Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
@Energie Gratiz: Daar ga jij me een goed advies voor geven! Huisinstallatie is 3x25. De WP boiler is met subsidie voor €200 te verkrijgen. Te geef. Maar dan zit ik met 180 liter warm water. Elke dag. Wat moet je ermee met ons tweeen. Ik denk aan een volwassen doorstromer, om mijn part 24A, maar ik kan nog niet eentje vinden die bijvoorbeeld op de Maxem aangesloten kan worden. Heb jij een idee? Advieskosten geen probleem.
Advies is hier gratis / gratiz... :D
Gewoon die WP boiler nemen, en dan stel je de temperatuur van het water zo laag in, dat je er net met 2 personen mee kunt douchen. Dan is het rendement van de WP het hoogst en m.i. veel hoger dan met doorstromer zonder standverliezen bereikt kan worden. En 180 liter klinkt misschien veel, maar als je gaat douchen en (bijna) geen koud water toevoegt gaat er toch al snel 50 liter door bij een snelle douchebeurt voor 1 persoon. Ik neem aan dat bij de WP boiler het stilstandverlies per etmaal wordt opgegeven? Dan kun je het verschil met een doorstromer uitrekenen.
Ik heb een erg tegenvallende ervaring met een doorstromer gehad. Het blijft een zielig straaltje water als je beperkt bent tot standaard woning en niet steeds iets wilt laten uitvallen als de doorstromer inschakelt.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Wij zijn met een nieuw project bezig. 29 zonnepanelen op een dak op het zuiden in-dak systeem. Later nog eens een uitbreiding op de garage ed. MAar nu eerst even het huis.

Ik zit zelf te denken aan AEG glas/glas 300 Wp panelen i.c.m. Enphase microinverters in plaats van stringinverters. Ik denk dat ik een beter rendement haal wat het iets lager rendement (1,5%) van de microinverter makkelijk compenseert. Tevens langer garantie op de onderdelen.

Glas/glas panelen zouden langer het typische vermogen leveren over de jaren en minder gevoelig voor schade etc.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
 
Toch een grondwater warmtepomp?
De grondwater warmtepomp wordt veel minder verkocht dan de lucht water warmtepomp.
Toch blijkt de meerinvestering van de grondwater warmtepomp het overwegen wel degelijk waard, zeker in wat grotere huizen en al helemaal bij nieuwbouw.
Het boren van de bronnen kostte ons 11 jaar geleden zo'n tien mille meer dan wat een lucht water warmtepomp ons zou hebben gekost.
Er was toen overigens helemaal geen lucht water warmtepomp die monovalent kon werken.

Na 11 jaar zien we dat de COP op gemiddeld 6.0 ligt, jaarrond. Bij een lucht water warmtepomp kom je jaarrond op een COP van 3.5.
Het verschil is 2.5 of 42%. Dit betekent dat als wij het met een lucht water warmtepomp zouden hebben gedaan, wij 42% meer elektriciteit zouden hebben verbruikt.

Nu gebruiken wij gemiddeld 6.200 kWh per jaar voor verwarming en koeling, heerlijk nu. Met een lucht water warmtepomp zou dit oplopen naar 8.804 kWh. Let wel, ons huis is 1.400 m3 en tot RC waarde 6.0 geïsoleerd.

Het verschil bedraagt dus 2.604 kWh per jaar. Tegen een tarief van € 0,20 per kWh is het netto voordeel dus € 521,- per jaar.
Als je die € 521,- per jaar vermenigvuldigt met het aantal jaren dat de installatie in gebruik is, nu 11 jaar, dan kom ik op een besparing van € 5.731,-. Dit betekent dat wij de meerkosten voor de boringen na 19 jaar terugverdienen. Rendement op jaarbasis dus 5,3 %.

Tenslotte heeft een grondwater warmtepomp een aantal belangrijke voordelen. Er is jaarrond een zeer hoog rendement, het systeem maakt buiten geen geluid en binnen het geluid van een koelkast. Er zijn geen problemen met condenseren en bevriezen. Het onderhoud van een grondwater warmtepomp is elke twee jaar even kijken of het glycol mengsel nog in orde is.
Koeling kost niet meer dan het circulatiepompje voor de vloerverwarming nodig heeft, 1 kWh per 24 uur.
Warm water voor douchen en de hotfill wasmachine, wij zijn met z'n tweeën, vraagt 40 kWh per maand. Met die 40 kWh wordt 180 liter water in de boiler in de warmtepomp verwarmd en 24 uur per dag op 59 graden C. gehouden. Zo'n Grohe Raindance is toch lekkerder douchen dan onder een minuscuul straaltje uit een doorstroom apparaat.
Die 40 kWh maakt investeringen in zonneboilers, heatpipes, doorstroomboilers e.a. zaken om warm water te maken, irrelevant.

