Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wat betreft een thuisaccu zit ik eens te rekenen.

Stel je hebt een 20 KWh accu en dat je 9 maanden per jaar deze accu kunt vullen en daarbij een voordeel van €0,15 / KWh realiseert. Verder een verlies van 15% voor laden en ontladen.

Het voordeel per dag is dan ca:
20 KWh x €0,15 x 85% = € 2,55
Per jaar: 9/12x 365 dagen x € 2,55 = € 698.

Als zo’n accu €8.000 kost, ben je 11,5 jaar onderweg voordat die is terugverdiend. En bijna 16 jaar als je een minimaal rendement van 4% wilt behalen.

In het geval je het laden van de autoaccu inzet om dit voordeel te realiseren, wordt het voordeel van de thuisaccu nog kleiner.

Met de huidige accuprijzen zie ik de businesscase niet. Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and OttoR
Ik heb nu een 6 jaar oude wall connector (gen2?) en panelen met 8 kWpeak en een SMA driefasen omvormer. De auto staat meestal op het eigen erf en ik wil nu eindelijk eens goed regelen dat er automatisch geladen wordt als er energie van de panelen over is. Ben ooit aan het stoeien geweest met Home assistant op de p1 poort en de Tesla API, maar echt goed gelukt is dat nooit (te weinig tijd/doorzettingsvermogen) en ik had het idee dat de instelling van de laadstroom via de auto ook doorwerkte als ik gewoon handmatig of gepland wilde laden. Op de een of andere manier sprong hij steeds terug naar 4 A en dat was niet toevallig de instelling op het Homeassistant dashboard.
Ik wil natuurlijk het liefst de wallconnector blijven gebruiken, maar als ik een andere laadpaal nodig heb moet ik die deze maand nog kopen (iets met de fiscus).
Is er een niet te dure laadpaal die standaard het eigen gebruik kan maximeren?
NB ik heb geen dynamische contract en ik doe het niet voor het geld.
 
Wat betreft een thuisaccu zit ik eens te rekenen.

Stel je hebt een 20 KWh accu en dat je 9 maanden per jaar deze accu kunt vullen en daarbij een voordeel van €0,15 / KWh realiseert. Verder een verlies van 15% voor laden en ontladen.

Het voordeel per dag is dan ca:
20 KWh x €0,15 x 85% = € 2,55
Per jaar: 9/12x 365 dagen x € 2,55 = € 698.

Als zo’n accu €8.000 kost, ben je 11,5 jaar onderweg voordat die is terugverdiend. En bijna 16 jaar als je een minimaal rendement van 4% wilt behalen.

In het geval je het laden van de autoaccu inzet om dit voordeel te realiseren, wordt het voordeel van de thuisaccu nog kleiner.

Met de huidige accuprijzen zie ik de businesscase niet. Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?
Verbruik je dan 20kw in de avond tot de ochtend ? (de rest van de dag zal PV het opvangen).

Winst berekenen is lastig omdat je eigenlijk per uur moet berekenen wat je verdiend en dan ook bijhouden met welk tarief de accu geladen is (per uur) en tegen welk tarief je ontlaad (en verlies meenemen). 0,15 cent is natte vinger werk, overdag gratis erin en avond vaak 30+ cent als voorbeeld.

Ik kijk naar wat ik uiteindelijk betaal over jaar tov jaar zonder accu (nu de eerste zomer... dus weet ik pas na vol jaar. Mijn terugverdientijd is korter, is nog steeds inschatting op basis van de data die ik nu heb. Als salderen stopt krijg je niks meer terug, de berekening voor de accu blijft hetzelfde. Teveel PV en denken dat in grotere accu te stoppen is niet handig, je verbruik per 24 uur (exc. de PV uren, al snel 12 uur) is belangrijk (met evt. beetje extra marge). Als je maar 10Kw verbruikt in die uren heb je voor 10kw extra betaald waar je niks mee doet als je 20kw accu koopt (niet echt handig voor je terugverdientijd).

EV laden is hier op PV in de zomer en dan zet ik de accu uit (die moet vol blijven) en zie ik dus los van de accu (ga geen gratis energie met 20% verlies in de EV stoppen als die ook gratis kan laden op PV).

Kom nu op ongeveer 16-18 cent per Kw gemiddeld (zon maanden). Dat is al z'n 9 cent lager dan vorig jaar (dat is potentieel z'n 360,-/jaar verdiend op mijn huisverbruik, accu was 2600,-.excl. btw en de btw krijg je terug).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: T-Rob
Nog een ander dingetje wat opvalt, je krijgt het niet net-onafhankelijk met accu (zon maanden):
- De accu's zijn te langzaam om bv. de piek van een quooker op te vangen (en andere inschakelpieken)
- Accu levert vanaf minimaal 50w (ivm effecientie omvormer), ik heb hem op 100w gezet
- Vaak wordt offset ingesteld om regelgedrag wat stabieler te krijgen (bv. in stappen van maximaal 400w het vermogen aanpassen)
- De sessy levert max. 1200w (laden 2200w), grotere accu kan uiteraard meer leveren, maar je hebt een beperking
- Geluisreductie (fan's maken lawaai) kun je instellen, echter betekend lager vermogen

Ik heb dus rimpel net boven de nul. Maar nul lukt niet met een 5Kw accu-tje (komt ook door de nacht: 4-6 uur moet ik nog afnemen van het net in de nacht).
 
