CO2CLEAN
Olivier Willemsen
Wat je met die nacht niet laden wil zeggen begrijp ik niet. Ik heb niet echt een 9-5 job en vertrek niet elke morgen stipt op hetzelfde moment met mijn auto, netjes voorverwarmen is dan geen mogelijkheid hoor. Dat voorverwarmen gaat tevens ook ten koste van de batterij hoor. Mijn auto staat wel in een vrij warme garage, dat helpt ook aardig.
Ik heb toch al wat rijervaring met mijn Tesla (42000 km), en ik kan je garanderen dat de Wh/km aangegeven in de auto niet klopt met het effectieve verbruik van de auto. In de zomer komt het beter overeen, in de winter helemaal niet. Maar het is idd ook zo dat als je stilstaat het verbruik in Wh/km omhoog gaat.
Het zou een leuk feature zijn moest Tesla het echte rijbereik duidelijk weergeven. Nu moet je idd altijd hoofdrekenen. Omdat ik daar niet altijd zo goed in ben, zijn we zondag nog thuis aangekomen met 0km, en dat stond er al enkele kms, de vrouw-des-huizes was niet zo happy met die situatie.
Door niet te laden in de nacht heb je sluipverbruik en een koude auto die niet aan de laadpaal verwarmd kan worden. Dat heeft een effect op je bereik, immers kun je niet de energie van het voorverwarmen uit de laadpaal halen. Is het niet mogelijk om bij het opstaan de auto voor te verwarmen? Dan kun je opstaan en ontbijten en dan is de auto voorverwarmd. Of is thuisladen geen optie? Hoe weet je overigens dat het effectieve verbruik in de winter niet klopt en in de zomer wel? Dat is mij niet duidelijk.
Ik ben overigens ook een voorstander van de mogelijkheid om zelf een verbruik in te geven en daarop je bereik te berekenen.