Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Ach, veel Nederlanders schoppen graag aan tegen alles wat anders is. Lui vanuit de stoel alles bekritiseren, alles en iedereen voor van alles uitmaken, altijd verwachten dat een ander (lees de overheid) het oplost en ondertussen 'dreigen te emigreren'........, aldus de wielrennende en (snel) Tesla rijdende zakkenvuller ;)
 
  • Like
Reactions: Andre
Ik snap het automerken rivaliteit punt volledig, als je jaren lang vrijwel monopolist bent geweest in een niche markt dan is het wennen als er ineens concurrentie komt van de (andere) gevestigde orde.



Laat iedereen voor zichzelf spreken - maar zo heb ik dat nooit ervaren. Veel van de mensen die hier langer rondhangen kijken echt wel wat verder dan dit...
Dagen hier - en elders - de concurrentie juist uit om nu eens een slag richting verandering te maken. Sommige zullen nog de hilarische twitter discussie met de comm. man van Mercedes herinneren... Als geen andere weten we hier al veel langer hoe ver de andere automerken achter lopen en als ze dan eindelijk met een EV komen hoe ver ze nog steeds achter blijven tov een Tesla als bedrijf.. Met name als je verder kijkt dan alleen de auto.. de batterij-productiecapaciteit, het laadnetwerk, en de DeC's bijvoorbeeld. het gat tussen Tesla en de rest is gewoon - objectief gezien - heel groot. Tesla levert gewoon de komende twee, drie maanden 6.000 (?) EV's in Nederland af en zit op een jaar-productieniveau van bijna 400.000 auto's. Als je'm nu bestelt heb je een 3 in maart. Een Kona - prima auto - moet je een jaar op wachten. I-Pace, E-tron, EQ.. het zijn allemaal schamelijke "alternatieven" met veel fouten die gewoon te voorkomen waren geweest...
Natuurlijk worden er door Tesla niet te accepteren fouten gemaakt (voordat iemand daar weer over begint)... net as bij andere automerken overigens..
maar zet het resultaat nu eens in een wat breder perspectief... Musk heeft - gewoon objectief gezien - met zijn bedrijf een onvoorstelbare prestatie geleverd in pakweg de afgelopen 10 jaar. De impact hiervan is daarbij vele malen groter dan het aantal geproduceerde auto's.. op de politiek, de klassieke automerken, het milieu etc..

In alle eerlijkheid, ik zie nog steeds geen concurrentie.

Bovenstaande heeft voor mij niets met "rivaliteit" of emotie te maken, maar is gewoon een op feiten gebaseerde analyse.
Die emotie heb ik juist veel meer bij Jaguar -;).
 
Ik neem de negativiteit enkel waar. Maar ik begrijp dat dat enkel meer sneren oproept.

Ps, Als iemand dit soort berichten online schrijft zie ik niet de behoefte ze in het echt te ontmoeten.
Het bijzondere is dat mensen sneller een ongezouten mening geven via de sociale media. Daarbij wil men ook nog wel eens vergeten, dat de emotie in het geschrevene aanzienlijk minder tot uiting komt. Helaas.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Met een bepaalde groep nieuwe Nederlanders en wielrenners behoren "we" tot de meest gediste groep van het land :D

Haha. Helemaal waar. Als niet nieuwe Nederlander met wel wat uiterlijke overeenkomsten: ticking all te boxes.

Het etnisch profileren voelt van die drie overigens het heftigst. In NL gebeurt dat vooral op de A13 en bij Schiphol. Binnenkort word ik met twee vrienden gegarandeerd weer aan de kant gezet bij de grens Oostenrijk-Duitsland. Een van hen heeft ook wat mediterrane trekken. Wanneer wij achterin zitten, lijkt het kennelijk alsof de blonde Hollander twee Syriers het land in wil smokkelen. Wanneer wij voorin zitten, lijkt het blijkbaar alsof wij een blonde Hollander gijzelen.

On-topic:
Ergens deze winter gaan mensen merken dat de i-Pace geen handige auto is voor de wintersport. Misschien verschuift het gesprek op verjaardagen dan naar beperkingen van de i-Pace.

