Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben het wel met @HWS eens. Een deel van de plug-in hybride rijders least die bak alleen maar voor het bijtellingsvoordeel, maar er zijn gelukkig ook genoeg mensen die daadwerkelijk hun best doen om maximaal gebruik te maken van het elektrisch bereik van hun auto. En ook dat scheelt miljoenen liters aan brandstof.
Met de V60 haal ik (over 75000 km) gemiddeld toch 3,7L/100km, inclusief alle vakanties. De 330e is wat onzuiniger vanwege meer snelwegkilometers en omdat het een benzinehybride is. Maar zit na 5000 km nu op 4,4L/100km. Dat was de eerste 1000km zelfs 6,2.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Tja wat wil je dan? De PHEV's moeten maar op fossiele brandstof rijden? Het is niet dat ze echt een keuze hebben voor een 3,7kW paaltje als het ze al zou boeien.

Gelukkig komen er nauwelijks meer nieuwe bij op de NL markt en zullen ze met een paar jaar uitsterven. Zodra ze de particuliere markt opgaan heeft het financieel wel zin dat men thuis laad maar aan een laadpaal is men al snel duurder uit dan op brandstof rijden.
Ik laad altijd thuis en enkel bij een laadpaal als ik weet dat zeker 50% van de terugweg ook elektrisch kan terugrijden.
 
Mooi! Maar ik doel vooral op hotels e.d. Als ze daar loadsharing toe passen dan kan je in ieder geval in prikken en is je auto de volgende ochtend vol.

PHEV is 1-fase idd.

Het AC laadprotocol is te dom voor woorden en je 3-fase EV schakelt dus terug zodra er een PHEV aan hangt met 1-fase.
Is het dan niet zo dat de laadpaal dan 2-fasen met 22kw beschikbaar kan stellen aan de Tesla die op de andere aansluiting staat?
In de video's van Bjorn was toch te zien dat 2-fasen laden mogelijk was met de Tesla? Of heb je dan echt de UMC nodig die dat dan mogelijk maakt?
 
Is het dan niet zo dat de laadpaal dan 2-fasen met 22kw beschikbaar kan stellen aan de Tesla die op de andere aansluiting staat?
In de video's van Bjorn was toch te zien dat 2-fasen laden mogelijk was met de Tesla? Of heb je dan echt de UMC nodig die dat dan mogelijk maakt?
Nee, dat gaat niet. Wat ik zei, het AC protocol is erg beperkt en kan dat niet.

Je krijgt dus 16A op alle 3 de fases of 32A op alle 3. Niet minder op één fase. Ligt niet aan Tesla, ligt aan het laadpalen protocol.

DC laden kan dit wel weer, want dan gaat er puur gelijkstroom de auto in. Met DC kan je laden met 1A als je zou willen.
 
Ik ga morgen de alternatieve fietsen, 160km door de regen (die natte, echt zin in) en check in in ons vaste hotel Blanckthys in Voeren.
Tot mijn grote vreugde hoor ik dat hier 2 DeC staan, helemaal blij totdat ik zie dat ze ICEed zijn.
Heb hem er maar voor gezet :p
IMG_9015.JPG
 
Gaan we binnenkort even gaan testen. ;)

Heb even een snel schetsje gemaakt... vind je ze wat makkelijker na alle verbouwingen. En gewoon de verkeersmannetjes negeren. Bij de rode pijl moet je naar het lager gelegen nieuwe parkeerveld. Rechts daarvan de nieuwe parkeergarage. Daar moet je dus niet in. De Tesla DeCs liggen vlakbij de nieuwe 'kleine Starbucks'. Overigens staat er ook een Tesla stand met een Model X aan het andere eind van de nieuwe 'boulevard', voorbij de Wagamama. Geen idee hoe lang die Teslatentoonstelling daar gaat blijven.

De 'normale' Type-2 laadpalen staan overigens in 2 keurige rijtjes, waar het lagere nieuwe parkeerveld aan het hogere oude veld grenst. Llinks van mijn rode pijl, als het ware. Stuk of 10 (niet geteld) op de oude parkeerplaats, stuk of 10 op het nieuwe gedeelte. Afijn, er is een hoop veranderd in Roermond, de afgelopen maand of zo. :)


DeCs Roermond Outlet - locatie PS.jpg
 
  • Informative
Reactions: Firebird
Brengt de Nav je tot bij de DeC plaatsen of moet je ze zelf zoeken?

Geen idee, om eerlijk te zijn. Had toevallig de avond tevoren nog via de Tesla website zitten zoeken naar DeCs in Midden-Limburg, maar die 13 van de Outlet stonden (en staan) nog niet op de site. Wel in de auto, maar dat zag ik pas toen ik weer wegreed. Aangezien de DeCs op het volledig nieuwe gedeelte van het outletterrein liggen, denk ik eerlijk gezegd niet dat de Tesla-nav je er nauwkeurig naar toe kan leiden.

Ik denk dat ik er morgen weer langs kom, dus zal het even testen. Er hangt overigens wel een 'Tesla' bordje boven het bewegwijzeringsbordje dat aangeeft waar de laadpalen ongeveer zijn, maar echt precies is die bewegwijzering (nog?) niet. Overigens zie je ze vrij snel liggen, aangezien je binnen komt op het hoger gelegen gedeelte en je dus een goed uitzicht hebt op het lagere nieuwe gedeelte.

Voor wie de drukte kent in Roermond, is overigens het nieuwe gedeelte, met DeCs, nu nog het relatief rustige gedeelte van de parkeerplaats, dus zeker een aanrader.
 
  • Like
Reactions: Firebird
Geen idee, om eerlijk te zijn. Had toevallig de avond tevoren nog via de Tesla website zitten zoeken naar DeCs in Midden-Limburg, maar die 13 van de Outlet stonden (en staan) nog niet op de site. Wel in de auto, maar dat zag ik pas toen ik weer wegreed. Aangezien de DeCs op het volledig nieuwe gedeelte van het outletterrein liggen, denk ik eerlijk gezegd niet dat de Tesla-nav je er nauwkeurig naar toe kan leiden.

Ik denk dat ik er morgen weer langs kom, dus zal het even testen. Er hangt overigens wel een 'Tesla' bordje boven het bewegwijzeringsbordje dat aangeeft waar de laadpalen ongeveer zijn, maar echt precies is die bewegwijzering (nog?) niet. Overigens zie je ze vrij snel liggen, aangezien je binnen komt op het hoger gelegen gedeelte en je dus een goed uitzicht hebt op het lagere nieuwe gedeelte.

Voor wie de drukte kent in Roermond, is overigens het nieuwe gedeelte, met DeCs, nu nog het relatief rustige gedeelte van de parkeerplaats, dus zeker een aanrader.

Helaas is de website en de NAV nog niet helemaal actueel. Bijvoorbeeld Van de Valk in Tiel staat er ook nog niet op terwijl ik daar al een tijdje terug ben geweest. Misschien dat daar wat meer aandacht aan gegeven kan worden of wellicht bouwt men stilletjes door om straks ineens een "surprise" moment te geven als we alles weten over Model 3 :) Who knows. Uiteindelijk zal het zo worden, naarmate de dichtheid toeneemt dat je ze op de Tesla site kunt vinden, in de auto op de nav. en dat bookings sites er een filter voor gaan opnemen.

Attentie, we hebben hier nu twee actieve draadjes voor. Wellicht deze ineen schuiven?