Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Verkeerde keuze bij de bouw. In eerste instantie zou de ruimte slechts incidenteel worden gebruikt. Uiteindelijk er 8 jaar kantoor gehouden en dus bijna dagelijks gebruikt. Had nu de verwachting dat de jaarafrekening wel lager zou zijn, maar dat gebeurt natuurlijk niet als je hem van het programma haalt en juist permanent hoger laat staan in plaats van lager.:oops:
Dat zijn de momenten waarop je blij bent dat je boven 10kWh minder belasting betaalt... Duur grapje desondanks.
 
Daarbij observerend dat we op dit forum elkaar blijkbaar veelvuldig aan dienen te spreken aangaande het niet geheel perfect hanteren van de afgesproken regels inzake energie-eenheden (zowaar leidend tot de oprichting van een heuse ‘eenheden-hermandad’), waar dat opvallend achterwege blijft bij de frequenter voorkomende d- en t-fouten, terwijl het voorkomen van deze grammatikale faux pas toch tot een startcompetentie mag worden beschouwd:D
 
Daarbij observerend dat we op dit forum elkaar blijkbaar veelvuldig aan dienen te spreken aangaande het niet geheel perfect hanteren van de afgesproken regels inzake energie-eenheden (zowaar leidend tot de oprichting van een heuse ‘eenheden-hermandad’), waar dat opvallend achterwege blijft bij de frequenter voorkomende d- en t-fouten, terwijl het voorkomen van deze grammatikale faux pas toch tot een startcompetentie mag worden beschouwd:D
Correcte observatie, S.
Naar mijn bescheiden mening heeft dit verschillende oorzaken.
In de eerste plaats omdat het idee van taalpolitie snel ontaardt in het gedrag van taaln*zi’s, althans zeker in de communis opinio. Ook omdat in nagenoeg elk forumbericht wel enkele taal- of stijlfouten zitten.
Daarnaast hebben vele adspirant taalpolitieagenten op allerlei fora pijnlijk hun neus gestoten door in de berichten waarmee zij anderen bekritiseren, zelf taalfouten te maken. Dat werkt uiteraard redelijk prohibitief op de ontwikkeling van een verdere carrière.

PS: Het is grammaticale :cool:
 
Last edited:
Daarbij observerend dat we op dit forum elkaar blijkbaar veelvuldig aan dienen te spreken aangaande het niet geheel perfect hanteren van de afgesproken regels inzake energie-eenheden (zowaar leidend tot de oprichting van een heuse ‘eenheden-hermandad’), waar dat opvallend achterwege blijft bij de frequenter voorkomende d- en t-fouten, terwijl het voorkomen van deze grammatikale faux pas toch tot een startcompetentie mag worden beschouwd:D
Tja... het gaat inderdaad slechts om een factor 1.000 groter... :rolleyes: het was meer bedoeld als correctie op het bericht / aanvulling naar andere lezers, dan om een 'bekeuring' uit te delen. En zelf maak ik ook weleens een fout.
 
Wat me opvalt is dat deze discussie hoofdzakelijk wordt gevoerd door onze Noorderburen. Wij willen ook van aardgas af maar omwille van ons apenland is dat voor ons niet zo interessant.

Onze zonnepanelen hebben een jaarlijkse opbrengst van 11 MWh. Omdat we een omvormer hebben van 10 kW, zouden wij jaarlijks ongeveer 1.000 euro moeten bijbetalen (prosumententarief) indien wij de extra energie op het net willen zetten om nadien terug af te halen indien het nodig zou zijn. Daarom hebben we er voor gekozen om die 1.000 euro niet te betalen en zoveel mogelijk te verbruiken terwijl de zonnepanelen energie opwekken. Voor de "overschot" worden we ongeveer een vierde van de kostprijs uitbetaald (€0,06/kWh) door de energie leverancier. Wanneer we energie van het net halen, betalen we dus de volle pot (€0,25/kWh).

M.a.w. in de winter, wanneer de opbrengst van zonnepanelen verwaarloosbaar is, zou de warmtepomp het meeste energie nodig hebben waardoor het financieel verschil tussen aardgas en een warmtepomp niet meer interessant is, rekening houdende met de kostprijs van de installatie en de kostprijs van de benodigde energie op dat ogenblik.
 
Wat me opvalt is dat deze discussie hoofdzakelijk wordt gevoerd door onze Noorderburen. Wij willen ook van aardgas af maar omwille van ons apenland is dat voor ons niet zo interessant.