Inclusief 14.000 km met de Tesla hebben wij aan 45 zonnepanelen genoeg om 100% 0-op-de-meter te zijn.
Natuurlijk realiseer ik me dat het eerdergenoemde meerverbruik met een lucht water warmtepomp van 2.604 kWh per jaar met 10 extra zonnepanelen ook kan worden opgewekt. Die panelen kan ik nergens kwijt en de andere voordelen van een grondwater warmtepomp zou mij zo weer doen besluiten om daar opnieuw voor te gaan. Gelukkig is de levensduur van een grondwater warmtepomp zo'n 25 tot 30 jaar.
 
Zijn de feitelijke stroomkosten voor de warmtepomp niet een 'mix' van de stroom van de 45 zonnepanelen en de extra benodigde 2.604 kWh per jaar (goed voor 10 panelen) ? Vraag mij af wat dan de terugverdientijd (van nu 19 jaar) zou zijn.
De warmtepomp staat er nu 11 jaar. De zonnepanelen zijn pas enkele maanden geleden geïnstalleerd en beïnvloeden het verbruik van de warmtepomp niet. Van de 45 panelen liggen er 37 op het dak van een boer (postcoderoos regeling) en 8 op het dak van onze carport.
 
Let wel, ons huis is 1.400 m3 en tot RC waarde 6.0 geïsoleerd.
RC 6.0, dat is vooral de reden (in combinatie met (zeer) lage temperatuur afgiftesystemen) waardoor een (eender welke) monovalente warmtepomp succesvol kan zijn in jouw situatie, en je de kosten laag kunt houden.

19 jaar terugverdientijd, dat toont eigenlijk aan dat lucht/water vs brine/water lood om oud ijzer is op de lange duur (in een goed geïsoleerd pand). In andere woorden, die brine/water boringen zijn dus eigenlijk alleen interessant wanneer je zeker weet dat je langer dan (in jouw geval) 19 jaar in het pand gaat blijven wonen, of ga ik nu te kort door de bocht?

Edit: misschien gebruik ik (wellicht) iets te veel haakjes (of tussenzinnen) in mijn schrijfstijl (moet ik eens iets aan doen...)
 
RC 6.0, dat is vooral de reden (in combinatie met (zeer) lage temperatuur afgiftesystemen) waardoor een (eender welke) monovalente warmtepomp succesvol kan zijn in jouw situatie, en je de kosten laag kunt houden.

19 jaar terugverdientijd, dat toont eigenlijk aan dat lucht/water vs brine/water lood om oud ijzer is op de lange duur (in een goed geïsoleerd pand). In andere woorden, die brine/water boringen zijn dus eigenlijk alleen interessant wanneer je zeker weet dat je langer dan (in jouw geval) 19 jaar in het pand gaat blijven wonen, of ga ik nu te kort door de bocht?

Edit: misschien gebruik ik (wellicht) iets te veel haakjes (of tussenzinnen) in mijn schrijfstijl (moet ik eens iets aan doen...)

Ik kijk bij een investering in een woning nooit en te nimmer of ik de investering zelf helemaal zal uitnutten. Als ik eerder dan de terugverdientijd mijn huis zou verkopen, dan zullen zinvolle investeringen zich terugbetalen in een hogere opbrengst. Extra investeringen, zoals bijv. een massief eiken vierkant van 30 x 30 cm, zullen een veel hogere opbrengst opleveren dan een stalen equivalent. En op voorhand staat vast dat die constructie er over 200 jaar nog staat terwijl ik dan al even uit beeld ben ;)
Zelfs de warmtepomp in ons huis maakt een goede kans mij te overleven.

Onze stolpboerderij is nu een 0-op-de-meter huis. Dat is redelijk uniek omdat boerderijen over het algemeen energieverslindende objecten zijn. Bij een eventuele verkoop zal dat zeker tot uitdrukking komen in de prijs.

