Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Weg waarop kruispunten zijn, zonder verkeerslichten. Vrachtwagen die links afslaat. Zal hoogstens 10 à 15 km/u gereden hebben bij dat maneouver. Laten we zeggen zo'n 4 meter/seconde. Tesla is onder de (per hypothese reeds dwarsgaande) oplegger gereden. Moet zeker zo'n vijf à zes seconden geduurd hebben voor die oplegger zo dwars op de rijbaan stond.
Lijkt mij iets te speculatief. Ik vermoed dat enerzijds de snelheid van de truck hoger geweest is - de vrachtwagenchauffeur heeft waarschijnlijk de Tesla wel zien aanrijden; en gedacht hebben dat hij -snel- wel kon oversteken; maar hij zal de snelheid van de Tesla verkeerd ingeschat hebben. En anderzijds weten we niet op welke afstand de Tesla onder de opligger is gereden.

Even speculatief, maar ik denk dat de vrachtwagen maar enkele seconden op de kruispunt zal geweest zijn toen de aanrijding gebeurde.
Het is wel zeker dat de Tesla snel, zeer snel reed. Als je 120km/u rijdt, en je als HumanPilot plots geconfronteerd wordt met een hindernis; heb je pakweg 110meter nodig om te stoppen (reactietijd+remafstand). Bij 150km/u bijna 200meter.

Ik ben er met andere woorden niet van overtuigd dat de afloop anders was geweest wij een HumanPilot.
Waarschijnlijk was de wagen wel onder de opligger blijven hangen in plaats van op volle snelheid door te rijden, maar gezien de hoogte van de opligger is de impaktzone altijd op de A-stijl; en verder...
In combinatie met zijpanelen op de opligger zou de afloop wel anders kunnen geweest zijn.



Dus bestuurder had écht zelfs geen half oog op de weg.

Hierover is alvast geen discussie.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and Keezje
Over de doden niets dan goeds (zal Tesla ook wel gedacht hebben toen ze hun communiqué schreven).

Weg waarop kruispunten zijn, zonder verkeerslichten. Vrachtwagen die links afslaat. Zal hoogstens 10 à 15 km/u gereden hebben bij dat maneouver. Laten we zeggen zo'n 4 meter/seconde. Tesla is onder de (per hypothese reeds dwarsgaande) oplegger gereden. Moet zeker zo'n vijf à zes seconden geduurd hebben voor die oplegger zo dwars op de rijbaan stond.

Ongeluk is gebeurd terwijl AP nog actief was, als ik het goed begrijp. Eenieder die een vrachtwagen dwars op de weg ziet zou de reflex hebben vol op de rem te gaan en proberen uit te wijken, en dus daarmee ook AP uit te schakelen (kan niet anders, je zou zelfmoordneigingen moet hebben om een volle vijf à zes seconden te weerstaan aan de drang zelf te remmen en uit te wijken). Dus bestuurder had écht zelfs geen half oog op de weg.

Verblind door de zon? Geen onderscheid tussen lucht en oplegger? Zou grappig zijn indien het niet tragisch was - als je geen zichtbaarheid hebt moet je rijden zoals in dichte mist, en alvast niet aan potentieel dodelijke snelheden.

Wil verder niet cynisch zijn, maar dit is uiteindelijk wel goede reclame voor Tesla denk ik:
- iedereen weet nu dat de Tesla AP echt autonoom rijdt, want het was zowat voorpaginanieuws overal;
- men debateert nu over het feit dat het eerste dodelijke ongeval met AP na 209 miljoen 'AP-km' plaatsvond terwijl gemiddeld één dodelijk ongeval per 100 miljoen km plaatsvindt.

Dat laatste (onder ons gezegd) is natuurlijk "dikke zever" (afgezien zelfs van de vraag of je statistieken kan bouwen op één enkel geval). Het gemiddelde dodental per 100 miljoen km houdt rekening met bijvoorbeeld de route Nairobi-Mombasa, of joy-riders die in de velden rond Ieper even de rally willen nadoen op een vrijdagnacht na een paar glaasjes. Het gemiddelde dodental van Tesla-rijders op AP houdt per definitie alleen rekening met wegen waarop Tesla-rijders die AP opzetten (dwz doorgaans autosnelwegen, waarop het gemiddelde dodental veel minder zal zijn dan 1 per 200 miljoen km).

