Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
In dezelfde categorie is dit artikel: nieuwe recreatiewoningen in een park in Overloon die ondanks het verbod toch een gasaansluiting krijgen. Argumentatie: een warmtepomp zou te veel lawaai maken. Bovendien: zonnepanelen zijn niet toepasbaar vanwege de bosrijke omgeving.

Je kunt nieuwe woningen natuurlijk ook gewoon zo goed isoleren dat nauwelijks nog warmte nodig is. Dat knaagt waarschijnlijk iets te hard aan het business-model: een zo dun mogelijk vurenhouten hok tegen de hoofdprijs slijten als ‘belegging’ dankzij een glossy kleurenfolder met lentegroen, eekhoorntjes en gelukzalig lachende mensen die zich onderwerpen aan wellness.

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
 
In dezelfde categorie is dit artikel: nieuwe recreatiewoningen in een park in Overloon die ondanks het verbod toch een gasaansluiting krijgen. Argumentatie: een warmtepomp zou te veel lawaai maken. Bovendien: zonnepanelen zijn niet toepasbaar vanwege de bosrijke omgeving.

Je kunt nieuwe woningen natuurlijk ook gewoon zo goed isoleren dat nauwelijks nog warmte nodig is. Dat knaagt waarschijnlijk iets te hard aan het business-model: een zo dun mogelijk vurenhouten hok tegen de hoofdprijs slijten als ‘belegging’ dankzij een glossy kleurenfolder met lentegroen, eekhoorntjes en gelukzalig lachende mensen die zich onderwerpen aan wellness.

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
Bij recreatiewoningen lijkt het me wel een moeilijk businessmodel. Met 12 weken opbrengst per jaar. Maar ieder luxe bungalowpark heeft in mijn ogen airconditioning dus een warmtepomp. De isolatienorm zal gewoon stevig moeten worden bijgesteld in het bouwbesluit. Een Rc 4,5 W/mk is dan naar mijn mening te laag.
 
Ach ja. Zoveel gas zal er niet verstookt worden in het recreatiepark want wie zit daar nu langdurig in het stookseizoen? Ondertussen worden wel hele wijken gasloos gebouwd, dus eigenlijk ben ik wel blij dat die paar uitzonderingen zomaar nationaal nieuws zijn, dat betekent dat het geen schering en inslag is.
 
Ach ja. Zoveel gas zal er niet verstookt worden in het recreatiepark want wie zit daar nu langdurig in het stookseizoen? Ondertussen worden wel hele wijken gasloos gebouwd, dus eigenlijk ben ik wel blij dat die paar uitzonderingen zomaar nationaal nieuws zijn, dat betekent dat het geen schering en inslag is.

Klopt, ik ken iemand met eenvoudige elektrische panelen/kacheltjes in vakantiehuisje. In zomer geen verwarming nodig en in de winter wellicht wat hoger verbruik. Maar als je verbruik over hele jaar uitsmeert is het per maand relatief weinig. Daarnaast geen aansluitkosten en vastrecht voor gas nodig. Dankzij eenvoudige techniek geen onderhoud en lange levensduur maken het verhaal compleet. Het gaat om iemand met kennis van zaken -> alles doorgerekend en in dit specifieke geval dus aantrekkelijker om vakantiehuisje met eenvoudige elektrische verwarming te verwarmen ;) Op deze manier met lager rendement wellicht toch nog milieubewuster bezig dan met een warmtepomp :D. De warmtepomp kan beter in een elektrische auto gemonteerd worden -> bij mijn vorige auto zat er een veredelde waterkoker in waardoor de verwarming opstoken de accu snel leeg trok. In dat geval was hard rijden bijna aantrekkelijker dan rustig aan doen (omdat energie slurpende kachel dan minder lang aan stond :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat ik mij afvraag: Een warmtepompboiler moet het tapwater verwarmen tot een graad of 60. Lagere temperaturen zijn gevaarlijk vanwege legionella.

Op welke COP mag je rekenen als een warmtepomp die hoge temperatuur moet halen? Mijn aanname is dat dat tegenvalt. Niet voor niks geven warmtepompen voor Lage Temperatuur verwarming rond 30 graden het beste rendement. De vraag is dan of de kosten van een warmtepompboiler (zonder subsidie) wel opweegt tegen een eenvoudige boiler met elektrisch verwarmingselement. Iemand dit wel eens doorgerekend?

Tweede vraag, in het verlengde van de eerste, als je een warmtepomp uitsluitend gebruikt voor verwarming van de woning, en niet voor warm tapwater, dan staat de warmtepomp stil van mei tot oktober. Is dat lange stilstaan slecht voor de levensduur van de warmtepomp?

(warmtepomp = lucht/water-warmtepomp)
 
Wat ik mij afvraag: Een warmtepompboiler moet het tapwater verwarmen tot een graad of 60. Lagere temperaturen zijn gevaarlijk vanwege legionella.

Op welke COP mag je rekenen als een warmtepomp die hoge temperatuur moet halen? Mijn aanname is dat dat tegenvalt. Niet voor niks geven warmtepompen voor Lage Temperatuur verwarming rond 30 graden het beste rendement. De vraag is dan of de kosten van een warmtepompboiler (zonder subsidie) wel opweegt tegen een eenvoudige boiler met elektrisch verwarmingselement. Iemand dit wel eens doorgerekend?

Tweede vraag, in het verlengde van de eerste, als je een warmtepomp uitsluitend gebruikt voor verwarming van de woning, en niet voor warm tapwater, dan staat de warmtepomp stil van mei tot oktober. Is dat lange stilstaan slecht voor de levensduur van de warmtepomp?

(warmtepomp = lucht/water-warmtepomp)
Je kunt het beste een warmtepomp je tapwater laten verwarmen. Dat gaat met een lagere COP, reken op ruim een derde lager dan voor verwarmen.
 
Er zijn warmtepompen voor tapwater welke gebruik maken van binnenlucht welke vervolgens (aanzienlijk kouder) naar buiten toe afgevoerd wordt. Zijn dergelijke systemen er ook voor verwarming van de woning?

In ons specifieke geval zie ik wel een aantal voordelen:
  1. Geen ontsierend buitenunit / geen hoge kosten tbv boringen
  2. Combinatie van luchtafzuiging/verversing & verwarming
  3. Huis koelen in de zomer hoeft voor ons niet direct (we hebben een redelijk koel huis -> rieten kap / dikke muren / 6m1 hoge kamer / goede isolatie)
  4. Waarschijnlijk een relatief goedkope oplossing (geen splitunit / relatief eenvoudige installatie)
Wat zijn de rendementen?
Welke COP-waarde is haalbaar?
Is een aparte WTW-ventilatie icm wamtepomp verstandiger? (ipv gecombineerd door binnenlicht voor warmtepomp te gebruiken)

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de experts op dit forum ;)
 
Er zijn warmtepompen voor tapwater welke gebruik maken van binnenlucht welke vervolgens (aanzienlijk kouder) naar buiten toe afgevoerd wordt. Zijn dergelijke systemen er ook voor verwarming van de woning?

In ons specifieke geval zie ik wel een aantal voordelen:
  1. Geen ontsierend buitenunit / geen hoge kosten tbv boringen
  2. Combinatie van luchtafzuiging/verversing & verwarming
  3. Huis koelen in de zomer hoeft voor ons niet direct (we hebben een redelijk koel huis -> rieten kap / dikke muren / 6m1 hoge kamer / goede isolatie)
  4. Waarschijnlijk een relatief goedkope oplossing (geen splitunit / relatief eenvoudige installatie)
Wat zijn de rendementen?
Welke COP-waarde is haalbaar?
Is een aparte WTW-ventilatie icm wamtepomp verstandiger? (ipv gecombineerd door binnenlicht voor warmtepomp te gebruiken)

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de experts op dit forum ;)
Een ventilatie warmtepomp heeft zijn beperking in de behoefte aan ventilatie. Op het moment dat je meer gaat ventileren dan nodig is gaat je rendement omlaag doordat je meer warme lucht gaat afvoeren die dan ook weer verwarmd moet worden. Bij de ‘spaarpomp’ van Inventum geven ze aan dat je tot 900m3 aan gas kan besparen. Dat is meer dan dat je aan gas nodig hebt voor alleen warm water. Een COP van 3 tot 5 moet haalbaar zijn. Als je een warmtepomp gebruikt heb je geen WTW meer nodig omdat je de warmte uit de lucht die je uitblaast onttrekt en niet uitwisselt.
 
Een ventilatie warmtepomp heeft zijn beperking in de behoefte aan ventilatie. Op het moment dat je meer gaat ventileren dan nodig is gaat je rendement omlaag doordat je meer warme lucht gaat afvoeren die dan ook weer verwarmd moet worden. Bij de ‘spaarpomp’ van Inventum geven ze aan dat je tot 900m3 aan gas kan besparen. Dat is meer dan dat je aan gas nodig hebt voor alleen warm water. Een COP van 3 tot 5 moet haalbaar zijn. Als je een warmtepomp gebruikt heb je geen WTW meer nodig omdat je de warmte uit de lucht die je uitblaast onttrekt en niet uitwisselt.

Bedankt voor je reactie!

Voor de zekerheid: ik dacht aan een warmtepomp tbv vloerverwarming (water) welke binnen wordt opgesteld en de binnenlucht opzuigt en vervolgens (kouder) naar buiten blaast. Vergelijkbaar met de kleine versies waarmee warm (tap)water wordt gemaakt -> deze kwam ik tegen en daarom vroeg ik me af of er ook grotere varianten zijn voor vloerverwarming. In feite dus een lucht/water warmtepomp maar dan zonder buitenunit :).

Is je reactie op deze uitvoering gebaseerd?
Wat bedoel je met "Een ventilatie warmtepomp heeft zijn beperking in de behoefte aan ventilatie"


Toelichting: omdat we een erg groot/oud huis met hoge (6 m1), goed geïsoleerde woonkamer hebben is er op dit moment geen ventilatie/afzuiging aanwezig. Alleen plaatselijk in keuken (afzuigkap), toilet en douche (vochtsensor icm nalooptijd van ca. 20 minuten) Hele huis kan verwarmd worden met toevoertemperatuur van 30 (herfst/voorjaar) tot 35 (winter) Gr.C.
 
Mijn (water-water) warmtepomp rapporteert een COP voor verwarming tussen 4,6 en 5,1 en voor het warmwatercircuit tussen 2,6 en 3,0
Warmwater wordt tot 40°C verwarmd en eenmaal per twee weken tot 60°C (anti-legionella).
Dat is wel interessant. De boiler bevat dus bijna altijd water van slechts 40 graden. Nu is dat wel warm genoeg om te douchen, maar het raakt wel sneller op dan water van 50-60 graden, omdat je dat hete water bijmengt met koud water.
Voor een 6-persoons huishouden als het onze moet ik bij overstap op een warmtepomp dus rekening houden met een groter boilervat dan we nu hebben.
Mijn aanname is dat je het boilervat weer laat opwarmen tijdens de warmste uren van de dag en niet om 07:00 ‘s ochtends als de 6e persoon gaat douchen en het warm water op is.
 
Bedankt voor je reactie!

Voor de zekerheid: ik dacht aan een warmtepomp tbv vloerverwarming (water) welke binnen wordt opgesteld en de binnenlucht opzuigt en vervolgens (kouder) naar buiten blaast. Vergelijkbaar met de kleine versies waarmee warm (tap)water wordt gemaakt -> deze kwam ik tegen en daarom vroeg ik me af of er ook grotere varianten zijn voor vloerverwarming. In feite dus een lucht/water warmtepomp maar dan zonder buitenunit :).

Is je reactie op deze uitvoering gebaseerd?
Wat bedoel je met "Een ventilatie warmtepomp heeft zijn beperking in de behoefte aan ventilatie"


Toelichting: omdat we een erg groot/oud huis met hoge (6 m1), goed geïsoleerde woonkamer hebben is er op dit moment geen ventilatie/afzuiging aanwezig. Alleen plaatselijk in keuken (afzuigkap), toilet en douche (vochtsensor icm nalooptijd van ca. 20 minuten) Hele huis kan verwarmd worden met toevoertemperatuur van 30 (herfst/voorjaar) tot 35 (winter) Gr.C.
De lucht die je nu naar buiten blaast tbv ventilatie daarvan gaat de warmte deels verloren. Als je dus meer lucht naar buiten blaast dan nodig is voor goede ventilatie verlies je hier warmte omdat er koude lucht je woning in komt. Dit is de beperking in ventilatie behoefte die ik bedoel. Het idee van een warmtepompboiler is de warmte die je uit je woning blaast te benutten voor je warme water. Omdat de warmte uit ventilatie niet toereikend is om een heel huis te verwarmen zal het altijd een hybride oplossing blijven. Daarom is het vaak toegepast als bijverwarming (alleen nuttig in de winter) of als boiler. 12 maanden nuttig. In de zomer zou je ook de koele uitblaaslucht in je woning kunnen uitblazen als gratis koeling. Ferrolli heeft een wp boiler met een verwarmingsvermogen van 1,25Kw die je in principe ook tussen je vloerverwarming zou kunnen zetten. De vraag is of dit toereikend is. De aanschafprijs is €1.275,- en de subsidie €1.250,-
 
Dat is wel interessant. De boiler bevat dus bijna altijd water van slechts 40 graden. Nu is dat wel warm genoeg om te douchen, maar het raakt wel sneller op dan water van 50-60 graden, omdat je dat hete water bijmengt met koud water.
Voor een 6-persoons huishouden als het onze moet ik bij overstap op een warmtepomp dus rekening houden met een groter boilervat dan we nu hebben.
Mijn aanname is dat je het boilervat weer laat opwarmen tijdens de warmste uren van de dag en niet om 07:00 ‘s ochtends als de 6e persoon gaat douchen en het warm water op is.
Blijkbaar verwarm je dus je woning met een aanzienlijk lagere temperatuur
Mijn (water-water) warmtepomp rapporteert een COP voor verwarming tussen 4,6 en 5,1 en voor het warmwatercircuit tussen 2,6 en 3,0
Warmwater wordt tot 40°C verwarmd en eenmaal per twee weken tot 60°C (anti-legionella).
Voor een water-water warmtepomp valt me dit toch tegen. Voor lucht-water warmtepomp boilers wordt vaak een COP van 3 opgegeven. Dat zal dan ook wel bij een watertemperatuur van 40 graden zijn. 40 graden lijkt me overigens voor een stortdouche wel erg laag. Nu ben ik van mening dat een inloopdouche met stortdouche ook verboden zou moeten worden. Een gesloten cabine zoals een stoomdouche vraagt veel minder warm water en de badkamer blijft ook droog dus je hebt ook geen spiegelverwarming nodig.
 
Dat is wel interessant. De boiler bevat dus bijna altijd water van slechts 40 graden. Nu is dat wel warm genoeg om te douchen, maar het raakt wel sneller op dan water van 50-60 graden, omdat je dat hete water bijmengt met koud water.
Voor een 6-persoons huishouden als het onze moet ik bij overstap op een warmtepomp dus rekening houden met een groter boilervat dan we nu hebben.
Mijn aanname is dat je het boilervat weer laat opwarmen tijdens de warmste uren van de dag en niet om 07:00 ‘s ochtends als de 6e persoon gaat douchen en het warm water op is.
Ik ga voor een gezinswoning die van het gas af gaat, en waarbij een boiler ook door de warmtepomp wordt verwarmd die de woning verwarmt, standaard uit van een 300 liter boiler. Als die boiler eens per etmaal wordt verwarmd door de warmtepomp kunnen dagelijks 4-5 personen douchen, beetje afhankelijk hoe lang men per persoon doucht en op welke temperatuur de boiler wordt ingesteld, bijv. 45 - 48 graden.
In onze eigen woning hebben we ook een 300 liter boiler en wij wonen er met 6 personen. Bij ons wordt de boiler weer verwarmd door de warmtepomp zodra deze op halve hoogte op te lage temperatuur komt. Dat kan ten koste gaan van de woningverwarming: de boiler heeft prioriteit. Heeft afgelopen jaar prima gewerkt zo.