Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Daadwerkelijke capaciteit battery pack

This site may earn commission on affiliate links.
It is done @wk057 . 385,6 km and 77,9 kWh with 4% remaining (sorry, I am not experienced enough to drive to 1% yet, the power meter showed limited power close to 300 kW). 100% would result in about 81,1 kWh. So, not only were you (wk057) correct in your measurement, but the 90D also displays an overestimation of the remaining range in the energy app on the screen. Good to know!
IMG_1922.JPG

Extra info: 100% gives 456 typical km's and 568 rated km's.
IMG_1917.JPG
 
Last edited:
It is done @wk057 . 385,6 km and 77,9 kWh with 4% remaining (sorry, I am not experienced enough to drive to 1% yet, the power meter showed limited power close to 300 kW). 100% would result in about 81,1 kWh. So, not only were you (wk057) correct in your measurement, but the 90D also displays an overestimation of the remaining range in the energy app on the screen. Good to know!
View attachment 211237

Extra info: 100% gives 456 typical km's and 568 rated km's.
View attachment 211238

Pretty much as expected. It appears your "Typical" range is the same as our "Rated" range in the US, and your "Rated" range is the same as our "Ideal" range. Good to know.

Extrapolating from that, 456 km = ~283 miles. 283 * 290 Wh/mi = 82.07kWh usable. Pretty close to what you actually measured on your drive, and as expected for a "90" pack.
 
Pretty much as expected. It appears your "Typical" range is the same as our "Rated" range in the US, and your "Rated" range is the same as our "Ideal" range. Good to know.

Extrapolating from that, 456 km = ~283 miles. 283 * 290 Wh/mi = 82.07kWh usable. Pretty close to what you actually measured on your drive, and as expected for a "90" pack.

Ok, so I will have to change my forum name to Jkr81,673295. No sweat.
What about yours?: Clearly wk057 stands for 750kw. Is that your ultimate goal for a battery?
 
On a more serious note: my view is that tesla tagging the cars 85 and 90 kw was Sad. So Sad. Let me rephrase: regrettable and quite unneccesary.
I would have chosen the 85 even when it would have stated 850kW on the site. Or 81.673295kWh;) or 81Supercharged. Or 82Turbo.

I had no clue about kW kWh A or V or Ohm to begin with. I am clearly not an engineer and neither are most customers.
All I cared for was the promise that a full charge would bring me the promised 400 km further down the road in ok conditions.
And it did, and still does after two years.
 
On a more serious note: my view is that tesla tagging the cars 85 and 90 kw was Sad. So Sad. Let me rephrase: regrettable and quite unneccesary.
I would have chosen the 85 even when it would have stated 850kW on the site. Or 81.673295kWh;) or 81Supercharged. Or 82Turbo.

I had no clue about kW kWh A or V or Ohm to begin with. I am clearly not an engineer and neither are most customers.
All I cared for was the promise that a full charge would bring me the promised 400 km further down the road in ok conditions.
And it did, and still does after two years.

Completely agree. The only reason that this thread came up again, was my experience suggesting newer 90 kWh batteries might be true 90 kWh. Now that we have established that even brand new 90 kWh batteries are exactly the same as the "older" ones, I think we can close this thread. Especially since all (except 85 and 90) battery capacities are correct. Let us leave this behind and look forward to 100+ with new 2170 cells!
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Completely agree. The only reason that this thread came up again, was my experience suggesting newer 90 kWh batteries might be true 90 kWh. Now that we have established that even brand new 90 kWh batteries are exactly the same as the "older" ones, I think we can close this thread. Especially since all (except 85 and 90) battery capacities are correct. Let us leave this behind and look forward to 100+ with new 2170 cells!
Damn, now I'm f*cked for the second time. First with my P85 and now with my S90D. So I have to go for the 100D but Elon and I do not agree on the European price yet:(
 
  • Funny
Reactions: Refie
Damn, now I'm f*cked for the second time. First with my P85 and now with my S90D. So I have to go for the 100D but Elon and I do not agree on the European price yet:(

Yes I saw your tweet and Elon's reply. This forum is getting its information directly from Elon Musk ;)
I am disappointed with his answer regarding the price. Give it some time and the prices will have to drop to stay competitive.
 
Damn, now I'm f*cked for the second time. First with my P85 and now with my S90D. So I have to go for the 100D but Elon and I do not agree on the European price yet:(

Hmm, ik heb drie dagen geleden mijn P85 uit 2013 ingeruild voor een gloednieuwe 90D, in de alleszins terechte verwachting dat ik meer range zou krijgen. Dat valt vies tegen.

Ik rijd vrijwel dagelijks dezelfde afstand en de weersomstandigheden onder die rit zijn de afgelopen weken nauwelijks veranderd (rond het vriespunt, droog, weinig wind). Waar ik tot nu toe zo'n 260-270 Wh kwijt was per km, vaartje 130 km/u inclusief de opwarmpiek, is dat nu zo'n 280-290 Wh. Ik zag over de rit van 67 km de range dalen van 400 km (90% geladen) naar 290 km.

Het ziet er naar uit dat ik met een gloednieuwe 90D minder ver ga komen dan in een oude P85 met 108.000 km op de klok? Dat moet toch niet kunnen...
 
Last edited:
Hmm, ik heb drie dagen geleden mijn P85 uit 2013 ingeruild voor een gloednieuwe 90D, in de alleszins terechte verwachting dat ik meer range zou krijgen. Dat valt vies tegen.

