Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Wat betreft het forum denk ik niet dat er veel sturing 'van bovenaf' nodig is. Onze moderator doet dat prima, naar mijn mening.
Uiteindelijk is het merendeel van de forumleden niet echt gediend dat ze veel gestuurd zouden worden ;)


De praktijk heeft verder uitgewezen dat het forum zelf voldoende sturend is; indien er te ver wordt afgeweken van het draadje zijn er telkens wel andere forumleden die de free-wheelers terug tot de orde roepen.


Interessante draadjes komen uit zichzelf bovendrijven doordat er steeds nieuwe posts komen; meer sticky-draadjes zijn niet nodig denk ik.
Integendeel; naar mijn mening mogen er een aantal weg die niet meer zo relevant;) zijn als vroeger. Mijn geliefde Neuter-draadje, bijvoorbeeld. Met de Tesla-Wall-Charger is het 3*220V probleem verholpen.


Aan de andere kant ben ik wel eens dat de spoeling dunner wordt; er zijn nu eenmaal meer Tesla-rijders, en een aantal 'oude' bemerkingen, ontdekkingen of vragen komen terug; ik denk bvb aan de Tesla-API, recent in het beginnersdraadje.
Er zijn in het verleden wel ideeën en pogingen geweest om iets anders op te zetten; bvb een Wiki; maar dat bleven telkens bij verdienstelijke pogingen.

Wat meteen ook weer de kracht van het forum bewijst.

just my 2ct.:)
 
Sturing is iets anders dan overzichtelijkheid faciliteren.
Niets ten nadele van opzet van destijds maar tijden veranderen en de doelgroep verandert en wordt veel groter.
Ik moet alle zeilen bijzetten om het te volgen door alle nieuwe draadjes. Die zijn welkom, als het nieuwe zouden zijn maar vele posts zouden moeiteloos in één van de, zeg, 10 sticky's kunnen vallen.
Ik heb ook niet meer dan 2 cents en ja, neuterprobleem is minder actueel dan het was :)
 
Zoals elders al vermeld, denk ik dat het zou helpen om zoals bij facebook de commentaren op een post binnen die post te bewaren, enkel de laatste tonen en de rest pas na openklikken van 'vorige reacties'. Als een post je niet interesseert, kan je ook de reacties negeren. Nu weet je pas dat een reactie er een is die je niet interesseert, als je die gelezen hebt en je je er tijd hebt in gestoken.
 
Zorg dat je op tijd bent, er is er nog maar één en een commerciële lader. Kelder inrijden en dan rond rijden tot je voor de doorgang naar hotel bent. Ik heb trouwens suggestie gedaan er wat meer te hangen en dat mag ook wel in een uithoekje. Waren trouwens een X van een bezoeker aan het schoonmaken (kan daar kennelijk) en heb hen even gevraagd of ze het een mooie auto vinden :)

Klopt inderdaad. Ik was redelijk op tijd, Tesla lader was vrij en heb meteen bijgeladen. Na het laden stonden er al drie Tesla's naast me in de parkeergarage - neem aan dat die ook wilden laden. Overigens geen enkele aan de commerciële lader dus de nood zal wel niet echt hoog geweest zijn.
 
Klopt inderdaad. Ik was redelijk op tijd, Tesla lader was vrij en heb meteen bijgeladen. Na het laden stonden er al drie Tesla's naast me in de parkeergarage - neem aan dat die ook wilden laden. Overigens geen enkele aan de commerciële lader dus de nood zal wel niet echt hoog geweest zijn.
Je krijgt waarschijnlijk ook een mail met vraag om review.
Geef je dan ook aan dat een paar erbij, hoeft niet zo prominent voor de deur, met het oog op de toekomst een goed initiatief zal zijn o.i.d.?
 
Dacht een mooie scoop te hebben. Bespreking v.d Valk Vught. Zal twee Destination Chargers. Staan niet op de navgatie. Maar zie nu waarom. 3 x 6A, in mijn geval 12 km/uur. Volgens mij is dit niet echt een goede zaak, ondanks dat het lange kabels zijn zodat je bij bezet door ICE (waarom zet men deze chargers zo dicht bij de ingang, wat verder weg maakt die kans kleiner) ook een plaats ernaast kunt bereiken. Waarom niet gewoon 11 Kw? Ik weet, je moet met alles blij zijn maar ik vind dit wat kneuterig.

IMG_5263.JPG
IMG_5268.JPG


Update, inmiddels reactie van Tesla gehad. Ze vinden het ook vreemd. Vanavond test ik nog even de andere (had ik niet aan gedacht). Maar ze zouden min. 11 Kw moeten afgeven. Komt dus waarschijnlijk wel goed en dan hebben we er weer een lunchlokatie bij :) (voor wie van ver komt natuurlijk)
 
Heb je schade aan de voorkant van de auto, onder de nosecone?

Zag je post en ben gelijk even gaan kijken. Had hem net binnen gezet. Geen schade, wel vuil. Na die foto een 180 km gereden en vuil is er af. Gelukkig maar. Bedankt voor je oplettendheid.

Wat de Destination Charger betreft: Vanavond heb ik de andere ook even getest, kwam er toch langs, en ook die was maar 3 x 6 A. Dit doorgegeven.
Nu maar even afwachten maar zal wel goed komen. Kijken jullie ook rond als je bij een restaurant als VdV bent? Het zou zomaar kunnen zijn dat er al weer meer zijn.
 
het blijft weinig, maar 3*6A zou je toch op 20km/u;) moeten brengen zonder airco etc.. (de 12km/u is een gemiddelde)

Ja, afhankelijk van bij de auto horende typical berekening en het voltage. Door dat laatste haal ik thuis 48 km/uur en in de parking in de stad 54 km/uur.
Maar het zou 11 of 22 Kw horen te zijn. Dat zal ook wel gaan gebeuren. Het loont de moeite om bij een bespreking of lunch van 90 minuten zo'n 75 km erbij te hebben en 30 km is dan wel erg phev-achtig.
Maar Tesla gaf aan dat (3x) 6A zeker niet de bedoeling is dus komt wel goed.

Het grappige was dat mijn gesprekspartner aan kwam rijden in een veelverkocht Mitsubishi model, vanaf de ingangkant en zei dat hij een laadmogelijkheid zocht maar die waren bezet, alleen Tesla-lader was nog vrij? Hùh, was mijn reactie. En zo verder...
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wat de Destination Charger betreft: Vanavond heb ik de andere ook even getest, kwam er toch langs, en ook die was maar 3 x 6 A. Dit doorgegeven.
Nu maar even afwachten maar zal wel goed komen. Kijken jullie ook rond als je bij een restaurant als VdV bent? Het zou zomaar kunnen zijn dat er al weer meer zijn.

Zaterdagavond bij van der Valk in Tiel, helemaal doorrijden naar achteren, daar hangen een paar Wall Chargers.
Prima met 54 Km/H geladen.
 
Houden jullie het ook warm bij elke gelegenheid. Ik moet medio maart voor een bespreking in de ochtend naar Groningen en zou dan in de avond naar deze VdV kunnen rijden (en dan Zwolle overslaan) en de volgende dag ook weer gewoon in één keer naar huis. Ecotabs bij die gelegenheden zijn meestal bezet en daar gaat het ook niet echt om.

Schermafbeelding 2017-02-15 om 20.40.26.png
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik begrijp dat je er als Tesla rijder blij mee bent. Maar ik blijf het een slecht idee vinden, merk-specifieke laders.

Zolang er geen andere merken zijn (die enigszins vergelijkbaar zijn) is het prima. Daarnaast is overal, as a courtesy, ook een lader geschonken met type 2 waar andere merken met die aansluiting (en type 2 is onderhand wel standaard te noemen) ook gratis (denk aan Allego verhaal) kunnen laden. En als andere merken willen zal er best over te praten zijn maar die blijven voorlopig nog in de
ostrich-modus.
 
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je tegen een voor iedereen bruikbare laadpaal kan zijn. Dat neigt naar apartheid en getuigt van een misplaatst superioriteitsgevoel.
Dat laadpalen die (deels) gefinancierd worden door een bepaald merk, voorbehouden blijven tot dat merk, bevat enige logica. Maar ook dat is in mijn ogen suboptimaal.
Ik gaf het al eens mee: stel dat binnen afzienbare tijd enkele andere merken het voorbeeld volgen en ook exclusieve laadpalen intalleren. Dan krijg je op de parking van een hotel dus rode (voor Tesla), blauwe, groene, gele en anderskleurige parkeerplaatsen. Die zijn dan uiteraard niet bruikbaar voor ICEs, maar ook niet onderling verwisselbaar. Je zal dan maar de derde tesla zijn die aankomt in zo'n hotel waar Tesla twee DECs installeerde. De overige plaatsen zijn op dat moment nog vrij maar niet alleen onbruikbaar om de Tesla te laden, je mag er ook niet parkeren.
De verontwaardiging hier zou groot zijn.
 
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je tegen een voor iedereen bruikbare laadpaal kan zijn. Dat neigt naar apartheid en getuigt van een misplaatst superioriteitsgevoel.
Dat laadpalen die (deels) gefinancierd worden door een bepaald merk, voorbehouden blijven tot dat merk, bevat enige logica. Maar ook dat is in mijn ogen suboptimaal.
Ik gaf het al eens mee: stel dat binnen afzienbare tijd enkele andere merken het voorbeeld volgen en ook exclusieve laadpalen intalleren. Dan krijg je op de parking van een hotel dus rode (voor Tesla), blauwe, groene, gele en anderskleurige parkeerplaatsen. Die zijn dan uiteraard niet bruikbaar voor ICEs, maar ook niet onderling verwisselbaar. Je zal dan maar de derde tesla zijn die aankomt in zo'n hotel waar Tesla twee DECs installeerde. De overige plaatsen zijn op dat moment nog vrij maar niet alleen onbruikbaar om de Tesla te laden, je mag er ook niet parkeren.
De verontwaardiging hier zou groot zijn.

Ik begrijp wel de aversie maar in feite is het een geniale manier om alles terug te brengen naar die partijen waar het om gaat, dat zijn alleen de klant van het hotel en het hotel zelf.
Tesla is de enige autofabrikant die zich bekommert om de laadinfra, ook niet iets dat uit de categorie "dom" is geplukt, want wil je elektrische auto's een succes maken dan moeten ze kunnen laden.
Ik denk dat we kunnen constateren dat het supercharger netwerk van wezenlijk belang is voor het succes van Tesla. Het is een prima en effectief verkoopargument.
Door het combineren van het belang van een hotel, restaurant of wat dan ook, om "klanten te trekken" met de behoefte van bezoekers om hun elektrische auto te kunnen opladen bereik je gewoon een win-win situatie. Daarmee is de behoefte aan een commerciële exploitant, en we weten hoe moeilijk het is om een sluitend verdienmodel te bedenken voor laadpalen en dat dit uiteindelijk door de klant betaald moet worden, weggenomen.
En dan een paar laders van elk een paar honderd euros te schenken is in wezen peanuts. Die €.550,00 (incl BTW nog wel) per lader is ook geen mega-investering. De aansluiting, leggen van leidingen, kan soms wel duurder zijn. De stroom komt uit het tarief van het bedrijf zelf dus het kost bijna niets.
Het heeft niets te maken met superioriteitsgevoel of wat dan ook, maar gewoon recht toe recht aan zorgen voor optimale condities voor iedereen.
Daarbij is het zo dat er altijd al een extra charger wordt opgehangen die door anderen gebruikt kan worden, gratis nog wel.
Tenslotte denk ik dat je een reden tot verwijt meer moet zoeken in de apathie bij andere fabrikanten want die hebben hetzelfde belang als Tesla en als ze wat meer actief zouden worden zouden ze zo aan kunnen sluiten. De deur staat altijd open, mits ze met EV's komen die vergelijkbaar zijn (range,batterij etc.)
Maar laadinfra is in hun visie iets van derden.
En hotels, restaurants, winkelcentra etc. zijn ook niet gek. Die willen nu eenmaal graag Teslarijders als klant en ze weten ook wel dat het voor de komende jaren (bijna) alleen Tesla zal zijn als het gaat om EV's.
Hoewel het alweer een jaren 80 term zou ik het "omdenken" willen noemen.
 
Last edited:
Tesla is de enige autofabrikant die zich bekommert om de laadinfra, ook niet iets dat uit de categorie "dom" is geplukt, want wil je elektrische auto's een succes maken dan moeten ze kunnen laden.
Zo lijkt het allicht, maar dat is manifest onwaar. Ik denk dat Nissan meer snelladers installeerde bij haar concessiehouders dan dat er SUC-locaties zijn in Europa.
In elk geval zijn er in België minstens 10 locaties met een Chademo geïnstalleerd door Nissan.
In de beginjaren (2013, 2014) waren de 22 kW type2 laadpalen bij Renault in Frankrijk zowat het enige wat beschikbaar was. De meeste lieten ook andere merken (gratis) laden.
Nog in Frankrijk zijn twee grote initiatieven aan de gang: Corri-Door en Kiwhi.
Het Corri-Door initiatief wordt mee gefinancierd door Renault, Nissan, BMW en Volkswagen.
Het Kiwhi-netwerk wordt mee gefinancierd door Renault, Nissan, Mitsubishi en Volkswagen.
Gelukkig houden deze zich aan afgesproken Europese standaarden: Type 2, CCS en CHAdeMO. Dat merken dan een laadpas geven aan de eigen klanten en "vreemden" een vergoeding vragen, lijkt plausibel.
 
Last edited: