Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Goede ervaring vlak na de kerstdagen in Maastricht bij Kruisheren. Ik had er een bespreking en heb een paar uurtjes aan de DC gehangen. Alle publieke laadpalen die ik verder in Maastricht gezien heb waren ge-ICE'd :(:mad:
 
Heeft er iemand al ervaring met het suggereren van een DeC via de Tesla website? Hoe verloopt het process eesn je je suggestie hebt ingestuurd via de website?

Er is een restaurant in de buurt (Popelier in Gooik) dat volgens mij een mooie locatie zou zijn. Redenen hiervoor:
  • zaak met uitstraling
  • ruime parking
  • door kleinere wegen vrij ver van superchargers
  • beperkte publieke laadpunten in de buurt
  • meerdere kleinere steden in de omgeving (Ninove, Geraardsbergen, Halle, Aalst, Lennik)
Ik heb deze suggestie ingestuurd en ben benieuwd wat hiervan gaat komen en hoe het in zijn werk gaat.
Moest iemand hier meer info over hebben mag je dat zeker delen.
 
Dries, is het niet beter als de uitbater van het restaurant zelf de aanvraag doet? Hij/zij moet uiteindelijk ook bereid zijn de stroom te leveren

Ik ben inmiddels betrokken bij een viertal aanvragen. Het beste is om het te bespreken met de uitbater en hem enthousiast te maken, vervolgens de zaak aan te bevelen bij Tesla en hem vragen dit ook te doen. Dan komt hij het best op de radar.

Overigens, nog niet op de kaart op de site maar wel in de navigatie, is er nu ook een restaurant in Tilburg (Monarh) voorzien van een DeC.
 
Overigens, nog niet op de kaart op de site maar wel in de navigatie, is er nu ook een restaurant in Tilburg (Monarh) voorzien van een DeC.

Nu wel op de kaart en ook een DeC in een publiek toegankelijke parking in het centrum. Zie verder post in het rode draadje.

Edit, terwijl ik naar de kaart kijkt springt ook ineens Van der Valk Volendam erbij met een DeC.

Nog eens, ze zijn kennelijk aan het bijwerken. Voor wie naar Plopsaland De Panne gaat is daar nu ook een hotel met DeC. Prijzen vanaf 105 €.
217 km van Tilburg dus in één keer erheen, en vol weer terug. Toen wij gingen hebben we Gent aangedaan, 2 x omdat helemaal vol laden te lang duurde. Hier gaat het dus om!!!
 
Last edited:
Misschien dit draadje maar wat algemener noemen, Destination Chargers. Over pinnen heb ik het niet.

Nieuwsgierig als ik ben heb ik vandaag een bezoekje gebracht aan de beide DeC's die er recent bij zijn gekomen in Tilburg.

Het gaat om het restaurant Monarh aan de Bredaseweg en het Mercure Hotel in het centrum van Tilburg.

Waar ik vooral in ben geïnteresseerd is de kans dat deze bezet zouden worden door brandstofauto's, zoals ik onlangs aantrof in het Pullman Hotel in Eindhoven.

Monarh is een kort geleden geopend restaurant in de, laten we maar zeggen, betere klasse. Niet iets om even met de familie een hapje te gaan eten maar wel geschikt voor een zakenlunch of uiteraard een bijzonder etentje. Het restaurant heeft een eigen parkeerterrein waar je via een slagboom op rijdt en dan zijn de twee chargers direct links om de hoek te vinden. Het risico op blokkeren door een niet ladende auto is erg klein. Je kunt weliswaar zo binnenrijden want de slagboom gaat voor je open, maar om weg te gaan heb je een uitrijmunt of een pincode nodig.
Ik sprak met de manager daar en bracht mijn complimenten over. Hij was hier erg blij mee en vertelde ook dat ze, mocht het aantal Tesla's gaan toenemen, het aantal laders zullen uitbreiden. De bereikbaarheid is erg goed en het eten lijkt me ook prima. Ik heb gezegd dat ik, als blijk van mijn waardering, deze lokatie aan zal prijzen. En mocht ik een relatie hebben die ik een lunch aan wil bieden dan zal ik daar zeker heen gaan.

