Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
en de zit is beter,
De I-Pace zit heel goed, de Model X vind ik nog beter zitten maar de prijs is er ook naar. Slechtste punt van de Model 3 is inderdaad de zit, maar ik zit dan ook wel verwend in mijn Model X. En laten we eerlijk zijn: zo slecht zit de Model 3 nu ook weer niet, maar het is niet een zetel die ik verwacht in een sportieve auto. Het is ook niet zo vlak als de MK1 Model S, maar de zit is wel breder dan die van de Model X.

Maar netto gezien valt de I-Pace uit mijn interesse owv de achterlijke software/schermpjes/hardware, de beperkte ruimte, de krappe frunk en koffer en de prijs. Niet voor niks dat ik al 120000km in mijn Model X rij.
 
Vandaag een stukje met de i-Pace gereden. Het was me bij de test van de e-tron al opgevallen, een SUV met electromotor en dus zonder dieselmotor doet me toch iets minder aan een tractor denken.

Ik vind de iPace dus echt goed rijden. Hij is duidelijk wat sportiever ingesteld dan de eTron, hij is ook wat kleiner en wendbaarder. Verder, zoals al eerder gezegd, zalige sportzetels en ook de standaard geluidsinstallatie is ronduit fantastisch. Dat had ik dus ook al in enkele reviews gehoord, en dat kan ik dus beamen. Bij de Audi stoorde ik me een beetje aan de hoeveelheid hendels en knoppen aan het stuur, de Jaguar was op dat vlak een stukje kalmer. Menu's in het multimediasysteem vind ik wel beter in de Audi (intuïtief, erg logisch opgebouwd). Verbruik in de iPace was uiteindelijk niet veel lager dan in de etron tijdens de testrit (270Wh/km vs 285 Wh/km).

Dingen die me minder aanstaan in de iPace: het ongeveer 3 km lange dashboard, het zicht rondom en dan het lage maximale DC-laadvermogen. Zonder die laadsnelheid in te rekenen, zou ik zo voor de iPace kiezen boven de etron.

Ik was met één van de kinderen ook nog even langs de Tesla store gereden of het comfort achterin OK was voor hem. Hij was duidelijk niet helemaal neutraal, want hij prefereerde de Model 3 voor zitcomfort achterin.

De Model 3 heeft sowieso mijn voorkeur, nu nog de offertes van de leasemaatschappij afwachten.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Nog één puntje dat me opviel in slechte zin in de ipace, en wat ik in de Model 3 (en de etron) beter vond werken: de weergave van de toegelaten snelheid was heel onnauwkeurig. Ik zou dat onmiddellijk af zetten in de wagen.
Op secundaire wegen zat het systeem er erg vaak naast. Er was zelfs een stuk weg waar de toegelaten snelheid 50 is en waar het systeem aangaf dat je 120 km/h mag rijdeno_O. En die 50km/h is daar volgens mij al jaren; 120 km/h heb ik er nooit geweten (en ik rijd al 20+ jaren met de wagen) .
Bij de testrit met de Model 3 (en ook met de etron) was dat veel beter. Ik heb ze eigenlijk niet direct op fouten kunnen betrappen (het is me niet opgevallen iig).
 
Nog één puntje dat me opviel in slechte zin in de ipace, en wat ik in de Model 3 (en de etron) beter vond werken: de weergave van de toegelaten snelheid was heel onnauwkeurig. Ik zou dat onmiddellijk af zetten in de wagen.
Op secundaire wegen zat het systeem er erg vaak naast. Er was zelfs een stuk weg waar de toegelaten snelheid 50 is en waar het systeem aangaf dat je 120 km/h mag rijdeno_O. En die 50km/h is daar volgens mij al jaren; 120 km/h heb ik er nooit geweten (en ik rijd al 20+ jaren met de wagen) .
Bij de testrit met de Model 3 (en ook met de etron) was dat veel beter. Ik heb ze eigenlijk niet direct op fouten kunnen betrappen (het is me niet opgevallen iig).
Het is echt opvallend hoe slecht sommige van die databases zijn. Ik had een huur i3 afgelopen week die 130 wilde binnen de bebouwde kom (nog twee km 70 max, dan 80...). Maar goed, Tesla heeft ook hele stukken snelweg die niet kloppen. Zelfde fouten als TomTom volgens mij, gebruiken misschien dezelfde bron.
 
Last edited:
Een systeem dat de borden uitleest had ik in mijn vorige auto, een Toyota (van 2018). Maakte meer fouten dan de kaart van de Tesla.
Bijvoorbeeld, bij eenuitrijstrook, als daar 50 stond met een pijltje eronder dat het voor de afslag is, dan zag hij deze en gaf 50 aan. Het snelheidsbord van de parallelweg zag hij en nam deze over. Als er geen bord aan het begin van de weg stond dan deed hij maar wat, vaak verkeerd. Als ik de stad binnenkwam herkende hij het plaatsnaambord niet als snelheidsbord en gaf geen 50 aan. Idem het blauwe bord bij het begin van de snelweg. Soms ging het uitlezen van het bord niet goed, vooral bij wat ingewikkelde borden. Etc.
Ik vind Tesla het beter doen, ondanks de vele fouten. Maar misschien een Toyota probleem, met dat andere merken het goed doen.
 
