Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
mooie site maar nog niet vrij van typo’s, af en toe redundantie en de stapsgewijze ‘bewijsvoering’ kan nog beter.
De site is nog maar net in de lucht, is nog wat werk aan.
Komt die grote waterstofopslag voor onze winters in Spanje, in Nederland of allebei?
Graag het rekenmodel voor dit idee.
Is het misschien niet rendabeler om zonnepanelen bij te schakelen in de Sahara, als het hier winter is?
Waterstof kun je het beste hier maken. Bij het maken van waterstof komt ook heel veel zuurstof vrij. Dat is nodig voor de productie van staal.
Elektriciteit kun je het beste met een UHVDC leiding uit Spanje of Noord-Afrika halen. In de woestijn is niet veel water beschikbaar om waterstof van te maken. En als de stroom hier is heb je ook geen waterstof tankers nodig.
We hebben het overigens wel over de periode na 2030 tot 2050.
Waterstof maken voor vervoer en verwarming, zolang er nog fossiele opwekking is, is grootschalige vernietiging van energie.
 
Hier wordt keer gesteld dat waterstof geen brandstof is maar een energiedrager.
Waterstof in een cv-ketel is volgens mij wel degelijk een brandstof.

Waterstof auto's zie ik ook niet zitten maar ik denk zeker wel dat waterstof gebruikt kan worden als vervanging van aardas, met name voor de wat oudere huizen.

Hier trouwens een voorbeeld van een (wij van wc eend) tegen-artikel.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Ik wil zeker niet de discussie aangaan wat er nu beter is maar ik sta niet negatief tegenover waterstof als vervanging van aardgas en ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
Het komt allemaal neer op belangen. De gasindustrie wil graag waterstof door de gasleidingen laten lopen.
Waterstof maken levert al direct 30% verlies op door de elektrolyse. Compressie en vervoer naar de huizen levert nog eens 20% verlies op. Het ergste van alles is dat de energie die voor het maken van waterstof wordt gebruikt niet meer naar mijn warmtepomp kan met een rendement van 600%.
Er vindt dan namelijk een volledige verdringing naar fossiele opwekking plaats. Dit levert 4 tot 5x zoveel CO2 uitstoot op.
Uiteraard willen de ketelfabrikanten waterstofketels gaan maken. Gaat niet gebeuren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hier wordt keer gesteld dat waterstof geen brandstof is maar een energiedrager.
Waterstof in een cv-ketel is volgens mij wel degelijk een brandstof.

Waterstof auto's zie ik ook niet zitten maar ik denk zeker wel dat waterstof gebruikt kan worden als vervanging van aardas, met name voor de wat oudere huizen.

Hier trouwens een voorbeeld van een (wij van wc eend) tegen-artikel.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Ik wil zeker niet de discussie aangaan wat er nu beter is maar ik sta niet negatief tegenover waterstof als vervanging van aardgas en ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
Heb je wel eens gekeken naar het rendement van je waterstofgasketel tov een warmtepomp? En dan bedoel ik vanaf zonnepaneel tot aan de warmteproductie.
 
Hier wordt keer gesteld dat waterstof geen brandstof is maar een energiedrager.
Waterstof in een cv-ketel is volgens mij wel degelijk een brandstof.

Waterstof auto's zie ik ook niet zitten maar ik denk zeker wel dat waterstof gebruikt kan worden als vervanging van aardas, met name voor de wat oudere huizen.

Hier trouwens een voorbeeld van een (wij van wc eend) tegen-artikel.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Ik wil zeker niet de discussie aangaan wat er nu beter is maar ik sta niet negatief tegenover waterstof als vervanging van aardgas en ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Watertof ter vervanging van aardgas gaat het niet worden. Als we deze vervagingv willen doen, en we willen alle aardgas vervangen door duurzaam waterstofgas, dan moeten we ruim 3 Noordzeeen hebben om windmolens te plaatsen.

Bovendien, waterstof vergt 4x meer volume dan aardgas om dezelfde hoeveelheid energie te vergaren. Dus het aardgasnet moet alsnog worden uitgebreid, de gasmeter wordt 4x zo groot, ga zo maar door. Of wat dacht je van de leidingen in huis... Zijn die allemaal veilig met waterstof?
 
Watertof ter vervanging van aardgas gaat het niet worden. Als we deze vervagingv willen doen, en we willen alle aardgas vervangen door duurzaam waterstofgas, dan moeten we ruim 3 Noordzeeen hebben om windmolens te plaatsen.

