Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Goed isoleren, een warmtepomp en balansventilatie met warmteterugwinning zijn de heilige drie-eenheid voor een maximaal duurzame woning. Als je deze drie op orde hebt, kun je dingen als zonneboilers, heatpipes en bijv. warmteterugwinning uit douchewater vergeten. Leuk om het toch te doen? Natuurlijk, als je het leuk vindt prima natuurlijk. Maar als je goed rekent komen er terugverdientijden van vele tientallen jaren uit.

Onze zoon en vriendin gaan een nieuwbouw zetten. Ik raadde hen de grondwater-warmtepomp aan, maar ze vinden het te duur, ging 19 jaar duren eer de kost eruit zou komen tov een moderne gasketel en ze zitten al krap bij kas. Wel overal driedubbel glas, vloerverwarming, balansventilatie met warmterecup, zonnepanelen. Het argument is ook dat er binnen 19 jaar ook wel technische problemen kunnen opduiken met de wp-installatie.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Onze zoon en vriendin gaan een nieuwbouw zetten. Ik raadde hen de grondwater-warmtepomp aan, maar ze vinden het te duur, ging 19 jaar duren eer de kost eruit zou komen tov een moderne gasketel en ze zitten al krap bij kas. Wel overal driedubbel glas, vloerverwarming, balansventilatie met warmterecup, zonnepanelen. Het argument is ook dat er binnen 19 jaar ook wel technische problemen kunnen opduiken met de wp-installatie.
Waarom dan geen lucht/water warmtepomp? De meerprijs tov een gas CV is binnen 10 jaar gegarandeerd terugverdiend. Warmtepompen zijn, mits goed geïnstalleerd en ingeregeld, volkomen probleemloze apparaten met een levensduur die 50 tot 80% langer is dan CV ketels.
Is het budget krap, dan zou ik driedubbel glas inleveren voor een bijdrage aan de warmtepomp.
Realiseer je wel dat de kosten van gas gaan toenemen en van elektriciteit gaan afnemen.
 
  • Like
Reactions: woes and MusQueTear
Wel heel apart dat ze deze met verwarmingselementen verwarmen. In combinatie met een warmtepomp zou je een hoger rendement moeten kunnen halen.

Met een Ferroli Aqua1 plus 90HT kan je 90 liter water verwarmen. De warmtepomp zit boven op de boiler en gebruikt lucht om zijn koude af te geven. Dit is een mooi apparaat voor champagne drinkende Tesla rijders. Aanschafprijs €1275,- subsidie €1250,-
Prijs is verlaagd. Nu aangeboden voor €1250,- dus na subsidie GRATIS!
Hier hoeven we Wim S. niet aan te laten rekenen. Dat kunnen we zelf ook wel.
 
Prijs is verlaagd. Nu aangeboden voor €1250,- dus na subsidie GRATIS!
Hier hoeven we Wim S. niet aan te laten rekenen. Dat kunnen we zelf ook wel.
Het verbruik op jaarbasis van dit apparaat is precies gelijk aan het verbruik van mijn warmtepomp voor waterbereiding.
Wel met het verschil dat mijn warmwatervat geen 90 maar 180 liter is. Ook duurt het verwarmen van die 90 liter water 5,5 uur waar mijn warmtepomp dat in 40 minuten doet. Let wel op, onder 4 graden C. stopt dit apparaat.
Maar voor die prijs en als aanvulling op een oudere bestaande installatie niet verkeerd. Als je de aanleg zelf doet kost dat apparaat je netto niks.
 
Last edited:
Het verbruik op jaarbasis van dit apparaat is precies gelijk aan het verbruik van mijn warmtepomp voor waterbereiding.
Wel met het verschil dat mijn warmwatervat geen 90 maar 180 liter is. Ook duurt het verwarmen van die 90 liter water 5,5 uur waar mijn warmtepomp dat in 40 minuten doet.
Maar voor die prijs en als aanvulling op een oudere bestaande installatie niet verkeerd. Als je de aanleg zelf doet kost dat apparaat je netto niks.
Als je hem in de koude toevoer plaatst van je combiketel en je vervangt je mechanische afzuiger hierdoor dan heb je een mooi voordeel en je water zeer voordelig voorverwarmd. Ook een mogelijkheid kan zijn om hem in het cv circuit op te nemen. Dan kan je de pomp van de cv ketel continue laten draaien of hij maakt voorraadwarmte totdat je ketel aanslaat. In de zomer laat je de koude lucht in huis uitblazen. Je hebt dan een airco van 1,2Kw koelvermogen. Helaas kan ik hem zelf niet kwijt in mijn cv ruimte.
 
