You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik denk dat Klaas uitgaat van een huis dat al een beetje (slecht) geïsoleerd is, niet ongeïsoleerd, met een redelijk recent (jaren 70 of jonger) CV systeem. Het gros van de naoorlogse huizen dus.Tjonge Klaas, wat ben je al heerlijk vroeg met de rekenmachine in de weer
Urgenda trok een jaar of vijf geleden ongeveer dezelfde conclusie bij het gasloos maken van woningen:
https://www.urgenda.nl/documents/Urgenda-energieneutrale-huizen-deel2-lr.pdf
Ik denk wel dat je de besparing met isolatie met 10% te laag inschat: in een tussenwoning gaat de helft van het warmteverlies via het dak. Dat verlies halveren met een rolletje glaswol scheelt dus al snel 25%. Ik heb zelf schapenwol gebruikt in plaats van glaswol. Veel prettiger te verwerken, en geen gedoe met dampremmende folies.
Goed ventileren is belangrijk, en vroeger gebruikten ze nog vaak urea formaldehydeschuim in spouwmuren, wat allergische reacties kan veroorzaken. Dat is nu niet meer aan de orde.Hoor ik graag. Ik heb een ‘emotionele’ weerstand tegen te veel isolatie. In mijn ouderlijk huis hadden wij spouwisolatie laten inspuiten. Gans mijn jeugd heb ik afgezien van extreem niezen wegens een onverklaarbare allergie, vooral ‘s morgens. Toen ik het huis uit was is dit spontaan verdwenen (ik spreek wel al van meer dan 30 jaar geden).
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Sterker nog, bij een geïsoleerd huis zal de thermostaat ws. trager reageren doordat de wanden warmer zijn en daardoor het temperatuurverschil in eerste instantie opvangen, en daarnaast zal er minder energie nodig zijn om de kamer weer terug op te warmen nadat de deur gesloten wordt.Besef dat als alles afgedicht is met isolatie en er gaat een deur of venster open, dat het isolatie-effect ook voor uren ongedaan gemaakt is.
Ik denk dat Klaas uitgaat van een huis dat al een beetje (slecht) geïsoleerd is, niet ongeïsoleerd, met een redelijk recent (jaren 70 of jonger) CV systeem.
Hoe efficiënt de WP gaat zijn hangt er sterk vanaf hoe de bestaande CV installatie is uitgevoerd. Heb je vuistdikke ringleidingen in kruipruimte en onder het dakbeschot, met open expansievat, of heb je een redelijk recent uitgevoerde installatie met korte en geïsoleerde leidingen? In het eerste geval ga je je blauw betalen aan elektriciteit vanwege de grote leidingverliezen.
En dan is natuurlijk de (advocaat van de duivel) vraag hoe de kosten van gasketel vs warmtepomp zich verhouden nadat je alleen de radiatoren hebt vervangen voor de LT variant... ik denk dat de terugverdientijd van de WP dan wel wat langer wordt. Maar uiteraard doet dat er niet toe bij iemand die van het gas af wil.
Uiteraard vervang je de radiatoren door nieuwe met hetzelfde of zelfs meer vermogen, daar twijfel ik niet aan.Ahum, hoezo? Ik plaats zeker niet te weinig warmtevermogen in de nieuwe situatie. Ik kijk naar het "oude" warmtevermogen bij 75/65 graden, en kies de nieuwe radiatoren met hetzelfde vermogen bij 35/30. In onze eigen woning ook zo gedaan, en komt de omrekenfactor van 2 van jaarverbruik in m3 naar extra kWh van de warmtepomp (onze warmtepomp heeft een kWh-tussenmeter) erg dicht bij de werkelijke verbruiken.
