Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, maar er moet ook nog heel wat vermogen aan alternatieve energie worden geïnstalleerd.
We weten nu enkele 10-tallen procenten van onze elektriciteitsvoorziening op alternatieve manier op te wekken. Blijven de overige 80% en dan nog alle fossiele brandstoffen.
Die enorme capaciteit zorgt voortdurend voor overproductie die moet gestockeerd worden.
Die 80% moet sowieso nog naar beneden aan behoeftekant ook door slimmer te verbruiken.
Als we de piek tussen 17 en 21 uur kunnen opvangen, dan is die capaciteit op veel andere uren ook beschikbaar om verschoven verbruik en het opladen van batterijen op te vangen.
Als tussen 17 en 21 uur de elektriciteit 5 keer zo veel kost als tussen 23 en 5 uur dan weet ik wanneer ik mijn auto of later mijn thuisbatterij ga opladen. De piek kan dan nig wat naar beneden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Overproductie stockeren met al die verliezen reken maar uit wat het je kost aan verliezen van al je batterijen die in een mensenleven gebruikt zijn. Dan nog niet te spreken als batterijen verouderen, en terug moet vernieuwen. Ik prijs die ingenieur in de hemel als dat ooit zal verwezenlijkt kan worden.
Stockeren in batterijen gaat het maar voor een fractie zijn omdat batterijen met voldoende grote capaciteit veel te duur zijn. Ik denk juist dat waterstof in die context een schaalbare optie is. Of andere schaalbare opslag. Terwijl een 2x grotere batterij ongeveer het dubbele kost is dat voor de opslag in waterstof niet zo.
Zelfs nu al moeten regelmatig zonnepanelen afgeschakeld worden en windmolens stopgezet terwijl we dus maar 20% van - alleen - onze elektriciteit alternatief oogsten.
 
Stockeren in batterijen gaat het maar voor een fractie zijn omdat batterijen met voldoende grote capaciteit veel te duur zijn. Ik denk juist dat waterstof in die context een schaalbare optie is. Of andere schaalbare opslag. Terwijl een 2x grotere batterij ongeveer het dubbele kost is dat voor de opslag in waterstof niet zo.
Zelfs nu al moeten regelmatig zonnepanelen afgeschakeld worden en windmolens stopgezet terwijl we dus maar 20% van - alleen - onze elektriciteit alternatief oogsten.

Energyville heeft dit allemaal bestudeerd hoe we in Belgie klimaatneutraal kunnen worden tegen 2050 in verschillende scenarios, zie hun 13 pagina sammenvatting (je kan ook de volledige studie lezen): https://perspective2050.energyville.../inline-files/PATHS2050_Kort_Gezegd_DUTCH.pdf

Hoe dan ook zien ze maar een (beperkte) rol voor waterstof als energieopslag vanaf 2040, vroeger dan dat is er gewoonweg niet genoeg groene electriciteit beschikbaar.
 
Ik lees: Tegen 2050 moet 14-28 TWh waterstof lokaal worden geproduceerd, en 5 – 91 TWh ingevoerd, afhankelijk van het scenario... en dus dat het model uitgaat van 19 TWh tot 119 TWh aan waterstof, waarvan het merendeel ingevoerd. Dat laatste lijkt logisch aangezien België een klein en dichtbevolkt land is met nogal wat energieverslindende industrie.
We verbruikten de laatste jaren ongeveer 90 TWh aan elektriciteit. Ik blijf dus, ook na het lezen van de paper van Energyville, bij mijn stelling: "Ik denk oprecht dat in die situatie (dat is wanneer we maximaal zijn overgeschakeld op alternatieve energieopwekking) waterstof een rol kan spelen." Die rol is dan volgens die studie 21% tot 130% van ons huidig elektriciteitsverbruik.
Het waterstof zal dan, zo begrijp ik ook uit de tekst, niet alleen/hoofdzakelijk als energieopslag gebruikt worden. Hoe men pieken in productie en verbruik wil opvangen staat eigenlijk niet in deze korte samenvatting.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
Ik lees: Tegen 2050 moet 14-28 TWh waterstof lokaal worden geproduceerd, en 5 – 91 TWh ingevoerd, afhankelijk van het scenario... en dus dat het model uitgaat van 19 TWh tot 119 TWh aan waterstof, waarvan het merendeel ingevoerd. Dat laatste lijkt logisch aangezien België een klein en dichtbevolkt land is met nogal wat energieverslindende industrie.
We verbruikten de laatste jaren ongeveer 90 TWh aan elektriciteit. Ik blijf dus, ook na het lezen van de paper van Energyville, bij mijn stelling: "Ik denk oprecht dat in die situatie (dat is wanneer we maximaal zijn overgeschakeld op alternatieve energieopwekking) waterstof een rol kan spelen." Die rol is dan volgens die studie 21% tot 130% van ons huidig elektriciteitsverbruik.

