Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, het gaat nu echt gebeuren.... 440 panelen het dak op....
IMG_0993.JPG
IMG_0994.JPG
 
Zo, het gaat nu echt gebeuren.... 440 panelen het dak op....

Ziet er prachtig uit Paul. Benieuwd wat de opbrengst zal zijn.

Toevallig net vandaag hier een mijlpaaltje. Onze panelen hebben zojuist de 10 mWh volgemaakt (vanaf februari vorig jaar).

Dat zijn 32 panelen en dat zou in jouw geval dus 440/32 x 10 mWh zijn oftewel 137 mWh. Voor een zuinige Tesla betekent dat 678k Km.

Nu poosje laten draaien en (naar ik hoop) salderen en dan de nieuwe stationaire batterij installeren. Leuke dingen!

IMG_5233.JPG



Edit, zal je trouwens op de bovenste verdieping flink gaan schelen in de airco. Bij ons is de zolder op hete dagen nog begaanbaar terwijl het vroeger een sauna was. Ook dat levert dus indirect weer stroom op :)
 
, zal je trouwens op de bovenste verdieping flink gaan schelen in de airco. Bij ons is de zolder op hete dagen nog begaanbaar terwijl het vroeger een sauna was. Ook dat levert dus indirect weer stroom op :)

Dat is de opslag loods ;) maar daar is het idd warm in de zomer. Ze hebben een grote airco hangen, maar die zal nu wel minder hoeven te koelen.
 
Mooi! Oost-west opstelling?

- - - Updated - - -

Dan ga ik ook ff opscheppen over nieuw duurzame energieprojectje van ons in Ede. 14,5 miljoen kWh/jr :)

Tsja, baas boven baas. Alleen jammer dat hij na 10 jaar weer gesloopt gaat worden terwijl hij dan nog 30 jaar mee kan, alleen maar om het feit dat de subsidie dan stopt en je beter hem 2de hands kan verkopen aan Polen, en dan weer een nieuwe met subsidie kan plaatsen.... ;) (Sorry, kan het niet laten)

Ja, oost/west dacht ik. Ik wilde liever over de gehele dag een goede verdeelde opbrengst ipv een erg hoge piek. We hebben een 3x80a ivm salderen, en hebben op een goede dag dus gewoon 3x160 (Piek 3x190) beschikbaar. terugleveren in het weekend bijvoorbeeld als er weinig stroom in het pand is, dan zal de PV installatie ook minder hoeven te knijpen om een te hoge belasting met teruglevering te voorkomen. Denk dat ik zo erg snel rendement zal hebben. Hopelijk worden de 8x22kW laadpalen ook nog deze maand geplaatst, met de Cohere/Maxem SMART oplossing....
 
Tsja, baas boven baas. Alleen jammer dat hij na 10 jaar weer gesloopt gaat worden terwijl hij dan nog 30 jaar mee kan, alleen maar om het feit dat de subsidie dan stopt en je beter hem 2de hands kan verkopen aan Polen, en dan weer een nieuwe met subsidie kan plaatsen.... ;) (Sorry, kan het niet laten)
.

Dat is onlangs terecht door minister Kamp erg onaantrekkelijk gemaakt. Dus (helaas voor ondernemers) kan dat niet meer uit. Deze blijven overigens minimaal 20 jaar staan. Daarna kijken of we grondcontract kunnen verlengen.

dezelfde minister vroeg zich in hetzelfde AO overigens ook af of hij wel 700 pk sterke elektrische auto's wilde subsidiëren :wink:
 
Dat is onlangs terecht door minister Kamp erg onaantrekkelijk gemaakt. Dus (helaas voor ondernemers) kan dat niet meer uit. Deze blijven overigens minimaal 20 jaar staan. Daarna kijken of we grondcontract kunnen verlengen.

dezelfde minister vroeg zich in hetzelfde AO overigens ook af of hij wel 700 pk sterke elektrische auto's wilde subsidiëren :wink:

Ja, idd terecht van die windmolens echter voor die jullie daar bouwen is lekker nog in 2014 die slurpsubsidie binnengeharkt. Hij staat gewoon op het lijstje van 350 miljoen verbrande euro's.

20 jaar is dan wel weer redelijk prima. Levensduur is 25-30 jaar dus beetje onderhoud en deal maken voor de grond en goed bezig.

