Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hou mijn hele leven al maandelijks alle standen van het energieverbruik en water bij.
Dan weet je precies waarmee je bezig bent. Op die manier kwam ik er achter dat mijn warmtepomp automatisch ging bijverwarmen vanaf 54 graden C. Dat moet 60 graden zijn waarmee je voorkomt dat er verwarmd wordt met de spiraal in plaats van via de compressor.
Dat kostte de eerste drie maanden 900 kWh meer dan nodig.
Ook merkte ik dat de drie circulatiepompen 1500 kWh per jaar meer verbruikten dan met moderne goed uitgerekende pompen. Die pompen zijn uiteraard vervangen.
Zo zijn er nog talloze mogelijkheden om energie te besparen helder in beeld te krijgen als je goed monitort.
Zo weet ik precies hoeveel een wasmachine, droger (niet meer in gebruik) en afwasmachine verbruiken.
Zelfs een standaard brievenbus, lek als een mandje hartje winter, blijkt de warmtepomp in dat segment harder te moeten laten werken. Een geïsoleerde Homebox brievenbus verhoogt de temperatuur in de hal met 5 gr. C.

Geweldig hoe jij met dit soort vraagstukken omgaat:)

Zou mooi zijn als dat in een app of programma verwerkt wordt met een melding richting gebruiker.

Gat in de markt?

Er zijn wel een aantal apps waarmee je je standen kunt registreren, maar nog geen signaalfuncties.. Ik daag de software-ontwikkelaars op dit mooie forum uit!;-)
 
  • Like
Reactions: Superendo
Geweldig hoe jij met dit soort vraagstukken omgaat:)
Er zijn wel een aantal apps waarmee je je standen kunt registreren, maar nog geen signaalfuncties.. Ik daag de software-ontwikkelaars op dit mooie forum uit!;-)
Ik ben gek op apps. Maar voor deze functionaliteit volstaat het om eens in de drie maanden te kijken hoe het erbij staat.
Als je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt kun je dit in het derde kwartaal nog corrigeren door meer overdag te laden.
 
@Wim S.: goeie tip die brievenbus.

Ik kan als tip geven om het sluipverbruik goed te checken. Daar zijn gratis web-based apps voor en apps gekoppeld aan meet- en regelhardware. Ik gebruik die laatste. Plugwise. Die laat me zien dat ik, als eigenlijk alles uit is, als basis 24/7 ongeveer 150w gebruik in huis, dus ook midden in de nacht.

En als je dan weet dat elke watt die 24/7 verbruikt wordt op jaarbasis ongeveer €2,00 kost dan kan je beter kiezen om op zoek te gaan naar die stille verbruikers dan een extra paneel neer te leggen.

Ik ontdekte dat mijn 2 elektrische bedbodems dag in dag uit 10 watt nemen. De deurbeltrafo 8 watt continu. Al 34 jaar (rekent u mee: €16 maal 34 jaar). Dus zonder nut. Dat is daarmee €36,- op jaarbasis. En ik had net 3 zonnepanelen extra neergelegd met een jaarlijkse opbrengst van €135,-. Daar hou ik dus alleen al door die twee verbruikers maar €100,- aan over. Dat scheelt een paneel.
Het is net als met Donkervoorts: wellicht kan je beter sparen op gewicht dan te investeren in extra motorvermogen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Zelfs een standaard brievenbus, lek als een mandje hartje winter, blijkt de warmtepomp in dat segment harder te moeten laten werken. Een geïsoleerde Homebox brievenbus verhoogt de temperatuur in de hal met 5 gr. C.

Heb even gekeken op die website. € 150 vind ik redelijk aan de prijs.
Maar ik snap er niets van dat ze daarboven nog € 6.95 verzendkosten vragen.
Daar maak je toch één all-in prijs van als je zo'n product verkoopt?
 
Heb even gekeken op die website. € 150 vind ik redelijk aan de prijs.
Maar ik snap er niets van dat ze daarboven nog € 6.95 verzendkosten vragen.
Daar maak je toch één all-in prijs van als je zo'n product verkoopt?
Hihi. Sommige bedrijven zijn nu eenmaal beter in productontwikkeling dan in marketing, sales en communicatie.
(Klinkt bekend, toch?)
 
  • Like
Reactions: Superendo
Heb even gekeken op die website. € 150 vind ik redelijk aan de prijs.
Maar ik snap er niets van dat ze daarboven nog € 6.95 verzendkosten vragen.
Daar maak je toch één all-in prijs van als je zo'n product verkoopt?
Het is duidelijk een product dat in kleine aantallen, eigenlijk alleen aan Passiefhuis eigenaren wordt verkocht.
Als je ziet hoe het gemaakt is, met een flink aantal spuitgietmallen, dan is de prijs toch heel begrijpelijk.
Er is verder ook geen brievenbus die 100% kierdicht én ook nog eens goed geïsoleerd is.
Mijn 'hoogwaardige' RVS brievenbuis kostte overigens hetzelfde.
 
Zou mooi zijn als dat in een app of programma verwerkt wordt met een melding richting gebruiker.

Gat in de markt?
En dat gecombineerd met communicerende stopcontacten en automaten zodat je precies weet welk apparaat wat doet.
In andere landen (zoals Rusland bijv. (1) ) is elk stopcontact en schakelaar in huis via een aparte kabel naar de meterkast bedraad, daar kan dat makkelijk allemaal in de meterkast plaatsvinden. Zouden ze hier ook moeten doen... :)

(1) maar in Rusland smeren ze de kabels ook gewoon zonder buizen in het stucwerk...
 
Zijn er nog forummers die afgelopen maandagavond deel 2 van RadarExtra gezien hebben over Nederland van het gas af? Uiteraard is dat deel nog terug te kijken als je het gemist hebt. Ik heb het net gezien, en ik vond het wel een prima uitzending. Het lijkt wel een beetje op het proces om iemand te overtuigen over te stappen op een Tesla. Het kost een bak geld in aanschaf, en vervolgens in x jaren verdien je het gewoon terug. Mensen die het al gedaan hebben zijn zonder uitzondering positief, enz. enz.
Maar... of het nu landt bij jan publiek? Tot vorige week was het nog steeds heel moeilijk om een warmtepomp te verkopen die een zeer goede prijs/prestatieverhouding heeft. Net zo moeilijk denk ik als een warmtepomp met een veel minder gunstige prijs/prestatieverhouding. De gemiddelde aardgasketel-eigenaar heeft er geen flauw benul van en blijft lekker vertrouwd bij zijn aardgas, "veel veiliger en goedkoper, dus we nemen weer een nieuwe ketel en dan kunnen we weer 15 jaar vooruit".
Ik heb niet de illusie dat er na deze week opeens veel meer warmtepompen verkocht zullen worden. Terwijl dat wel moet: de afgelopen 5 jaren zijn er in totaal evenveel woningen van het aardgas afgegaan in Nederland als er de komende jaren PER DAG af zullen moeten!
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Zijn er nog forummers die afgelopen maandagavond deel 2 van RadarExtra gezien hebben over Nederland van het gas af? Uiteraard is dat deel nog terug te kijken als je het gemist hebt. Ik heb het net gezien, en ik vond het wel een prima uitzending. Het lijkt wel een beetje op het proces om iemand te overtuigen over te stappen op een Tesla. Het kost een bak geld in aanschaf, en vervolgens in x jaren verdien je het gewoon terug. Mensen die het al gedaan hebben zijn zonder uitzondering positief, enz. enz.
Maar... of het nu landt bij jan publiek? Tot vorige week was het nog steeds heel moeilijk om een warmtepomp te verkopen die een zeer goede prijs/prestatieverhouding heeft. Net zo moeilijk denk ik als een warmtepomp met een veel minder gunstige prijs/prestatieverhouding. De gemiddelde aardgasketel-eigenaar heeft er geen flauw benul van en blijft lekker vertrouwd bij zijn aardgas, "veel veiliger en goedkoper, dus we nemen weer een nieuwe ketel en dan kunnen we weer 15 jaar vooruit".
Ik heb niet de illusie dat er na deze week opeens veel meer warmtepompen verkocht zullen worden. Terwijl dat wel moet: de afgelopen 5 jaren zijn er in totaal evenveel woningen van het aardgas afgegaan in Nederland als er de komende jaren PER DAG af zullen moeten!
Ik ben al 11 jaar een warmtepomp fanaat. In de huidige situatie zie ik ongekend grote problemen ontstaan, maar dan vooral aan kant van de installatiebranche. Jij weet Klaas dat ik voor mijn zoon al 9 maanden bezig ben om een installateur te vinden voor het leveren en installeren van een warmtepomp voor mijn zoon in Leiden.
Ik heb nu 5 installateurs verzocht een offerte te maken. Twee daarvan hebben de klus opgenomen, twee reageerden helemaal niet en één zegde drie keer een afspraak af.
Van de twee die wel langs kwamen heb ik al drie maanden niks meer gehoord. Na een reminder hoor ik van één van de twee die wel langs is gekomen nog steeds helemaal niks. De andere installateur geeft eerlijk toe dat ie het totaal is vergeten. Diep droevig, maar een eenvoudige conclusie is dat na 9 maanden proberen er zelfs nog geen enkele offerte is.

Ik ben een fan van een grondwater warmtepomp. COP van 6.0 weet je wel. Wat ik op dit front zie zijn installateurs die alleen nog een grondwater warmtepomp aanbieden als de gebruiker aanvullend ook heatpipes installeert om in de zomer warmte in de bodem te brengen.
Bij een goede emissieberekening na een sondering is dat gedoe met heatpipes totale nonsense. Onze grondwater warmtepomp heeft al 11 jaar een brontemperatuur van 11.4 graden C. Per jaar fluctueert dat 0.1 graad +/-.

Als ik dit landschap zo overzie, wordt het helemaal niks met warmtepompen.
 
Ik ben al 11 jaar een warmtepomp fanaat. In de huidige situatie zie ik ongekend grote problemen ontstaan, maar dan vooral aan kant van de installatiebranche. Jij weet Klaas dat ik voor mijn zoon al 9 maanden bezig ben om een installateur te vinden voor het leveren en installeren van een warmtepomp voor mijn zoon in Leiden.
Ik heb nu 5 installateurs verzocht een offerte te maken. Twee daarvan hebben de klus opgenomen, twee reageerden helemaal niet en één zegde drie keer een afspraak af.
Van de twee die wel langs kwamen heb ik al drie maanden niks meer gehoord. Na een reminder hoor ik van één van de twee die wel langs is gekomen nog steeds helemaal niks. De andere installateur geeft eerlijk toe dat ie het totaal is vergeten. Diep droevig, maar een eenvoudige conclusie is dat na 9 maanden proberen er zelfs nog geen enkele offerte is.

Ik ben een fan van een grondwater warmtepomp. COP van 6.0 weet je wel. Wat ik op dit front zie zijn installateurs die alleen nog een grondwater warmtepomp aanbieden als de gebruiker aanvullend ook heatpipes installeert om in de zomer warmte in de bodem te brengen.
Bij een goede emissieberekening na een sondering is dat gedoe met heatpipes totale nonsense. Onze grondwater warmtepomp heeft al 11 jaar een brontemperatuur van 11.4 graden C. Per jaar fluctueert dat 0.1 graad +/-.

Als ik dit landschap zo overzie, wordt het helemaal niks met warmtepompen.

Mijn broer, die het nut van een warmtepomp begint in te zien, kreeg bij het opvragen van de eerste offerte al te horen dat de installateur warmtepompen alleen plaatst in huizen gebouwd na 2010. Ik vind het tekenend voor de onwil en onkunde van het grootste deel van de installatiebranche.
 
Mijn broer, die het nut van een warmtepomp begint in te zien, kreeg bij het opvragen van de eerste offerte al te horen dat de installateur warmtepompen alleen plaatst in huizen gebouwd na 2010. Ik vind het tekenend voor de onwil en onkunde van het grootste deel van de installatiebranche.
Dan heb je het nog niet eens over de service van een warmtepomp. Net als Wim heb ik ook al 11 jaar een warmtepomp. Tot op heden nog steeds geen installateur in de buurt gevonden, die de service op zich wil nemen en hiervoor de kennis heeft. De installateur die ik nu heb, komt uit Raamsdonksveer.
 
@Wim S.: goeie tip die brievenbus.

Ik kan als tip geven om het sluipverbruik goed te checken. Daar zijn gratis web-based apps voor en apps gekoppeld aan meet- en regelhardware. Ik gebruik die laatste. Plugwise. Die laat me zien dat ik, als eigenlijk alles uit is, als basis 24/7 ongeveer 150w gebruik in huis, dus ook midden in de nacht.

En als je dan weet dat elke watt die 24/7 verbruikt wordt op jaarbasis ongeveer €2,00 kost dan kan je beter kiezen om op zoek te gaan naar die stille verbruikers dan een extra paneel neer te leggen.

Ik ontdekte dat mijn 2 elektrische bedbodems dag in dag uit 10 watt nemen. De deurbeltrafo 8 watt continu. Al 34 jaar (rekent u mee: €16 maal 34 jaar). Dus zonder nut. Dat is daarmee €36,- op jaarbasis. En ik had net 3 zonnepanelen extra neergelegd met een jaarlijkse opbrengst van €135,-. Daar hou ik dus alleen al door die twee verbruikers maar €100,- aan over. Dat scheelt een paneel.
Het is net als met Donkervoorts: wellicht kan je beter sparen op gewicht dan te investeren in extra motorvermogen.
Nog zo’n stiekeme verbruiker is de afzuigkap. Vaak staat deze ook in een open verbinding met buiten met daartussen een geen of weinig isolerende terugslagklep. Hierdoor de vliegt de warmte ook hard het huis uit.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik ben al 11 jaar een warmtepomp fanaat. In de huidige situatie zie ik ongekend grote problemen ontstaan, maar dan vooral aan kant van de installatiebranche. Jij weet Klaas dat ik voor mijn zoon al 9 maanden bezig ben om een installateur te vinden voor het leveren en installeren van een warmtepomp voor mijn zoon in Leiden.
Ik heb nu 5 installateurs verzocht een offerte te maken. Twee daarvan hebben de klus opgenomen, twee reageerden helemaal niet en één zegde drie keer een afspraak af.
Van de twee die wel langs kwamen heb ik al drie maanden niks meer gehoord. Na een reminder hoor ik van één van de twee die wel langs is gekomen nog steeds helemaal niks. De andere installateur geeft eerlijk toe dat ie het totaal is vergeten. Diep droevig, maar een eenvoudige conclusie is dat na 9 maanden proberen er zelfs nog geen enkele offerte is.

Ik ben een fan van een grondwater warmtepomp. COP van 6.0 weet je wel. Wat ik op dit front zie zijn installateurs die alleen nog een grondwater warmtepomp aanbieden als de gebruiker aanvullend ook heatpipes installeert om in de zomer warmte in de bodem te brengen.
Bij een goede emissieberekening na een sondering is dat gedoe met heatpipes totale nonsense. Onze grondwater warmtepomp heeft al 11 jaar een brontemperatuur van 11.4 graden C. Per jaar fluctueert dat 0.1 graad +/-.

Als ik dit landschap zo overzie, wordt het helemaal niks met warmtepompen.
Ik 2as ervan uitgegaan dat het allang voor elkaar was... :oops::oops:
 
Ik heb mijn lucht/lucht WP zelf geïnstalleerd en ‘m door een STEK monteur laten aansluiten en afpersen. Prima te doen. Onderhoud blijft beperkt tot schoonmaken van binnen- en buitenunit. En verbruik bijhouden op MinderGas, zodat je binnensluipende sluipende malheur vroegtijdig ziet.
Een L/L WP heeft een lagere COP dan een W/W, maar daar staat tegenover dat de CV niet mee hoeft te doen. En zo’n ding kost geen drol. In NL €2200. In Italië €1200. Mijn vrouw een weekend Milaan aangeboden en op de terugweg de WP in de achterbak. Daarna hoge WAF.
Het kW verbruik is over het jaar gezien gelijk aan het eerdere m3 verbruik toen de CV nog actief was (met LT radiatoren). En dat terwijl er qua energie ongeveer 10 kW in een m3 gaan. Ik denk dat aan de hoge interne verliezen van een CV-systeem ligt.
 
@Energie Gratiz: Daar ga jij me een goed advies voor geven! Huisinstallatie is 3x25. De WP boiler is met subsidie voor €200 te verkrijgen. Te geef. Maar dan zit ik met 180 liter warm water. Elke dag. Wat moet je ermee met ons tweeen. Ik denk aan een volwassen doorstromer, om mijn part 24A, maar ik kan nog niet eentje vinden die bijvoorbeeld op de Maxem aangesloten kan worden. Heb jij een idee? Advieskosten geen probleem.
 
Zonnepanelen deze week geplaatst. Terugverdientijd 4,8 jaar icm EIV.

55C3FD2B-6BC0-415A-A243-54591E1E3800.jpeg
 
Als ik dit landschap zo overzie, wordt het helemaal niks met warmtepompen.
Tja het zal niet van vandaag op morgen gaan (net als het elektrificeren van het individueel vervoer en transport), maar geef het een paar jaar totdat alle installateurs bijgeschoold zijn en de aardgasprijzen ook lekker gestegen zijn (de olieprijs gaat ook alweer de goede kant uit).

De installatiebranche staat te popelen om de schouders eronder te zetten, en de ervaring wordt nu opgedaan in de nieuwbouw waar nu al (bijna) geen enkele gasketel meer geplaatst mag worden.

Totdat de warmtepomp beter verkrijgbaar wordt (installateurs beschikbaar zijn) zou een fikse isolatiecampagne (incl. leuke subsidies) een mooie opmaat zijn, want daarmee wordt de transitie naar wp ook weer makkelijker...
 
  • Like
Reactions: FVO