Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Lekkere brede parkeerplekken:)

Dat heet voorbereid op de Model X met trailers en caravans.

Serieus antwoord: dit is slim gemonteerd, ik laat ook wat extra HPWC's op mijn werk ophangen en ga ze ook met wat onderlinge afstand monteren. De kabel is lang genoeg om ook auto's die niet pal voor de lader staan op te kunnen laden. De 2 meter versie redt het ook tot een auto die links van de lader geparkeerd staat.
Op die manier hoef je minder plekken voor de EV rijders vrij te houden.
 
  • Like
Reactions: FVO
Dat is wat anders dan de DeC in Oostende, bij hotel Europe. Is zowat de krapste parkeergarage die ik ooit ben tegengekomen. Hing zelfs een handleiding voor het in- en uitrijden van de parkeergarage (met lift). Maar wel vriendelijke bediening én goed hotel!
 
In 2013 ook zo 3 EV-boxen verspreid opgehangen. Helaas was de HPWC toen nog niet leverbaar.
IMG_0585.JPG
 
Denk dat die DeCs inderdaad, de komende maanden, een boom zouden kunnen kennen. Het feit dat RocksResort Laax nu een DeC had heeft me overtuigd om daar eens in februari naar toe te trekken. Mogelijk had ik daar ook geboekt zonder DeC, maar mét DeC was het een sympathieke no-brainer. Dus één enkele boeking, en ze hebben hun geld vermoedelijk al terug (gesteld dat ze zelf wat moeten bijdragen voor die dingen). Dat besef gaat toch tot vele hotels doordringen de komende maanden, denk ik dan.

"Laadstress" is naar mijn smaak iets dat écht niet meer bestaat voor de trip zelf (SuCs genoeg intussen), maar alleen op bestemming. Als je zeker weet dat je op bestemming kan laden kan je daar met een paar km autonomie toekomen, en een week nadien weer vol vertrekken. Indien je dat niet zeker weet (neuterproblemen etc.), moet je de heen- en terugweg naar de laatste SuC gaan berekenen (eventueel bergop en bergaf) plus het dagelijkse verlies (eventueel bij vrieskou-temperaturen), en dan zit je al gauw aan die laatste SuC je tijd te verliezen met véél te lang te laden om toch maar zeker te zijn... Tesla DeCs lossen ook die 'destination stress' op.

Is ook wel een boodschap die wij Tesla-rijders aan elke hoteleigenaar zouden moeten meegeven: een DeC lost de enige stress op die we nog zouden kunnen hebben, een één enkele serieuze reservatie door een Tesla-rijder die je met een DeC hebt overtuigd maakt dat je uit je kosten bent, vermoedelijk.
Deze DeC was inderdaad één van de redenen om in signinahotel te boeken. Rocksresort, signina en Riders Palace horen blijkbaar allemaal bij elkaar en hebben een gemeenschappelijke garage.
 
Hoewel een 'open' laadnetwerk natuurlijk in principe het beste is, ben je soms toch wel heel blij met een 'gesloten' Destination Charger.

Midweekje Hof van Saksen.
Het openbare dubbele laadpunt bezet door twee Outlanders. 4 dagen lang hingen ze aan die paal. Ondanks het bordje bij de paal met het verzoek de auto even te verplaatsen als deze vol is.

Was toch wel heel blij met de Tesla charger, was anders lastig thuiskomen dankzij die plugin-oelewappers.

(Ja, Tesla netjes verplaatst nadat deze vol was :p ).

Hoe moet dat straks? Laadpunten alleen voor FEV rijders na het succesvol afronden van een EV-etiquette cursus? :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: FVO
Hoewel een 'open' laadnetwerk natuurlijk in principe het beste is, ben je soms toch wel heel blij met een 'gesloten' Destination Charger.

Midweekje Hof van Saksen.
Het openbare dubbele laadpunt bezet door twee Outlanders. 4 dagen lang hingen ze aan die paal. Ondanks het bordje bij de paal met het verzoek de auto even te verplaatsen als deze vol is.

Was toch wel heel blij met de Tesla charger, was anders lastig thuiskomen dankzij die plugin-oelewappers.

(Ja, Tesla netjes verplaatst nadat deze vol was :p ).