Tsja, Kamp kan mooi praten overigens over subsidie op een Tesla maar echt subsidie kan je het noemen en zeker niet te vergelijken met die windmolens. Allereerst moet je winst maken en MIA te kunnen benutten en de BPM, tsja. Als je de milieu doelstellingen wil halen zal je toch ook echt de iets fortuinlijkere bereiders van dikke benzine slurpers met veel PK en de dikke comfi diesels voor mensen die veel rijden moeten overhalen om 100% EV te gaan rijden, anders kom je er echt niet. Ik denk dat de meeste Tesla rijders hiervoor erg vervuilende auto's reden omdat nou eenmaal de Dikke Duitsers comfortabel en snel zijn. Nee, steken liever idd die 25% bijtelling in de belastingroverspot want 25% over een ton en dan bij iemand die 52% inkomstenbelasting betaald is uiteraard veel interessanter dan de 14% over de auto van nog geen 20k en een inkomsten belasting van 32%. 42% zal niet zoveel voorkomen want hypotheekrente eraf en je zit dan al zo aan de 32% waar de ton rijdende 52% belaste medemens niet zo snel omlaag zal gaan en als hij dit wel doet er toch altijd nog lekker 42% geroofd kan worden....
Sorry, heb weer zo een belasting bash dag....
 
Aangezien hier toch redelijk wat technische kennis zit wil ik jullie graag ons probleem met onze zonnepanelen voorleggen.

Wij hebben twee installaties staan: 1 installatie met 12 panelen op een 1 fasige omvormer en 1 installatie van 24 panelen op een 3-fasige aeg pv10 omvormer. Deze laatste raakt bij een hoger vermogen (vanaf 4 kW) regelmatig in storing: het voltage op de fase waar ook de eenfasige omvormer staat (max 2,5 kW) loopt op tot boven de 250V waardoor de omvormer afslaat. Tussen meterkast en omvormer heb ik een spanningsverlies van zo'n 3V tot 5V. De spanning in de meterkast blijft dus (net) binnen de waarde die Alliander mag leveren. De afstand tussen de meterkast en de omvormer is zo'n 40 meter, daar ligt een grondkabel van 4 x 6 mm2 plus as.

De voor de hand liggende oplossing - maar ook meest ingrijpende - zou zijn om een extra kabel te leggen om het spanningsverlies verder te beperken. Ik vraag mij echter of of daarmee alle problemen kunnen worden opgelost, met name omdat ik op deze omvormer nog 24 extra panelen wil aansluiten (en daarmee de 10 kW van de omvormer te benutten).

Is het mogelijk om de afstelling van de omvormer zodanig aan te passen dat de spanning waarop hij afslaat hoger wordt?

De problemen zijn overigens ontstaan nadat onze buurman (een boer) zijn staldak heeft volgezet met panelen, zo'n 200 panelen.
 
Alliander heeft de spanning in de meterkast al gelogged: conclusie dat die (net) binnen de norm blijft.

Ik heb ook reeds de eenfasige omvormer op de twee andere fasen aangesloten. Daarmee verdwijnt het probleem niet: dat wordt dan naar de betreffende fase verplaatst.
 
Alliander heeft de spanning in de meterkast al gelogged: conclusie dat die (net) binnen de norm blijft.

Ik heb ook reeds de eenfasige omvormer op de twee andere fasen aangesloten. Daarmee verdwijnt het probleem niet: dat wordt dan naar de betreffende fase verplaatst.
Heb je de mogelijkheid om de 12 panelen die nu op de enkelfasige omvormer zitten bij de 3fase omvormer te steken en de enkelfasige ertussenuit te laten?
 
Dat zou inderdaad een hele praktische oplossing zijn. Maar helaas: de twee installaties hebben ieder hun eigen sde subsidie, en dus ook ieder hun eigen productiemeter.

Als ik de 12 panelen op de driefase omvormer zet kan ik de productie niet meer meten en verlies ik dus de sde subsidie op die panelen...
 
Ja, idd terecht van die windmolens echter voor die jullie daar bouwen is lekker nog in 2014 die slurpsubsidie binnengeharkt. Hij staat gewoon op het lijstje van 350 miljoen verbrande euro's.

20 jaar is dan wel weer redelijk prima. Levensduur is 25-30 jaar dus beetje onderhoud en deal maken voor de grond en goed bezig.

