Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een kaart van Plugsurfing gaf die mee aan een collega die nu in Frankrijk zit. Hij probeerde gisteren in Frankrijk te laden daarmee. Helaas, lukte niet, hij kreeg de melding "not authorized". Een vriendelijke Tesla-rijder heeft zijn Plugsurfing tag geleend, en toen kon er geladen worden.

Heeft iemand een idee of er verschil zit bij Plugsurfing of je een credit card gekoppeld hebt of een SEPA rekening?
Geen idee, ik weet wel dat Plugsurfing recent zijn app vernieuwd heeft en dat ik mijn account opnieuw moest bevestigen. Ik weet bovendien dat zelfs met een vervallen creditcard je nog steeds kan laden. Ik weet ook dat je (minstens als Belg) best een kaartlezer meeneemt, zodat je in je vakantie een nieuwe creditkaart kan koppelen ipv bezorgd te zijn dat er een moment komt waarop je niet meer mag laden.
 
Shell Recharge/NewMotion past zijn tarieven aan voor België:

1642153955998.png


 
Misschien dat de vraag hier verkeerd staat.
Maar betaal je bij de Sucs alleen per kwh of ook per minuut dat je er staat?
Het is mij niet helemaal duidelijk na mijn rit uit het zuiden van Frankrijk.
Ik vermoed geen verschil tussen 150kw of 250kw sucs.
Bedankt
 
Misschien dat de vraag hier verkeerd staat.
Maar betaal je bij de Sucs alleen per kwh of ook per minuut dat je er staat?
Het is mij niet helemaal duidelijk na mijn rit uit het zuiden van Frankrijk.
Ik vermoed geen verschil tussen 150kw of 250kw sucs.
Bedankt
Alleen per kWh. Eens je laadsessie afgelopen is betaal je een (vrij hoge) "idle fee" indien minstens de helft van de laadpalen bezet zijn , waardoor je aangemoedigd wordt om je auto zo snel mogelijk te verplaatsen
 
Alleen per kWh. Eens je laadsessie afgelopen is betaal je een (vrij hoge) "idle fee" indien minstens de helft van de laadpalen bezet zijn , waardoor je aangemoedigd wordt om je auto zo snel mogelijk te verplaatsen
Bedankt. Wanneer is die afgelopen volgens de Suc? Als ik genoeg heb volgens mijn ingestelde route om de volgende Suc te halen ? Of wanneer de accu 100% is?

Afgelopen zaterdag was er plaats genoeg. In Vierzon was ik de 2 de die aan het laden was op de 35 palen.
 
Er zijn wel Europese SuC's waar per minuut gerekend wordt, maar niet in West-Europa.

Je kan het tarief en de manier van aanrekenen zien als je in je auto zit en op het pinnetje van de supercharger tapt van de supercharger waar je wil laden.
Daarom dat ik wat in de war was. Ik dacht dat ik ergens had gezien dat het 1€/minuut was. Maar kan ook dat ik het in de Shell recharge app zag.
Maar goed dat het vooral per kWh is.
 
Bedankt. Wanneer is die afgelopen volgens de Suc? Als ik genoeg heb volgens mijn ingestelde route om de volgende Suc te halen ? Of wanneer de accu 100% is?

Afgelopen zaterdag was er plaats genoeg. In Vierzon was ik de 2 de die aan het laden was op de 35 palen.
De "idle fee" begint te lopen als de wagen stopt met opladen, dus als de laadlimiet die je zelf hebt ingesteld bereikt wordt (deze laadlimiet kan je tussen 50% en 100% instellen; als ik me niet vergis staat hij default op 90%). Je krijgt een paar minuten vooraf een waarschuwing op je Tesla app op je smartphone. Verplaats je de wagen binnen de 5 minuten nadat het laden is gestopt dan wordt de idle fee kwijtgescholden.
Dat staat allemaal hier mooi uitgelegd : 'Idle Fee'
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Robina and Maarten
De "idle fee" begint te lopen als de wagen stopt met opladen, dus als de laadlimiet die je zelf hebt ingesteld bereikt wordt (deze laadlimiet kan je tussen 50% en 100% instellen; als ik me niet vergis staat hij default op 90%). Je krijgt een paar minuten vooraf een waarschuwing op je Tesla app op je smartphone. Verplaats je de wagen binnen de 5 minuten nadat het laden is gestopt dan wordt de idle fee kwijtgescholden.
Dat staat allemaal hier mooi uitgelegd : 'Idle Fee'
Of je verhoogt je limiet 😉
Kun je nog rustige je toetje opeten en koffie drinken
 
Of je verhoogt je limiet 😉
Kun je nog rustige je toetje opeten en koffie drinken
Idle fees zijn alleen van toepassing wanneer een Supercharger-station ten minste 50% bezet is.
In dat geval krijg je te (bij V2) maken met stall sharing waardoor de laadsnelheid van jou maar ook van anderen beperkt wordt. Gewoon de auto verplaatsen is wel dus wel zo netjes.
Voordeel is dat je door de korte wandeling meer ruimte hebt voor je toetje;)
 
Idle fees zijn alleen van toepassing wanneer een Supercharger-station ten minste 50% bezet is.
In dat geval krijg je te (bij V2) maken met stall sharing waardoor de laadsnelheid van jou maar ook van anderen beperkt wordt. Gewoon de auto verplaatsen is wel dus wel zo netjes.
Voordeel is dat je door de korte wandeling meer ruimte hebt voor je toetje;)
Anderzijds zal stall sharing wel prima meevallen als je al boven de 80-90% aan het laden bent.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Daarom dat ik wat in de war was. Ik dacht dat ik ergens had gezien dat het 1€/minuut was. Maar kan ook dat ik het in de Shell recharge app zag.
Maar goed dat het vooral per kWh is.
In Frankrijk betaal je bij Ionity en ander HPCs per tijdseenheid. Dat maakt het erg goedkoop om er met een snelladende auto te reizen. Zo betaalde ik laatst 11,8€ voor 76,3 kWh voor een laadbeurt van 38' want 31€c per minuut.
 
  • Like
Reactions: Robina
Heb je idle gestaan aan de snellader? Foei.
;-)
Neen niet gestaan. Was een rustige rit waar ik telkens alleen of max met 4-5 aan de laders stond. Ik was langer blijven staan bij een lader (tot 94%) zo kon ik 1 voorgestelde stop overslagen. Vandaar dat ik twijfelde. Was buiten 2 testritjes de eerste rit met de model 3.
Dat was ineens 1150km en kennismaking met het laden ;-)
Het was zeer fijn rijden en laden ging zonder problemen.
 
Waarom heb je dan op je afrekening moeten wachten, om te weten dat je geen idle fees moet betalen? Als er geen idle tijd is, is er sowieso geen idle fee toch? Begreep het niet goed.
Dat snapte ik dus nog niet goed als beginneling. Toen de wagen zei dat ik genoeg had geladen voor het volgende stuk heb ik de limiet verhoogd naar 100%
Ik zag ergens , weet niet van buiten waar, de kosten per kwh en dan de kost voor de idle fee. Ik dacht toen dat ik ook per minuut moest betalen dat ik er stond.
Maar het is uitgeklaard en de volgende trip naar Noorwegen is gepland ;-)
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V