Verbruik je dan 20kw in de avond tot de ochtend ? (de rest van de dag zal PV het opvangen).

Winst berekenen is lastig omdat je eigenlijk per uur moet berekenen wat je verdiend en dan ook bijhouden met welk tarief de accu geladen is (per uur) en tegen welk tarief je ontlaad (en verlies meenemen). 0,15 cent is natte vinger werk, overdag gratis erin en avond vaak 30+ cent als voorbeeld.

Ik kijk naar wat ik uiteindelijk betaal over jaar tov jaar zonder accu (nu de eerste zomer... dus weet ik pas na vol jaar. Mijn terugverdientijd is korter, is nog steeds inschatting op basis van de data die ik nu heb. Als salderen stopt krijg je niks meer terug, de berekening voor de accu blijft hetzelfde. Teveel PV en denken dat in grotere accu te stoppen is niet handig, je verbruik per 24 uur (exc. de PV uren, al snel 12 uur) is belangrijk (met evt. beetje extra marge). Als je maar 10Kw verbruikt in die uren heb je voor 10kw extra betaald waar je niks mee doet als je 20kw accu koopt (niet echt handig voor je terugverdientijd).

EV laden is hier op PV in de zomer en dan zet ik de accu uit (die moet vol blijven) en zie ik dus los van de accu (ga geen gratis energie met 20% verlies in de EV stoppen als die ook gratis kan laden op PV).

Kom nu op ongeveer 16-18 cent per Kw gemiddeld (zon maanden). Dat is al z'n 9 cent lager dan vorig jaar (dat is potentieel z'n 360,-/jaar verdiend op mijn huisverbruik, accu was 2600,-.excl. btw en de btw krijg je terug).
Dank voor je reactie!

20 KWh is inderdaad wat fors om gedurende de nacht op te maken. Mijn rekensom zal echter niet veel afwijken bij een kleinere accu. De opbrengst wordt dan kleiner en de prijs van de accu zal lager uitvallen.

Mijn aanname op €0,15 voordeel is wat laag als je van zonnepanelen uitgaat. Ik heb die niet en heb daardoor een lager voordeel omdat stroom alsnog moet worden ingekocht.

Als je op een investering van €2.600 ca, €360 per jaar verdiend duurt het in jouw geval 7,2 jaar voordat de accu is terugverdiend. En bijna 9 jaar als je een rendement van 4% wilt behalen.
Dat is nog best een forse looptijd.
 
Tja, accu formaat is nog wel een ding.
Ik ben overdag nooit thuis en dus laat ik de auto alleen als de zon niet schijnt.

Ik produceer genoeg stroom voor auto, huis en warmtepomp en dan nog hou ik iets over.
Saldering zoals nu is natuurlijk niet houdbaar maar met een accu ga ik dit zelf nooit oplossen.

Tweede auto gaat ook een Tesla worden en die wordt relatief erg weinig gebruikt en staat wel vaak overdag thuis.
Wellicht wordt het om en om wisselen van auto dan een betere optie want een thuis accu die en 's-nachts de WP kan laten draaien en de auto vol kan laden gaat een redelijk grote accu worden.

🤔
 
Dank voor je reactie!

20 KWh is inderdaad wat fors om gedurende de nacht op te maken. Mijn rekensom zal echter niet veel afwijken bij een kleinere accu. De opbrengst wordt dan kleiner en de prijs van de accu zal lager uitvallen.
Als je maar 10KW nodig hebt wordt je terugverdientijd met een 20KW accu ongeveer 2x zo lang. Je betaald namelijk voor 10KW waar je niks mee doet, dus ook geen rendement van hebt.

Mijn aanname op €0,15 voordeel is wat laag als je van zonnepanelen uitgaat. Ik heb die niet en heb daardoor een lager voordeel omdat stroom alsnog moet worden ingekocht.

Als je op een investering van €2.600 ca, €360 per jaar verdiend duurt het in jouw geval 7,2 jaar voordat de accu is terugverdiend. En bijna 9 jaar als je een rendement van 4% wilt behalen.
Dat is nog best een forse looptijd.
Klopt, looptijd blijft fors. Maar ja daar doe ik het niet voor (meer principe en leuk). Accu's zullen goedkoper moeten worden (of subsidie) anders gaan ze niet massaal gekocht worden.
 