Bovendien, waterstof vergt 4x meer volume dan aardgas om dezelfde hoeveelheid energie te vergaren. Dus het aardgasnet moet alsnog worden uitgebreid, de gasmeter wordt 4x zo groot, ga zo maar door. Of wat dacht je van de leidingen in huis... Zijn die allemaal veilig met waterstof?

Gas kan je vrij goed samenpersen dus dan zou je 400 milibar kunnen gebruiken ipv het huidige 100 milibar voor aardgas. Het huidige netwerk is voor die hogere druk al geschikt.
Verder is waterstof niet explosiever/gevaarlijker dan aardgas.
 
Gas kan je vrij goed samenpersen dus dan zou je 400 milibar kunnen gebruiken ipv het huidige 100 milibar voor aardgas. Het huidige netwerk is voor die hogere druk al geschikt.
Verder is waterstof niet explosiever/gevaarlijker dan aardgas.
De waterstoflobby ziet het allemaal wel heel makkelijk gebeuren. Wettelijk mag er maar 0,5% waterstof bijgemengd worden met het normale aardgas.
100% waterstof vergt vele miljarden. De duizenden kilometers betonnen gresbuizen zijn ongeschikt voor waterstof terwijl deze voor aardgas nog prima geschikt zijn.
Maar dit zijn allemaal hypothetische zaken. Waterstof is simpelweg veel en veel te duur. Zowel voor gebruik in voertuigen, maar helemaal voor verbranding.
 
De waterstoflobby ziet het allemaal wel heel makkelijk gebeuren. Wettelijk mag er maar 0,5% waterstof bijgemengd worden met het normale aardgas.
100% waterstof vergt vele miljarden. De duizenden kilometers betonnen gresbuizen zijn ongeschikt voor waterstof terwijl deze voor aardgas nog prima geschikt zijn.
Maar dit zijn allemaal hypothetische zaken. Waterstof is simpelweg veel en veel te duur. Zowel voor gebruik in voertuigen, maar helemaal voor verbranding.

Dat zijn nogal wat loze, weinig onderbouwde beweringen.
Ik zou mijzelf niet bij de waterstof lobby willen scharen maar ik zie zeker mogelijkheden.
Ik denk dat we in ieder geval beter in oplossingen kunnen denken dan in problemen. Nog niet zolang geleden is het eerste waterstof project in ieder geval al gerealiseerd.

Rotterdamse Rozenburg klaar voor verwarming met 100% waterstof -
 
Wat moet ik nu doen om er voor te zorgen dat mijn Model 3 met max 11kw 3fase en max 3.7kw enkelfase zoveel mogelijk gebruik gaat maken van zonnepanelen die ik wil gaan installeren op mijn plat dak?

Ik heb mijn zonnepanelen al liggen en ben hier ook mee aan de slag gegaan omdat ik aan zag komen dat het salderen zou gaan stoppen. Heb voor een andere oplossing gekozen, namelijk met een Homey van athom.com, een Nederlands bedrijf. Ik heb nu een flow (set van programmeerregels) aangemaakt die in de gaten houd hoeveel kW ik opwek met de panelen en dan een seintje rechtstreeks aan de Tesla geeft (via API) om te gaan laden. Wel geinig ding die Homey, ook voor home automation, slimme lampen etc. Handig vooral omdat je Zigbee, klik aan klik uit etc van allerhande merken kan combineren.

Waar ik in de praktijk tegenaan loop zijn de volgende dingen:
  • De Tesla kan je niet via de API aanturen hoeveel hij moet laden (aantal ampere is alleen in de auto zelf in te stellen). Dus het is van tevoren kiezen hoeveel ampere je wil laden en dan kun je dit aan en uit schakelen.
  • Om overdag serieus de stroom van de zon te kunnen pakken moet je accu voldoende leeg zijn om bij te kunnen laden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld standaard in te stellen dat de accu maar tot 50% laad en dan in de flow van de Homey het laadpercentage verhogen (dat kan wel via API) en het laden te starten.
  • Op dagen waar er regelmatig wolken voor de zon schuiven komt de opbrengst in grote pieken en dalen, als je alleen de zonergie wil gebruiken dan moet je daar in mee kunnen bewegen.
  • De Homey app die ik voor mijn SolarEdge omvormer gebruik krijgt slechts elke 15 minuten ofzo nieuwe informatie, op zich is dat niet erg, het voelt ook niet goed om al te vaak het laden te starten en te stoppen, geen idee wat het effect op een accu is.
  • Ik ben er nog niet uit hoe ik handig kan kiezen wat voor een dag het vandaag is in wat ik deze dag wil. Soms wil ik dat de accu meteen wordt geladen, onafhankelijk van of de zon schijnt omdat ik weet dat ik een lange rit voor de boeg heb, en soms weet ik dat ik meerdere dagen overdag thuis ga zijn dus kan ik optimaal via de zon laden.
Misschien ben ik niet handig genoeg met het programmeren... Ik merk dat ik het makkelijker vind om de auto gewoon op 80% laden te laten staan en het laden direct te laten starten.