IMG_5105.JPG


De andere lokatie is in het centrum van Tilburg. De DeC's staan op naam van het Mercure Hotel maar hangen in de publieke Heuvelpoortgarage op de 9e verdieping. Deze verdieping is weliswaar aan het Mercure toebedeeld, maar valt onder het publieke parkeren. Nu woon ik inmiddels 42 jaar in Tilburg en bestaat die parking ook al een behoorlijk aantal jaartjes. Ik was er echter nog nooit in geweest want de ingang ziet er heel krap uit, met een ingang met een bocht tegenover de Mc Donalds. Nu ben ik naar binnen gereden en wist niet wat ik zag. Het is absoluut één van de ruimste parkings in Tilburg en ik had geen enkele moeite met in en uit rijden. Om bij de DeC te komen moet je dus wel aardig stukje omhoog maar de bochten zijn prima te maken. Ik ben geïnteresseerd in laadmogelijkheden in Tilburg en dacht dat ik ze wel allemaal kende. Neen dus. Op de 8e verdieping zag ik wel een stuk of acht laders, weliswaar van het type maandverband (vrij naar Hendrik) maar mooie ruime en lichte plekken. Ik weet niet welk tarief er wordt gehanteerd en of ze wellicht gratis zijn. Dat is in andere betaalde parkeergarage's in Tilburg namelijk wel zo. Ze staan ook niet op de New Motion app. Ik zal het nog wel eens proberen.

IMG_5106.JPG


Gezien de lokatie op de negende verdieping is de kans op blokkering niet erg groot. Andere EV's kunnen op de 8e verdieping, en ook op de 9e zag ik er een aantal, aan een laadpaal. Ik was echt verrast.
Dus moet je in het centrum van Tilburg zijn, gebruik dan deze parking (Heuvelpoort), ruim genoeg voor onze Tesla's, en terwijl je er bent kun je laden en ook nog op een veilige plaats (niet bij een paal langs de weg waar verkeer langs stuift etc.)

Uiteraard ben ik ook even naar de receptie gegaan van het hotel en mijn complimenten overgebracht. Dat viel in heel goede aarde en de receptioniste zou het direct aan de directie zou overbrengen.

Verder een keurig hotel, ik moest wel even zoeken en verdwaalde in de gangen (wat volledig aan mij ligt), en mocht iemand van ver hier moeten zijn en ook overnachten dan kan ik dit prima aanbevelen.
Ikzelf zal er niet vaak komen als local maar ik hoop dat wie van ver(der) komt naar Tilburg iets met deze informatie kan.

Uiteraard staan de lokaties in de navigatie maar bij het Mercure Hotel wil hij je het voetgangersgebied insturen naar de voordeur. Dat kan niet, je moet iets doorrijden en dan naar rechts en de Heuvelpoort garage in.

Zodra er nieuwe Dec"s opduiken in "mijn regio" zal ik daar ook langs gaan. Het maken van een compliment ter plaatse is leuk en verdiend.
 
Last edited:
Leuk Hans, de mijne mag daar morgen laden :)
Zorg dat je op tijd bent, er is er nog maar één en een commerciële lader. Kelder inrijden en dan rond rijden tot je voor de doorgang naar hotel bent. Ik heb trouwens suggestie gedaan er wat meer te hangen en dat mag ook wel in een uithoekje. Waren trouwens een X van een bezoeker aan het schoonmaken (kan daar kennelijk) en heb hen even gevraagd of ze het een mooie auto vinden :)
 
Dit is al anderhalf jaar een geweldig interessant draadje; zou de moderator de titel ervan kunnen veranderen? (naar, bijv., "Destination Chargers in Europa (BE/NL)" of zo?

Ik denk dat we het sticky lijstje best wel eens kunnen herzien.

Ik blijf zeggen dat het grote lijn rode draad(je) er moet komen om steeds vanuit al het uitwaaieren te kunnen terugkoppelen naar die lijn (vooral ook omdat Elon die ook heel straks aanhoudt) en de destination chargers gaan een zo belangrijke (en ook volstrekt logische) rol spele dat die daar ook horen. Nu steeds twee tot drie pagina's scrollen om het draadje terug te vinden is wat onhandig.