Waarschijnlijker lijkt mij bij nader inzien dat de aandacht dan alsnog naar de Teslavloot gaat: de wachttijden bij de SuC zullen op de wintersportroutes wel flink oplopen dit seizoen. En de i-Pace rijder heeft tegen die tijd vermoedelijk al lang besloten om een ICE te lenen of met het vliegtuig te gaan.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and shthpnz
Waarschijnlijker lijkt mij bij nader inzien dat de aandacht dan alsnog naar de Teslavloot gaat: de wachttijden bij de SuC zullen op de wintersportroutes wel flink oplopen dit seizoen. En de i-Pace rijder heeft tegen die tijd vermoedelijk al lang besloten om een ICE te lenen of met het vliegtuig te gaan.
Een kennis die half december zijn I-Pace in ontvangst heeft genomen, durfde het uiteindelijk niet aan om dezelfde rit als ons (Venlo - Serfaus vv) te maken. Deze rit doen we al sinds 2014 met een Tesla. In alle wijsheid heeft hij besloten om toch maar een ICE te huren. Zal snel veranderen als het laadnetwerk en de range verbeteren.
 
In alle eerlijkheid, ik zie nog steeds geen concurrentie.

Een kennis die half december zijn I-Pace in ontvangst heeft genomen, durfde het uiteindelijk niet aan om dezelfde rit als ons (Venlo - Serfaus vv) te maken. Deze rit doen we al sinds 2014 met een Tesla. In alle wijsheid heeft hij besloten om toch maar een ICE te huren. Zal snel veranderen als het laadnetwerk en de range verbeteren.

Dat is nog het hele frustrerende aan de discussies die ik heb... Je hebt mensen die om allerlei redenen niet in een Tesla te krijgen zijn, gaande van ik wil mijn benzinemotor houden tot de range is niet voldoende. En dan komt dan zo een I-Pace en e-tron met aantoonbaar slechtere capaciteiten, en dan gaan diezelfde mensen heel verlekkerd naar die e-tron en I-Pace kijken want hohoho het is toch wel goedkoper dan zo een lelijke Model X, en met de e-tron krijg je een maand per jaar de mogelijkheid om een Q7 te huren.

En tegelijk weet je dat die eerste groep mensen gefrustreerd gaan geraken met laders die het niet doen en 6 maanden later hun EV inruilen op een hybride. En zo is de missie van de klassieke merken geslaagd?
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: CL600 and shthpnz
Dat is nog het hele frustrerende aan de discussies die ik heb... Je hebt mensen die om allerlei redenen niet in een Tesla te krijgen zijn, gaande van ik wil mijn benzinemotor houden tot de range is niet voldoende. En dan komt dan zo een I-Pace en e-tron met aantoonbaar slechtere capaciteiten, en dan gaan diezelfde mensen heel verlekkerd naar die e-tron en I-Pace kijken want hohoho het is toch wel goedkoper dan zo een lelijke Model X, en met de e-tron krijg je een maand per jaar de mogelijkheid om een Q7 te huren.

En tegelijk weet je dat die eerste groep mensen gefrustreerd gaan geraken met laders die het niet doen en 6 maanden later hun EV inruilen op een hybride. En zo is de missie van de klassieke merken geslaagd?

Toch wat kort door de bocht... er staan reeds heel wat 50kw snelladers (wellicht meer dan SUCs) in Europa en de uitrol van de 175 en 350kw laders is volop bezig. Tesla is een doorn in het oog voor de Duitsers maar het is van de ‘chinezen’ dat ze echt wakker liggen in de EU op EV gebied.

Het feit dat Tesla een compleet gepolariseerd merk is heeft vooral met de communicatie van Musk zelf te maken met als resultaat dat een grote groep potentiële klanten niets van je moet weten... net zoals er vandaag velen zijn die niets van VW willen weten omwille van terechte redenen.

Binnenkort is er gezonde (met aantoonbare plus en min punten) concurrentie in de markt, zeker als Nio naar hier komt, en concurrentie is goed voor de consument.
 
Het feit dat Tesla een compleet gepolariseerd merk is heeft vooral met de communicatie van Musk zelf te maken met als resultaat dat een grote groep potentiële klanten niets van je moet weten... net zoals er vandaag velen zijn die niets van VW willen weten omwille van terechte redenen.
De meeste mensen die een ongefundeerde mening spuien op social media over tesla weten helemaal niet wie EM is en zijn alleen maar tegen de verandering.
 
Toch wat kort door de bocht... er staan reeds heel wat 50kw snelladers (wellicht meer dan SUCs) in Europa en de uitrol van de 175 en 350kw laders is volop bezig.
Dat zal allemaal zo zijn, feit is dat het allesbehalve van een leien dakje gaat om met een niet-Tesla EV een lange afstand te rijden waarbij je bent aangewezen op betaalde snelladers onderweg. Dat is eigen ervaring plus ervaring wat ik om de haverklap tegenkom van anderen.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Edi99
Ik zal met de deur in huis vallen: bij de start van deze test gaf de boordcomputer net geen 350 km actieradius aan. Ik begon met 120 km/h op de cruise control. Omdat ik de actieradius snel zag afnemen moest ik kiezen: of flink doorstomen en vrijwel zeker bijladen, of proberen om de Jag de test zonder bijladen uit te rijden. Ik koos voor het laatste en zette de cruise control op 100 km/h.

Daarmee wist ik de test uit te rijden om te arriveren met een reserve van 21 kilometer. Dat was ruim voldoende om een sprint naar Fastned Vundelaar te trekken.

De I-PACE deed de test (314 kilometer) in 3 uur en 25 minuten. Dat komt overeen met een gemiddelde snelheid van 92 km/h. Het testverbruik was 23,7 kWh/100 km.

De Tesla S 90 D deed de test in 3 uur 32 minuten. Het verbruik daarvan was 20,9 kWh/100 km. De S legde overigens flink meer kilometers af (346 als gevolg van een bestuurder die iets te veel in de watten was gelegd door de Autopilot). De Tesla Model X P 100 D had 24,8 kWh/100 km nodig. Kortom: de I-PACE kan zich in deze test uitstekend meten met deze concurrenten!
Dat zo iemand niet even kritisch dat naleest en de gaten uitlegt? Waarom reed die S te ver? Hoe verging het de Model X?

Of gewoon tegengestelden in alinea's:
Waar een Tesla deze test moeiteloos aflegt, vergt dat met de Jaguar een flinke zelfbeheersing.

....

Van de Jaguar lees ik elders dat het een zuipschuit is. Zijn verbruik ligt op hetzelfde niveau als van de Model X.

En dan lees je de Model X review:
Bij de start was de batterij overigens niet voor de volle honderd procent opgeladen (bij de Ampera-e en de S was dat wél het geval). Met nog 150 kilometer te gaan, gaf de X al signalen dat de rijsnelheid omlaag moest om de finish te halen. Die signalen heb ik bewust genegeerd. Bij aankomst zat er nog een bereik van 25 kilometer in de batterij. Zelf zat ik boordevol energie na een mooie tocht in een indrukwekkend stuk technologie.

¯\_(ツ)_/¯
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Je zou verwachten dat aan het einde het aantal gereden kilometers vermeld wordt, maar dat was blijkbaar niet zo indrukwekkend

Ik vindt dat I-Pace filmpje toch wel weer een goeie poging om mensen uit hun F-Pace of Range Rover diesel te halen en in een I-Pace te krijgen. Jill Peeters is dan ook de ideale persoon om EV's te promoten lijkt het me. We mogen die Jaguar dan vooral niet teveel met een (duidelijk superieure) model S of X vergelijken.
 
Who pulls the trigger?

Leuke test van de iPace.
Alhoewel hierover de meningen wel weer zullen verschillen. :)
Los van weer een paar domme fouten in t artikel, cijfers van een X P en non P door elkaar halen, vind ik t wel een aardig artikel. En ik heb nog steeds de stelling hoe meer EV’s hoe beter. Of t nou Tesla’s zijn of niet.