Onze zonnepanelen hebben een jaarlijkse opbrengst van 11 MWh. Omdat we een omvormer hebben van 10 kW, zouden wij jaarlijks ongeveer 1.000 euro moeten bijbetalen (prosumententarief) indien wij de extra energie op het net willen zetten om nadien terug af te halen indien het nodig zou zijn. Daarom hebben we er voor gekozen om die 1.000 euro niet te betalen en zoveel mogelijk te verbruiken terwijl de zonnepanelen energie opwekken. Voor de "overschot" worden we ongeveer een vierde van de kostprijs uitbetaald (€0,06/kWh) door de energie leverancier. Wanneer we energie van het net halen, betalen we dus de volle pot (€0,25/kWh).

M.a.w. in de winter, wanneer de opbrengst van zonnepanelen verwaarloosbaar is, zou de warmtepomp het meeste energie nodig hebben waardoor het financieel verschil tussen aardgas en een warmtepomp niet meer interessant is, rekening houdende met de kostprijs van de installatie en de kostprijs van de benodigde energie op dat ogenblik.
Heb je al een powerwall ? Probleem is met Ev heb je daar een paar van nodig? Misschien moeten we een groepsaankoop starten om 18650 cells aan te kopen en workshop organiseren om zelf te maken ?
 
Heb je al een powerwall ? Probleem is met Ev heb je daar een paar van nodig? Misschien moeten we een groepsaankoop starten om 18650 cells aan te kopen en workshop organiseren om zelf te maken ?
Ik sta al enorm lang op de wachtlijst voor 2 stuks (1tje via referral, een andere extra). Maar dan nog, de opbrengst van de zonnepanelen in de winter is te laag dus zal die powerwall heel snel leeg zijn.
 
Wat me opvalt is dat deze discussie hoofdzakelijk wordt gevoerd door onze Noorderburen. Wij willen ook van aardgas af maar omwille van ons apenland is dat voor ons niet zo interessant.

Onze zonnepanelen hebben een jaarlijkse opbrengst van 11 MWh. Omdat we een omvormer hebben van 10 kW, zouden wij jaarlijks ongeveer 1.000 euro moeten bijbetalen (prosumententarief) indien wij de extra energie op het net willen zetten om nadien terug af te halen indien het nodig zou zijn. Daarom hebben we er voor gekozen om die 1.000 euro niet te betalen en zoveel mogelijk te verbruiken terwijl de zonnepanelen energie opwekken. Voor de "overschot" worden we ongeveer een vierde van de kostprijs uitbetaald (€0,06/kWh) door de energie leverancier. Wanneer we energie van het net halen, betalen we dus de volle pot (€0,25/kWh).

M.a.w. in de winter, wanneer de opbrengst van zonnepanelen verwaarloosbaar is, zou de warmtepomp het meeste energie nodig hebben waardoor het financieel verschil tussen aardgas en een warmtepomp niet meer interessant is, rekening houdende met de kostprijs van de installatie en de kostprijs van de benodigde energie op dat ogenblik.

De regelingen in NL zijn nogal wat gunstiger dan in België. Afhankelijk van je leverancier, bijv GreenChoice, kun je in NL tot 10.000 kWh meer terug leveren dan je verbruikt. Greenchoice betaalt de Nederlander dan tot 11 eurocent per terug geleverde kWh.

Maar ook in NL is het salderen nog maar een paar jaar gratis. Ik schat in dat er daarna bij ons ook een soort feed-in tarief zal komen. De terugverdientijden van zonnepanelen zijn nu onder 6 jaar gekomen. Dat zal vast niet zo blijven.
 
Ik heb even terug gezocht maar kon het niet vinden dus hierbij mijn (beginners)vraag:
Sinds kort 21 zonnepanelen op het dak, geschatte jaaropbrengst 7096 kWh. We hebben een slimme meter met dag-nacht tarief. Zolang salderen nog mogelijk is lijkt het niet uit te maken wanneer je de Tes oplaadt (of je droger laat draaien). Maar toch lees ik tegenstrijdige berichten op de diverse fora. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
 
Ik heb even terug gezocht maar kon het niet vinden dus hierbij mijn (beginners)vraag:
Sinds kort 21 zonnepanelen op het dak, geschatte jaaropbrengst 7096 kWh. We hebben een slimme meter met dag-nacht tarief. Zolang salderen nog mogelijk is lijkt het niet uit te maken wanneer je de Tes oplaadt (of je droger laat draaien). Maar toch lees ik tegenstrijdige berichten op de diverse fora. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
Als je het milieu wil laten prevaleren overdag opladen als de zon schijnt. Stroom die van je dak in je auto verdwijnt belast het net niet, er hoeft immers minder gebalanceerd te worden.
Als je je portemonnee wil dienen 's nachts laden. Je levert dan overdag terug tegen hoog tarief en laad 's nachts met laag tarief.
 