Je schrijfstijl bevalt mìj prima. Als je je schrijfstijl eenvoudiger zou willen maken, laat Google Translate een artikel van jouw hand eens vertalen in enkele buitenlandse talen. Daarna terug vertalen naar het Nederlands. Als je je teksten dan nog kunt begrijpen, heb je het goed begrepen :)
 
19 jaar terugverdientijd, dat toont eigenlijk aan dat lucht/water vs brine/water lood om oud ijzer is op de lange duur (in een goed geïsoleerd pand). In andere woorden, die brine/water boringen zijn dus eigenlijk alleen interessant wanneer je zeker weet dat je langer dan (in jouw geval) 19 jaar in het pand gaat blijven wonen, of ga ik nu te kort door de bocht?
Het is in ons land nog steeds een forse uitdaging om een warmtepomp voor woningverwarming te verkopen. Verreweg het grootste probleem is de totale investering: de gemiddelde Nederlander vindt een terugverdientijd ingewikkeld en dus een risico. Dat is direct ook het grootste probleem van de grondwater-warmtepomp, zelfs bij het forse verschil in jaarrendement als Wim S. aangeeft. ALS een Nederlander al een warmtepomp overweegt, zal hij veel eerder geneigd zijn om in totaal 10k te investeren voor een warmtepomp, dan 20k voor een systeem met hoger rendement.

Je kunt het nl. ook omdraaien, als je kiest voor een veel betaalbaardere lucht-water warmtepomp - dus veel minder hoge investering wat het grootste pluspunt is - betekent het minder hoge rendement van de lucht-water-warmtepomp financieel pas nadelig als je langer dan 19 jaar in de woning blijft wonen. En veel mensen vinden 10 jaar vooruit kijken al lang...

O ja, en als de aantallen warmtepompen gaan toenemen die verkocht worden, hebben we nog het probleem van de installateurs...
 
Last edited:
Precies Klaas, mijn uitdaging is altijd om een woning van het gas af te helpen en met reële berekeningen (reductie energiekosten met een warmtepomp die waterzijdig goed kan werken - goed betekent maximaal 35 graden voor woningverwarming) en nog ZONDER gelijktijdige aanschaf van zonnepanelen uit te komen op terugverdientijd van maximaal 10 jaar.
Dit houdt in dat voor een woning zonder vloerverwarming ZEKER een aantal radiatoren moeten worden vervangen voor ultra-laag-temperatuur-radiatoren. Liefst betaalbare, en die zijn in Nederland nog behoorlijk onbekend.

Oftewel de jaarlijkse besparing op de energienota is minimaal 10% van de totale netto investering.

Als het stroomverbruik vervolgens onder de 10.000kWh blijft, is het bijna altijd interessant om ook zonnepanelen te plaatsen.
De terugverdientijd van zonnepanelen is korter dan van een warmtepomp, dus als je beide tegelijk doet is de terugverdientijd van het hele project korter dan de terugverdientijd van een warmtepomp.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Wanneer het vermogen reeds (veel) beters rendeert dan 5,3 %. Dan is dat ook een prikkel om de totale investering zo laag mogelijk te houden.
Soms zijn uitgaven niet onderhevig aan rendementseisen. Hoeveel P versies van de Model S en de X worden er verkocht?
Best veel. En dit zijn totaal onzinnige uitgaven. Eigenlijk alleen maar voor de lol.
Hetzelfde geldt voor 100 versus 75 kW accu's. Mensen met een 100 kunnen vrijwel zeker in 80% van de gevallen ook met een 75 prima uit de voeten.
Toch wordt ook hier het extra geld er kennelijk vlot voor uitgegeven.
Een 100 kost 23 mille meer dan een 75, een P kost zelfs 32 mille meer dan eenzelfde 100.
Voor die 55.000 euro meerprijs kun je wel 2 complete grondwater warmtepompen kopen en toch in een Tesla rijden :D
 
@Wim S., je hebt helemaal gelijk.
Klein puntje: een Teslarijder is niet de gemiddelde Nederlander... en die laatste wil ik overtuigen om een warmtepomp aan te schaffen want de Teslarijder is in de minderheid.
Ik vrees dat de gemiddelde Nederlander voorlopig niet op gang komt waar het duurzaamheid betreft.
Al even ben ik actief in een energiecollectief en zie hoe de meute reageert, nauwelijks dus. Op informatie avonden komen alleen mensen van 70 jaar en ouder. En die ... ja die beginnen er niet meer aan, 'duurt hun tijd wel uit'.

Pas als de portemonnee er echt last van krijgt komt men in beweging. Op dit moment is een rendement van 15 tot 20% op de aanschaf van zonnepanelen nog steeds geen trigger om ze aan te schaffen.

En mijn sommen, nou ... die kunnen niet waar zijn :mad:
 
Het probleem is o.a. een installateur vinden voor een grond waterpomp.

Ik had dit in mijn oude woning en was er super tevreden over dus wil dit ook graag in mijn nieuwe woning, ik heb inmidels 6 installateurs over de vloer gehad maar alle willen ze enkel een lucht-warmtepomp aanbieden want anders is het veel te veel werk en te duur...

Of het te duur is wil ik graag zelf bepalen, ik geef liever het dubbele uit waar ik 100% tevreden over ben dan voor de helft altijd zitten te balen met "had ik maar"