Ik rijd vrijwel dagelijks dezelfde afstand en de weersomstandigheden onder die rit zijn de afgelopen weken nauwelijks veranderd (rond het vriespunt, droog, weinig wind). Waar ik tot nu toe zo'n 260-270 Wh kwijt was per km, vaartje 130 km/u inclusief de opwarmpiek, is dat nu zo'n 280-290 Wh. Ik zag over de rit van 67 km de range dalen van 400 km (90% geladen) naar 290 km.

Het ziet er naar uit dat ik met een gloednieuwe 90D minder verder ga komen dan in een oude P85 met 108.000 km op de klok? Dat moet toch niet kunnen...
Ik krijg mijn MS P100D niet onder de 300wh. Best wel schrikken als dit het resultaat is, zelfs bij een "fluwelen voet".
Van het weekend gaan we richting Parijs de range mode maar uitproberen.
Ben bang dat ik inderdaad niet veel verder kom dan met de classic P85+
 
Right_Said_Fred probeer eens de "range mode" in te schakelen...dat wil nog wel eens fors schelen

Dat zou eigenlijk niet moeten, want die had ik in mijn P85 ook niet aan staan. Ik had overigens in de P85 in de winter de verwarming standaard op 24 graden staan, nu ik het verwarmde stuur heb in de 90D kan ik volstaan met 19 à 20 graden. Dat-ie desondanks een stuk onzuiniger rijd, snap ik voor geen meter. De neus van de auto is gestroomlijnder bovendien. En 4WD zou toch ook zuiniger zijn...
 
Hmm, ik heb drie dagen geleden mijn P85 uit 2013 ingeruild voor een gloednieuwe 90D, in de alleszins terechte verwachting dat ik meer range zou krijgen. Dat valt vies tegen.

Ik rijd vrijwel dagelijks dezelfde afstand en de weersomstandigheden onder die rit zijn de afgelopen weken nauwelijks veranderd (rond het vriespunt, droog, weinig wind). Waar ik tot nu toe zo'n 260-270 Wh kwijt was per km, vaartje 130 km/u inclusief de opwarmpiek, is dat nu zo'n 280-290 Wh. Ik zag over de rit van 67 km de range dalen van 400 km (90% geladen) naar 290 km.

Het ziet er naar uit dat ik met een gloednieuwe 90D minder ver ga komen dan in een oude P85 met 108.000 km op de klok? Dat moet toch niet kunnen...

Misschien iets mis met de bandenuitlijning? Ik heb ook een 90D maar zit met deze temperaturen rond de 215/220 Wh @120 en @130 rond 235 Wh.
Vorige donderdag zelfs van Antwerpen naar huis gereden aan 130-135 en had maar 195 Wh gemiddeld (misschien zat de wind goed :rolleyes:)
 
Bedankt voor de tip. Ik zal er eens mee langs gaan bij Tesla. Ze moeten sowieso nog een paar puntjes op de i zetten, zoals een instrumentencluster dat wat kuren geeft en een bandensensor die linksvoor low (2.6 bar) aangeeft.

Ik rijd trouwens nu op zomerbanden (Conti's) en op de P85 waren dat winterbanden (Pirelli's Sottozero). Ik had die willen overzetten op de 90D, maar had even buiten de bredere achtervelgen gerekend. Daar bestaan niet eens winterbanden voor. Zouden rijden op zomerbanden in de winter het verbruik nadelig beïnvloeden? Iemand daar ervaring mee?
 
Last edited:
Bedankt voor de tip. Ik zal er eens mee langs gaan bij Tesla. Ze moeten sowieso nog een paar puntjes op de i zetten, zoals een instrumentencluster dat was kuren geeft en een bandensensor die linksvoor low (2.6 bar) aangeeft.

Ik rijd trouwens nu op zomerbanden (Conti's) en op de P85 waren dat winterbanden (Pirelli's Sottozero). Ik had die willen overzetten op de 90D, maar had even buiten de bredere achtervelgen gerekend. Daar bestaan niet eens winterbanden voor. Zouden rijden op zomerbanden in de winter het verbruik nadelig beïnvloeden? Iemand daar ervaring mee?
Zomerbanden hebben wel degelijk een hoger verbruik in de winter dan winterbanden.
Zomerbanden hebben een compound die in de zomer gemiddeld zacht is. In de winter wordt die compound veel harder. De rolweerstand wordt voor een heel groot geval bepaald door de soepelheid waarmee een band zich over oneffenheden beweegt. Winterbanden blijven bij koude zeer veel soepeler en dat levert een veel makkelijker vervorming op en dus minder weerstand.
 
Misschien iets mis met de bandenuitlijning? Ik heb ook een 90D maar zit met deze temperaturen rond de 215/220 Wh @120 en @130 rond 235 Wh.
Vorige donderdag zelfs van Antwerpen naar huis gereden aan 130-135 en had maar 195 Wh gemiddeld (misschien zat de wind goed :rolleyes:)

Deze cijfers komen mij heel bekend voor tijdens de week dat wij een 90D hadden. Als je voor een langere rit (>50 km) niet onder de 250Wh/km kunt komen bij max toegestane snelheden dan klopt er iets niet zou ik zeggen. Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals harde wind tegen of veel regen/water op het wegdek.
 
  • Like
Reactions: HWS