Ik denk dat het een goed idee zou zijn, voor vele draadjes, indien de moderator zou toelaten dat de OP zijn of haar eerste post telkens kon updaten met wat we intussen bijgeleerd hebben, ook dankzij de daaropvolgende 1234 posts.
De eerste post van Hans inzake de "grote lijn/rode draad" was schitterend, en ik dank Hans ervoor. Maar het onderwerp van dat draadje leek me ietwat "42" te zijn
(Life, the Universe, and Everything). En dan kan zo'n draadje alle richtingen uit over wat nu precies de juiste vragen zijn, of de juiste methodologie, om tot dat antwoord te komen, en zou het draadje dus kunnen verdrinken in zijn eigen diversiteit.
Ik heb alvast liever meer precieze draadjes over bijv. waterstof, destination chargers, range-verlies etc. Maar ook bij die draadjes zou het nuttig zijn als de allereerste post (of een aparte generieke post, bovenaan het draadje bijv.) een "huidige stand van zaken" over de vraag zou kunnen weergeven, à la Wikipedia, denk ik.
Hoi Carl, bedankt in ieder geval voor je positieve woorden. Ik ben het deels eens met de "42" benadering, zeker als op details wordt uitgewaaierd, maar de bedoeling van Elon Musk, waarin Tesla ook een belangrijke rol speelt, is niet versnipperd. Met de beide masterplannen is een weg uitgezet waar hij zich opvallend goed aan houdt.
Het rode draad draadje, of misschien gewoon het rode draadje heb ik gemaakt om de lezers, vanuit wat er op het forum gebeurt, een alternatief (oei, wat een gevaarlijk woord is dit geworden) perspectief te geven door de relatie bloot te leggen met o.a. de masterplannen.
Het bijzondere aan Tesla is dat ze niet werken met een materialistische target om de grootste te worden, de meeste auto's te verkopen, de concurrentie voor te blijven. Alles wat ze doen is ondergeschikt aan het hogere doel (overstap naar duurzame energie) en misschien ligt daarin ook wel het succes. Meer dan bij bedrijven die, omdat ze al 100 jaar leider zijn, ervan uitgaan dat dat in deze veranderende tijden vanzelf wel zullen zal blijven. Vervang Daimler door Nokia, beide grote bedrijven en in hun tijd marktleider en zie de risico's. Time will tell.
Terug naar rode draadje en een voorbeeld:
We kunnen zeer intensief bezig zijn met het aantal en de lokaties van SuC's in Nederland en zo vaststellen dat het aantal voor de huidige populatie krap wordt en natuurlijk komen er nog wel wat SuC's bij, maar we hebben nu tussen de 6 en 7k Tesla's in Nederland. Als de gereserveerde Model 3's zijn uitgeleverd, denkelijk toch echt wel medio of in de tweede helft van 2018, zitten we waarschijnlijk boven de 30k Tesla's.
We hebben de neiging om onze mening te baseren op de huidige situatie maar die verandert ook snel. We hebben nu een realistisch bereik van tussen de 350 en 450 km, op het moment wat minder maar als het straks warm wordt dan springt het bereik omhoog.
Gezien de ontwikkelingen op het gebied van batterijen (ruw gezegd kan men met hetzelfde volume 2 x zoveel kWh'tjes kwijt) zal er al in de volgende series, na de Unveil2 van Model 3, een omschakeling komen naar de nieuwe batterijen. Dan krijgen we over de gehele linie een vergroting van de range en voor de grotere (en duurdere) batterijen zal een realistisch range van boven de 600 km mogelijk zijn.
Als je dat hebt dan kun je in Nederland, wanneer je vol van huis gaat, in bijna alle gevallen op diezelfde lading weer thuis komen en valt de noodzaak voor binnenlands SuC gebruik nagenoeg volledig weg.
Dan gaan we in de richting dat de SuC's meer het karakter krijgen van, laten we zeggen, een International Airport, waar de echte "long distance drivers" snel kunnen bijladen en weer opstijgen. En dat is wat Elon wil. En hij doet het niet door onsympathieke dwingende maatregelen (zou een koud kunstje zijn om elke Tesla op basis van zijn overwegende lokatie uit te sluiten van gebruik van SuC's in de regio) maar werkt ernaar toe dat het vanzelf zo zal gaan op de lange(re) termijn en in de tussentijd vraagt hij ons om mee te werken.
Want daarnaast hanteert Tesla de geniale formule om lokale ondernemers mee te nemen in een win win situatie met de DeC's. Nu al meer dan 1000 in Europa en dat aantal zal enorm gaan stijgen. Straks hebben we de 30k EV's, wat nog een statische benadering is want door enerzijds de aantrekkende werking van Unveil2 en het duidelijk worden dat er voorlopig geen echte alternatieven zijn zal de wachtlijst, het aantal, alleen maar blijven groeien. Wat nu als Hotel A ziet dat Hotel B meer bezoekers krijgt en positieve reviews door iets simpels en goedkoops als een DeC dan doet hij dat ook en voor we het weten is het net zo vanzelfsprekend als een gratis kopje koffie in een showroom. Het rode draadje legt dan die verbinding. Zo kun je het ook zien.
Binnenkort komt ook wel Wallcharger2 en een aangepaste Powerwall die samenwerkt met de auto. Ik ben echt benieuwd wat er dit jaar aan nieuws bij komt.
Dan nog een stukje realisme. Zeg dat er nu 200k Tesla's zijn (cijfers kloppen hooguit als je een ruime marge aanhoudt maar dat geeft hier niet) dan zijn er wellicht 80k zonder AP hardware, 100k met HW1 en 20k met HW2. Als dit en volgend jaar samen 700k Tesla's gebouwd worden (incl. Model 3) dan liggen die verhoudingen ook spectaculair anders en dat gaat dan maar door.
Nu terug naar het forum. Als ik het opnieuw zou inrichten zou ik het aantal sticky draadjes wel iets laten groeien maar strak richten op de relevante gebieden.
Ik noem er een paar met een simpele benaming en nog even in willekeurige volgorde: Laden Thuis, Destination Chargers, Superchargers, Publieke laders, Updates, Rode draadje, Tesla gebeurtenissen (was altijd een plek waar gewoon leuke ervaringen gedeeld werden maar zakt in de vergetelheid), Model 3 (totdat hij er is), Rally, Tesla Energy en misschien nog wat. We krijgen er steeds meer lezers bij en hiermee geven we ze een goede handreiking.
Wellicht voorkomen we dat er steeds nieuwe draadjes worden gestart over min of meer dezelfde onderwerpen.
Ook met het oog op nieuwe bezoekers, is het niet mogelijk om, zoals bij Facebook, een eerste post te hebben die ook sticky is binnen dat draadje en waarin de reikwijdte van het draadje wordt toegelicht? Ik weet niet of dat technisch kan maar kan me voorstellen dat ook dat wat sturend kan werken.
Denken jullie hier in mee?