Als je maar 10KW nodig hebt wordt je terugverdientijd met een 20KW accu ongeveer 2x zo lang. Je betaald namelijk voor 10KW waar je niks mee doet, dus ook geen rendement van hebt.
Ahum. Als je met een investering niets doet, dan heb je geen terugverdientijd op dat deel ;)

Ik produceer genoeg stroom voor auto, huis en warmtepomp en dan nog hou ik iets over.
Saldering zoals nu is natuurlijk niet houdbaar maar met een accu ga ik dit zelf nooit oplossen.
Het is dan ook een grote misvatting dat alles op onszelf (binnen een huis) oplossen de beste oplossing is…
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Ik heb nu een 6 jaar oude wall connector (gen2?) en panelen met 8 kWpeak en een SMA driefasen omvormer. De auto staat meestal op het eigen erf en ik wil nu eindelijk eens goed regelen dat er automatisch geladen wordt als er energie van de panelen over is. Ben ooit aan het stoeien geweest met Home assistant op de p1 poort en de Tesla API, maar echt goed gelukt is dat nooit (te weinig tijd/doorzettingsvermogen) en ik had het idee dat de instelling van de laadstroom via de auto ook doorwerkte als ik gewoon handmatig of gepland wilde laden. Op de een of andere manier sprong hij steeds terug naar 4 A en dat was niet toevallig de instelling op het Homeassistant dashboard.
Ik wil natuurlijk het liefst de wallconnector blijven gebruiken, maar als ik een andere laadpaal nodig heb moet ik die deze maand nog kopen (iets met de fiscus).
Is er een niet te dure laadpaal die standaard het eigen gebruik kan maximeren?
NB ik heb geen dynamische contract en ik doe het niet voor het geld.
De Tela wallconnector heeft een RS485 bus waarmee je dit zou kunnen doen. Is dan wel geknutsel via HomeAssistant.
Zelf heb ik een Alfen Pro-Line laadpaal waarbij ik zelf een script heb geschreven die een Modbus meter emuleert. Dat script haalt z'n data ook uit HomeAssistant.

Maar er zijn ook wel laadpalen die dit allemaal zelf 'out of the box' doen. De Wallbox Pulsar kan dat bijvoorbeeld (als ik 't goed heb)
 
Gezien al het gedoe met stoppen van salderen en terugleververgoeding betalen ben ik aan het nadenken om wellicht een bidirectionele lader met CHADEMO naast de gewone lader te plaatsen.
Naast de MYP hebben wij ook nog een Nissan Leaf; deze zou ook beschikken over de mogelijkheid tot terugleveren en dan heb je dus meteen beschikking over een accu van ongeveer 35kW (is overigens dan veel goedkoper aan te schaffen dan 7x5kW thuisaccu's).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Maar die bidirectionele laders zijn niet gratis. Ik had begrepen dat dat nog kostelijke dingen zijn ?

Btw, energie = kWh.
Behalve dat ik meldde dat de accu van de leaf die ik al heb, goedkoper is dan voor 35 kWh accu’s aan te schaffen , zeg ik verder niet dat het goedkoper is om dit alles te doen.
Het overschot aan PV installatie ligt er al, de enige extra investering zou de bidirectionele lader zijn.
Als je dan bedenkt dat alle nieuwe energiecontracten ook extra kosten in rekening brengen voor het hebben van de zonnepanelen kom je best een eind lijkt mij zo.
Maar nogmaals, dit is niet bedoeld om geld mee te verdienen of kosteneffectief te zijn.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Ik heb nu een 6 jaar oude wall connector (gen2?) en panelen met 8 kWpeak en een SMA driefasen omvormer. De auto staat meestal op het eigen erf en ik wil nu eindelijk eens goed regelen dat er automatisch geladen wordt als er energie van de panelen over is. Ben ooit aan het stoeien geweest met Home assistant op de p1 poort en de Tesla API, maar echt goed gelukt is dat nooit (te weinig tijd/doorzettingsvermogen) en ik had het idee dat de instelling van de laadstroom via de auto ook doorwerkte als ik gewoon handmatig of gepland wilde laden. Op de een of andere manier sprong hij steeds terug naar 4 A en dat was niet toevallig de instelling op het Homeassistant dashboard.
Ik wil natuurlijk het liefst de wallconnector blijven gebruiken, maar als ik een andere laadpaal nodig heb moet ik die deze maand nog kopen (iets met de fiscus).
Is er een niet te dure laadpaal die standaard het eigen gebruik kan maximeren?
NB ik heb geen dynamische contract en ik doe het niet voor het geld.
Als je voor eenvoud gaat kan je het beste voor een zappi laadunit gaan.
Kan je zo instellen dat hij alleen het zon overschot pakt.
Wel even opletten waar je dan de meetspoelen plaatst.

Il heb de 3 fase TWC nog in gebruik voor als ik snel wil laden en los daarvan een zappi die ik maar op 1 fase heb aangesloten omdat mijn zonnepanelen ook maar op 1 fase zirren.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk