Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet dat het vaker gevraagd is, K.
Maar doe eens een paar voorbeeldjes van betaalbare ULT-radiatoren, als je wilt. Of kom je daarmee in de problemen met de gevestigde partijen? Noem dan gewoon de prijzen van de alternatieven voor Jaga. Ik herinner mij dat die minder dan de helft zouden kosten.
Prima, enkele voorbeelden van ULT-radiatoren op voorraad, diepte altijd 22cm, hoogte altijd 57cm, lengte afhankelijk van vermogen, vermogen opgegeven bij watertemp. IN 35 graden, watertemp. UIT 30 graden (staat bijna nooit in tabellen fabrikant), met ventilatoren, hoogste stand (3) alleen bij strenge vorst noodzakelijk, 5 jaar garantie:
1) klein type 1,1kW bij 35/30, lengte 80cm, vent. stand 1 / 2 / 3: 15 / 30 / 39dB, € 295,= incl. BTW
2) groot type 2,5kW bij 35/30, lengte 120cm, vent. stand 1 / 2 / 3: 17 / 33 / 42dB, € 390,= incl. BTW
De range van de serie is veel groter (totaal 10 verschillende vermogens), maar de grootste 4 types raden we af omdat die fors meer geluid produceren dan deze. In onze woning hebben we 10 stuks van deze ULT-radiatoren, reeds 4 jaren naar tevredenheid.
 
Kijk. Heel andere prijzen iig.
Zijn er alternatieven voor mijn verticale radiatoren (hoog vermogen ook nog, dacht tegen de 3kW).
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    344 KB · Views: 73
Absoluut geen voorwaarde. Natuurlijk geldt in principe hoe meer isolatie hoe beter, en dan in combinatie met een goed ventilatiesysteem, want dan kun je de woning met een veel kleinere warmtepomp verwarmen met bijbehorende lage energienota. Maar als die hoge isolatiewaarde niet mogelijk is, of men wil 'met alle geweld' dagelijks een raam open zetten, is het een kwestie van een warmtepomp kiezen met hoger vermogen. De kunst is dan wel het juiste vermogen te selecteren, maar een goed uitgangspunt is meestal het huidige gasverbruik.
Onze eigen ruim 100 jaar oude vrijstaande woning in Groningen, inhoud ca. 650m3, is matig tot redelijk geïsoleerd en wordt al 4 jaren met een lucht-water-warmtepomp verwarmd met een thermisch vermogen van 14kW.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Pelletketel, Stirlingmotor, zonnepanelen en een batterij.
Zo'n WKK systeem leek me altijd pas doenbaar voor meerdere wooneenheden tegelijkertijd, maar bij dit syteem lijkt het financieel interessant te worden om off-grid te gaan voor één huishouden.
Stroomop stelt eerste offgrid-huis in België voor
En zo wissel je de stroom/gas/mazoutleverancier in voor de pelletleverancier. Echt off grid is dat natuurlijk niet, je bent dan nog steeds afhankelijk van externe energieleveranciers en bijbehorende prijsontwikkeling.

(Hetzelfde zou je kunnen doen met mazout en ook 'off grid' gaan... Dit even los van de CO2)
 
  • Like
Reactions: ebullio
Dat lijkt mij ook.

Maar ik mis toch iets in de discussie hier. Er worden sommetjes gemaakt over terugverdientijden en daar worden beslissingen op gebaseerd. Echter die sommetjes vergeten m.i. het waardeverhogende effect van een lager energieverbruik.

Stel je investeert € 30K in energiebesparende maatregelen aan je woning. Vanaf dat moment dalen je energiekosten met bijvoorbeeld € 2K per jaar. Dan heb je volgens de (te) simpele sommetjes na ongeveer 15 jaar je geld terugverdiend. Mooi resultaat, toch?
Maar kijk er eens anders naar. Die € 2K/jaar is 6,6% rendement per jaar.
Als je 5% op je spaarrekening zou krijgen, dan verdubbelt je investering ook ongeveer in 15 jaar. Maar dan heb je dus € 60K in handen! En niet je € 30K ’terugverdiend’. Je stopt je spaargeld dus niet onder je matras, maar zet het weg tegen die 5%. Die spaarrekening t.o.v. onder het matras lijkt heel erg op de situatie van investeren in het verbeteren van je privéwoning t.o.v. wegzetten op een spaarrekening met minder dan 1% rente.

Het lagere energieverbruik verhoogt, simpel gezegd, de waarde van het huis met misschien wel meer dan de kosten van de aanpassingen. Of de stijgende kosten van energie uit gas verlagen op den duur de waarde van niet-energiezuinige woningen.

In alle gevallen is het berekenen van ‘terugverdien’-tijden een veel te negatieve insteek. Je verhoogt namelijk onmiddellijk de waarde van je grootste investering (je huis is dat meestal) en het rendement start meteen. Met de huidige hypotheektarieven zou de investering zelfs gefinancierd kunnen worden.

Ik mis deze argumentatie bij alle discussie over de miljarden ‘kostende’ energietransitie in de gebouwde omgeving. Zit hier ook een complot van de bestaande marktpartijen achter, of is iedereen echt zo dom?
Daar kan afhankelijk van je omstandigheden nog een voordeel bijkomen. Wij investeerden onlangs in een warmtepomp met convectoren, isolatie en zonnepanelen. Naast het extra comfort veranderde dit het energielabel van D naar A.
Toen we een taxatie lieten doen bleek de waarde van het huis gestegen met ongeveer het bedrag van de investering. Door de hogere marktwaarde van het huis, veranderde de schuld-waardeverhouding zo dat we een flinke rentekorting op de hypotheek konden aanvragen.
De maandelijkse besparing op de hypotheek is hiermee groter dan die op de energierekening :)
Niet dat besparing de reden was (dat was een kleinere footprint), maar je hoort ons niet klagen. Toen ik dit overigens aan onze installateur vertelde had die daar nog nooit van gehoord...
 
Daar kan afhankelijk van je omstandigheden nog een voordeel bijkomen. Wij investeerden onlangs in een warmtepomp met convectoren, isolatie en zonnepanelen. Naast het extra comfort veranderde dit het energielabel van D naar A.
Toen we een taxatie lieten doen bleek de waarde van het huis gestegen met ongeveer het bedrag van de investering. Door de hogere marktwaarde van het huis, veranderde de schuld-waardeverhouding zo dat we een flinke rentekorting op de hypotheek konden aanvragen.
De maandelijkse besparing op de hypotheek is hiermee groter dan die op de energierekening :)
Niet dat besparing de reden was (dat was een kleinere footprint), maar je hoort ons niet klagen. Toen ik dit overigens aan onze installateur vertelde had die daar nog nooit van gehoord...
Bij welke bank was dat?
ABNAMRO heeft zo’n regeling en geeft 0.2%-punt rentekorting, maar uitsluitend per renteverlengdatum.
 
Daar kan afhankelijk van je omstandigheden nog een voordeel bijkomen. Wij investeerden onlangs in een warmtepomp met convectoren, isolatie en zonnepanelen. Naast het extra comfort veranderde dit het energielabel van D naar A.
Toen we een taxatie lieten doen bleek de waarde van het huis gestegen met ongeveer het bedrag van de investering. Door de hogere marktwaarde van het huis, veranderde de schuld-waardeverhouding zo dat we een flinke rentekorting op de hypotheek konden aanvragen.
De maandelijkse besparing op de hypotheek is hiermee groter dan die op de energierekening :)
Niet dat besparing de reden was (dat was een kleinere footprint), maar je hoort ons niet klagen. Toen ik dit overigens aan onze installateur vertelde had die daar nog nooit van gehoord...
Ik hoor er ook echt van op! Tot nu toe ging de gemiddelde makelaar en/of hypotheekverstrekker uiterst conservatief met dergelijke informatie om (tot nog niet zo lang geleden de standaard makelaar-uitspraak: "die lelijke zonnepanelen op de woning kunnen er eenvoudig afgehaald worden, hoor!"). Laat staan dat dergelijke voorzieningen leidden tot een waardevermeerdering van de woning. Als daar een kentering in is, dan is dat uiteraard bijzonder goed nieuws voor degenen die 'van het aardgas af' willen, want dan is het van veel minder groot belang geworden om nog een hele tijd in dezelfde woning te blijven wonen. :D
 
Bij welke bank was dat?
ABNAMRO heeft zo’n regeling en geeft 0.2%-punt rentekorting, maar uitsluitend per renteverlengdatum.
Bij Obvion, maar voorheen hadden we een hypotheek bij ING die volgens hetzelfde principe werkte. Hoe hoger je hypotheekschuld in relatie tot de waarde van je huis, hoe hoger de rente. Andersom kun je op elk moment korting krijgen (lees: deel van de opslag kwijtraken) als de verhouding voor de bank minder risico heeft. Dat kan dus of door waardestijging van de woning of door aflossen van de schuld. Wel zelf uitzoeken en aanvragen :)
Overigens was onze korting zelfs 0,5% omdat we nog maar kort in ons huis wonen en dus een relatief hoge hypotheek hadden...
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ik hoor er ook echt van op! Tot nu toe ging de gemiddelde makelaar en/of hypotheekverstrekker uiterst conservatief met dergelijke informatie om (tot nog niet zo lang geleden de standaard makelaar-uitspraak: "die lelijke zonnepanelen op de woning kunnen er eenvoudig afgehaald worden, hoor!"). Laat staan dat dergelijke voorzieningen leidden tot een waardevermeerdering van de woning. Als daar een kentering in is, dan is dat uiteraard bijzonder goed nieuws voor degenen die 'van het aardgas af' willen, want dan is het van veel minder groot belang geworden om nog een hele tijd in dezelfde woning te blijven wonen. :D
Goed nieuws dus :))
Ik kon gemakkelijk drie makelaars vinden die in elk geval het grootste deel van de investering mee wilden nemen. Argumenten waren met name de lagere energiekosten en het toegenomen comfort. Ik weet niet of alle makelaars al ‘om’ zijn maar het kan dus lonen even rond te bellen...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik lees over huizen omgeven door bomen. Radiatoren vanwege een houten vloer. Over kierdichting...

Laat ik eens twee plaatjes uploaden. Op het ene plaatje ziet u mijn voorgevel van binnenuit. Het huis is 130 jaar oud en Nul-op-de-meter. U ziet een houten vloer (met vloerverwarming). U ziet tochtvrije schuiframen. U ziet geen radiatoren, maar wel waar het woord vensterbank haar oorsprong heeft. En u ziet buiten bomen.

Op het andere plaatje ziet u diezelfde houten vloer en ook wandverwarming (het donkergroene, iets dikkere deel van de wand). Niet in leem, maar in strak stucwerk.

Zullen we het nu weer hebben over wat mogelijk is, in plaats van niet mogelijk?
 

Attachments

  • 30380A6C-4766-417B-9B16-B998A6F86FA6.jpeg
    30380A6C-4766-417B-9B16-B998A6F86FA6.jpeg
    249 KB · Views: 50
  • 08DD9077-ADAD-4B0A-980E-FC17040DBCDC.jpeg
    08DD9077-ADAD-4B0A-980E-FC17040DBCDC.jpeg
    418.1 KB · Views: 49
Dan nog even de harde techniek achter de plaatjes.

Vloer: droogbouw systeem buisdiameter 14mm hart-op-hart 12,5 cm op EPS en in aluminium warmtelamellen op bestaande houten vloer, afgewerkt met eiken houten delen voorzien van messing-groef 15mm dik 3-laags kruislings verlijmd.

Kozijn: bestaand schuifraam met 8mm monumentenglas in combinatie met ingefreesde rubberen kierdichting (V-strips) en houten luiken. U-waarde totaal circa 1,5.

Wand: buis 14mm hart-op-hart 10cm op inslagprofielen afgewerkt met gewapende gipsstuc en stucprofielen.

Bomen: acacia en iep.
 
Hoeveel hoogte neemt de totale vloeropbouw in, heb je deuren in moeten korten? Direct op de balken of ook tussen de balken verwerkt?

Direct op bestaande houten ondervloer. Droogbouw 25mm + houten delen 15mm = 40mm opbouwdikte. Drempels opgetild, deuren ingekort. Systeem bestaat ook in iets dunnere buizen (10mm). Dat scheelt op het totale pakket ongeveer 5-10mm, maar is duurder, minder vermogen.

Wat trouwens wel uitmaakt in relatie tot vocht is dat mijn houten vloer niet grenst aan een koude kruipruimte, maar aan een verwarmd souterrain.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: shthpnz
Dat is ook niet prettig maar ondanks dat zou ik nog steeds kiezen voor vloerverwarming en zou ik het alleen niet doen als het echt niet anders kan of mag. Ook voor de upgrading van kantoren en winkels zou ik al snel kiezen voor vloerverwarming.

In panden met radiatoren hoor je vaak klachten over trek en toch. In veel gevallen wordt dit juist veroorzaakt door de radiatoren dus ook veel van de comfort klachten in huizen, kantoren en winkels kan je oplossen door vloerverwarming.
Voor wat het waard is: ik heb drie jaar geleden bij een verbouwing de oude stralingsradiatoren vervangen door Jaga convectieradiatoren. Erg tevreden over het uiterlijk en hoe snel ze de lucht opwarmen indien nodig maar we hebben sindsdien wel last van een koude vloer.
Nog steeds spijt als haren op mijn hoofd dat ik omwille van 2 centimeter hoogteverlies heb besloten geen vloerverwarming te installeren:(