Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De omvormer krijgt een lager rendement naarmate je verder van de gekozen max. waarde af gaat zitten. Is standaard in een SMPS (switching mode power supply) die een lader feitelijk bevat. Oftewel: de verliezen worden groter. Laden op 16 A gaat met een hoger rendement dan laden op 10 A wat weer met een hoger rendement gaat dan laden op 6 A.
 
Dat is niet in tegenspraak met wat ik schrijf. ;) Maar wat de resultaten van dat verhaal beinvloedt is dat hij niet het pure rendement van de autolader meet, maar het overall rendement van de hele installatie. Dat is niet het punt want dan neem je de kabelverliezen ook mee, en ook die zijn weer temperatuur- en stroomsterkte afhankelijk. Hoe groter de stroom door de kabel, hoe hoger de weerstand en dus het kabelverlies. Bovendien is 4 mm2 aan de magere kant voor de kabellengte. Het kan, maar het kan beter. 18 meter is al best lang. Tevens geeft hij niet aan wat de bijbehorende netspanning is, die is ook van invloed en kan per keer en per tijdseenheid wisselen. Zijn grafieken zien er niet voor niets zo instabiel uit.

PS de installateur van ons nieuwe huis probeert ons 2,5 mm2 aan te smeren als meer dan voldoende voor 12 meter. Gaan we zeker niet mee akkoord, en al helemaal niet omdat onze auto's in theorie met 32 A kunnen laden. Daar had hij nog nooit van gehoord.
 
Je hebt drie omvormers in parallel die bij driefasig laden alle drie enkelfasige AC naar DC omzetten tussen respectievelijk L1 en N, L2 en N en L3 en N dus aan 230V. De stroom is in deze drie laders in dat geval altijd (ongeveer) gelijk en heeft voor de M3 en single charger een maximum van 16A; voor de standaard lader van de MS en de MX 24A.
Wanneer er enkelfasig geladen wordt (ook 230V), dan worden die laders herschakeld en wordt de enkelfasige stroom van maximaal 32A verdeeld over de drie laders in parallel waar ze dan vermoedelijk alle drie een kleine 11A te verwerken krijgen. Daarom kunnen deze auto's enkelfasig tot 32A laden.
Ik wilde met EVChargeking eens nagaan of het niet mogelijk zou zijn om bijvoorbeeld 40A enkelfasig te laden. Daarvoor is dan een speciale losse laadkabel nodig en ook een aansluiting die die hogere stroom zou toelaten en uiteraard een lader die hoger dan 32A kan ingesteld worden. Dat laatste is geen probleem ;-) Volgens mij moet het kunnen en in de VS wordt veelvuldig aan hogere stromen geladen: de huishoudens hebben daar nooit driefasige stroom en de stromen liggen hoger door het 110V netwerk dat op veel plaatsen de standaard is.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: robertvg
Wordt uw stroomfactuur duurder?

Zeer interessant
Een gezin met een warmtepomp en e-auto komt vandaag al snel aan een jaarverbruik van 14.000 kWh en pieken tot 16 kW. Omdat het verbruik vandaag zwaar wordt aangerekend, betaalt zo’n grootverbruiker nu 1.532 euro aan nettarieven. Met de overstap naar het capaciteitstarief zakt die factuur met 112 euro. Als diezelfde stroomvreter erin slaagt zijn verbruik te spreiden en de pieken af te vlakken tot 6 kW, dan bespaart zo’n gezin jaarlijks 485 euro. Het hoeft daarvoor niet eens zelf in te grijpen. Er bestaan slimme applicaties voor laadpunten of warmtepompen zodat die automatisch terugschakelen als andere apparaten al veel vermogen vragen.
 
Kan iemand mij zeggen of het bezwaarlijk is om dagelijks te laden met de meegeleverde kabel op een (rode) krachtstroomaansluiting? Ik wissel vaak van adres en krachtsroomaansluitingen zijn er wel beschikbaar. Daarmee haal ik dezelfde laadcapaciteit als met mijn TWC (11kW/3x16A)
 
Kan iemand mij zeggen of het bezwaarlijk is om dagelijks te laden met de meegeleverde kabel op een (rode) krachtstroomaansluiting? Ik wissel vaak van adres en krachtsroomaansluitingen zijn er wel beschikbaar. Daarmee haal ik dezelfde laadcapaciteit als met mijn TWC (11kW/3x16A)
Ik heb het een jaar lang gedaan zonder problemen. Wel altijd gezorgd dat alles droog en afgeschermd was.
 
Ik ben opzoek naar een advies voor thuisladen voor mijn privé aangeschafte model3.

Situatie is als volgt:
- evbox laadpaal 1 fase 3,7 kwh -> 23 km/u
- gebruik van tag (abonnement EUR 110 per jaar)

Het abonnement voegt voor mij niets toe. De paal staat op pad en niemand anders gaat daar staan. Het taggen is alleen maar irritant om te doen. Ik betaal voor iets waar ik volgens mij niks aan heb. Ik wil een 'domme' lader willen met gelijke capaciteit, zonder tag of abonnement. Als ik daar op ga zoeken kom je in een woud van advertenties, advertenties en offerteaanvragen. Weinig transparantie in de voorwaarden en kosten.

Mijn conclusie is als volgt: de goedkoopste (nieuwe) laders kost ruim € 400,- (wallbox discounter). (mobiele laders uitgesloten)

Is dat een juiste conclusie? Zijn er alternatieve voor een 'domme' manier van laden die wel de 23 km/u haalt?
 
Ik ben opzoek naar een advies voor thuisladen voor mijn privé aangeschafte model3.

Situatie is als volgt:
- evbox laadpaal 1 fase 3,7 kwh -> 23 km/u
- gebruik van tag (abonnement EUR 110 per jaar)

Het abonnement voegt voor mij niets toe. De paal staat op pad en niemand anders gaat daar staan. Het taggen is alleen maar irritant om te doen. Ik betaal voor iets waar ik volgens mij niks aan heb. Ik wil een 'domme' lader willen met gelijke capaciteit, zonder tag of abonnement. Als ik daar op ga zoeken kom je in een woud van advertenties, advertenties en offerteaanvragen. Weinig transparantie in de voorwaarden en kosten.

Mijn conclusie is als volgt: de goedkoopste (nieuwe) laders kost ruim € 400,- (wallbox discounter). (mobiele laders uitgesloten)

Is dat een juiste conclusie? Zijn er alternatieve voor een 'domme' manier van laden die wel de 23 km/u haalt?
Waarom zou je niet sneller willen laden dan 23km/h?
Kijk eens bij Zappi. Bij deze lader heb je geen tag nodig, maar kun je wel heel veel instellen zoals bv maximale vermogen etc.