Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wat betreft het aardgas zijn jullie toch beter bezig als ons? van-gas-los is al een echt begrip bij jullie.

Of zie ik dit alles verkeerd?

Van-gas-los is hier in mijn ogen eerder een goedbedoelde slogan dan gangbare praktijk. Er is enorme weerstand, vooral door onbekendheid. Een gasketel is in NL zo’n vanzelfsprekendheid, dat bijna niemand weet hoe het uberhaupt anders kan.

En veel mensen die dat wel weten, zien er van af omdat ze de investering te groot vinden, of een verhuiswens hebben, of hun HR-ketel niet vroegtijdig willen weggooien. Of denken: warmtepompen worden binnenkort goedkoper.

Dat was tot voor kort ook zo met zonnepanelen. Het gros van NL wachtte tot die dingen nog goedkoper zouden zijn. Zonder te beseffen dat je de misgelopen besparing niet meer inhaalt, zowel in geld als in CO2. Inmiddels zijn de zonnepanelen al wat gangbaarder. Dat gaat ook gebeuren met warmtepompen. En met elektrische auto’s.
 
Onze huidige maandtermijn van 173 euro, gaat dus naar 0. Gerekend over 15 jaar worden onze feitelijke maandkosten 14.500/15/12 is helemaal 80,50 euro per maand. Je leest het echt goed, de volle 15 jaar vanaf nu zijn onze totale maandkosten 80,50, blijvend gedurende die hele periode. Daarvoor wordt een 1.400 m3 groot huis verwarmd, gekoeld, uitgebreid verlicht, rijden er 2 maairobots de hele dag rond en rijden wij met de Tesla 14.000 km per jaar.

De zonnepanelen halveren onze energielasten tot ruim minder dan de helft. Als de overheid de energie duurder maakt, gaan het ons alleen maar meer opleveren.

Als de overheid het gas langzamerhand 2x zo duur gaat maken dan worden al die slaapkoppen hopelijk een keer wakker. Ook de benzine en diesel 2x zo duur maken en het zal eindelijk tot de massa doordringen dat ze echt moeten gaan handelen. Wij deden dat 11 jaar geleden al met een grondwater warmtepomp, de beste beslissing ooit.
Als ik jouw verhaal lees, ben ik volledig gefrustreerd. 11 jaar geleden ook het besluit genomen om over te stappen naar een warmtepomp en volgens mij hebben we dezelfde pomp (Stiebel Eltron WPC 13 Cool). Heb vorige week de jaarnota ontvangen en het verbruik was, schrik niet, 36.492 kWh over het jaar. Rij met 2 Tesla’s ongeveer 40.000 km per jaar, gezin van 5 personen en een zwembad met het nodige verbruik. Deels is het verschil te verklaren, maar het blijft erg groot. Wat zijn je tips/suggesties? En dan bedoel ik niet direct auto laten staan of zwembad dichtgooien.
 
Als ik jouw verhaal lees, ben ik volledig gefrustreerd. 11 jaar geleden ook het besluit genomen om over te stappen naar een warmtepomp en volgens mij hebben we dezelfde pomp (Stiebel Eltron WPC 13 Cool). Heb vorige week de jaarnota ontvangen en het verbruik was, schrik niet, 36.492 kWh over het jaar. Rij met 2 Tesla’s ongeveer 40.000 km per jaar, gezin van 5 personen en een zwembad met het nodige verbruik. Deels is het verschil te verklaren, maar het blijft erg groot. Wat zijn je tips/suggesties? En dan bedoel ik niet direct auto laten staan of zwembad dichtgooien.
Met 2 tesla's ongeveer 40.000km, dat maakt 80.000km of gemiddeld 20.000km per tesla ongeveer?

100kWh per dag lijkt mij ook bijzonder veel, een gemiddeld gezin in Nederland gebruikt ongeveer 10kWh begreep ik.
 
Met 2 tesla's ongeveer 40.000km, dat maakt 80.000km of gemiddeld 20.000km per tesla ongeveer?

100kWh per dag lijkt mij ook bijzonder veel, een gemiddeld gezin in Nederland gebruikt ongeveer 10kWh begreep ik.
40.000 km met beide in totaal. Ik circa 30.000 en mijn vrouw ongeveer 10.000 km.
Voor de volledigheid; we hebben (al ruim 11 jaar!) geen gasaansluiting. Dus alles elektrisch, ook koken (inductie).
 
Als ik jouw verhaal lees, ben ik volledig gefrustreerd. 11 jaar geleden ook het besluit genomen om over te stappen naar een warmtepomp en volgens mij hebben we dezelfde pomp (Stiebel Eltron WPC 13 Cool). Heb vorige week de jaarnota ontvangen en het verbruik was, schrik niet, 36.492 kWh over het jaar. Rij met 2 Tesla’s ongeveer 40.000 km per jaar, gezin van 5 personen en een zwembad met het nodige verbruik. Deels is het verschil te verklaren, maar het blijft erg groot. Wat zijn je tips/suggesties? En dan bedoel ik niet direct auto laten staan of zwembad dichtgooien.

Dat is wel heel veel. Misschien heb je dan te weinig vermogen opgesteld. Dan kan de warmtepomp (COP 5) het niet aan en springt een elektrisch element bij (COP 1).

Die 40.000 km zou ongeveer 9000 kWh moeten zijn, 5 personen is 5000-6000 kWh, het huis zelf afhankelijk van de grootte en isolatie ergens tussen 5000-10000 kWh.
Opgeteld 20000-25000. De rest is het zwembad, dus circa 10000-15000 kWh. Dat is trouwens niet zo gek. Een klein bubbelbadje doet ook al snel 5000 kWh per jaar.

Ik zou eerst eens kWh-meters tussen de grootverbruikers zetten. Meten is weten.
 
Last edited:
Dat is wel heel veel. Misschien heb je dan te weinig vermogen opgesteld. Dan kan de warmtepomp (COP 5) het niet aan en springt een elektrisch element bij (COP 1).
In het verleden is dat wel een van de problemen geweest. Het noodbedrijf is nu uitgeschakeld. Doet de pomp het niet dan blijft het koud (of warm in de zomer). Van de week nog moeten ervaren door een storing.
 
Als ik jouw verhaal lees, ben ik volledig gefrustreerd. 11 jaar geleden ook het besluit genomen om over te stappen naar een warmtepomp en volgens mij hebben we dezelfde pomp (Stiebel Eltron WPC 13 Cool). Heb vorige week de jaarnota ontvangen en het verbruik was, schrik niet, 36.492 kWh over het jaar. Rij met 2 Tesla’s ongeveer 40.000 km per jaar, gezin van 5 personen en een zwembad met het nodige verbruik. Deels is het verschil te verklaren, maar het blijft erg groot. Wat zijn je tips/suggesties? En dan bedoel ik niet direct auto laten staan of zwembad dichtgooien.
Voor alleen verwarmen en koelen van het huis gebruiken wij 6.000 kWh per jaar. Ons huis is 1400 m3 groot en met RC waarde 6.0 behoorlijk goed geïsoleerd. Ons warmwaterverbruik is 40 kWh per maand voor 2 personen. Dat zou met 5 personen 100 kWh per maand zijn. Naar jouw situatie toegerekend zou, even ervan uitgaand dat de warmtebehoefte van je huis vergelijkbaar is, het verbruik voor 5 personen dus 7200 kWh zijn.
Dan de Tesla's. Ik rij maar 14.000 km per jaar en met 205 Wh/km verbruik ik, met de onvermijdelijke laadverliezen, 3150 kWh.
Met twee Tesla's en 14.000 km wordt dat dus 6300 kWh. Totaal 28.000 km moet dan nog met een factor 3 vermenigvuldigd worden om aan jouw kilometrage te komen. Dus 6300 x 3 is 18.900 kWh.
Dan zitten we al op 7200 + 18.900 is 26.100 kWh.
De resterende 10.000 kWh zou zomaar in je zwembad kunnen verdwijnen.
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.
 
Voor alleen verwarmen en koelen van het huis gebruiken wij 6.000 kWh per jaar. Ons huis is 1400 m3 groot en met RC waarde 6.0 behoorlijk goed geïsoleerd. Ons warmwaterverbruik is 40 kWh per maand voor 2 personen. Dat zou met 5 personen 100 kWh per maand zijn. Naar jouw situatie toegerekend zou, even ervan uitgaand dat de warmtebehoefte van je huis vergelijkbaar is, het verbruik voor 5 personen dus 7200 kWh zijn.
Dan de Tesla's. Ik rij maar 14.000 km per jaar en met 205 Wh/km verbruik ik, met de onvermijdelijke laadverliezen, 3150 kWh.
Met twee Tesla's en 14.000 km wordt dat dus 6300 kWh. Totaal 28.000 km moet dan nog met een factor 3 vermenigvuldigd worden om aan jouw kilometrage te komen. Dus 6300 x 3 is 18.900 kWh.
Dan zitten we al op 7200 + 18.900 is 26.100 kWh.
De resterende 10.000 kWh zou zomaar in je zwembad kunnen verdwijnen.
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Wim, als je zo rekent, rijdt de Tesla wel erg onzuinig ;-)

Het is 40.000 km in totaal. Dus ongeveer 9000 kWh.
 
Zijn er adviseurs, die bij mij kunnen meten wat de grote stroomverbruikers in huis zijn? Zo kan ik gericht maatregelen gaan nemen.

Ja hoor, helemaal gratis zelfs -;). Je grootste component is zonder twijfel het zwembad. Zet daar maar eens een meter tussen.
Met 40Km per jaar Tesla verstoken wij pm 6.500 kWh thuis voor sec de auto. (Daarnaast 10K km laden op andere locaties/SuC's). Dat zal je tweede component zijn in grote.

Heb eens een week een vakantiehuis met - intern - niet al te groot zwembad gehuurd. Betaalde gewoon €25 voordat een weekje aan stroom, gewoon op basis van verstookte kWh via de meter.
 
Heb eens een week een vakantiehuis met - intern - niet al te groot zwembad gehuurd. Betaalde gewoon €25 voordat een weekje aan stroom, gewoon op basis van verstookte kWh via de meter.

Weet je nog of dat zwembad met een warmtepomp of 'domweg met elektrisch verwarmingselement' werd verwarmd, en hoe lang geleden ongeveer, want 25 jaar geleden was elektriciteit in NL zo ongeveer het goedkoopst van heel Europa, en nu in 2018 ongeveer het duurst. Niet helemaal, in Duitsland schijnt elektriciteit voor kleinverbruik nog duurder te zijn.
 
25 jaar geleden was elektriciteit in NL zo ongeveer het goedkoopst van heel Europa, en nu in 2018 ongeveer het duurst. Niet helemaal, in Duitsland schijnt elektriciteit voor kleinverbruik nog duurder te zijn.

En in Denemarken, Ierland, Belgie enz. De prijs per kWh is in NL nog altijd relatief laag vergeleken met het EU-gemiddelde.
 

Attachments

  • 9DDB0CB8-22B1-4F65-8538-FB28CD1E6E79.jpeg
    9DDB0CB8-22B1-4F65-8538-FB28CD1E6E79.jpeg
    197.6 KB · Views: 41
  • Like
Reactions: S-19910
Weet je nog of dat zwembad met een warmtepomp of 'domweg met elektrisch verwarmingselement' werd verwarmd, en hoe lang geleden ongeveer, want 25 jaar geleden was elektriciteit in NL zo ongeveer het goedkoopst van heel Europa, en nu in 2018 ongeveer het duurst. Niet helemaal, in Duitsland schijnt elektriciteit voor kleinverbruik nog duurder te zijn.

Dat was in 2009 in Denemarken - volgens mij domweg elektrisch.. paar jaar terug in een huis in Bretagne aan de kust - daar wel met warmtepomp (grond), maar herinner me niet meer wat we daar hebben betaald. Was wel een erg aangenaam verwarmd huis, houten vloer, nieuwbouw.
 