Hoe moet dat straks? Laadpunten alleen voor FEV rijders na het succesvol afronden van een EV-etiquette cursus? :rolleyes:

Eigenlijk gewoon elke business die geen Destination Charger ophangt aangeven dat dit hun concurrentiepositie (als zij afhankelijk zijn van "aanloop") over een jaar of twee als 80% van de EV Tesla's zijn zwakker is. En bij elk bezoek waar ze wel zijn complimenten maken en laten doorschemeren dat de keuze aan hen getriggerd was door de DeC. Als ze tot een keten behoren dan zal het snel rond gaan.
 
  • Like
Reactions: FVO
Overnacht in Mövenpick Stuttgart Messe (geboekt omdàt ze een DeC hebben). Aangegeven bij boeking te willen DeC-laden. Lekker met 10km autonomie of zo aangekomen. Dame aan receptie bekeek mij als buitenaards wezen als ik vroeg waar laadpaal was. Uiteindelijk gevonden, maar toen bleek dat de Tesla laadpaal niet werkte en men begot niet wist wat daaraan te doen. Gelukkig hadden ze nog een type 2 ernaast staan, die wel werkte (en had ik mijn type 2 kabel mee).

Het blijft toch wat pionieren, ook einde 2016. Zou eigenlijk écht niet mogen want hier haken morgen de niet-pioniers op af (de helft van de Model 3-rijders zal in den beginne sowieso al geen type 2 laadkabel hebben, "want we rijden toch alleen langs DeCs en SuCs").
 
  • Like
Reactions: FVO
Overnacht in Mövenpick Stuttgart Messe (geboekt omdàt ze een DeC hebben). Aangegeven bij boeking te willen DeC-laden. Lekker met 10km autonomie of zo aangekomen. Dame aan receptie bekeek mij als buitenaards wezen als ik vroeg waar laadpaal was. Uiteindelijk gevonden, maar toen bleek dat de Tesla laadpaal niet werkte en men begot niet wist wat daaraan te doen. Gelukkig hadden ze nog een type 2 ernaast staan, die wel werkte (en had ik mijn type 2 kabel mee).

Het blijft toch wat pionieren, ook einde 2016. Zou eigenlijk écht niet mogen want hier haken morgen de niet-pioniers op af (de helft van de Model 3-rijders zal in den beginne sowieso al geen type 2 laadkabel hebben, "want we rijden toch alleen langs DeCs en SuCs").

Carl, dit even melden bij Tesla. Dit is niet de afspraak. Hopelijk kijken ze mee. Dit is echt een afknapper.
 
In Europa zijn 90% van de ervaringen met een een DeC nog negatief naar mijn idee. Onbetrouwbaar, voorbehouden aan gebruikers van de duurste hotels en restaurants of bungalow parken. En als je pech hebt moet er ook nog een bizar stroomtarief afgerekend worden.

Tesla dient het DeC programma in EU serieus onder de loep te nemen. Voor mij is het anti-reclame en ik zou geen van mijn kennissen aanraden erop te vertrouwen tenzij ik m persoonlijk heb kunnen testen. Openbare palen zijn betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker.
 
In Europa zijn 90% van de ervaringen met een een DeC nog negatief naar mijn idee. Onbetrouwbaar, voorbehouden aan gebruikers van de duurste hotels en restaurants of bungalow parken. En als je pech hebt moet er ook nog een bizar stroomtarief afgerekend worden.

Tesla dient het DeC programma in EU serieus onder de loep te nemen. Voor mij is het anti-reclame en ik zou geen van mijn kennissen aanraden erop te vertrouwen tenzij ik m persoonlijk heb kunnen testen. Openbare palen zijn betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker.

Ik ben dit niet met je eens Hendrik. Ik volg de ontwikkelingen bijna dagelijks en bij mijn laatste contact met de DeC functionaris vertelde hij mij dat men nu de prioriteit legt bij de wintersportgebieden. Daar komen er ook snel nieuwe bij en het is niet meer zo dat het alleen maar de allerduurste resorts zijn. Daar is het wel mee begonnen maar er staan nu ook veel hotels tussen in de prijsklasse van 100 tot 150 € voor een tweepersoonskamer (en soms ook lager) wat zelfs voor ons een optie is.
Morgen gaan we naar sikgebied Saalbach in Oostenrijk (Landal Rehrenberg) en daar in de buurt is een hotel met een Gasthof waar je tegen normale prijzen kunt eten met DeC, Gisteren is een paar kilometer daar vandaan er weer eentje opgepopt.
Voor de rit naar Hongarije hebben we nu ook een mooie overnachting in Oostenrijk waar het zeker betaalbaar is en met de nodige leuke faciliteiten. Seminarhotel / Restaurant Schicklberg Oberösterreich Dat men terughoudend is met het toelaten van niet gasten geldt niet overal. Tot nu toe ben ik waar ik was hartelijk ontvangen, heb ze natuurlijk wel gecomplimenteerd, en laden was geen probleem. Als het zo doorgaat zal het straks min of meer standaard gaan worden want in die gebieden concurreren hotels al behoorlijk en hebben nu dit ontdekt.
Niet voor die anderhalve Tesla die nu komt, maar voor straks als Model 3 komt met 150k in Europa terwijl de rest van EV voorlopig verder wegzakt. En Tesla rijders zijn nu eenmaal welkome gasten.
 