Tsja, Kamp kan mooi praten overigens over subsidie op een Tesla maar echt subsidie kan je het noemen en zeker niet te vergelijken met die windmolens. Allereerst moet je winst maken en MIA te kunnen benutten en de BPM, tsja. Als je de milieu doelstellingen wil halen zal je toch ook echt de iets fortuinlijkere bereiders van dikke benzine slurpers met veel PK en de dikke comfi diesels voor mensen die veel rijden moeten overhalen om 100% EV te gaan rijden, anders kom je er echt niet. Ik denk dat de meeste Tesla rijders hiervoor erg vervuilende auto's reden omdat nou eenmaal de Dikke Duitsers comfortabel en snel zijn. Nee, steken liever idd die 25% bijtelling in de belastingroverspot want 25% over een ton en dan bij iemand die 52% inkomstenbelasting betaald is uiteraard veel interessanter dan de 14% over de auto van nog geen 20k en een inkomsten belasting van 32%. 42% zal niet zoveel voorkomen want hypotheekrente eraf en je zit dan al zo aan de 32% waar de ton rijdende 52% belaste medemens niet zo snel omlaag zal gaan en als hij dit wel doet er toch altijd nog lekker 42% geroofd kan worden....
Sorry, heb weer zo een belasting bash dag....

Paul, volgens mij heb je niet alleen een belastingbashdag maar ook een windmolenbashdag. Op basis van een wat verwrongen beeld van de werkelijkheid dan.... Hoe kun je nu een paar topics terug de sier maken met een dure duurzame optie (zon PV) met een kostprijs van een cent of 14 per kWh, om vervolgens bij een goedkope vorm van duurzame energie (wind onshore) met een kostprijs van ca 8 ct/kWh in een grijsgedraaid PVV subsidiemantra te geraken?
 
Dat zou inderdaad een hele praktische oplossing zijn. Maar helaas: de twee installaties hebben ieder hun eigen sde subsidie, en dus ook ieder hun eigen productiemeter.

Als ik de 12 panelen op de driefase omvormer zet kan ik de productie niet meer meten en verlies ik dus de sde subsidie op die panelen...
Ah vervelend, dus de bureaucratische regeltjes zitten de praktische technische oplossingen weer in de weg... En het administratief samenvoegen van de installaties ten behoeve van de subsidie zal wel compleet onmogelijk zijn...

- - - Updated - - -

Over het niet subsidiëren van 700pk auto's... tsja dan krijg je binnen de kortste keren de optie dat je de auto met een geknepen inverter bestelt om er vervolgens nadat ie op kenteken staat een 'chip tuning' overheen te gooien. Popie geklets...
 
Paul, volgens mij heb je niet alleen een belastingbashdag maar ook een windmolenbashdag. Op basis van een wat verwrongen beeld van de werkelijkheid dan.... Hoe kun je nu een paar topics terug de sier maken met een dure duurzame optie (zon PV) met een kostprijs van een cent of 14 per kWh, om vervolgens bij een goedkope vorm van duurzame energie (wind onshore) met een kostprijs van ca 8 ct/kWh in een grijsgedraaid PVV subsidiemantra te geraken?

Sorry, is niet persoonlijk bedoeld. Een aantal maanden geleden een rapport gelezen over de (on)zin van diverse technieken. Hieruit meende ik te concluderen dat windenergie niet echt doelmatig is. Maar ik mag niet generaliseren en mijn mening ventileren als een feit, excuus.
Dat rapport was overigens ivm het zonder vergunning plaatsen van windmolens in Geervliet waarbij de rechtbank aangeeft dat de klagers gelijk hebben maar geen gelijk krijgen aangezien het afbreken van deze molens te grote gevolgen zouden hebben voor de mensen achter die molens.... Dus kan best dat dit moet helemaal onbevooroordeeld is...

En dat ik voor PV heb gekozen os omdat ik niet echt logisch op een andere manier bij kan dragen aan een groene opwekking van energie. Heb een groot dak en dan is een PV installatie de meest voor de hand liggende.
 
basvk; said:
Over het niet subsidiëren van 700pk auto's... tsja dan krijg je binnen de kortste keren de optie dat je de auto met een geknepen inverter bestelt om er vervolgens nadat ie op kenteken staat een 'chip tuning' overheen te gooien. Popie geklets...

bij die vermaledijde windmolens is de EIA (EnergieInvesteringsAftrek) een aantal jaar geleden gemaximeerd op een bepaald bedrag per geïnstalleerde megawatt ipv over de volledige investeringssom. In analogie daarop kan ik me voorstellen dat de fiscale voordelen voor E-auto's worden gemaximeerd op het niveau van een fatsoenlijke middenklasser. Onder het politiek correcte mom van het niet willen subsidiëren van rijkeluisspeeltjes.