Ik denk dat waterstof ook wel "een rol kan spelen" voor hoge temp. industriële toepassingen maar we spreken dan wel over "hoog hangend fruit".
Helaas hoor ik nog heel veel mensen over (korte termijn) waterstof toepassingen van auto's, bewoonde omgeving en lage temp. toepassingen.
Of men denkt dat alleen de overtollige energie/elektra wel even omgezet kan worden in waterstof.

Het rapport in post #10.143 is gelukkig realistisch, dat mis ik nog wel eens bij uitingen van mensen die er verstand van zouden moeten hebben.......
 
  • Like
Reactions: job-lek
Overproductie stockeren met al die verliezen reken maar uit wat het je kost aan verliezen van al je batterijen die in een mensenleven gebruikt zijn. Dan nog niet te spreken als batterijen verouderen, en terug moet vernieuwen. Ik prijs die ingenieur in de hemel als dat ooit zal verwezenlijkt kan worden.
De markt spreekt je tegen.



Da's het vermogen van een kleine kerncentrale, en de capaciteit van bijna de grootste Belgische waterkrachtcentrale. En dat wordt momenteel gebruikt om de avondpiek op te vangen.

 
Vraagje: ik heb op dit moment een New Motion Home Advanced lader. Is destijd geinstalleerd via de leasemaatschappij. Binnenkort ga ik prive rijden.

De New Motion palen werken met een abonnementsmodel, welke is afgekocht tot einde lease termijn.

Nu is mij niet duidelijk of dit abonnement alleen nodig is voor de backoffice functies, of uberhaupt om de paal te laten functioneren. Op de New Motion site vind ik het ook niet helder terug, maar er is daar natuurlijk een belang zoveel mogelijk abonnementen te verkopen.

Het voelt suf om een laadpaal te vervangen die op zich nog goed functioneert, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde geld om te gaan betalen voor functies die ik helemaal niet gebruik. Op termijn wil ik wel een andere paal hebben die beter op overschot panelen kan laden, maar zolang ik nog kan salderen niet persee nodig.

Weet iemand of de new motion paal het ook doet zonder abonnement, gewoon als 'domme paal' (inpluggen en laden)?
 
Vraagje: ik heb op dit moment een New Motion Home Advanced lader. Is destijd geinstalleerd via de leasemaatschappij. Binnenkort ga ik prive rijden.

De New Motion palen werken met een abonnementsmodel, welke is afgekocht tot einde lease termijn.

Nu is mij niet duidelijk of dit abonnement alleen nodig is voor de backoffice functies, of uberhaupt om de paal te laten functioneren. Op de New Motion site vind ik het ook niet helder terug, maar er is daar natuurlijk een belang zoveel mogelijk abonnementen te verkopen.

Het voelt suf om een laadpaal te vervangen die op zich nog goed functioneert, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde geld om te gaan betalen voor functies die ik helemaal niet gebruik. Op termijn wil ik wel een andere paal hebben die beter op overschot panelen kan laden, maar zolang ik nog kan salderen niet persee nodig.

