Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Een kennis van mij is onlangs met de Ipace ringtaxi mee gereden op de Nurburgring.

Hij liet me een filmpje zien hoe ze nipt voorbijgestoken werden door een wedstrijd Porsche GT2 met gigantische achtervleugel. Die hebben ze daarna zeker 3-4 minuten perfect kunnen volgen. Na 3 rondjes is blijkbaar de akku wel leeg.
 
Een kennis van mij is onlangs met de Ipace ringtaxi mee gereden op de Nurburgring.

Hij liet me een filmpje zien hoe ze nipt voorbijgestoken werden door een wedstrijd Porsche GT2 met gigantische achtervleugel. Die hebben ze daarna zeker 3-4 minuten perfect kunnen volgen. Na 3 rondjes is blijkbaar de akku wel leeg.
Met een vriend van me, welke tevens vrachtwagenchauffeur is en zelf vaker over de Nurburgring rijdt heb ik ooit als passagier naast hem gezeten in een Peugeot 206 over de Nurburgring. Daarmee haalden we meerdere zeer dikke Mercedessen, BMW's, Porsches en zelfs een Lamborghini in, boven de 190 konden we echter niet. Helaas zegt het dus echt niet veel wat voor auto's je inhaalt, maar veeeel meer wat voor chauffeur er in zit, hoe ervaren die is en noem maar op.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Kwam vandaag pas in de mail..

17AB24B4-9F9C-4951-A2D8-DD1724C19F86.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ligt het aan mij dat ik dat vreemd vind? De praktijk range wordt tot 8% vergroot, maar de wltp niet. Oftewel, kom langs bij de dealer. We passen software aan. Maar je moet niet zeuren als je geen extra bereik krijgt, want ja, dat bereik komt onder andere doordat we het beter berekenen op basis van uw rijstijl. Meer energie terugwinnen bij lage snelheden? Hoeve winst zit daar dan nog op, of was de ipace nog niet goed met 1 pedaal te rijden?
 
Ligt het aan mij dat ik dat vreemd vind? De praktijk range wordt tot 8% vergroot, maar de wltp niet. Oftewel, kom langs bij de dealer. We passen software aan. Maar je moet niet zeuren als je geen extra bereik krijgt, want ja, dat bereik komt onder andere doordat we het beter berekenen op basis van uw rijstijl. Meer energie terugwinnen bij lage snelheden? Hoeve winst zit daar dan nog op, of was de ipace nog niet goed met 1 pedaal te rijden?

Kom, niet zo zuur. De WLTP heeft zoals we allemaal weten niets met het praktijkverbruik te maken.

Ik vind het uitstekend dat Jaguar proactief de klanten naar de werkplaats haalt voor verbeteringen aan hun eerste elektrische auto en daarbij ook nog eens zorgt dat zij voor volgende updates hiervoor niet meer naar de werkplaats hoeven te komen.

Tesla is ook niet op dit punt gekomen zonder de nodige verbeteringen onderweg. De Tesla Model S van 2020 is een veel betere auto en EV dan de Model S van 2012. Ik hoop dat Jaguar net zoveel progressie gaat maken zodat er steeds meer EV's komen die goede alternatieven zijn voor auto's met een verbrandingsmotor.
 
Kom, niet zo zuur. De WLTP heeft zoals we allemaal weten niets met het praktijkverbruik te maken.

Ik vind het uitstekend dat Jaguar proactief de klanten naar de werkplaats haalt voor verbeteringen aan hun eerste elektrische auto en daarbij ook nog eens zorgt dat zij voor volgende updates hiervoor niet meer naar de werkplaats hoeven te komen.

Tesla is ook niet op dit punt gekomen zonder de nodige verbeteringen onderweg. De Tesla Model S van 2020 is een veel betere auto en EV dan de Model S van 2012. Ik hoop dat Jaguar net zoveel progressie gaat maken zodat er steeds meer EV's komen die goede alternatieven zijn voor auto's met een verbrandingsmotor.
Excuses voor de zure smaak...

Ik hoop dat de eigenaren er inderdaad van zulke. Profiteren, maar blijf sceptisch over de bedoelingen van "old auto" met elektrisch rijden. Mij bekruipt bij dergelijke berichtgeving dat het eerder is om positief in de media te komen.

Maar zoals je aangeeft iedere ev op de weg is er een en dat is mooi.
 