Het salderen kan nog een aantal jaren extra en onder de streep is al mijn elektriciteit voorlopig toch gratis doordat ik meer opwek dan ik verbruik en ik zoveel zonnepanelen heb neer kunnen leggen dat ik ze niet alleen terugverdien, maar ook mijn investering volledig terug krijg met de huidige tarieven, maar dat is een ander verhaal. Als daar interesse voor is wil ik dat ook wel een keertje uiteen zetten.
 
Oke, hier doe ik een poging om uit te leggen waarom al mijn stroom gratis is...

We hebben een oud koetshuis gekocht met een opslag erbij, dus veel plat dak ruimte. Ik heb 82 zonnepanelen neergelegd met een vermogen van 305 WattPiek, maakt een totaal van 25.010 WattPiek. De panelen liggen oost-west en hebben voor een deel te maken met schaduw van de buren. Solaregde systeem met optimizers en modbus meter in de meterkast om te voorkomen dat ik de hoofdaansluiting overbelast met terugleveren (3x25A). Ja, ik verlies dan wat op de piekmomenten, ze liggen er pas sinds december op, dus ik moet nog gaan zien hoeveel we gaan verliezen. Idee is om straks een warmtepomp de pieken te laten opvangen voor een warmwater boiler en/of de auto op de piekmomenten te laten laden, of misschien een powerwall oid om de pieken toch op te kunnen vangen...

Wat gegevens om te kunnen rekenen:
Aanschaf € 22.366,- ex btw en verwachte jaaropbrengst eerste jaar 22.100 kWh. Aanname: ik verbruik zelf bijna de helft (49%) van deze elektriciteit. (35.000 km per jaar en woonhuisverbruik). De panelen verouderen en brengen na verloop van de jaren minder op, gerekend met de garantietermijn van 25 jaar. Bij vandebron krijg ik € 0,087 per kWh ex btw wat ik teruglever bovenop de salderingsregeling, zonder limiet. (Greenchoice geeft meer per kWh, maar heeft een limiet van 10.000 kWh, kom je daarboven dan is alles wat je teruglevert tegen een heel laag tarief).

Als ik er dan vanuit ga dat de tarieven hetzelfde blijven als nu dan vertelt Excel me dat ik in 25 jaar € 22.477,36 terugkrijg, dat is net iets meer dan ik heb uitgegeven aan de panelen. Zie bijlage voor screenshot van berekening.
edit: plaatje werkte niet. Als het goed is werkt deze link wel.
 

Attachments

  • Panelen terugverdienen.jpg
    Panelen terugverdienen.jpg
    246.3 KB · Views: 50
Last edited:
  • Helpful
Reactions: job-lek
Dat zijn nogal wat loze, weinig onderbouwde beweringen.
Ik zou mijzelf niet bij de waterstof lobby willen scharen maar ik zie zeker mogelijkheden.
Ik denk dat we in ieder geval beter in oplossingen kunnen denken dan in problemen. Nog niet zolang geleden is het eerste waterstof project in ieder geval al gerealiseerd.

Rotterdamse Rozenburg klaar voor verwarming met 100% waterstof -

Dat is net zoiets als zeggen dat één waterstof auto maakt dat we allemaal op waterstof gaan rijden....
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Het enige wat ik hier aangeef is dat er 1 project is gerealiseerd met waterstof, thats it.

Ik heb nergens beweert dat we allemaal aan de waterstof gaan.

Het project wat jij noemt heeft een energieverbruik uitgaande van groene waterstof van geloof ik 12x dat van een warmtepomp.
Wim S. kent dit project ook want via hem kende ik dit al voor dat jij het noemde.
Op basis daarvan komt waarschijnlijk ook zijn opmerking dat waterstof simpelweg veel te duur zal zijn.

Jij noemt het "Dat zijn nogal wat loze, weinig onderbouwde beweringen."
Als al iets langer meeleest dan had je gezien dat dit project om het rendement alleen al is gedoemd om te mislukken.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Het project wat jij noemt heeft een energieverbruik uitgaande van groene waterstof van geloof ik 12x dat van een warmtepomp.
Wim S. kent dit project ook want via hem kende ik dit al voor dat jij het noemde.
Op basis daarvan komt waarschijnlijk ook zijn opmerking dat waterstof simpelweg veel te duur zal zijn.

Jij noemt het "Dat zijn nogal wat loze, weinig onderbouwde beweringen."
Als al iets langer meeleest dan had je gezien dat dit project om het rendement alleen al is gedoemd om te mislukken.

Ik lees hier nog niet zolang mee dus die historie ken ik inderdaad niet.
En ik heb mij er niet heel erg in verdiept maar volgens mij is het project an sich klaar.
Dat het nog weinig rendabel zou zijn was volgens mij van te voren bekend en een geweldig rendement was ook niet het doel van het project op zich.

Echter, als je volledig zonnestroom kan gebruiken voor je electrolyse dan hoeft je rendement ook niet heel hoog te zijn.
Beter 25% rendenment van energie van de zon dan 100% rendement door het verstoken van aardgas.

Maar het mij meer om het feit dat jij beweert dat ik zou hebben gezegd dat waterstof het gaat worden op basis van 1 project.
 
...
  • De Tesla kan je niet via de API aansturen hoeveel hij moet laden (aantal ampere is alleen in de auto zelf in te stellen). Dus het is van tevoren kiezen hoeveel ampere je wil laden en dan kun je dit aan en uit schakelen.
...
De auto kun je inderdaad niet via het standaard API aansturen v.w.b. de laadsnelheid. Slimme laders zoals de Tesla Wall Connector kun je echter wel aansturen in Slave mode. Zo doen Maxem en enkele hier aanwezige knutselaars dat ook.
 
Last edited:
Ik lees hier nog niet zolang mee dus die historie ken ik inderdaad niet.
En ik heb mij er niet heel erg in verdiept maar volgens mij is het project an sich klaar.
Dat het nog weinig rendabel zou zijn was volgens mij van te voren bekend en een geweldig rendement was ook niet het doel van het project op zich.

Echter, als je volledig zonnestroom kan gebruiken voor je electrolyse dan hoeft je rendement ook niet heel hoog te zijn.
Beter 25% rendenment van energie van de zon dan 100% rendement door het verstoken van aardgas.

Maar het mij meer om het feit dat jij beweert dat ik zou hebben gezegd dat waterstof het gaat worden op basis van 1 project.

Nu is dat ook onzin wat dat schrijf ik nergens.

Je kunt natuurlijk heel veel onzin projecten initiëren, gefinancierd door bergen subsidie.
Dit project wordt voor zover ik heb na kunnen gaan gestookt op grijze waterstof.
 
De auto ku je inderdaad niet via het standaard API aansturen v.w.b. de laadsnelheid. Slimme laders zoals de Tesla Wall Connector kun je echter wel aansturen in Slave mode. Zo doen Maxem en enkele hier aanwezige knutselaars dat ook

Aha, dat klinkt goed. Gaat bij mij dan waarschijnlijk niet werken want heb een Alfen Eve laadpaal neer laten zetten met 2 poorten om ook anderen te kunnen laten laden met een pasje en die is met ethernet verbonden met een modbus meter in de meterkast.
 
Dat zijn nogal wat loze, weinig onderbouwde beweringen.
Ik zou mijzelf niet bij de waterstof lobby willen scharen maar ik zie zeker mogelijkheden.
Ik denk dat we in ieder geval beter in oplossingen kunnen denken dan in problemen. Nog niet zolang geleden is het eerste waterstof project in ieder geval al gerealiseerd.

Rotterdamse Rozenburg klaar voor verwarming met 100% waterstof -
Onze berekeningen zijn gebaseerd op wetenschappelijke en praktijkkennis.
Probeer maar eens één bewering op de site onderuit te halen.
Het project Rozenburg is een proef. Waterstof verbranden gaat met een heel laag rendement en zal onbetaalbaar blijken.
Lees ook dit verhaal even: #VanGasLos: de waterstofroute
Kijk even in onderstaand staat je wat er van 100 kWh elektrische energie overblijft bij de verschillende scenario.
bla1.png