Weet iemand of de new motion paal het ook doet zonder abonnement, gewoon als 'domme paal' (inpluggen en laden)?
Voor die paal (en vrijwel alle palen van Newmotion, nu Shell Recharge) heb je altijd een abbo nodig van EUR 5 per maand. Je kunt 'm zelf ombouwen (zie dit fijne forum op Tweakers) maar daar moet je redelijk handig voor zijn want deze laadpalen lenen zich daar niet echt voor. Beter kun je de paal verkopen op MP, levert zo'n EUR 250 op, en een andere domme laadpaal aanschaffen.

EDIT: Ik zie dat anderen beweren dat een abbo niet noodzakelijk is, hangt mogelijk van het exacte type van je laadpaal af. Je kunt Shell gewoon bellen met dit soort vragen. Ook de prijzen op MP liggen hoger, sommigen bieden EUR 300 en anderen vragen zelfs 500 voor een tweedehandsversie.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: inactive
Vraagje: ik heb op dit moment een New Motion Home Advanced lader. Is destijd geinstalleerd via de leasemaatschappij. Binnenkort ga ik prive rijden.

De New Motion palen werken met een abonnementsmodel, welke is afgekocht tot einde lease termijn.

Nu is mij niet duidelijk of dit abonnement alleen nodig is voor de backoffice functies, of uberhaupt om de paal te laten functioneren. Op de New Motion site vind ik het ook niet helder terug, maar er is daar natuurlijk een belang zoveel mogelijk abonnementen te verkopen.

Het voelt suf om een laadpaal te vervangen die op zich nog goed functioneert, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde geld om te gaan betalen voor functies die ik helemaal niet gebruik. Op termijn wil ik wel een andere paal hebben die beter op overschot panelen kan laden, maar zolang ik nog kan salderen niet persee nodig.

Weet iemand of de new motion paal het ook doet zonder abonnement, gewoon als 'domme paal' (inpluggen en laden)?
Volgens de site van ShelRecharge heb je voor de advanced een abonnement nodig:
** Voor alle slimme services is een abonnement vereist, voor Advanced is afname van een abonnement verplicht.
 
  • Like
Reactions: inactive
Volgens de site van ShelRecharge heb je voor de advanced een abonnement nodig:
** Voor alle slimme services is een abonnement vereist, voor Advanced is afname van een abonnement verplicht.
Dank, had ik niet zien staan in de kleine lettertjes. Definitief op zoek naar een andere laadpaal dus. Niet zozeer om de kosten want kan best wat maandjes abonnement betalen voordat je een nieuwe paal eruit hebt, maar meer het principe (en principes kosten geld). Ga mij er even in verdiepen.
 
Dank, had ik niet zien staan in de kleine lettertjes. Definitief op zoek naar een andere laadpaal dus. Niet zozeer om de kosten want kan best wat maandjes abonnement betalen voordat je een nieuwe paal eruit hebt, maar meer het principe (en principes kosten geld). Ga mij er even in verdiepen.
Mijn voorkeur gaat uit naar Zappi. Niet de goedkoopste, maar wel heel veel mogelijkheden zonder abonnement en ze blijven ontwikkelen, dus je krijgt zo af en toe ook extra functionaliteit.
 
  • Informative
Reactions: inactive
Momenteel wonen wij nog in ons huis waar ik voor een klein 10kWp aan zonnepanelen heb liggen, terugdraaiende teller.
We hebben het huis verkocht en een recenter, kleiner huis gekocht. Bouwjaar 2020, met amper, 1,5kWp op het dak en digitale meter. Er is ruimte voor veel meer panelen, dat overweeg ik dan ook te doen. Omvormer is Solis 1000 mini, wist zelfs niet dat zo een klein model bestond.

Nu stel ik mij de vraag, welk type laadpaal is in dit geval aangewezen en heeft het nog nut het dak vol te leggen zoals we hier hebben gedaan, met andere omvormer uiteraard.