Heb een tabelletje gevonden, ligt in de orde van 10% inderdaad. Tel daar nog een voorzichtige 10% (waarschijnlijk meer) bij omdat je bij het vervangen van de radiatoren de moeite neemt om waterzijdig correct in te regelen en de ketel correct in te stellen en je haalt 20% van je verbruik af. Dat komt dan neer op 500 kuub gas besparen per jaar of 350€ bij een gasprijs van 0,70€.De besparing zit er dan slechts in dat de uitlaatgassen van de HR-ketel (daar ga ik van uit) ook bij strenge vorst zullen condenseren en zo het maximale rendement opleveren. Ik weet niet meer zoveel van die ketels... is het niet 10-15% verschil?
Ik zou dat denk ik nooit doen, alleen de radiatoren vervangen en dan de gasketel laten zitten.
Kun je niet op een flink koude dag / dagen even checken wat het gasverbruik in dat etmaal / in die etmalen was? Dan kun je omrekenen hoeveel % van de tijd de ketel nog stil stond, oftewel of een warmtepomp van x kW dan voldoende vermogen zal hebben.
Je edits in je eerdere post maken de boel een stuk duidelijker voor de casual bezoeker hier, beter zo!Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ik denk niet dat je 20% besparing gaat halen met de radiatoren.
Vergeet niet dat een HR-ketel in voor- en najaar natuurlijk ook al zuiniger is met de ouderwetse radiatoren zolang de keteltemperatuur onder 60 graden blijft.
Daarnaast maken de LT-radiatoren natuurlijk wat geluid (de ventilatoren) en dan ben je nog steeds niet van het gas af. Maar dat is zoals ik er zelf tegenaan kijk, ieder heeft recht op z'n eigen mening natuurlijk.
Dank voor het compliment!Je edits in je eerdere post maken de boel een stuk duidelijker voor de casual bezoeker hier, beter zo!
Ik merk in mijn omgeving dat de animo voor verduurzaming er wel is (althans ik word vaak zat gevraagd hoe het aan te pakken), maar dat de meesten de kosten gewoon niet kunnen of willen dragen (want de wintersport en de zomertrip voor volgend jaar zijn al besteld en de auto moet ook vervangen worden enz.).
En extra vaste lasten per maand in de vorm van een lening wil men ook al niet gauw aan (begrijp ik wel).
Opdelen in stappen die je over enkele jaren kunt uitsmeren is vaak wel mogelijk, want 1500€ voor de spouwmuren kan er dan nog wel uit, en 1000€ voor betere kozijnen beneden gaat een half jaar daarna ook nog enz.
Dus als ik ze nu kan vertellen dat ze alvast de radiatoren in de woonkamer en de keuken kunnen vervangen door LT exemplaren, dan zijn de eerste pasjes alweer gezet richting gasloos. En als die investering dan wel gedaan is maar vooralsnog uiteindelijk toch niet zo rendeert omdat het voor de CV-ketel niet zo uitmaakt, des te sneller dat er gespaard wordt voor die warmtepomp (hoop ik).
Uiteraard beter om alles in 1x te doen, maar het gros van de huizenbezitters zit in bovenstaand voorbeeld gevangen ben ik bang...
Ja maar dan geven ze die besparingen aan de geldschieter en schiet de terugverdientijd omhoog, en wat nu als ze tussentijds verhuizen, enz. Ik heb die discussies ook aan moeten horen helaas.Dank voor het compliment!
De warmtepomp financieren... een enorm hardnekkig misverstand, "extra vaste lasten per maand"... die zijn er helemaal niet. Eerlijk gezegd erger ik me al jaren groen en geel aan het feit dat de duurzaamheidslening wel even getoetst moet worden bij BKR. Terwijl in vrijwel alle gevallen de maandlasten naar beneden gaan omdat het voordeel in de energienota groter is dan de lasten van de financiering!
De duurzaamheidslening of energiebespaarlening zal dus in veel gevallen juist lucht geven in de financiële toestand van huishoudens die krap zitten!