Ik heb even terug gezocht maar kon het niet vinden dus hierbij mijn (beginners)vraag:
Sinds kort 21 zonnepanelen op het dak, geschatte jaaropbrengst 7096 kWh. We hebben een slimme meter met dag-nacht tarief. Zolang salderen nog mogelijk is lijkt het niet uit te maken wanneer je de Tes oplaadt (of je droger laat draaien). Maar toch lees ik tegenstrijdige berichten op de diverse fora. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
Als je dag-nacht tarief hebt, dan wordt teruglevering ook opgesplitst in dag en nacht levering. Oftewel de energie die je 's nachts afneemt wordt niet weggestreept tegen de energie die je overdag hebt geleverd.

Het kan dus gebeuren dat je op je dagtarief teller op jaarbasis negatief uitkomt (meer teruggeleverd dan afgenomen), en daarvoor dus een lagere vergoeding krijgt, terwijl je op je nacht tarief positief verbruik hebt (meer afgenomen dan teruggeleverd) die je tegen de normale prijs af moet rekenen.
 
Last edited:
Als je dag-nacht tarief hebt, dan wordt teruglevering ook opgesplitst in dag en nacht levering. Oftewel de energie die je 's nachts afneemt wordt niet weggestreept tegen de energie die je overdag hebt geleverd.
Dat wil je toch ook niet? s' Nachts neem je af tegen laag tarief die je gewoon afrekent.

Het kan dus gebeuren dat je op je dagtarief teller op jaarbasis negatief uitkomt (meer teruggeleverd dan afgenomen), en daarvoor dus een lagere vergoeding krijgt, terwijl je op je nacht tarief positief verbruik hebt (meer afgenomen dan teruggeleverd) die je tegen de normale prijs af moet rekenen.

Ik ga ervan uit dat iemand met zonnepanelen er zoveel heeft gelegd dat ie op jaarbasis niet meer terug levert dan ie verbruikt.
Zou dat wel het geval zijn, dan ga je incidenteel gewoon overdag laden.
 
Als je dag-nacht tarief hebt, dan wordt teruglevering ook opgesplitst in dag en nacht levering. Oftewel de energie die je 's nachts afneemt wordt niet weggestreept tegen de energie die je overdag hebt geleverd.

Het kan dus gebeuren dat je op je dagtarief teller op jaarbasis negatief uitkomt (meer teruggeleverd dan afgenomen), en daarvoor dus een lagere vergoeding krijgt, terwijl je op je nacht tarief positief verbruik hebt (meer afgenomen dan teruggeleverd) die je tegen de normale prijs af moet rekenen.
Ja, die was ik ook tegengekomen. Als ik het goed begrijp is het dus handig om de de standen enigszins te monitoren en daar je laadtijdstip op te baseren (als je er zin in hebt en voor maximaal rendement gaat).
 
Ja, die was ik ook tegengekomen. Als ik het goed begrijp is het dus handig om de de standen enigszins te monitoren en daar je laadtijdstip op te baseren (als je er zin in hebt en voor maximaal rendement gaat).
Ik hou mijn hele leven al maandelijks alle standen van het energieverbruik en water bij.
Dan weet je precies waarmee je bezig bent. Op die manier kwam ik er achter dat mijn warmtepomp automatisch ging bijverwarmen vanaf 54 graden C. Dat moet 60 graden zijn waarmee je voorkomt dat er verwarmd wordt met de spiraal in plaats van via de compressor.
Dat kostte de eerste drie maanden 900 kWh meer dan nodig.
Ook merkte ik dat de drie circulatiepompen 1500 kWh per jaar meer verbruikten dan met moderne goed uitgerekende pompen. Die pompen zijn uiteraard vervangen.
Zo zijn er nog talloze mogelijkheden om energie te besparen helder in beeld te krijgen als je goed monitort.
Zo weet ik precies hoeveel een wasmachine, droger (niet meer in gebruik) en afwasmachine verbruiken.
Zelfs een standaard brievenbus, lek als een mandje hartje winter, blijkt de warmtepomp in dat segment harder te moeten laten werken. Een geïsoleerde Homebox brievenbus verhoogt de temperatuur in de hal met 5 gr. C.
 
  • Like
Reactions: BartJ and shthpnz