Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
  • Tja, maar dat is niet op alle vlakken in 't voordeel van de Model 3. Een dashboard mis ik niet, maar de head-up display van mijn huidig voertuig (met duidelijke navigatie-instructies) ga ik echt wel missen in de Model 3.
  • Het rijgedrag van de Model 3 was echt wel OK. Gezien mijn ervaringen met het weggedrag van SUV's, is de kans dat ik de i-pace verkies erg klein.
  • De optionele sportzetels van de i-pace zitten echt wel geweldig. In de Model 3 zijn de zetels acceptabel . Ik heb maar één rug.
  • Range & laadsnelheid is zeker in 't voordeel van de Model 3
  • Verder scoort de Model 3 vanuit ecologisch standpunt veel beter, ik schat dat ik 10000-12000 kWh minder energie ga verbruiken over de volgende 5 jaar in vergelijking met de Jaguar. Bij de e-tron is het verschil nog groter. Ik ga elektrisch vanwege het ecologische standpunt, niet vanuit financiële overwegingen. Over financiën gesproken, de Model 3 is qua VAA ("bijtelling") wel 600 EUR goedkoper op jaarbasis.
  • Qua laadinfrastructuur en laadmogelijkheden scoort de Jaguar dus zeer slecht (geen lid van Ionity). Maar ik geloof wel dat Ionity de achterstand op Tesla op relatief korte termijn wel gaat inhalen .
  • Er is nog één element dat echt in 't nadeel van Tesla speelt : de idee dat ik iemand die op Trump heeft gestemd werk zou geven. Maar zelfs dat heb ik gecheckt. In de regio van Fremont haalde Clinton > 70% van de stemmen.:rolleyes:
Dus de kans dat het de i-pace wordt is klein, want de model 3 is op zowat alle vlakken beter. Maar 't is niet helemaal uitgesloten. En ik ben ook benieuwd naar de leaseprijs van de verschillende wagens.

Mijn belangrijkste boodschap was eigenlijk dat de iPace me een betere EV lijkt dan de etron, maar dat hij duidelijk minder goed verkoopt
Ik heb de Ipace gereden. De media vinden dat hij een sportief weggedrag vertoont. Mijn mening is dat hij wel speels aanvoelt maar snel over de wielen wegglijdt. Ik herinner me dat soort weggedrag van minder stabiele auto’s uit het verleden. Hij helt in verhouding tot iedere Tesla ook veel meer over in de bochten met als gevolg verlies van wegcontact. Het sportief gelijnde uiterlijk doet beter vermoeden. Levertijd zal het probleem niet zijn. Er staan er 262 direct voor je klaar tegen M3 maar 50 waarvan veel aanbiedingen zonder foto dus alleen om te promoten.
 
Ik heb de Ipace gereden. De media vinden dat hij een sportief weggedrag vertoont. Mijn mening is dat hij wel speels aanvoelt maar snel over de wielen wegglijdt. Ik herinner me dat soort weggedrag van minder stabiele auto’s uit het verleden. Hij helt in verhouding tot iedere Tesla ook veel meer over in de bochten met als gevolg verlies van wegcontact. Het sportief gelijnde uiterlijk doet beter vermoeden. Levertijd zal het probleem niet zijn. Er staan er 262 direct voor je klaar tegen M3 maar 50 waarvan veel aanbiedingen zonder foto dus alleen om te promoten.
Levertermijn is geen issue. Ik heb nog enkele maanden voor het vorige contract afgelopen is. En een iPace zou sowieso een volledig specifieke configuratie zijn, en dus geen stockmodel
 
Even een mening van iemand die geen Tesla en geen i-Pace rijdt, maar het landschap toch wat volgt.
Ik heb beide auto's proefgereden. Ze zijn niet echt te vergelijken volgens mij. De i-Pace is exclusiever, qua design maar zeker ook gezien de aantallen die van beide modellen rondrijden.
Het interieur is ook van een beduidend hoger niveau (los van de voorkeur voor knopjes of een scherm) en de zit is beter, vooraan maar zeker achteraan waar de M3 toch wat steken laat vallen. Practicality lijkt me vergelijkbaar: zo'n grote achterklep heeft zijn voordelen tov een klassieke koffer.
Als die eerder emotionele argumenten je worst wezen, en alleen technische elementen de doorslag geven, dan is de M3 zeker de betere keuze: sneller, meer range, betere laadcurve en dat alles voor een lagere prijs. Ik heb de indruk dat het voordeel van het SUC-netwerk stilaan afneemt ede andere snellaadnetwerken ondertussen een goede dekking bieden.
Ik denk dat je voor het verhelpen van eventuele problemen dan weer beter af bent bij Jaguar. Het SUC-netwerk zou bij het afwegen van beide opties de gebrekkige service in geval van problemen kunnen compenseren.
 
Wij hebben ze allebei en bevallen beide goed.
Als je langer dan 15 min een volwassene achterin wil laten zitten vergeet dan de 3 of de S, is niet te doen met die lage bankjes.
Ik vind de rij eigenschappen van de i-Pace beter dan die van de S of X. De 3 heeft geen luchtvering de i-P wel daar door stuurt de 3 iets strakker. Lekker op korte ritten, niet op langere. Range 3 is een stuk beter, alleen belangrijk als je vaak langere ritten maakt. De afwerking daar zal ik niet meer over beginnen... Van de 3 zie je er hier in NL in elke straat meerdere staan.
 
Even een mening van iemand die geen Tesla en geen i-Pace rijdt, maar het landschap toch wat volgt.
Ik heb beide auto's proefgereden. Ze zijn niet echt te vergelijken volgens mij. De i-Pace is exclusiever, qua design maar zeker ook gezien de aantallen die van beide modellen rondrijden.
Het interieur is ook van een beduidend hoger niveau (los van de voorkeur voor knopjes of een scherm) en de zit is beter, vooraan maar zeker achteraan waar de M3 toch wat steken laat vallen. Practicality lijkt me vergelijkbaar: zo'n grote achterklep heeft zijn voordelen tov een klassieke koffer.
Als die eerder emotionele argumenten je worst wezen, en alleen technische elementen de doorslag geven, dan is de M3 zeker de betere keuze: sneller, meer range, betere laadcurve en dat alles voor een lagere prijs. Ik heb de indruk dat het voordeel van het SUC-netwerk stilaan afneemt ede andere snellaadnetwerken ondertussen een goede dekking bieden.
Ik denk dat je voor het verhelpen van eventuele problemen dan weer beter af bent bij Jaguar. Het SUC-netwerk zou bij het afwegen van beide opties de gebrekkige service in geval van problemen kunnen compenseren.
Neem wel mee met de huidige prijsstijgingen wat snelladen zal gaan kosten met een Jaguar. Zeker omdat AC zo traag is zal je het vaker nodig hebben.
 
Als Jaguar of Porsche het laadnetwerk van Tesla hadden zou ik direct overstappen, ongeacht de technische achterstand (mn software) van die twee. Ik ben geen knopjesfan maar de algemene uitstraling en exclusiviteit is een pluspunt.

Echter, ik verwacht niet dat de niet-Tesla laadstructuur snel op het zelfde nivo zal zijn. Twee of vier laadpaaltjes waar een rij achter een ladende Leaf staat... voor een uur of twee. Zie wat Ionity nu uithaalt met zijn tarieven.

ik ben een veelrijder dus afhankelijk van een goede laadstructuur. De rest is luxe of ego-boost. Ik hoef geen race-auto om ermee in de file te staan, of bij het stoplicht te laten zien dat ik het Alphamannetje ben. Comfort en betrouwbaarheid vind ik veel belangrijker.

ik heb een goede vriend de iPace aangeraden, hij rijdt niet veel en kan thuis laden. Hij is er super blij mee, ik ben blij met mijn Tesla die overal wel bij een SuC kan komen en niet of nauwelijks hoeft te wachten.

my 2 cents...
 
Wie zich wat voorbereidt kan aan 35€c/kWh (Maingau) of 32,25€c/kWh (Eins) laden op de Ionity, EnBW en innogy laden. Of in Frankrijk via Freshmile 4€ per uur.
Ik wil de discussie niet heropenen maar niemand had verwacht dat het tarief van Ionity op 8€ per sessie zou blijven.
 
  • Informative
Reactions: pati07
De I-pace heeft wel leren bekleding, een natuur product. De Model 3 heeft plastic bekleding, slecht voor het milieu.
Lees je eens in wat er aan chemicaliën en energie nodig is om een lap leer te maken van een koeienvel. En dan ben ik nog heel aardig door alle ellende die bij intensieve veeteelt komt kijken volledig aan het vlees toe te rekenen, en even te vergeten wat de werkomstandigheden zijn in de gemiddelde looierij.

Kunststof is véél duurzamer.
 
Even een mening van iemand die geen Tesla en geen i-Pace rijdt, maar het landschap toch wat volgt.
Ik heb beide auto's proefgereden. Ze zijn niet echt te vergelijken volgens mij. De i-Pace is exclusiever, qua design maar zeker ook gezien de aantallen die van beide modellen rondrijden.
Ik weet dat ze niet te vergelijken zijn. Maar er zijn niet zoveel wagens met elektrische aandrijving.
Imago is voor mij niet zo belangrijk. Ik zit niet direct in met wat de buurman of buurvrouw van me denkt. Ik ben de vorige keer bewust van een 5-serie naar een 4-serie overgestapt.
Het interieur is ook van een beduidend hoger niveau (los van de voorkeur voor knopjes of een scherm) en de zit is beter, vooraan maar zeker achteraan waar de M3 toch wat steken laat vallen. Practicality lijkt me vergelijkbaar: zo'n grote achterklep heeft zijn voordelen tov een klassieke koffer.
Dat praktisch aspect is zeker een pluspunt. Maar ik vind het interieur van de ipace toch een beetje een zootje, etron is qua interieur een pak beter. Als je ziet hoe die 360) camera geïmplementeerd is in de ipace...
De zit achteraan en de koffer zijn voordelen voor de ipace
Als die eerder emotionele argumenten je worst wezen, en alleen technische elementen de doorslag geven, dan is de M3 zeker de betere keuze: sneller, meer range, betere laadcurve en dat alles voor een lagere prijs. Ik heb de indruk dat het voordeel van het SUC-netwerk stilaan afneemt ede andere snellaadnetwerken ondertussen een goede dekking bieden.
Ik ben er ook van overtuigd dat het voordeel van het laadnetwerk zal wegebben. Maar de laadmogelijkheden van de Jaguar zijn niet zo geweldig. Ik maak voor 't werk meerdere keren per jaar ritten van 300 en 700 km enkele rit... En in Frankrijk is een grote wagen ook geen voordeel, de wegen lijken daar echt ontworpen op maar van een Clio en een Twingo.
Ik denk dat je voor het verhelpen van eventuele problemen dan weer beter af bent bij Jaguar. Het SUC-netwerk zou bij het afwegen van beide opties de gebrekkige service in geval van problemen kunnen compenseren.
Jaguar is een merk dat een notoir slechte reputatie had als het op service en betrouwbaarheid aankomt. Ik weet dus niet of dat zoveel verschil gaat maken.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Wij hebben ze allebei en bevallen beide goed.
Als je langer dan 15 min een volwassene achterin wil laten zitten vergeet dan de 3 of de S, is niet te doen met die lage bankjes.
Dat is één van mijn zorgpunten. Ik denk dat de Polestar op dat vlak wat beter gaat zijn, maar huiver een wagen te bestellen die ik niet gezien en niet gereden heb. En de hoofdruimte achterin de Polestar blijkt erg beperkt te zijn.
Ik vind de rij eigenschappen van de i-Pace beter dan die van de S of X. De 3 heeft geen luchtvering de i-P wel daar door stuurt de 3 iets strakker. Lekker op korte ritten, niet op langere.
Ik rijd nu met een BMW 4-serie met adaptieve ophanging, en heb daar op lange ritten ook niet direct issues mee, de Model 3 leek me toch wat zachter afgeveerd.
Range 3 is een stuk beter, alleen belangrijk als je vaak langere ritten maakt.
Die zijn er dus wel regelmatig
De afwerking daar zal ik niet meer over beginnen...
Ik heb de indruk dat de MMI van Jaguar niet echt super is... maar voor de rest is de afwerking van de ipace idd goed, en die zetels geweldig
Van de 3 zie je er hier in NL in elke straat meerdere staan.
Ik was er eerst van overtuigd de ID3 te nemen, maar dat gaat niet lukken. Ik heb geen behoefte om een speciale wagen te hebben.
 
Ik weet dat ze niet te vergelijken zijn. Maar er zijn niet zoveel wagens met elektrische aandrijving.
Imago is voor mij niet zo belangrijk. Ik zit niet direct in met wat de buurman of buurvrouw van me denkt. Ik ben de vorige keer bewust van een 5-serie naar een 4-serie overgestapt.
Dat praktisch aspect is zeker een pluspunt. Maar ik vind het interieur van de ipace toch een beetje een zootje, etron is qua interieur een pak beter. Als je ziet hoe die 360) camera geïmplementeerd is in de ipace...
De zit achteraan en de koffer zijn voordelen voor de ipace
Ik ben er ook van overtuigd dat het voordeel van het laadnetwerk zal wegebben. Maar de laadmogelijkheden van de Jaguar zijn niet zo geweldig. Ik maak voor 't werk meerdere keren per jaar ritten van 300 en 700 km enkele rit... En in Frankrijk is een grote wagen ook geen voordeel, de wegen lijken daar echt ontworpen op maar van een Clio en een Twingo.

Jaguar is een merk dat een notoir slechte reputatie had als het op service en betrouwbaarheid aankomt. Ik weet dus niet of dat zoveel verschil gaat maken.
In het interieur van de Etron kan je je handen lustig openhalen aan de scherpe randen. Ga bij de middenconsole een beetje naar beneden en je treft vlijmscherp plastic. En dan de chaos van het dashboard met alle te glimmende schermen want "voorsprong door techniek"
Niets is uitgelijnd. Alles is er zomaar ingegooid. De Q8 is veel rustiger en evenwichtiger ontworpen.
Etron.png

Q8.png