Technisch gezien is er geen verschil tussen een “slimme” meter en een digitale “niet slimme” meter, behalve dan dat de slimme meter kan communiceren met de netbeheerder en dat jij van die slimmigheid gebruik kunt maken. Wil je inzicht via home automation met een domme meter, dan zijn daar ook voldoende oplossingen voor te maken.Slimme meter of niet?
Binnenkort krijg ik Stedin op bezoek om de "meter te controleren".Voorgesteld wordt een slimme meter te installeren of als alternatief "een digitale, niet slimme meter". Ik heb nu bijgaande meter (foto). Ik herinner me dat er paar jaar terug discussie was over welke meter je moet hebben ivm teruglevering (heb 10 panelen liggen). Of is het alleen en privacy-issue? Wat is verstandig?
View attachment 387605
Slimme meter of niet?
Binnenkort krijg ik Stedin op bezoek om de "meter te controleren".Voorgesteld wordt een slimme meter te installeren of als alternatief "een digitale, niet slimme meter". Ik heb nu bijgaande meter (foto). Ik herinner me dat er paar jaar terug discussie was over welke meter je moet hebben ivm teruglevering (heb 10 panelen liggen). Of is het alleen en privacy-issue? Wat is verstandig?
View attachment 387605
Interessant, in jouw geval ca 30% besparing op het gasverbruik alleen al door de LT radiatoren.En de stukje-bij-beetje-aanpak is nog leerzaam en leuk ook. Wel elke stap monitoren, bijvoorbeeld met Plugwise en mindergas.nl. Dan zie je snel genoeg welke ingreep effect heeft. In 2013 de LT Jaga's geplaatst; in 2014 de WP.
View attachment 387390
De buitenunit liefst in de luwte inderdaad (maar er moet wel genoeg luchtverversing zijn om te voorkomen dat de buitenunit teveel afkoelt), en bij voorkeur op een plaaats dicht tegen het pand waar het pand relatief veel warmte naar buiten lekt, dan heb je tenminste nog iets aan die warmteHet electraverbuik van mijn WP hou ik ook bij op mindergas.nl. Daardoor ontdekte ik dat de verplaatsing van mijn buitenunit naar een plek vol op de wind erg nadelig uitpakte. Zie de piek in 2018. (De resultaten van 2019 zijn vertekend door de drie maanden en doordat ik een grotere unit geplaatst heb) Lees op deze grafiek voor m3 dus kWh
View attachment 387395
Verrassend misschien, maar die is één op één. Lees in de onderste grafiek voor 1 m3 nu 1 kWh. Een lucht/lucht WP is zo onzuinig nog niet qua verbruik en COP. Qua verbruik zou je ongeveer een factor 8 à 10 meer stroomverbruik verwachten. Want er gaat ongeveer 8 - 10 keer meer energie in een m3 gas dan in een kWh stroom. Maar in de praktijk is dat dus niet zo. Ik wijt dat aan de onrendabelheid van een CV-installatie.Hoe is de omrekenfactor van m3 naar kWh op je onderste grafiek?
Ja dat verraste mij. Veel moeite gedaan om de buitenunit zo open mogelijk te plaatsen, met korte leidingen naar de binnenunit. Die korte leidingen hadden minder effect dan de te open opstelling. Nu idd tegen de muur. Beter. Door het continue meten ontdekte ik het gelukkig.De buitenunit liefst in de luwte inderdaad (maar er moet wel genoeg luchtverversing zijn om te voorkomen dat de buitenunit teveel afkoelt), en bij voorkeur op een plaaats dicht tegen het pand waar het pand relatief veel warmte naar buiten lekt, dan heb je tenminste nog iets aan die warmte
Ah ok, valt niet tegen inderdaad!Verrassend misschien, maar die is één op één. Lees in de onderste grafiek voor m3 nu kWh. Een lucht/lucht WP is zo onzuinig nog niet qua COP.
Is er ergens iets te vinden over rendement en andere specificaties?alternatief voor boiler en ook nog ruimtebesparend
Compacte PCM batterij op markt » Bouwwereld.nl