Verder heb ik ook moeten glimlachen bij de "duiding" op VRT Radio 1 gisteren; er kwam rond de middag een 'expert' aandraven die zei dat Tesla alleen werkte met stereo-camera's, die verblind kunnen zijn door de zon, en dat er precies daarom andere merken zijn zoals Volvo, BMW en Mercedes die werken met een radar... Als journalist je feiten checken, da's blijkbaar iets van de vorige eeuw.

Speculatie, maar wat met de hypothese dat de bestuurder ingedommeld is?
 
De inschatting van een zelfrijdende auto die afkomt of een door de bestuurder bestuurde auto is ook anders.

De truck kan ook gedacht hebben dat de chauffeur van de model s van op afstand het manoeuvre zag en dan zijn gas loslaat om wat te remmen en bijvoorbeeld al naar het linkse baanvak te gaan.

In autopilot reageert de s echter pas nogal laat op situaties ver af. Dat is ook de meest gehoorde opmerking als er mensen met mij meerijden. Van ver al zien dat auto's remmen gaat de S er toch tegen volle snelheid op af, dat is voor velen schrikwekkend.
 
In autopilot reageert de s echter pas nogal laat op situaties ver af. Dat is ook de meest gehoorde opmerking als er mensen met mij meerijden. Van ver al zien dat auto's remmen gaat de S er toch tegen volle snelheid op af, dat is voor velen schrikwekkend.
Ik heb juist precies het omgekeerde, de auto remt eigenlijk te vroeg af bij mij. Als ik met 130 km/u een vrachtwagen nader op de snelweg, remt de auto al heel vroeg af, waardoor ik dus ook vroeg naar links moet om die vrachtwagen in te halen om mijn snelheid te behouden. Als ik een naar mijn gevoel logisch punt pak om in te gaan halen (dus de +/- 2 seconden afstand) rijd ik nog maar zo'n 100~110 km/u. Dat maakt het rijden dan weer onrustig, want dan ga je van 130 naar 100~110 km/u, om dan in te gaan halen en weer naar 130 km/u te accelereren.
 
En natuurlijk vandaag belaagd met opmerkingen op werk.

"Jij hebt toch ook zo'n zelfrijdende auto? Er is iemand doodgegaan!"
Waarop ik zei "jij hebt toch ook zo'n potlood, er is daar iemand mee vermoord!"

Na dat antwoord kon het daadwerkelijke gesprek over feiten plaatsvinden zonder verdere sarcasme en venijn.
 
Op Facebook heb ik bijna standaard dit antwoord:

Let's put it this way. Alone in US every day about a 100 people die in a car accident. At least some of them would be still alive if their car, or the car that hit them was a Tesla with engaged Autopilot. Every day! It is a safety feature and has numerous times proven that it works and prevents an accident or at least warns for a critical situation. We could be one of them. When you put it this way you can blame BMW, Mercedes or any manufacturer for every death in or with one of their cars because they didn't (at least) give the chance to benefit the autopilot prevention.
 
  • Like
Reactions: Pebe and BobbyKings
Op Teslarati staat een artikel waarin een getuige aangeeft dat ze zelf 85 mph (136 km/u) reed en dat Josh Brown in zijn MS haar voorbijging even voor het ongeluk.

Witnesses reveal new details behind deadly Tesla accident in Florida

Dat zou wel heel hard zijn op zo'n weg met dit soort kruisingen.

Autopilot is US beperkt tot 144 km/uur. (bij ons 150 km/uur)
Als deze snelheid klopt dan verschuift de discussie van de Autopilot naar roekeloos gedrag door snelheid.
 