Wij zijn beiden met pensioen, dus de auto moet niet elke morgen op 80% klaar staan. Grote verbruikers zoals we in ons huidige huis hebben zijn er dan ook niet meer. Verwarming/warm water is daar (jammer genoeg) nog op gas maar wel goed geïsoleerd (77kWp/m2). Een of twee lucht-lucht warmtepompen of 1 split komt er misschien nog bij. In het nieuwe huis is geen drijfkracht, loont het de moeite dat, als het kan, aan te vragen of is dat overkill?
 
Dank, had ik niet zien staan in de kleine lettertjes. Definitief op zoek naar een andere laadpaal dus. Niet zozeer om de kosten want kan best wat maandjes abonnement betalen voordat je een nieuwe paal eruit hebt, maar meer het principe (en principes kosten geld). Ga mij er even in verdiepen.
Soms is het mogelijk om enkel de elektronica te vervangen. Ik bouwde al enkele EV-boxladers om naar een soort van Fivari solar.
 
Mijn voorkeur gaat uit naar Zappi. Niet de goedkoopste, maar wel heel veel mogelijkheden zonder abonnement en ze blijven ontwikkelen, dus je krijgt zo af en toe ook extra functionaliteit.

Soms is het mogelijk om enkel de elektronica te vervangen. Ik bouwde al enkele EV-boxladers om naar een soort van Fivari solar.

Thanks, de Zappi heb ik ook weleens naar gekeken. Heb 17 zonnepanelen en zodra de salderingsregels wijzigen zou mooi zijn efficienter op de zon te kunnen laden, en dat kan de Zappi volgens mij erg goed. Ombouw is zeker ook een optie om te overwegen, maar vraag mij af of je onderaand de streep dan goedkoper uit bent?
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Hoe men pieken in productie en verbruik wil opvangen staat eigenlijk niet in deze korte samenvatting.
Ik wou eigenlijk linken naar een ander (ouder) rapport van Energyville, maar kon het niet terugvinden. IIRC was de goedkoopste weg 30% overcapaciteit aan groene energy. Dat zou dan voor negatieve electricteitsprijzen zorgen voor 30% van de tijd. (Ik kan me vergissen in de exacte percentages, maar dat waren de grote lijnen). Demand steering dus. Met 50+kWh/auto heb je behoorlijk wat batterijen beschikbaar om de overcapaciteit nuttig in te zetten (nuttiger/efficienter toch dan waterstof als storage) en met negatieve marktprijzen een serieuze financiele incentive om te laden als het zeer goedkoop is.

Edit: (misschien) gevonden: EnergyVille lanceert aanvullende systeemscenario’s voor elektriciteitsvoorziening in België in 2030 en 2050

De relevant quote is: “Het aantal uren op jaarbasis waar de groothandelsprijs daalt onder de 20 €/MWh neemt toe tot 4300 h/jaar in 2040. Dit verhoogt de rendabiliteit van lange termijn/seizoenale opslag, bijvoorbeeld onder de vorm van ‘Power-to-molecules’ waaronder waterstof.”
De helft van de uren prijzen van minder dan 2c/kWh zou waterstof als storage blijkbaar haalbaar maken. Met 80% verlies moet je de resulterende electriciteit dan wel aan 10c/kWh verkopen in een markt waar de gemiddelde energieprijs op jaarbasis in 2040 4.6c/kWh kost.
 
Last edited:
Goedenavond allemaal,

Momenteel kan ik een Tesla Gen2 Wallcharger overnemen, nu heb ik zelf een Model 3 maar mijn vrouw een andere EV. Werkt dit gewoon? Ik kon het zo snel niet vinden in de documentatie die Tesla beschikbaar heeft gesteld.

Alvast bedankt
Je kunt de wall charger met een DIP switch zo instellen dat-ie ook met andere automerken werkt. Staat gewoon in de handleiding.