Ik hoop dat t meer jouw kant op gaat Hans maar op dit moment vind ik het nog een Tesla onwaardig netwerk. In tegen stelling tot de SuC's moet je eerst contact zoeken met de eigenaar van de DeC en dan gaan onderhandelen of en hoe je er zou mogen laden. Veel fijner zou zijn dat je erop zou kunnen vertrouwen dat je er altijd kunt laden(net als bij de SuC's) en als er dan ter plekke overnacht of gegeten wordt is dat mooi meegenomen voor de uitbater. Maar het zou zeker geen verplichting moeten zijn voor die paar dubbeltjes. Laat staan dat je er soms nog vele euro's voor zou moeten betalen ook.

Vooralsnog blijft mijn mening dat het een zeer onbetrouwbaar en daardoor zelden bruikbaar netwerk is in Europa.
 
Voorlopig (?) ben ik het met Hendrik eens.
Voor de E-MilleMiglia bleek er -op één uitzondering na- geen enkel DeC beschikbaar, tenzij we in de dure hotels zouden overnachten.
Eén DeC (RocksResort, CH; hier al eerder gepasseerd) was wel beschikbaar als we iets zouden eten; en dat bleek overigens helemaal niet nodig te zijn in de praktijk.

Uiteraard hoop ik dat ik snel van kamp mag veranderen.;)
 
Voorlopig (?) ben ik het met Hendrik eens.
Uiteraard hoop ik dat ik snel van kamp mag veranderen.;)
Ik ben dit niet met je eens Hendrik. Ik volg de ontwikkelingen bijna dagelijks en bij mijn laatste contact met de DeC functionaris vertelde hij mij dat men nu de prioriteit legt bij de wintersportgebieden. Daar komen er ook snel nieuwe bij en het is niet meer zo dat het alleen maar de allerduurste resorts zijn. Daar is het wel mee begonnen maar er staan nu ook veel hotels tussen in de prijsklasse van 100 tot 150 € voor een tweepersoonskamer (en soms ook lager) wat zelfs voor ons een optie is.
Morgen gaan we naar sikgebied Saalbach in Oostenrijk (Landal Rehrenberg) en daar in de buurt is een hotel met een Gasthof waar je tegen normale prijzen kunt eten met DeC, Gisteren is een paar kilometer daar vandaan er weer eentje opgepopt.
Voor de rit naar Hongarije hebben we nu ook een mooie overnachting in Oostenrijk waar het zeker betaalbaar is en met de nodige leuke faciliteiten. Seminarhotel / Restaurant Schicklberg Oberösterreich Dat men terughoudend is met het toelaten van niet gasten geldt niet overal. Tot nu toe ben ik waar ik was hartelijk ontvangen, heb ze natuurlijk wel gecomplimenteerd, en laden was geen probleem. Als het zo doorgaat zal het straks min of meer standaard gaan worden want in die gebieden concurreren hotels al behoorlijk en hebben nu dit ontdekt.
Niet voor die anderhalve Tesla die nu komt, maar voor straks als Model 3 komt met 150k in Europa terwijl de rest van EV voorlopig verder wegzakt. En Tesla rijders zijn nu eenmaal welkome gasten.

Voor mij zit het probleem bij de mind-set. Tesla geeft aan dat je als Hotel/Restaurant meer klanten mag verwachten. Bij klanten hoort consumeren.
Voor het behalen van een Green-Key Wat is Green Key - Greenkey.nl of soort gelijke uitingen, zou een laadpunt, DeC of wat dan ook, onderdeel moeten zijn.

Het belang van een Tesla DeC vind ik ver onder geschikt, als er maar minimaal 11kW word aangeboden. Klagen over PHEV die een paal bezet houden is toch eindigend, zeker als het aanbod laadpalen bij hotels/restaurants groeit.

Wel perfect natuurlijk dat Tesla daar een duidelijke voortrekkersrol vervult!