Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag, Ik rij nu al een aantal jaren in een Tesla. Eerst een S, daarna een X. Mijn schoonvader rijdt ook al vanaf het begin een X (90D). Maar fervent Jaguar rijder als hij is heeft hij de stap genomen om over te stappen naar de i-pace. Hij rijdt er nu een aantal weken in, maar wat een deceptie qua range. De reden van overstap was naast de emotionele merkbeleving het statement dat de range van de i-pace beduidend meer zou zijn dan van zijn Tesla...nou dat blijkt dus erg tegen te vallen. Overigens rijdt de jaguar wel ontzettend fijn. Vorige week heeft hij het besluit genomen om de aanschaf terug te draaien en weer Tesla te rijden. Overigens heb ik begrepen van Tesla in Groningen dat er meerdere berijders van Jaguar zijn die weer terug gaan naar Tesla. Ik heb het idee dat Jaguar de i-pace onder druk van de veranderende lease regels iets te snel gelanceerd heeft waardoor het product niet helemaal af is....
Overigens wat mij erg opviel bij de Jaguar dealer was de ronduit negatieve houding ten opzichte van Tesla. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er daardoor beweringen zijn gedaan die in de praktijk (nog) niet waar te maken zijn...
Ik heb nu een aantal keren in de i-pace mogen rijden en ben eigenlijk wel plezierig verrast qua het rijden. De bediening valt me wel tegen...ik heb erg moeten zoeken naar allemaal instellingen en werd gek van alle knopjes en mogelijkheden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Tesla. De eenvoud leer je pas echt waarderen wanneer je beiden ervaart.
 
Ik kom ze nu steeds meer tegen op straat. Wat me bij allen opvalt is hoe ontzettend veel ruimte er is in de wielkasten. Wat staat dat ding hoog joh!

Ik vind het eerlijk gezegd een gedrocht. Veel te grote wielen, die niet passen bij deze relatief kleine auto. En de verhoudingen zijn zoek, het is alsof een reus op het passagierscompartiment is gaan staan en dat de auto in heeft gestampt. Een F-Pace is veel beter in verhouding. En dan die rare eendenkont. Nee, mijn smaak is het niet. Maar goed, smaken verschillen en ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die er wel blij mee zijn.
 
  • Like
Reactions: wooter and Tozz
Goedemiddag, Ik rij nu al een aantal jaren in een Tesla. Eerst een S, daarna een X. Mijn schoonvader rijdt ook al vanaf het begin een X (90D). Maar fervent Jaguar rijder als hij is heeft hij de stap genomen om over te stappen naar de i-pace. Hij rijdt er nu een aantal weken in, maar wat een deceptie qua range. De reden van overstap was naast de emotionele merkbeleving het statement dat de range van de i-pace beduidend meer zou zijn dan van zijn Tesla...nou dat blijkt dus erg tegen te vallen. Overigens rijdt de jaguar wel ontzettend fijn. Vorige week heeft hij het besluit genomen om de aanschaf terug te draaien en weer Tesla te rijden. Overigens heb ik begrepen van Tesla in Groningen dat er meerdere berijders van Jaguar zijn die weer terug gaan naar Tesla. Ik heb het idee dat Jaguar de i-pace onder druk van de veranderende lease regels iets te snel gelanceerd heeft waardoor het product niet helemaal af is....
Overigens wat mij erg opviel bij de Jaguar dealer was de ronduit negatieve houding ten opzichte van Tesla. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er daardoor beweringen zijn gedaan die in de praktijk (nog) niet waar te maken zijn...
Ik heb nu een aantal keren in de i-pace mogen rijden en ben eigenlijk wel plezierig verrast qua het rijden. De bediening valt me wel tegen...ik heb erg moeten zoeken naar allemaal instellingen en werd gek van alle knopjes en mogelijkheden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Tesla. De eenvoud leer je pas echt waarderen wanneer je beiden ervaart.
Interessant om een dergelijk verhaal te horen!

Jammer voor Jaguar als het zo loopt, maar wel interessant om het verhaal te lezen.

Want dit kan EV rijders ook weg jagen en weer de ICE in gaan.
 
Goedemiddag, Ik rij nu al een aantal jaren in een Tesla. Eerst een S, daarna een X. Mijn schoonvader rijdt ook al vanaf het begin een X (90D). Maar fervent Jaguar rijder als hij is heeft hij de stap genomen om over te stappen naar de i-pace. Hij rijdt er nu een aantal weken in, maar wat een deceptie qua range. De reden van overstap was naast de emotionele merkbeleving het statement dat de range van de i-pace beduidend meer zou zijn dan van zijn Tesla...nou dat blijkt dus erg tegen te vallen. Overigens rijdt de jaguar wel ontzettend fijn. Vorige week heeft hij het besluit genomen om de aanschaf terug te draaien en weer Tesla te rijden. Overigens heb ik begrepen van Tesla in Groningen dat er meerdere berijders van Jaguar zijn die weer terug gaan naar Tesla. Ik heb het idee dat Jaguar de i-pace onder druk van de veranderende lease regels iets te snel gelanceerd heeft waardoor het product niet helemaal af is....
Overigens wat mij erg opviel bij de Jaguar dealer was de ronduit negatieve houding ten opzichte van Tesla. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er daardoor beweringen zijn gedaan die in de praktijk (nog) niet waar te maken zijn...
Ik heb nu een aantal keren in de i-pace mogen rijden en ben eigenlijk wel plezierig verrast qua het rijden. De bediening valt me wel tegen...ik heb erg moeten zoeken naar allemaal instellingen en werd gek van alle knopjes en mogelijkheden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Tesla. De eenvoud leer je pas echt waarderen wanneer je beiden ervaart.
Herkenbaar.
 
Interessant om een dergelijk verhaal te horen!

Jammer voor Jaguar als het zo loopt, maar wel interessant om het verhaal te lezen.

Want dit kan EV rijders ook weg jagen en weer de ICE in gaan.

Inderdaad, ik zit wel eens mee te lezen op het jaguar forum, maar je leest her en der dat ze de ipace weer inleveren en terug in een ice stappen. Idd jammer! Dat zal in de begin periode met Tesla wellicht ook wel eens gebeurd zijn, alleen lees je die verhalen niet zo snel..
 
Inderdaad, ik zit wel eens mee te lezen op het jaguar forum, maar je leest her en der dat ze de ipace weer inleveren en terug in een ice stappen. Idd jammer! Dat zal in de begin periode met Tesla wellicht ook wel eens gebeurd zijn, alleen lees je die verhalen niet zo snel..

Maar natuurlijk wel een buitenkans voor wie toch een vrijwel nieuwe I-Pace met 5 jaar lage bijtelling op de kop wil tikken. Daar moet zeker flink wat van de prijs af kunnen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik heb nu een aantal keren in de i-pace mogen rijden en ben eigenlijk wel plezierig verrast qua het rijden. De bediening valt me wel tegen...ik heb erg moeten zoeken naar allemaal instellingen en werd gek van alle knopjes en mogelijkheden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Tesla. De eenvoud leer je pas echt waarderen wanneer je beiden ervaart.
Vergelijkbaar met de ontwikkeling van de smartphone. Vroeger een luxe model met veel knopjes, maar na de komst van de iPhone wil je de knopjes echt niet meer.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Klaas
Hier zelfs een met CO2 compensatie :confused::
183E7C16-970F-40FA-827C-91FD147BBEB2.jpeg
 
Jaguar komt via Facebook met een meer inhoudelijke reactie op de klachten over beperkte range.

"In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-PACE. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven:
- Stad – winter 390 km
- Snelweg – winter 270 km
- Gecombineerd – winter 325 km
- Stad – zomer 555 km
- Snelweg – zomer 340 km
- Gecombineerd – zomer 430 km
Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden. #IPACEweetjes"


Ben benieuwd of ze ook de website gaan aanpassen. Inhoudelijk is het kolder: "Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu". Daar gaat het natuurlijk amper om, ligt veel meer aan de weerstand bij koude lucht. Ook geen enkele opmerking over het verband tussen snelheid en verbruik - daar zit mi met name het vraagstuk gezien de aerodynamica van de auto.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De toename van de luchtweerstand t.g.v. winterse omstandigheden is slechts marginaal. Immers de energie benodigd om de luchtweerstand te overwinnen is recht evenredig met de luchtdichtheid. De luchtdichtheid neemt lineair toe met de afname van de temperatuur. Dus als de temperatuur afneemt van 20 naar 0 graden Celsius (van 293 naar 273 Kelvin) zal de benodigde energie om de luchtweerstand te overwinnen toenemen met ca 7%. De door Jaguar gegeven verklaring lijkt mij daarom zeer plausibel. Ik neem ditzelfde waar bij mijn model X. Blijft staan dat als de i-pace een betere aërodynamica zou hebben, deze onder alle omstandigheden minder energie zou verbruiken.
 
  • Like
Reactions: Frankvr and Kdmn