fasen. Ik heb er achteraf "spijt" van dat ik alles om heb laten zetten naar 3-fase, was niet nodig geweest..

Met het oog op de toekomst zou ik daar niet zoveel spijt van hebben. De vraag naar stroom wordt uiteindelijk allen maar meer; een 2e EV, elektrisch koken, een WP... Nu kun je straks 75A verdelen i.p.v. 35A.
 
  • Like
Reactions: horta
@4playF1 Het komt dan neer op het bijplaatsen van een aardlekschakelaar Type B (Chint is de goedkoopste optie, rond de 150 euro), een 3 fase 16A automaat (80 euro?), en het boren van het gat voor de kabel, en de kabel zelf, plus de arbeidsuren. Lijkt me geen dure klus, iets van 400-500 euro totaal?
 
  • Love
Reactions: Hans_TM3
@4playF1 Het komt dan neer op het bijplaatsen van een aardlekschakelaar Type B (Chint is de goedkoopste optie, rond de 150 euro), een 3 fase 16A automaat (80 euro?), en het boren van het gat voor de kabel, en de kabel zelf, plus de arbeidsuren. Lijkt me geen dure klus, iets van 400-500 euro totaal?

Klopt ik was ongeveer €550 kwijt voor een TWC via het forum, Chint aarlek, een Eaton 16a krachtgroep, 2m 6mm 5 aderige kabel en daarbij had ik nog een extra verdeelkastje nodig omdat mijn bestaande meterkast vol zat.

Als je handig bent en vaker met elektra hebt gewerkt is het een klus van ongeveer 2 tot 3 uur.
 
Thuislader stuk.
Vraagje, zijn er er nog mensen die al eens een TWC gekocht hebben die stuk was? Ik heb de lader laten installeren door een ervaren elektricien die er al meerdere geplaatst heeft, maar het toestel doet gewoon niets. Geen groen of rood licht, geen storingsignaal, ze hebben hier alles al getetst maar het werkt gewoon niet.
Ik vind dit toch raar, want ik heb het toestel gekocht bij een service center en het zat in een gesloten doos.
 
@4playF1 Het komt dan neer op het bijplaatsen van een aardlekschakelaar Type B (Chint is de goedkoopste optie, rond de 150 euro), een 3 fase 16A automaat (80 euro?), en het boren van het gat voor de kabel, en de kabel zelf, plus de arbeidsuren. Lijkt me geen dure klus, iets van 400-500 euro totaal?

Hmm.. heb offerte van 1200 euro gekregen om dit te doen :(

Toevallig technicien hier in buurt van Gent die kan helpen?
 
Thuislader stuk.
Vraagje, zijn er er nog mensen die al eens een TWC gekocht hebben die stuk was? Ik heb de lader laten installeren door een ervaren elektricien die er al meerdere geplaatst heeft, maar het toestel doet gewoon niets. Geen groen of rood licht, geen storingsignaal, ze hebben hier alles al getetst maar het werkt gewoon niet.
Ik vind dit toch raar, want ik heb het toestel gekocht bij een service center en het zat in een gesloten doos.

Kan altijd gebeuren met een product. Neem aan dat je gewoon de bon hebt en dus de twc kunt omruilen?

Goeie electicien ziet ook dat het overmacht is en komt de nieuwe lader zonder probleem dan installeren.

Kost je tijd en energie...
 
  • Like
Reactions: Yvan_vh
@4playF1 Het komt dan neer op het bijplaatsen van een aardlekschakelaar Type B (Chint is de goedkoopste optie, rond de 150 euro), een 3 fase 16A automaat (80 euro?), en het boren van het gat voor de kabel, en de kabel zelf, plus de arbeidsuren. Lijkt me geen dure klus, iets van 400-500 euro totaal?
Is een aardlekautomaat type B zoals bijvoorbeeld deze CHINT aardlekautomaat B 16A 30ma 3P+N in plaats van een losse aardlekschakelaar en 3 fase automaat niet ook voldoende?
 
Voor zover ik de info voor Nederland hier correct heb geïnterpreteerd: Neen, want dit betreft een karakteristiek B, niet een type B.
De karakteristiek is de snelheid waarmee de automaat uitschakelt bij een bepaalde overbelasting, een voor gedefinieerde curve dus.
Het type is in deze zin de gevoeligheid voor verschillende soorten lekstroom, type B duidt hier op een detectiecomponent voor DC lekstromen. Een "gewone" type A kijkt hier niet naar en wordt mogelijks zelfs "verblind" door de DC-lekstroom als deze aanwezig is, waardoor de aardlek dus helemaal niet meer uitschakelt.
 
  • Informative
Reactions: balblas
Ik heb sinds de laatste update van Tesla (2019.36.2.1) regelmatig het probleem dat het gepland laden 's nachts onderbroken wordt en de laadpaal in storing valt (EV-Box) . Ik heb dit nog nooit gehad als ik de auto zonder gepland laden oplaadt.

Dit is heel irritant omdat ik de volgende morgen met een zo goed als lege accu sta. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? De Tesla app geeft namelijk aan: controleer energiebron. Maar de energiebron lijkt het gewoon te doen (staat wel in storing, maar is niet uitgevallen)