Als I-Pace rijder kan ik, uit ervaring vertellen dat de Software update van I-Pace inderdaad werkt. 2 weken geleden reeds de update bij de dealer gekregen (H264). One Pedal driving gaat uitstekend in de I-Pace. Echter was het probleem dat bij een volle accu de regeneratie zeer beperkt was en je dus bij een volle accu vaker het rempendaal moest gebruiken. Dit hebben ze nu aangepakt en nu wordt er ook bij een volle accu meer geregenereerd. Daarnaast hebben ze bij de Eco-rijmodus een wijziging doorgevoerd zodat je in de praktijk iets verder zou moeten komen met een volle accu (paar km extra). Het is dus niet alleen een media praat van Jaguar!. De I-Pace is een fantastische EV met een tweetal beperkingen (1-fase laden / max 100KW snelladen). Die voorsprong heeft Tesla heel duidelijk t.o.v. de reguliere autobranche.
 
Echter was het probleem dat bij een volle accu de regeneratie zeer beperkt was en je dus bij een volle accu vaker het rempendaal moest gebruiken. Dit hebben ze nu aangepakt en nu wordt er ook bij een volle accu meer geregenereerd.

Dat lijkt me geen extra regeneratie maar eerder dat ze via de software regelen dat bij een volle accu ook de remschijven worden ingezet, zodat het rijgevoel hetzelfde is.
 
Jaguar zal in ieder geval geen/weinig kennis en onderdelen uit de rest van Tata halen, hebben ze allemaal zelf moeten doen. Ik vind het dus knap dat ze dit zelf hebben gedaan en er ook serieus mee bezig zijn en blijven.

Hoop dat er nog mooie "echte" jags als ev komen. Maar dat is persoonlijk, ik heb een andere associatie met jaguar en daar past een SUV niet in. Als er nu een landrover badge op had gezeten .......
 
  • Helpful
Reactions: Doedelefloeps
De Ipace (hun eerste EV !) is helemaal niet zo verkeerd en ze doen echt hun best hem te verbeteren, racen ermee, die gaan gewoon betere ev's maken. Ik vindt het knap, z'n groot merk is het niet. Enige waar je over kunt zeuren is de range en de prijs.

Ik zal over twee weken een definitieve keuze maken. Tesla Model 3 testrit is achter de rug. Model S heb ik uit mijn hoofd gezet (hoofdruimte is achterin even beperkt als in de Model 3 en geen trekhaak mogelijk). Ik vind het dashboard van de S een gevalletje net niet.

Ik ben ook bij Hyundai, Jaquar en Audi langs geweest.

Kona is achterin te klein voor de (volwassen) kinderen, en heeft geen echte trekhaak. Ik vind hem bovendien echt niet mooi.

Ik vind het gek dat de i-pace het zo slecht doet qua sales in vergelijking met e-tron. Ik vind de i-pace een OK design hebben, de e-tron is me te opulent. Maar ja, ik snap dan ook heel dat idee achter die SUV-rage niet. Ik vind de model 3 al ruim hoog zitten:cool:

Volgende week testrit met i-pace (ik vind het interieur met die drie schermen nogal incoherent, de sportstoelen in de e-tron zitten wel geweldig) en e-tron (deze is ongeveer afgevallen, nu de testrit met de Model 3 is meegevallen maar het interieur is wel top).

Het wordt dus waarschijnlijk een Model 3,vanwege de extra range, tenzij de i-Pace me echt verrast tijdens de testrit. Want die laadsnelheid van de i-pace blijft wel een gigantisch nadeel.
 
Ik zal over twee weken een definitieve keuze maken. Tesla Model 3 testrit is achter de rug. Model S heb ik uit mijn hoofd gezet (hoofdruimte is achterin even beperkt als in de Model 3 en geen trekhaak mogelijk). Ik vind het dashboard van de S een gevalletje net niet.

Ik ben ook bij Hyundai, Jaquar en Audi langs geweest.

Kona is achterin te klein voor de (volwassen) kinderen, en heeft geen echte trekhaak. Ik vind hem bovendien echt niet mooi.

