Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag net presentaties voorbij komen van een Eneco Warmtewinner, een kleine warmtepomp, bedoeld voor naast een ouderwetse cv/combiketel. Zou zoiets wat zijn? Kan wel geinstalleerd worden ipv mechanische afzuiginstallaties, dat lijkt me in veel appartementsgebouwen wel een oplossing.

Eneco-gadget gaat strijd aan met gas - rtlz.nl

Eneco WarmteWinnerâ„¢
Het idee is best aardig. Maar... de specs zie ik er niet bij staan. Wel de jaarlijkse besparing in geld en dat wekt weinig vertrouwen.

Waarschijnlijk werkt het bij zeer lage warmtevraag en dan moet-ie volcontinue in bedrijf. Wie weet meer van dit apparaat?

En gezien de nu al waar te nemen run op warmtepompen, lijkt de subsidiepot leeg voor de marktintroductie!
 
Het idee is best aardig. Maar... de specs zie ik er niet bij staan. Wel de jaarlijkse besparing in geld en dat wekt weinig vertrouwen.

Waarschijnlijk werkt het bij zeer lage warmtevraag en dan moet-ie volcontinue in bedrijf. Wie weet meer van dit apparaat?

En gezien de nu al waar te nemen run op warmtepompen, lijkt de subsidiepot leeg voor de marktintroductie!
Dit apparaat levert een piekcapaciteit van 1,4 kW. Zal bij een COP van rond 4 een stroomverbruik hebben van 350 Watt.

Kan alleen zinvol worden ingezet als er een ouderwetse standaard ventilatielucht afvoer aanwezig is waarbij warme lucht zo naar buiten wordt geblazen.
Heb je bijv. een ventilatieafvoer met warmteterugwinning dan is dit apparaat niet toepasbaar. Voor zover ik het kan overzien is het apparaat niet te gebruiken bij een installatie waar al een warmtepomp aanwezig is.
 
Last edited:
A.s. woensdagavond organiseer ik samen met ABenergy een informatieavond in Groningen over gesubsidieerde woningverwarming met warmtepomp.
Hallo Klaas, was je informatieavond succesvol?

Ik ben als bewoner van een jaren 20-30 stadwoning met beperkte mogelijkheden voor zonnepanelen (achter grotendeels plat dak, voor lui dak op NNO) en verder ook een beetje aan de grens van isolatiemogelijkheden (geen spouwmuren, wel enigszins geisoleerde maar toch altijd nog houten vloeren) wel geïnteresseerd in wat een warmtepomp in onze situatie echt kan betekenen. Ik meen te moeten begrijpen dat juist isolatie een sterk bepalende succesfactor is. Hier in Voorburg zitten vele woningeigenaren in vergelijkbare situaties (en rijden er ook aardig wat Tesla's rond, vzv ik weet ieg drie forumleden, maar dat terzijde, hoewel moge blijken dat 'we' hier wel voelen voor een milieuinvestering).

Ik stel mij voor dat er wel meer mensen geïnteresseerd kunnen zijn in een presentatie. Ik vind het lastig om goede informatie te vinden, of liever: informatie van deskundigen die niet per se ook willen verkopen en daar dus in feite een verkoopverhaal voor opdienen.

Zou je eens kunnen bedenken of je ergens in de Randstad een presentatie zou kunnen geven, en hoe je dat voor je ziet qua groepsgrootte, kosten, evt. locatie? Of denk je dan eerder aan een collega die geografisch meer voor de hand ligt/rijdt?

Ik plaats deze vraag natuurlijk in de eerste plaats hier zodat anderen eventueel hun belangstelling kunnen melden.

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Last edited:
Ja, ik vind het een prima idee. In principe werkt ABenergy, waarvoor ik af en toe als adviseur werk, niet met regio's voor hun adviseurs. Dus kan ik prima in de randstad zo'n avond verzorgen. Al dan niet gekoppeld aan een Tesla-onderwerp... :cool:

We lopen nog steeds erg vaak tegen het spreekwoord aan "onbekend maakt onbemind". Ik heb hier in Groningen bij meerdere woningeigenaren aan tafel gezeten die recht hadden op de aardbevingspremie van 4000 euro en niet goed wisten wat ze voor die 4000 euro moesten doen (het moet besteed worden aan energiebesparende maatregelen). En er waren er bij die met de nieuwe subsidies EN de aardbevingspremie zelf nog ca. 4000 euro moesten investeren (eventueel ook nog eenvoudig en goedkoop te lenen bij de overheid) en vervolgens een jaarlijkse besparing van 1000 euro krijgen op de energierekening. Geen aardgas meer en daarvoor in de plaats ongeveer de helft aan stroomkosten: men betaalt nu 2000 euro per jaar aan aardgas en dat wordt dan 1000 euro aan elektriciteit extra. En dan "durft men het niet aan" omdat het te onbekend is (in Nederland). Terwijl ik zelf in het voorbeeld woon... :crying: Gelukkig hoef ik niet leven van de verkoop van warmtepompen.

Maar gelukkig niet alleen maar kommer en kwel, door de nieuwe subsidies en hogere aardgasbelasting en lagere elektriciteitsbelasting beginnen de orders nu te komen! :smile:

Dus een nieuw draadje met poll, ik vind het prima, eerst nog even wat reacties hier afwachten of zo snel mogelijk nieuw draadje aanmaken? Overigens heeft zo'n avond uiteraard wel een commercieel karakter. Ik kan de nadruk best op informatie leggen, en ik kan best zeggen dat het objectief is... Mijn opvatting is dat ik in eerste instantie adviseur wil zijn en als een klantvraag werkelijk interessant is voor die klant om een aanbieding op te maken, dan stel ik dat voor. Als het niet interessant is dan zeg ik dat ook en ook waarom het dan niet interessant is.
 
Last edited:
Ja, ik vind het een prima idee. In principe werkt ABenergy, waarvoor ik af en toe als adviseur werk, niet met regio's voor hun adviseurs. Dus kan ik prima in de randstad zo'n avond verzorgen. Al dan niet gekoppeld aan een Tesla-onderwerp... :cool:
Dus een nieuw draadje met poll, ik vind het prima, eerst nog even wat reacties hier afwachten of zo snel mogelijk nieuw draadje aanmaken? Overigens heeft zo'n avond uiteraard wel een commercieel karakter. Ik kan de nadruk best op informatie leggen, en ik kan best zeggen dat het objectief is... Mijn opvatting is dat ik in eerste instantie adviseur wil zijn en als een klantvraag werkelijk interessant is voor die klant om een aanbieding op te maken, dan stel ik dat voor. Als het niet interessant is dan zeg ik dat ook en ook waarom het dan niet interessant is.

Ik ben voor ons nieuwe (passief)woning en (tot 16°C verwarmde) schuur aan het twijfelen tussen een WP met Lucht-Water of Water/water zal dit ook aan bod komen?
 
Ja, maar water-water gaan we niet diep op in. Uit onafhankelijke metingen van Kiwa (aan Fujitsu lucht-water-warmtepompen) blijkt het jaarrendement van zo'n Fujitsu op ongeveer 550% te liggen. Dat is niet lager dan van bekende water-water-warmtepompen. Verder zijn de grootste verschillen:
- dat je voor water-water meestal een (heel) dure boring moet doen waarmee je voor de toekomst nog het risico loopt dat er eens iets stuk gaat waardoor je opnieuw kosten moet maken
- bij een lucht-water-warmtepomp voor woningverwarming is de COP uiteraard belangrijk, maar nog belangrijker is het rendement bij zeer lage buitentemperaturen. Als het een keertje 15 of 20 graden vriest, moet de warmtepomp de woning natuurlijk nog wel warm kunnen krijgen. Bij die temperaturen moet het rendement nog ruim boven 100% blijven en in de praktijk is gebleken dat er op dit moment nog veel lucht-water-warmtepompen op de markt zijn die het bij lichte vorst al af laten weten
- dat een lucht-water-warmtepomp een buitenunit heeft die 'ergens' buiten de woning moet staan of hangen, en die enig geluid maakt tijdens bedrijf. Een stille buitenunit die op vol vermogen in bedrijf is maakt ongeveer 50dB geluid, op enkele meters afstand in de open lucht hoorbaar. Bij ons staat de buitenunit onder ons slaapkamerraam, dat is ongeveer de slechtste plaats die je kunt bedenken wat geluidsoverlast betreft. Als we weer konden kiezen zouden we een andere plaats kiezen maar we laten het zo. Onze buitenunit maakt 54dB geluid bij vol vermogen en met de 'silent' optie is het vermogen te reduceren en daarmee het geluid. Alleen bij strenge kou is het volledige vermogen misschien nodig.
- aanschafprijs van een lucht-water-warmtepomp is ongeveer gelijk aan die van een water-water-warmtepomp.
Conclusie is tegenwoordig eigenlijk altijd dat een water-water-warmtepomp-systeem veel duurder is dan een lucht-water-warmtepomp-systeem, waarbij er dan met name aandacht is besteed aan bovenstaande punten. Ook als naar TCO wordt gekeken.

O, ehhh... het is natuurlijk niet de bedoeling de helft van de informatieavond hier al te schrijven... maar dat is ook niet het geval.
 
Ja, maar water-water gaan we niet diep op in. Uit onafhankelijke metingen van Kiwa (aan Fujitsu lucht-water-warmtepompen) blijkt het jaarrendement van zo'n Fujitsu op ongeveer 550% te liggen. Dat is niet lager dan van bekende water-water-warmtepompen.

Wat maakt die Fujitsu dan zo efficient t.o.v. een water-water WP? Ik zou verwachten dat alle technieken die in de Fujitsu gebruikt worden ook toepasbaar zijn in water-water WP-en.

Twee weken geleden vroor het hier nog 10 graden, mijn Waterkotte WP had toen (bij een brontemp van +6 graden) een theoretische COP van 5, de Fujitsu zal daar flink onder zitten.
Wanneer maakt de Fujitsu dat dan weer goed? Als de buitentemp stijgt? In de maanden mei t/m oktober staat de warmtepomp voor CV uit, dus daar is geen winst te halen.

Natuurlijk daalt de brontemp (bij ons van 14 graden in de zomer naar ongeveer 5 graden in februari en dan weer terug naar 14 graden) maar de gemiddelde brontemp in het stookseizoen is vaak hoger dan de gemiddelde buitentemp. En als we dan eens een warmte winter hebben, en de Fujitsu dus in het voordeel is, dan is de warmtevraag laag.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat zo'n lucht-water WP ideaal is voor huizen met een lage warmtevraag, maar in andere gevallen is een water-water WP m.i. een betere keuze.