Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien is deze vraag al eens voorbij gekomen maar zijn er sites die de gemiddelde dagprijzen bijhouden (ook die uit het verleden) met het oog op wat meer inzichten mbt dynamische tarieven?

Het soms negatief kunnen laden, zorgt altijd voor headlines maar interesseert mij eigenlijk niet zo hard.
Ik had graag wat meer inzicht gehad in gemiddelden op bepaalde uren en over bepaalde periode om het algemeen plaatje wat duidelijker te krijgen.
 
Misschien is deze vraag al eens voorbij gekomen maar zijn er sites die de gemiddelde dagprijzen bijhouden (ook die uit het verleden) met het oog op wat meer inzichten mbt dynamische tarieven?
Ik heb zelf een overzicht gemaakt (wordt dagelijks geupdate, hee ik zie morgen weer negatieve prijzen).

Laatste week en maand per uur en vanaf 2020 gemiddeld per dag. In de source kun je de data er vrij makkelijk uit halen voor eigen doeleinden.
 
Hoppa


IMG_6803.jpeg



 
3,8x zo duur? Wat betaal je dan per kWh?
In Nederland betaal je 30 cent voor een kWh stroom en 1,20 voor een m3 gas. Dat laatste heeft 9,8 kWh dus 12,3 cent/kWh. Sec dus bijna 2,5x zo duur.
Maar van een kWh stroom maak je makkelijk (COP 3) 3 kWh warmte, dus onder de streep is verwarmen met elektriciteit goedkoper. En om zo'n lage COP te halen moet het al goed koud zijn.

Gisteren een filmpje van TesjaBjorn gezien waar hij bij zij nieuwe huis in Noorwegen stond. De warmtepomp hield er mee op bij -17 C. :eek: Dus moest er met de PTC heater verwarmd worden. Maar zelfs daar kan het en Noorwegen heeft eigen gas. Ik vond zijn opmerking over een rokende schoorsteen van een buur wel goed: "dat dat nog mag tegenwoordig".
Ja, dat je tegenwoordig nog fossiele brandstoffen mag verbranden. Ik kom ook wel bijna op het punt dat ik die mening heb.
 
3,8x zo duur? Wat betaal je dan per kWh?
In Nederland betaal je 30 cent voor een kWh stroom en 1,20 voor een m3 gas. Dat laatste heeft 9,8 kWh dus 12,3 cent/kWh. Sec dus bijna 2,5x zo duur.
Maar van een kWh stroom maak je makkelijk (COP 3) 3 kWh warmte, dus onder de streep is verwarmen met elektriciteit goedkoper. En om zo'n lage COP te halen moet het al goed koud zijn.

Gisteren een filmpje van TesjaBjorn gezien waar hij bij zij nieuwe huis in Noorwegen stond. De warmtepomp hield er mee op bij -17 C. :eek: Dus moest er met de PTC heater verwarmd worden. Maar zelfs daar kan het en Noorwegen heeft eigen gas. Ik vond zijn opmerking over een rokende schoorsteen van een buur wel goed: "dat dat nog mag tegenwoordig".
Ja, dat je tegenwoordig nog fossiele brandstoffen mag verbranden. Ik kom ook wel bijna op het punt dat ik die mening heb.
Je hebt tegenwoordig zelfs warmtepompen die ook bij -28C nog werken en dan standaard ook nog een PTC als backup hebben.
Zelfs in Scandinavië zijn dat temperaturen die maar een paar dagen in het jaar van toepassing zijn zeken in de dichtbevolkte zuidelijke delen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
3,8x zo duur? Wat betaal je dan per kWh?
In Nederland betaal je 30 cent voor een kWh stroom en 1,20 voor een m3 gas. Dat laatste heeft 9,8 kWh dus 12,3 cent/kWh. Sec dus bijna 2,5x zo duur.
Maar van een kWh stroom maak je makkelijk (COP 3) 3 kWh warmte, dus onder de streep is verwarmen met elektriciteit goedkoper. En om zo'n lage COP te halen moet het al goed koud zijn.

Gisteren een filmpje van TesjaBjorn gezien waar hij bij zij nieuwe huis in Noorwegen stond. De warmtepomp hield er mee op bij -17 C. :eek: Dus moest er met de PTC heater verwarmd worden. Maar zelfs daar kan het en Noorwegen heeft eigen gas. Ik vond zijn opmerking over een rokende schoorsteen van een buur wel goed: "dat dat nog mag tegenwoordig".
Ja, dat je tegenwoordig nog fossiele brandstoffen mag verbranden. Ik kom ook wel bijna op het punt dat ik die mening heb.


In de comments van dat filmpje stond ook al de opmerking dat er waarschijnlijk iets niet goed zit in zijn instellingen van de nibe, dat deze het langer vol zou moeten houden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
3,8x zo duur? Wat betaal je dan per kWh?
In Nederland betaal je 30 cent voor een kWh stroom en 1,20 voor een m3 gas. Dat laatste heeft 9,8 kWh dus 12,3 cent/kWh. Sec dus bijna 2,5x zo duur.
stroom 30 eurocent/kWh
gas 7,5 eurocent/kWh

als je die COP 3 tijdens de winter haalt…. (is dat niet altijd bij 15°?) en in een nieuwbouw zal het wel lukken.
Probleem is dat de Vlaamse oplossing gas duurder maken is en niet elektriciteit goedkoper. (2° belastingsbrief)
 
Het is helemaal geen probleem dat gas duurder gemaakt wordt. We moeten af van fossiele brandstoffen verstoken.
Mijn Panasonic warmtepomp geeft een COP van 4,76 bij 7 graden en 35 graden watertemperatuur en 2,81 bij -7 graden en 35 graden watertemperatuur. En hoe vaak is het hier nu -7.
 
  • Like
Reactions: job-lek
  • Disagree
Reactions: FAarts