Ja, maar nu heb je het over de P1-poort en die is speciaal bedoelt om de consument nagenoeg real-time inzicht te geven in zijn verbruik.

Als je vreest voor je privacy kun je even kijken naar www.iungo.nl. Dat is een volledig "lokaal hosted" systeem, geen cloud, geen data uploaden naar derden, etc.
Hangt hier al jaren in de meterkast.
Erg tevreden over!
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Aangevoerde lucht voor de verbranding in de gasketel wel idd. Maar rookgas dat naar een buitenunit of aparte warmtewisselaar voor wp wordt geleid?

Voor de rookgasafvoer zijn best wel wat regels volgens mij, je mag ook niet zomaar je rookgasafvoer afzagen als deze schaduw op je PV-panelen geeft. Kan me voorstellen dat deze regels het ook lastig maken om de rookgassen zo door een WP te sturen. Je kan natuurlijk wel de aanzuiging van de WP op het dak naast je rookgasafvoer plaatsen, maar daar zit natuurlijk weer veel waterdamp in dat in de winter nog sneller de WP kan bevriezen... De hoeveelheid lucht voor een WP ter vervanging van een mechanische ventilatie zal ook veel groter zijn (300..600 m3/uur o.i.d.) dan wat een CV gebruikt als deze in bedrijf is.
 
Voor de rookgasafvoer zijn best wel wat regels volgens mij, je mag ook niet zomaar je rookgasafvoer afzagen als deze schaduw op je PV-panelen geeft. Kan me voorstellen dat deze regels het ook lastig maken om de rookgassen zo door een WP te sturen. Je kan natuurlijk wel de aanzuiging van de WP op het dak naast je rookgasafvoer plaatsen, maar daar zit natuurlijk weer veel waterdamp in dat in de winter nog sneller de WP kan bevriezen... De hoeveelheid lucht voor een WP ter vervanging van een mechanische ventilatie zal ook veel groter zijn (300..600 m3/uur o.i.d.) dan wat een CV gebruikt als deze in bedrijf is.
De hoeveelheid benodigde engineering zal inderdaad wel niet in verhouding met de opbrengst zijn...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Deze had ik nog niet gezien. Energie opslaan als massa in een toren.

Jij hebt wel iets met torens hè? :rolleyes:

Ziet er spectaculair uit. Ben ook wel benieuwd naar de commerciële doorrekening van dit idee (bouwkosten, operationele kosten -> prijs per kWh opslag). Lijkt me overigens wel iets voor industriële gebieden qua veiligheid, geluid en esthetisch gezien. :cool:
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Jij hebt wel iets met torens hè? :rolleyes:

Ziet er spectaculair uit. Ben ook wel benieuwd naar de commerciële doorrekening van dit idee (bouwkosten, operationele kosten -> prijs per kWh opslag). Lijkt me overigens wel iets voor industriële gebieden qua veiligheid, geluid en esthetisch gezien. :cool:
Energy Vault. Ze beloven een trip around efficiëncy van 90%. Een standaard installatie kan 20 MWh energie opslaan.
Is dus alleen voor kortdurende overbrugging.
 
Onze zoon en vriendin gaan een nieuwbouw zetten. Ik raadde hen de grondwater-warmtepomp aan, maar ze vinden het te duur, ging 19 jaar duren eer de kost eruit zou komen tov een moderne gasketel en ze zitten al krap bij kas. Wel overal driedubbel glas, vloerverwarming, balansventilatie met warmterecup, zonnepanelen. Het argument is ook dat er binnen 19 jaar ook wel technische problemen kunnen opduiken met de wp-installatie.
Waar komt de nieuwe woning, in Nederland of in België? Dat maakt een groot verschil in terugverdientijd, d.w.z. in België kon de terugverdientijd van een warmtepomp weleens 'oneindig' zijn - een grotere investering dan een gasketel maar niet een lagere energierekening... heb dat een paar jaar geleden zo uitgerekend. Of zijn de energietarieven in België inmiddels gunstiger geworden voor een warmtepomp?