Misschien een poll van de moderator welke draadjes men daar wil?

Wer moeten ook een beetje denken aan alle nieuwe bezoekers. Voor hen is het ook handig als die er altijd staan.
 
Ik denk dat het een goed idee zou zijn, voor vele draadjes, indien de moderator zou toelaten dat de OP zijn of haar eerste post telkens kon updaten met wat we intussen bijgeleerd hebben, ook dankzij de daaropvolgende 1234 posts.

De eerste post van Hans inzake de "grote lijn/rode draad" was schitterend, en ik dank Hans ervoor. Maar het onderwerp van dat draadje leek me ietwat "42" te zijn :) (Life, the Universe, and Everything). En dan kan zo'n draadje alle richtingen uit over wat nu precies de juiste vragen zijn, of de juiste methodologie, om tot dat antwoord te komen, en zou het draadje dus kunnen verdrinken in zijn eigen diversiteit.

Ik heb alvast liever meer precieze draadjes over bijv. waterstof, destination chargers, range-verlies etc. Maar ook bij die draadjes zou het nuttig zijn als de allereerste post (of een aparte generieke post, bovenaan het draadje bijv.) een "huidige stand van zaken" over de vraag zou kunnen weergeven, à la Wikipedia, denk ik.
 
Ik denk dat het een goed idee zou zijn, voor vele draadjes, indien de moderator zou toelaten dat de OP zijn of haar eerste post telkens kon updaten met wat we intussen bijgeleerd hebben, ook dankzij de daaropvolgende 1234 posts.

De eerste post van Hans inzake de "grote lijn/rode draad" was schitterend, en ik dank Hans ervoor. Maar het onderwerp van dat draadje leek me ietwat "42" te zijn :) (Life, the Universe, and Everything). En dan kan zo'n draadje alle richtingen uit over wat nu precies de juiste vragen zijn, of de juiste methodologie, om tot dat antwoord te komen, en zou het draadje dus kunnen verdrinken in zijn eigen diversiteit.

Ik heb alvast liever meer precieze draadjes over bijv. waterstof, destination chargers, range-verlies etc. Maar ook bij die draadjes zou het nuttig zijn als de allereerste post (of een aparte generieke post, bovenaan het draadje bijv.) een "huidige stand van zaken" over de vraag zou kunnen weergeven, à la Wikipedia, denk ik.

Hoi Carl, bedankt in ieder geval voor je positieve woorden. Ik ben het deels eens met de "42" benadering, zeker als op details wordt uitgewaaierd, maar de bedoeling van Elon Musk, waarin Tesla ook een belangrijke rol speelt, is niet versnipperd. Met de beide masterplannen is een weg uitgezet waar hij zich opvallend goed aan houdt.
Het rode draad draadje, of misschien gewoon het rode draadje heb ik gemaakt om de lezers, vanuit wat er op het forum gebeurt, een alternatief (oei, wat een gevaarlijk woord is dit geworden) perspectief te geven door de relatie bloot te leggen met o.a. de masterplannen.

Het bijzondere aan Tesla is dat ze niet werken met een materialistische target om de grootste te worden, de meeste auto's te verkopen, de concurrentie voor te blijven. Alles wat ze doen is ondergeschikt aan het hogere doel (overstap naar duurzame energie) en misschien ligt daarin ook wel het succes. Meer dan bij bedrijven die, omdat ze al 100 jaar leider zijn, ervan uitgaan dat dat in deze veranderende tijden vanzelf wel zullen zal blijven. Vervang Daimler door Nokia, beide grote bedrijven en in hun tijd marktleider en zie de risico's. Time will tell.

