Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Een goed geïsoleerd huis, verwarmd en gekoeld met een efficiënte warmtepomp, kan een heel laag energieverbruik hebben. Ons huis, een stolpboerderij van 1.300 m3 vergelijk ik in onderstaande schermafdruk met een gemiddelde woning in Nederland. Opvallende conclusie is dat een dergelijk groot huis, 3,7x het vloeroppervlak van een gemiddelde woning, nog minder energieverbruik heeft dan de gemiddelde woning in Nederland. Ons huis scoort zelfs beter dan een speciaal ontworpen Passiefhuis.
Zou de gemiddelde Nederlandse woning net zo goed zijn geïsoleerd als onze Woude 6 en een kleine warmtepomp hebben, dan zou die woning per jaar slechts het equivalent van € 97,21 aan gas verbruiken.
Helaas ligt dat anders, gemiddelde woningen in Nederland verbruiken 9,9 x zoveel energie.
Er is nog een wereld te winnen.

2016-11-25 18.04.07.jpg
 
Last edited:
20161127_115323.jpg
Vandaag "Dag van de wetenschap" en naar opendeurdag van Energyville geweest.
Uiteraard ligt hun dak vol met PV-panelen, waavan:
-80% van de panelen oost-west liggen
en
-20% noord-zuid

Conclusies die ze nu al konden trekken:
-panelen zijn momenteel al zo goedkoop dat je ze gerust ook noord-gericht kan plaatsen
-panelen met 20° inclinatie op het noorden brengen zo'n 10% per jaar minder op dan zuid-gerichte panelen (vind ik persoonlijk een bijzonder hoge opbrengst)
-met de panelen op oost-west te richten realiseer je de hoogste opbrengst per m² op een plat dak tov. een zaagtandpatroon van zuidgerichte panelen

Persoonlijke opmerkingen:
-bij dergelijke lage inclinatie (van 20°) is het een must om ofwel panelen te nemen zonder aluminiumkader ofwel jaarlijks te reinigen aangezien er in de onderste rand met de kader vuilophoping is. (vanaf 35° inclinatie heb je dat niet meer)
-De panelen werden zelfs in schaduwrijke zones geplaatst aangezien de panelen op celniveau bepaalde cellen kunnen uitschakelen om zo de opbrengst de maximaliseren van de volledige string
 
View attachment 203718 Vandaag "Dag van de wetenschap" en naar opendeurdag van Energyville geweest.
Uiteraard ligt hun dak vol met PV-panelen, waavan:
-80% van de panelen oost-west liggen
en
-20% noord-zuid

Conclusies die ze nu al konden trekken:
-panelen zijn momenteel al zo goedkoop dat je ze gerust ook noord-gericht kan plaatsen
-panelen met 20° inclinatie op het noorden brengen zo'n 10% per jaar minder op dan zuid-gerichte panelen (vind ik persoonlijk een bijzonder hoge opbrengst)
In vergelijking met een zuid op 20° zou dat wel kunnen denk ik bij standaard Belgisch wolkendek :)
-met de panelen op oost-west te richten realiseer je de hoogste opbrengst per m² op een plat dak tov. een zaagtandpatroon van zuidgerichte panelen
Doordat je door het zaagtandpatroon minder panelen kunt plaatsen. Met een schans zou het anders zijn (maar dat kan natuurlijk lang niet altijd).
Persoonlijke opmerkingen:
-bij dergelijke lage inclinatie (van 20°) is het een must om ofwel panelen te nemen zonder aluminiumkader ofwel jaarlijks te reinigen aangezien er in de onderste rand met de kader vuilophoping is. (vanaf 35° inclinatie heb je dat niet meer)
-De panelen werden zelfs in schaduwrijke zones geplaatst aangezien de panelen op celniveau bepaalde cellen kunnen uitschakelen om zo de opbrengst de maximaliseren van de volledige string
Ja dat reinigen is wel een puntje, die kostenpost moet wel meegenomen worden... Idem met sneeuw verwijderen...
Oh, en nog iets; garantietermijnen zijn ook gestaag aan het groeien. 25 jaar is al passé. 30, 35 of zelfs 40 jaar naar het schijnt.

Da's nie moeilijk met dalende prijzen en stijgende efficientie, dan zijn ze tegen die tijd ofwel allang vervangen door nieuwere, ofwel het bedrijf dat ze geplaatst heeft is al lang failliet en/of opgegaan in een ander bedrijf.
 
Mooi alternatief indien de windmolen niet in de tuin past en het monumentale dak van de woning te zeer ontsiert wordt door zonnepanelen, een heuse gasgestookte energiecentrale in huis die best netjes is in CO2 uitstoot en verbruik. Een prima alternatief.... BlueGEN Brandstofcel - Energy Company, en dan zeker in combi met een warmtepomp !!!!
Voor gebruik met een warmtepomp heb je twee gekoppelde BlueGens nodig. De BlueGen levert 1.5 kWh en voor een warmtepomp heb je er twee nodig. Je blijft natuurlijk wel gas gebruiken terwijl je je elektriciteit ook groen van de windmolen (bij verbruik boven 10 mW 14,9 cent per kWh) kunt inkopen.
Ik ken de prijs van een BlueGen, en dus de prijs per kWu niet, maar een echt alternatief is het volgens mij niet.
 
Met deze tool kan je een mooie parameterstudie uitvoeren.
Volgens deze simulatie zijn de verschillen tussen noord en zuidgerichte panelen toch aanzienlijk groter dan de 10% waarvan FVO spreekt.
Ook intuitief zou ik denken dat de energie die op een dag instraalt op een 20° noord gericht vlak toch meer dan 10% minder is dan op een optimaal zuidgericht vlak (blijkt 36° te zijn).
 
  • Informative
Reactions: FVO
View attachment 203718 Vandaag "Dag van de wetenschap" en naar opendeurdag van Energyville geweest.
Uiteraard ligt hun dak vol met PV-panelen, waavan:
-80% van de panelen oost-west liggen
en
-20% noord-zuid

Conclusies die ze nu al konden trekken:
-panelen zijn momenteel al zo goedkoop dat je ze gerust ook noord-gericht kan plaatsen
-panelen met 20° inclinatie op het noorden brengen zo'n 10% per jaar minder op dan zuid-gerichte panelen (vind ik persoonlijk een bijzonder hoge opbrengst)
-met de panelen op oost-west te richten realiseer je de hoogste opbrengst per m² op een plat dak tov. een zaagtandpatroon van zuidgerichte panelen

Interessant.
Wat was hun motivatie om die 20% noord/zuid te leggen ? Alleen om het opbrangstverschil te meten ?
 
Interessant. De schrijver van de blog is één van de eigenaren van het bedrijf dat die batterijen maakt (dat schrijven ze er niet bij).
Hopelijk weten ze de efficiëntie van de laadcyclus nog wat op te krikken, ligt nu op 80% DC/DC.
De nadelen die ik op wikipedia lees vind ik toch nog aanzienlijk zoals elke 4 dagen volledig ontladen en kostprijs quasi dezelfde als Li-ion (of zelfs al iets duurder tegenwoordig door de prijsdaling van Li-ion)