Bas.
Active Member
Ik heb de Ipace gereden. De media vinden dat hij een sportief weggedrag vertoont. Mijn mening is dat hij wel speels aanvoelt maar snel over de wielen wegglijdt. Ik herinner me dat soort weggedrag van minder stabiele auto’s uit het verleden. Hij helt in verhouding tot iedere Tesla ook veel meer over in de bochten met als gevolg verlies van wegcontact. Het sportief gelijnde uiterlijk doet beter vermoeden. Levertijd zal het probleem niet zijn. Er staan er 262 direct voor je klaar tegen M3 maar 50 waarvan veel aanbiedingen zonder foto dus alleen om te promoten.Dus de kans dat het de i-pace wordt is klein, want de model 3 is op zowat alle vlakken beter. Maar 't is niet helemaal uitgesloten. En ik ben ook benieuwd naar de leaseprijs van de verschillende wagens.
- Tja, maar dat is niet op alle vlakken in 't voordeel van de Model 3. Een dashboard mis ik niet, maar de head-up display van mijn huidig voertuig (met duidelijke navigatie-instructies) ga ik echt wel missen in de Model 3.
- Het rijgedrag van de Model 3 was echt wel OK. Gezien mijn ervaringen met het weggedrag van SUV's, is de kans dat ik de i-pace verkies erg klein.
- De optionele sportzetels van de i-pace zitten echt wel geweldig. In de Model 3 zijn de zetels acceptabel . Ik heb maar één rug.
- Range & laadsnelheid is zeker in 't voordeel van de Model 3
- Verder scoort de Model 3 vanuit ecologisch standpunt veel beter, ik schat dat ik 10000-12000 kWh minder energie ga verbruiken over de volgende 5 jaar in vergelijking met de Jaguar. Bij de e-tron is het verschil nog groter. Ik ga elektrisch vanwege het ecologische standpunt, niet vanuit financiële overwegingen. Over financiën gesproken, de Model 3 is qua VAA ("bijtelling") wel 600 EUR goedkoper op jaarbasis.
- Qua laadinfrastructuur en laadmogelijkheden scoort de Jaguar dus zeer slecht (geen lid van Ionity). Maar ik geloof wel dat Ionity de achterstand op Tesla op relatief korte termijn wel gaat inhalen .
- Er is nog één element dat echt in 't nadeel van Tesla speelt : de idee dat ik iemand die op Trump heeft gestemd werk zou geven. Maar zelfs dat heb ik gecheckt. In de regio van Fremont haalde Clinton > 70% van de stemmen.
Mijn belangrijkste boodschap was eigenlijk dat de iPace me een betere EV lijkt dan de etron, maar dat hij duidelijk minder goed verkoopt