Terug naar rode draadje en een voorbeeld:

We kunnen zeer intensief bezig zijn met het aantal en de lokaties van SuC's in Nederland en zo vaststellen dat het aantal voor de huidige populatie krap wordt en natuurlijk komen er nog wel wat SuC's bij, maar we hebben nu tussen de 6 en 7k Tesla's in Nederland. Als de gereserveerde Model 3's zijn uitgeleverd, denkelijk toch echt wel medio of in de tweede helft van 2018, zitten we waarschijnlijk boven de 30k Tesla's.
We hebben de neiging om onze mening te baseren op de huidige situatie maar die verandert ook snel. We hebben nu een realistisch bereik van tussen de 350 en 450 km, op het moment wat minder maar als het straks warm wordt dan springt het bereik omhoog.
Gezien de ontwikkelingen op het gebied van batterijen (ruw gezegd kan men met hetzelfde volume 2 x zoveel kWh'tjes kwijt) zal er al in de volgende series, na de Unveil2 van Model 3, een omschakeling komen naar de nieuwe batterijen. Dan krijgen we over de gehele linie een vergroting van de range en voor de grotere (en duurdere) batterijen zal een realistisch range van boven de 600 km mogelijk zijn.
Als je dat hebt dan kun je in Nederland, wanneer je vol van huis gaat, in bijna alle gevallen op diezelfde lading weer thuis komen en valt de noodzaak voor binnenlands SuC gebruik nagenoeg volledig weg.
Dan gaan we in de richting dat de SuC's meer het karakter krijgen van, laten we zeggen, een International Airport, waar de echte "long distance drivers" snel kunnen bijladen en weer opstijgen. En dat is wat Elon wil. En hij doet het niet door onsympathieke dwingende maatregelen (zou een koud kunstje zijn om elke Tesla op basis van zijn overwegende lokatie uit te sluiten van gebruik van SuC's in de regio) maar werkt ernaar toe dat het vanzelf zo zal gaan op de lange(re) termijn en in de tussentijd vraagt hij ons om mee te werken.

Want daarnaast hanteert Tesla de geniale formule om lokale ondernemers mee te nemen in een win win situatie met de DeC's. Nu al meer dan 1000 in Europa en dat aantal zal enorm gaan stijgen. Straks hebben we de 30k EV's, wat nog een statische benadering is want door enerzijds de aantrekkende werking van Unveil2 en het duidelijk worden dat er voorlopig geen echte alternatieven zijn zal de wachtlijst, het aantal, alleen maar blijven groeien. Wat nu als Hotel A ziet dat Hotel B meer bezoekers krijgt en positieve reviews door iets simpels en goedkoops als een DeC dan doet hij dat ook en voor we het weten is het net zo vanzelfsprekend als een gratis kopje koffie in een showroom. Het rode draadje legt dan die verbinding. Zo kun je het ook zien.

Binnenkort komt ook wel Wallcharger2 en een aangepaste Powerwall die samenwerkt met de auto. Ik ben echt benieuwd wat er dit jaar aan nieuws bij komt.
Dan nog een stukje realisme. Zeg dat er nu 200k Tesla's zijn (cijfers kloppen hooguit als je een ruime marge aanhoudt maar dat geeft hier niet) dan zijn er wellicht 80k zonder AP hardware, 100k met HW1 en 20k met HW2. Als dit en volgend jaar samen 700k Tesla's gebouwd worden (incl. Model 3) dan liggen die verhoudingen ook spectaculair anders en dat gaat dan maar door.

Nu terug naar het forum. Als ik het opnieuw zou inrichten zou ik het aantal sticky draadjes wel iets laten groeien maar strak richten op de relevante gebieden.
Ik noem er een paar met een simpele benaming en nog even in willekeurige volgorde: Laden Thuis, Destination Chargers, Superchargers, Publieke laders, Updates, Rode draadje, Tesla gebeurtenissen (was altijd een plek waar gewoon leuke ervaringen gedeeld werden maar zakt in de vergetelheid), Model 3 (totdat hij er is), Rally, Tesla Energy en misschien nog wat. We krijgen er steeds meer lezers bij en hiermee geven we ze een goede handreiking.
Wellicht voorkomen we dat er steeds nieuwe draadjes worden gestart over min of meer dezelfde onderwerpen.

Ook met het oog op nieuwe bezoekers, is het niet mogelijk om, zoals bij Facebook, een eerste post te hebben die ook sticky is binnen dat draadje en waarin de reikwijdte van het draadje wordt toegelicht? Ik weet niet of dat technisch kan maar kan me voorstellen dat ook dat wat sturend kan werken.

Denken jullie hier in mee?