Ik vind het gek dat de i-pace het zo slecht doet qua sales in vergelijking met e-tron. Ik vind de i-pace een OK design hebben, de e-tron is me te opulent. Maar ja, ik snap dan ook heel dat idee achter die SUV-rage niet. Ik vind de model 3 al ruim hoog zitten:cool:

Volgende week testrit met i-pace (ik vind het interieur met die drie schermen nogal incoherent, de sportstoelen in de e-tron zitten wel geweldig) en e-tron (deze is ongeveer afgevallen, nu de testrit met de Model 3 is meegevallen maar het interieur is wel top).

Het wordt dus waarschijnlijk een Model 3,vanwege de extra range, tenzij de i-Pace me echt verrast tijdens de testrit. Want die laadsnelheid van de i-pace blijft wel een gigantisch nadeel.

...en het betrouwbare supercharger netwerk - incl de in-car nav-integratie - een belangrijk voordeel. Ik zou in jouw geval ook een goede vergelijkende analyse maken van de software in beide auto’s.
 
@Hippogrief heb je al gekeken naar de model Y ?
Hij lijkt sprekend op de 3 maar is iets hoger. Zo te zien wordt hij (als ik de Tesla bestel site moet geloven) goedkoper dan de 3 o_O
Het lijkt er ook op dat je er misschien minder lang op hoeft te wachten dan we eerst dachten.

Edit: die goedkopere Y is een RWD LR de 3 is er alleen als AWD
 
...en het betrouwbare supercharger netwerk - incl de in-car nav-integratie - een belangrijk voordeel. Ik zou in jouw geval ook een goede vergelijkende analyse maken van de software in beide auto’s.

  • Tja, maar dat is niet op alle vlakken in 't voordeel van de Model 3. Een dashboard mis ik niet, maar de head-up display van mijn huidig voertuig (met duidelijke navigatie-instructies) ga ik echt wel missen in de Model 3.
  • Het rijgedrag van de Model 3 was echt wel OK. Gezien mijn ervaringen met het weggedrag van SUV's, is de kans dat ik de i-pace verkies erg klein.
  • De optionele sportzetels van de i-pace zitten echt wel geweldig. In de Model 3 zijn de zetels acceptabel . Ik heb maar één rug.
  • Range & laadsnelheid is zeker in 't voordeel van de Model 3
  • Verder scoort de Model 3 vanuit ecologisch standpunt veel beter, ik schat dat ik 10000-12000 kWh minder energie ga verbruiken over de volgende 5 jaar in vergelijking met de Jaguar. Bij de e-tron is het verschil nog groter. Ik ga elektrisch vanwege het ecologische standpunt, niet vanuit financiële overwegingen. Over financiën gesproken, de Model 3 is qua VAA ("bijtelling") wel 600 EUR goedkoper op jaarbasis.
  • Qua laadinfrastructuur en laadmogelijkheden scoort de Jaguar dus zeer slecht (geen lid van Ionity). Maar ik geloof wel dat Ionity de achterstand op Tesla op relatief korte termijn wel gaat inhalen .
  • Er is nog één element dat echt in 't nadeel van Tesla speelt : de idee dat ik iemand die op Trump heeft gestemd werk zou geven. Maar zelfs dat heb ik gecheckt. In de regio van Fremont haalde Clinton > 70% van de stemmen.:rolleyes:
Dus de kans dat het de i-pace wordt is klein, want de model 3 is op zowat alle vlakken beter. Maar 't is niet helemaal uitgesloten. En ik ben ook benieuwd naar de leaseprijs van de verschillende wagens.

Mijn belangrijkste boodschap was eigenlijk dat de iPace me een betere EV lijkt dan de etron, maar dat hij duidelijk minder goed verkoopt
 
Last edited:
@Hippogrief heb je al gekeken naar de model Y ?
Hij lijkt sprekend op de 3 maar is iets hoger. Zo te zien wordt hij (als ik de Tesla bestel site moet geloven) goedkoper dan de 3 o_O
Het lijkt er ook op dat je er misschien minder lang op hoeft te wachten dan we eerst dachten.

Edit: die goedkopere Y is een RWD LR de 3 is er alleen als AWD
En zonder trekhaak. Ik denk niet dat ik de Model Y zou verkiezen boven de Model 3, zelfs als hij een trekhaak had. Hij heeft dezelfde stoelen als de Model 3, hetzelfde dashboard en minder range en dus hoger verbruik. Hij biedt alleen wat meer hoofdruimte achteraan (Model 3 is volgens mij net voldoende)