Een systeem dat de borden uitleest had ik in mijn vorige auto, een Toyota (van 2018). Maakte meer fouten dan de kaart van de Tesla.
Bijvoorbeeld, bij eenuitrijstrook, als daar 50 stond met een pijltje eronder dat het voor de afslag is, dan zag hij deze en gaf 50 aan. Het snelheidsbord van de parallelweg zag hij en nam deze over. Als er geen bord aan het begin van de weg stond dan deed hij maar wat, vaak verkeerd. Als ik de stad binnenkwam herkende hij het plaatsnaambord niet als snelheidsbord en gaf geen 50 aan. Idem het blauwe bord bij het begin van de snelweg. Soms ging het uitlezen van het bord niet goed, vooral bij wat ingewikkelde borden. Etc.
Ik vind Tesla het beter doen, ondanks de vele fouten. Maar misschien een Toyota probleem, met dat andere merken het goed doen.
Ik denk dat je nu al treffend aangeeft dat snelheidslimieten aflezen door de camera een ingewikkelde manier is, en daarom (nog) niet actief is op Tesla's met AP2.x+. Zelfs ik raak soms in de war met borden die er voor een parallelweg staan, wat denk je dat een camera met computer er in 2020 van maakt...
 
Die combi is heel moeilijk... Wie heeft er nl. gelijk? De kaartdatabase? De camera? De ervaring van voorgaande passages? Mijn Garmin navigatie kon ook zo leren van voorgaande passages, maar dat liep mis natuurlijk toen mijn kruissnelheid altijd 160 was.
 
Even filosofisch denken <grin>: je kan de zekerheid van de snelheid aangeven met kleuren: van donkergroen als heel zeker tot rood voor onzeker. Dan kan je ook nog regels aanmaken: bijvoorbeeld camera gaat boven database maar nooit met meer dan 20 km.

Kortom, eens dat het (erg) complex is, maar het is oplosbaar.

En terzijde: ik hoop dat er regulier overleg is tussen de fabrikanten van FSD achtige auto's en Rijkswaterstaat. Ik denk dat het in ieders belang is om belijning, borden en andere verkeersmaatregel zo duidelijk mogelijk te presenteren. En als een computer er moeite mee heeft, dan zou het best kunnen zijn dat mensen 'ook maar wat gokken'... <grin>

Zo ben ik zelf bijvoorbeeld een groot voorstander voor het eenduidiger gebruik van spitsstroken: maak daar nou gewoon een doorbroken lijn van en kruis af waneer die niet gebruikt mag worden.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Even filosofisch denken <grin>: je kan de zekerheid van de snelheid aangeven met kleuren: van donkergroen als heel zeker tot rood voor onzeker. Dan kan je ook nog regels aanmaken: bijvoorbeeld camera gaat boven database maar nooit met meer dan 20 km.

Kortom, eens dat het (erg) complex is, maar het is oplosbaar.
Kleuren aangeven is gewoon het doorschuiven van verantwoordelijkheid van machine naar mens. Dat schiet nog niks op, AP kan zich daar niet op baseren want de bedoeling van AP is dat ie zelf beslissingen moet maken.

En terzijde: ik hoop dat er regulier overleg is tussen de fabrikanten van FSD achtige auto's en Rijkswaterstaat. Ik denk dat het in ieders belang is om belijning, borden en andere verkeersmaatregel zo duidelijk mogelijk te presenteren. En als een computer er moeite mee heeft, dan zou het best kunnen zijn dat mensen 'ook maar wat gokken'... <grin>

Zo ben ik zelf bijvoorbeeld een groot voorstander voor het eenduidiger gebruik van spitsstroken: maak daar nou gewoon een doorbroken lijn van en kruis af waneer die niet gebruikt mag worden.
Ik zou niet zozeer zeggen dat er overleg is, maar is wel bewustwording. Maar op een week is het ook niet beklonken dat alle belijning van spitsstroken aangepast is, zeker niet als je elementen in het beslissingsproces hebt die niet geloven dat er een probleem is. Het probleem dat je omschrijft is bijvoorbeeld enkel beperkt tot tesla-eigenaars mét FSD aangekocht én die toch naar de rechter rijstrook willen schuiven én die het hinderlijk genoeg vinden dat daarvoor hun AP uit gaat. De rest van het ADAS-gebeuren kan nog niet eens van rijstrook wisselen, laat staan dat het wakker ligt van een volle lijn.
 
Bij welke snelheid? 80 km/h? :p

In de carwow range-test haalde de i-Pace op 356 km, grotendeels op autostrade, bij 10°C en met verwarming op. Het testvoertuig was ook uitgerust met optionele grotere velgen. Dat was voor de update. Daar is dus 8 - 10 % bijgekomen, dus bijna 400 km.
Range is niet het probleem van de iPace, gewoon de laadsnelheid (en dan vooral thuis)
 
  • Informative
Reactions: woes
In de carwow range-test haalde de i-Pace op 356 km, grotendeels op autostrade, bij 10°C en met verwarming op. Het testvoertuig was ook uitgerust met optionele grotere velgen. Dat was voor de update. Daar is dus 8 - 10 % bijgekomen, dus bijna 400 km.
Range is niet het probleem van de iPace, gewoon de laadsnelheid (en dan vooral thuis)

Dan zou hij ongeveer met 50km beter doen dan de Tesla...knap.... ;)
Ik vermoed dat er toch een aanzienlijk stuk niet autostrade bijzat. Indien niet, neem de ipace...ga je nooit halen met de m3 lr awd

Doe effe met abbr oostende -> groningen aan max 120km/u, na 356km sta je te laden met een awd lr ... en met de ipace, al doe je er 20% bij...