Ik bedoelde smappee.be
Vroeger nog getest maar teruggestuurd. Volgens de app verbruikte ik electriciteit, terwijl de meter door de zonnepanelen achteruitdraaide...(Ja alles correct aangesloten)
Verder vond ik het allesbehalve duidelijk in een huis met veel verbruikers wat precies wat is. In principe zou je elke apparaat even apart moeten aanleggen zodat de smappee de handtekening kan herkennen en je die kan benoemen. Daar had ik de tijd noch geduld voor
 
Ik gebruik voor inzicht in mijn verbruikers en opwekkers al jaren Plugwise. Teruglevering zonnepanelen, verbruik warmtepomp, elektrische vloerverwarming, verbruik van elk van de twee Renault Twizy’s etc. Ook buitenshuis af te lezen en alle aangesloten apparaten zijn van afstand in- en uit te schakelen. Met grafieken op uur-, dag-, maand- en jaarbasis.
 

Attachments

  • 8D000467-F2E2-4B9A-9071-1011F396D3E0.png
    8D000467-F2E2-4B9A-9071-1011F396D3E0.png
    269.3 KB · Views: 37
Voor alleen verwarmen en koelen van het huis gebruiken wij 6.000 kWh per jaar. Ons huis is 1400 m3 groot en met RC waarde 6.0 behoorlijk goed geïsoleerd. Ons warmwaterverbruik is 40 kWh per maand voor 2 personen. Dat zou met 5 personen 100 kWh per maand zijn. Naar jouw situatie toegerekend zou, even ervan uitgaand dat de warmtebehoefte van je huis vergelijkbaar is, het verbruik voor 5 personen dus 7200 kWh zijn.
Dan de Tesla's. Ik rij maar 14.000 km per jaar en met 205 Wh/km verbruik ik, met de onvermijdelijke laadverliezen, 3150 kWh.
Met twee Tesla's en 14.000 km wordt dat dus 6300 kWh. Totaal 28.000 km moet dan nog met een factor 3 vermenigvuldigd worden om aan jouw kilometrage te komen. Dus 6300 x 3 is 18.900 kWh.
Dan zitten we al op 7200 + 18.900 is 26.100 kWh.
De resterende 10.000 kWh zou zomaar in je zwembad kunnen verdwijnen.
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.
Dank. Geeft me al wat meer inzicht. Vaak is het lastig vergelijken, omdat anderen vaak nog een gasaansluiting hebben.

Het verbruik van de auto’s is bekend. Heb er een meter voor de doorbelasting tussen zitten. Over 2017 ongeveer 9.700 kWh verbruikt. Huis is voorzien van veel glas. Denk dat jij dat beter voor elkaar hebt. Zou zomaar kunnen dat verwarmen/koelen en warm water bij ons 8.000 tot 10.000 kWh per jaar is. Het zwembad is ongetwijfeld één van de grotere gebruikers, ondanks dat de pomp al is vervangen door een zuinigere met frequentieregelaar en het bad wordt verwarmd middels een luchtwarmtepomp in combinatie met een solardeck. Heb berekend dat dit bij elkaar ongeveer 7.000 kWh per jaar is. Misschien dat de filterpomp minder lang kan draaien. Moet ik gewoon eens doorrekenen. Zit dan toch nog met een gat van ongeveer 10.000 kWh. Zou denken dat ik een kwekerij heb of aan bitcoin mining doe.

Ben nagegaan welke stroomvreters er nog zijn. Dit zijn een elektrische boiler van 100 liter in het bijgebouw en additioneel bij de warmtepomp. De laatste wordt al niet meer gebruikt omdat blijkt dat de warmtepomp voldoende buffer biedt. Verder is er een ringleiding in huis met een pomp, omdat de afstand tussen badkamer en pomp behoorlijk is. Deze draaiende in eerste instantie 24 uur per dag, hier zit al een tijdklok tussen.

Vervanging van de boiler in het bijgebouw door een droomstroomboiler zal verbetering brengen. Ook de pomp in de ringleiding is vermoedelijk geen zuinige. Moet toch eens een overzicht maken met alle grote verbruikers. En dan meten in plaats van berekenen. Misschien zijn er apparaten die meer gebruiken dan de specificaties vermelden.