Nu een paar dagen (eindelijk) rijdende in het zoefmobiel wil mijn S ook gewoon alle middenscheidingen omver rijden? Of ben ik nu te angstig dat ik 'm (met 50kph) op 5 meter van de gele paal met blauw bord overneem?
Het systeem zal best werken, maar niet in alle omstandigheden, en soms lukt reproduceren ook niet. Of is het systeem zo goed ontworpen dat het zich niet laat misbruiken voor testen zoals bijvoorbeeld op [Watch] Tesla fan puts himself in front of a moving Model S to test Autopilot collision avoidance capabilities
 
Nu een paar dagen (eindelijk) rijdende in het zoefmobiel wil mijn S ook gewoon alle middenscheidingen omver rijden? Of ben ik nu te angstig dat ik 'm (met 50kph) op 5 meter van de gele paal met blauw bord overneem?
Het systeem zal best werken, maar niet in alle omstandigheden, en soms lukt reproduceren ook niet. Of is het systeem zo goed ontworpen dat het zich niet laat misbruiken voor testen zoals bijvoorbeeld op [Watch] Tesla fan puts himself in front of a moving Model S to test Autopilot collision avoidance capabilities

Je kunt om te beginnen de AP alleen gebruiken waar hij voor bedoeld is en dat zijn niet die situaties. Ik zou zeggen, lees het draadje over AP door en beperk het tot wegen waar het kan, dus zonder plotselinge versmallingen, geen 60 km wegen waar de strepen "niet kloppen" en zeker niet op rotondes. Dat doe ik na 35k km ook niet, want dat kan hij (nog?) niet. Er blijft nog genoeg weg over waar hij je prima van dienst kan zijn maar zoek het niet op.
 
De truck moet vroeg genoeg zichtbaar zijn geweest om te remmen. Zelfs als dit een aanrijding niet had voorkomen. Uit eerdere verhalen maak ik op dat er in het geheel niet geremd is. De bestuurder heeft dus zelf ook niets gezien door tegenlicht of niet opgelet. Als het tegenlicht te extreem wordt kapt Autopilot volgens mij sowieso al want dan ziet ie de lijnen niet meer, dus ik ga toch uit van niet opgelet.
Toch heb ik hier wel degelijk kritiek op Tesla: Er zijn systemen die de bestuurder waarschuwen als hij in slaap dreigt te vallen etc. Waarom zit er in de Tesla geen systeem die monitort of de bestuurder zijn aandacht erbij heeft? Alleen meten of iemand het stuur vast heeft is niet genoeg hiervoor. Ook is het wel leuk dat Tesla waarschuwt over hoe het systeem gebruikt moet worden als je het inschakelt, maar alleen mensen die daadwerkelijk de algemene voorwaarden van apple hebben gelezen voor die te accepteren mogen dat argument gebruiken vind ik.
Verantwoordelijk gebruiken is makkelijk gezegd, maar het is de taak van de fabrikant om de gebruikers te onderwijzen en tegen zichzelf te beschermen. Tesla zou al een instructievideo kunnen tonen in de auto als het wordt ingeschakeld, of zelfs online waarna dmv. een code ofzo de autopilot pas geactiveerd kan worden. Ze kúnnen simpelweg meer doen op zowel het onderwijzen als beschermen van hun gebruikers, en dat doen ze niet. Dát vind ik wel degelijk verwijtbaar.
 
De truck moet vroeg genoeg zichtbaar zijn geweest om te remmen. Zelfs als dit een aanrijding niet had voorkomen. Uit eerdere verhalen maak ik op dat er in het geheel niet geremd is. De bestuurder heeft dus zelf ook niets gezien door tegenlicht of niet opgelet. Als het tegenlicht te extreem wordt kapt Autopilot volgens mij sowieso al want dan ziet ie de lijnen niet meer, dus ik ga toch uit van niet opgelet.
Toch heb ik hier wel degelijk kritiek op Tesla: Er zijn systemen die de bestuurder waarschuwen als hij in slaap dreigt te vallen etc. Waarom zit er in de Tesla geen systeem die monitort of de bestuurder zijn aandacht erbij heeft? Alleen meten of iemand het stuur vast heeft is niet genoeg hiervoor. Ook is het wel leuk dat Tesla waarschuwt over hoe het systeem gebruikt moet worden als je het inschakelt, maar alleen mensen die daadwerkelijk de algemene voorwaarden van apple hebben gelezen voor die te accepteren mogen dat argument gebruiken vind ik.
Verantwoordelijk gebruiken is makkelijk gezegd, maar het is de taak van de fabrikant om de gebruikers te onderwijzen en tegen zichzelf te beschermen. Tesla zou al een instructievideo kunnen tonen in de auto als het wordt ingeschakeld, of zelfs online waarna dmv. een code ofzo de autopilot pas geactiveerd kan worden. Ze kúnnen simpelweg meer doen op zowel het onderwijzen als beschermen van hun gebruikers, en dat doen ze niet. Dát vind ik wel degelijk verwijtbaar.

Ach, ik heb nooit het idee gehad dat daarin tekort is geschoten. En zo ingewikkeld is de uitleg ook weer niet. Daarbij, het is het enige geval en het betreft iemand die meer van auto pilot afwist dan wij samen, denk ik. Zo kunnen we natuurlijk wel naar verwijten blijven zoeken. Datzelfde geldt dan voor elke auto met cruise control en adaptive cruise control want ook daar kun je je aandacht verliezen of in slaap vallen en dan rijdt de auto zelf verder. Dan gaat Tesla met zijn alerte oproepen alweer heel wat verder.

Wat trouwens nog nergens is geopperd is de simpele mogelijkheid dat de arme man onwel is geworden. Dat kan en we weten uit ervaring dat het soms wel even kan duren voordat er een signaal komt van de auto, ook al stopt hij uiteindelijk zelf wel als er niet op een oproep om het stuur vast te pakken wordt gereageerd. Het zal niet meer te achterhalen zijn geweest gezien de verwoestende aanrijding maar het was wel iemand die als geen ander wist hoe auto pilot werkt. Als dat zo is dan doen we hem wel heel erg tekort.

In een ander geval zou al snel geconcludeerd worden dat "de chauffeur waarschijnlijk onwel was geworden" als hij nergens op reageert en de auto zelf verder blijft snellen. Maar het blijft speculeren maar gevoelsmatig zou ik hem het voordeel van de twijfel geven en ervan uitgaan dat er sprake was van een blackout, door welke oorzaak dan ook. Maar dat hij rust in vrede.
 
Ja dan zat hij film te kijken dat mag niet maar het feit blijft de AP heeft gefaald en hard ook.

Je kunt om te beginnen de AP alleen gebruiken waar hij voor bedoeld is en dat zijn niet die situaties. Ik zou zeggen, lees het draadje over AP door en beperk het tot wegen waar het kan, dus zonder plotselinge versmallingen, geen 60 km wegen waar de strepen "niet kloppen" en zeker niet op rotondes. Dat doe ik na 35k km ook niet, want dat kan hij (nog?) niet. Er blijft nog genoeg weg over waar hij je prima van dienst kan zijn maar zoek het niet op.

Dit was gewoon kijken wat wel/niet werkt, iets wat we ongetwijfeld allemaal wel gedaan hebben. Vandaar ook de link naar dat artikel op teslarati. Zoals al eerder door diverse mensen in het draadje benoemd, het *helpt* bij het rijden en moet niet als vervanging gezien worden. Ik noemde de rijbaanscheiding slechts als voorbeeld waarop er op een object wordt afgereden en er ook niet (zeker niet bijtijds) geremd wordt.

Dat vertrouwen is niet verstandig, ook niet met oudere systemen, als voorbeeld: Een collega van ons reed destijds in een lane-correcting en ACC auto van de VAG groep (testauto) en lag tijdens een confcall in z'n dashboardkastje te graven. Omdat hij er vanuit ging dat de systemen op tijd ingrepen en anders dat ik als ervoor rijdend voertuig wel even via de telefoon zou roepen als er wat was :eek:

Het bewust opzoeken is niet verstandig en of je nu video kijkt en er een trailer oversteekt of dat je met je GoPro op de achterbank kruipt. Het blijft noodlottig dat het gebeurt is maar als de getuigenverhalen kloppen en er niet goed (genoeg) is opgelet dan was het een soort russisch roulette.

Verantwoordelijk gebruiken is makkelijk gezegd, maar het is de taak van de fabrikant om de gebruikers te onderwijzen en tegen zichzelf te beschermen. [...] Dát vind ik wel degelijk verwijtbaar.
Helemaal eens, heldere communicatie over wat wel en niet kan/verstandig is aangevuld met herkenningssystemen is een pré. Geen idee waarom Tesla dat niet gedaan heeft of heeft willen doen. Het slaapherkenningssysteem van VAG is ronduit irritant, als je moe was deed het niets en als je vrolijk aan het rijden was kwam de suggestie voor pauze en koffie. Iets tussen irritatie en helemaal niets zou prachtig zijn, maar wat? Meer piepjes? Meer meldingen?