Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn zonnepanelen werken sinds 3 weken.
Pas vandaag heb ik van Solaredge de inlog gegevens voor het monitoring portal en de app verkregen.
Alles werkt prima😃
Heb gewoon nog een vraag over de app.
Als ik in de app naar virtuele layout ga, zie ik mijn 10 zonnepanelen. Elk paneel in blauw met een cijfer van Wh.
Dus, als er een paneel uitvalt, dan kan ik dat hier zien ?
 
Op het gevaar af dat men hier niet op zit te wachten: ik kwam een draadje tegen op tweakers over het afsluiten van juist een heel duur energiecontract als je netto terug levert. Nu bij Eneco zo'n € 0,56 per kWh die je terug levert. Ik heb nu een tweede allocatiepunt in bestelling staan bij Liander om mijn zonnepanelen daar op over te zetten. Met twee allocatiepunten kun je er voor kiezen om op het ene punt je zonnepanelen te zetten met een hoog tarief (en dus alleen terug te leveren) en op het andere de rest met een voordelig tarief. Als je nu in een duur contract zit misschien niet zo interessant maar als je nog een lange looptijd hebt in een contract met redelijkere prijzen is het wel interssant.
 
Op het gevaar af dat men hier niet op zit te wachten: ik kwam een draadje tegen op tweakers over het afsluiten van juist een heel duur energiecontract als je netto terug levert. Nu bij Eneco zo'n € 0,56 per kWh die je terug levert. Ik heb nu een tweede allocatiepunt in bestelling staan bij Liander om mijn zonnepanelen daar op over te zetten. Met twee allocatiepunten kun je er voor kiezen om op het ene punt je zonnepanelen te zetten met een hoog tarief (en dus alleen terug te leveren) en op het andere de rest met een voordelig tarief. Als je nu in een duur contract zit misschien niet zo interessant maar als je nog een lange looptijd hebt in een contract met redelijkere prijzen is het wel interssant.
Ik ben benieuwd wat je dan allemaal betaald voor dat tweede punt?

Heb je daar ook periodieke kosten aan zoals netwerkkosten/aansluitkosten? Of betaal je maar eenmalig alleen voor het plaatsen van dit tweede meetpunt?
 
Het valt reuze mee. Het blijft één aansluiting, er komt een tweede meter met meterkast. De meterkast betaal je uiteraard zelf maar aansluiten tweede allocatie punt is bij Liander €261 (tarieven). Daarnaast de kosten voor het contract bij de leverancier en de kosten voor het meten, allebei tientjeswerk op jaarbasis.
Hoe voorkom je dat leverancier twee niet ook al die vaste kosten in rekening gaat brengen?

En als je twee meters hebt en op de ene lever je alleen maar terug… dan saldeer je toch niks?

EDIT: de laatste vraag is beantwoord. Je kiest een leverancier met een extreem hoge terugleververgoeding. Die bijvoorbeeld 57 cent geeft voor je overschot.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Laurens_S
Mijn vast contract vervalt eind Juni en ik ben ook het een en ander aan het bekijken. Heeft iemand tips of pointers ivm contracten waarbij de terugleververgoeding hoog is of hoe dit aan te pakken In Belgie?

Zoals eerder vermeld, de panelen zullen er liggen voor einde contract en zijn iets overgedimensioneerd.
Ik vermoed dat ik snel een 2de reeks zal bijleggen. (totaal 34 panelen dan)

Met de invoering van het capaciteitstarief zal er ook snel een batterij staan. Ik zag dat Sonnebatterie wel enkele interessante modellen heeft. (Hoge capaciteit, hoge power output, 100% ontlading, +10K cycli en 15 jaar garantie)
 
Last edited:
Op het gevaar af dat men hier niet op zit te wachten: ik kwam een draadje tegen op tweakers over het afsluiten van juist een heel duur energiecontract als je netto terug levert. Nu bij Eneco zo'n € 0,56 per kWh die je terug levert. Ik heb nu een tweede allocatiepunt in bestelling staan bij Liander om mijn zonnepanelen daar op over te zetten. Met twee allocatiepunten kun je er voor kiezen om op het ene punt je zonnepanelen te zetten met een hoog tarief (en dus alleen terug te leveren) en op het andere de rest met een voordelig tarief. Als je nu in een duur contract zit misschien niet zo interessant maar als je nog een lange looptijd hebt in een contract met redelijkere prijzen is het wel interssant.
Dat is een leuke manier om arbitrage te doen. Een andere is om een contract af te sluiten met uurtarieven en een ander met vaste/mandtarieven, en te leveren als de delta groot is. Maar uiteindelijk wordt er iemand anders armer van, it's a zero sum game 😁

Ik heb nu een contract met relatief hoge maandelijkse tarieven, en salderen met dit zonnige weer is een mooie meevaller.
 
Nederland op #2, hoop ik snel aan bij te kunnen dragen! Dank voor alle tips die al in dit draadje staan, maakt de zoektocht een stuk eenvoudiger.

Edit: Halve bericht viel weg, excuus.
Zelf kijk ik nu naar de Sunpower Maxeon panelen met Enphase omvormers. Twijfel alleen nog of het ideaal is om het platte bitumen dak mee te nemen van de uitbouw, moet ook rekening houden met een aankomende dakkapel die weer wat panelen in mindering zal brengen. Nu is mijn vraag:

Meer panelen en meer terugleveren (overschot) OF in verband met aflopende saldering in Nederland minder panelen neerleggen en dan vooral voor het eigen verbruik inzetten. Zelf neig ik naar meer panelen (meer = beter ;)), zeker ook om een toekomstige uitbreiding naar bijvoorbeeld warmtepomp en elektrische verwarming al op te vangen. Thuis laden kan ik toch niet i.v.m. autoluwe straat.
 
Benzine en diesel zijn ook duurder geworden, en zelfs met de prijsstijgingen van elektriciteit is elektrisch rijden per kilometer nog altijd goedkoper.

De balans is nog positiever als je zelf zonnepanelen hebt, of je elektriciteit haalt bij een burgercooperatie.
Ik neem via Bolt (sponsor Tesla club België) af van een lokaal bedrijf met overschot aan zonne-energie. Maar de prijs is de marktprijs.
Ik begrijp niet waarom die nu een veelvoud moet krijgen voor zijn elektriciteit in vergelijking met vorig jaar. Zijn kostenplaatje is immers niet gewijzigd.
 
Ik neem via Bolt (sponsor Tesla club België) af van een lokaal bedrijf met overschot aan zonne-energie. Maar de prijs is de marktprijs.
Ik begrijp niet waarom die nu een veelvoud moet krijgen voor zijn elektriciteit in vergelijking met vorig jaar. Zijn kostenplaatje is immers niet gewijzigd.
Heel kort: merit order. Marktwerking betekent dat dat lokale bedrijf lekker aan marktprijs zijn elektriciteit gaat verkopen.

Enkel bij gekken zoals een burgercooperatie (Ecopower, Wase wind, ...) die producent/leverancier is ga je stroom goedkoper kunnen kopen, omdat ze beslissen om de stroom voor hun eigen aandeelhouders aan een adequate prijs te verkopen. Dat kunnen ze enkel natuurlijk omdat ze ook genoeg zelf stroom kunnen opwekken, in tegenstelling tot pakweg een Mega die geen eigen productie heeft en dus enkel stroom van andere producenten levert. Die lagere prijzen van burgercooperaties betekenen dus ook dat die burgercooperaties niet dezelfde winsten op hun windturbines en zonnepanelen kunnen genereren dan hun concurrenten van Bolt. e.a.

Bolt is overigens geen burgercooperatie (hoewel ze zich zo doen laten uitschijnen) maar via Luminus een vehikel van EDF.


In de Greenpeace rangschikking scoren ze ook niet erg hoog, omdat ze niet zelf investeren in productie maar enkel stroom herverkopen, en in EDF promotiemateriaal als greenwashing dienen terwijl de meeste investeringen van EDF gewoon in fossiel blijven.
 
  • Like
Reactions: Stijntje and Phil V
Meer panelen en meer terugleveren (overschot) OF in verband met aflopende saldering in Nederland minder panelen neerleggen en dan vooral voor het eigen verbruik inzetten. Zelf neig ik naar meer panelen (meer = beter ;)), zeker ook om een toekomstige uitbreiding naar bijvoorbeeld warmtepomp en elektrische verwarming al op te vangen. Thuis laden kan ik toch niet i.v.m. autoluwe straat.
Ik zit in het zelfde schuitje maar heb eerst een beetje overgedimensioneerd en zie het even aan. Daarna kan ik nog altijd bijleggen met wss nog efficiëntere panelen etc
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Ik zit in het zelfde schuitje maar heb eerst een beetje overgedimensioneerd en zie het even aan. Daarna kan ik nog altijd bijleggen met wss nog efficiëntere panelen etc
Hier ook overcapaciteit en krijg sinds maart geld terug (maar er was heel veel zon). Maar bijleggen van panelen.......saldering loopt terug/af (dus waarom daarin investeren?). Overcapaciteit overigens genomen om wat extra groei ruimte te hebben en paar panelen meer is relatief niet zo duur als je het gelijk doet.

Wat me interesseert: accu's vol gedurende de dag (voor de nacht) in de de winter maar dan moet ik toch flink bijleggen (je hebt het over factor 8-10, je moet namelijk je dag verbruik opwekken en nog genoeg voor je accu) en dat is zo veel geld: dan koop ik wel stroom in gedurende 4 maanden.

Als saldering stopt (of niet meer genoeg oplevert) investeer ik in accu's voor de nacht.
 
Hier ook overcapaciteit en krijg sinds maart geld terug (maar er was heel veel zon). Maar bijleggen van panelen.......saldering loopt terug/af (dus waarom daarin investeren?). Overcapaciteit overigens genomen om wat extra groei ruimte te hebben en paar panelen meer is relatief niet zo duur als je het gelijk doet.

Wat me interesseert: accu's vol gedurende de dag (voor de nacht) in de de winter maar dan moet ik toch flink bijleggen (je hebt het over factor 8-10, je moet namelijk je dag verbruik opwekken en nog genoeg voor je accu) en dat is zo veel geld: dan koop ik wel stroom in gedurende 4 maanden.

Als saldering stopt (of niet meer genoeg oplevert) investeer ik in accu's voor de nacht.
Tja, ik ga misschien een tijdelijk, goedkoper exemplaar plaatsen.

Het probleem met goedkopere batterijen is dat ze niet heel groot zijn, een lage ontladingscapaciteit hebben (was ik van verschoten), ze meestal al maar 80% kunnen teruggeven en ze na 10 jaar wss redelijk ondermaats nog presteren. (En stilletjes aan aan vervanging toezijn)

De grotere met betere specs zijn dan gewoon weer walgelijk duur en hebben ook maar een garantie op 10 jaar.
Dat heeft dan ook niet direct veel zin.

Ik had er eentje gevonden waarvan ik dacht mja…. Sonnenbatterie …. 15 jaar garantie, 12K cycli, 95% efficient, 100% ontlaadbaar en 8KW afgifte…….vanaf 36K dollar 🤪