Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Generatoren voor stroomuitval, vliegtuigen, vrachtschepen etc. lijken mij inderdaad interessant voor waterstof als overbruggingstechniek. Echter gaan de ontwikkelingen zo snel, dat ik betwijfel of het de moeite waard is om waterstof infrastructuur aan te leggen en schepen etc te ontwikkelen op waterstof.
In de scheepvaart zet men nu in op LNG, de gewone diesel motoren kunnen na ombouw hiermee overweg. Dus geen dure brandstofcel nodig. Plannen zijn nu ook om in rotterdam een soort drijvende generator sets op lng te gaan gebruiken om de cruise schepen (die in centrum rotterdam in de milieuzone liggen) te voorzien van stroom, ik meen dat volgend jaar het eerste cruiseschip dat volledig op lng draait in de vaart komt. Toegegeven het is nog steeds fossiele brandstof maar wel een stuk schoner, laatst een blik geworpen in de schoorsteen van een klein tankertje dat op lng vaart en die was nog brandschoon, dat is met zware olie wel anders
 
Ken iemand deze energie zuinige verwarming? http://www.degree-n.com
Ziet er veelbelovend uit!
Ja, dat werkt. Mijn eigen plafondverwarming (zie deze post: #796 een paar pagina's terug) werkt volgens hetzelfde systeem van warmtestraling, maar dan opgewekt door het verwarmen van het stucplafond met lauwwarm water door capillaire buisjes.

Belangrijk verschil tussen verwarmd stucplafond en zo'n IR paneel is dat het hele stucplafond verwarmd is tot in de hoeken, terwijl je bij een IR-paneel de warmte geconcentreerd(er) uit een kleiner oppervlakte komt (meestal zal zo'n paneel 0,5 tot 1 m2 zijn, vergelijk dat met zeg 20m2 voor een verwarmd stucplafond dus een factor 20 tot 40 kleiner).

Mijn ervaring is dat je bij een IR paneel duidelijk voelt waar de warmte vandaan komt, net als bij zo'n ouderwetse gietijzeren radiator. Stap je dus het stralingsgebied binnen dan voel je duidelijk verschil. Plaatsing is dus wel enigszins belangrijk. Dat je duidelijk voelt waar de warmte vandaan komt hoeft trouwens geen nadeel te zijn, integendeel, niks zo behaaglijk als naast de kachel zitten :). Daarnaast straal je alleen het gebied waar je zelf zit aan en de rest van de kamer minder, dat kan bij grotere ruimtes een boel energie schelen.

Als je last van tocht of koudeval in de kamer hebt dan zul je koude voeten warm hoofd ervaren (bij plafond montage). Het vermogen van zo'n IR paneel is te laag om koudeval te voorkomen of op te heffen. Zo'n paneel levert zo'n 300W (0,5m2) vermogen, terwijl verwarmd stucplafond circa 90W/m2 oftewel zo'n 1,8kW bij 20m2 plafond. Je moet dus flink wat IR panelen plaatsen om het totale warmtevermogen van een met water verwarmd stucplafond in dezelfde ruimte te evenaren.
Daarnaast zorgt een volledig verwarmd stucplafond ervoor dat de omgeving dicht bij muren en ramen ook aangestraald wordt, waardoor koudeval door slecht geïsoleerde muren en ramen verminderd wordt, met als gevolg minder tocht over de vloer.

Deze IR-paneel technologie is dan ook vooral interessant in een goed geïsoleerde omgeving waar je met minder warmtevermogen toe kunt en waar geen koudeval kan ontstaan door koude muur of raam oppervlakken.
 
  • Informative
Reactions: HWS and robertvg
Leuk maar wat is nu de werkelijk toegevoegde waarde van dit spul:
- kleiner volume nodig voor dezelfde warmte-energie opslag, waardoor beter (ver)plaatsbaar. Ten opzichte van water een factor 3 a 4 minder volume.

That's it, of zie ik iets totaal over het hoofd?

Volgens mij ook minder warmte/energieverlies of heb ik dat verkeerd begrepen?
Het kleinere volume is in ieder geval wel een groot voordeel, want een boiler neemt behoorlijk veel plaats in.
Maar het lijkt nog in de knutselfase te zitten en niet als plug-and-play consumentenproduct verkrijgbaar.
 
  • Like
Reactions: ebullio and FVO
Volgens mij ook minder warmte/energieverlies of heb ik dat verkeerd begrepen?
Volgens mij ligt dat puur aan de isolatie eromheen, je hebt natuurlijk wel minder isolatie nodig bij een kleiner volume, en ws. ook meer ruimte voor isolatie.

Het kleinere volume is in ieder geval wel een groot voordeel, want een boiler neemt behoorlijk veel plaats in.
Zeker dat is een mooi voordeel, ik vroeg me alleen af of er nog meer voordelen dan dat aan het product zitten.
Bij grootschalige productie lijkt het erop dat er minder materiaal nodig is dan bij een standaard boiler (ok het phase changing material komt er natuurlijk wel bij) wat ook gunstig is voor de prijs.
In de meeste huishoudelijke toepassingen zal de prijs belangrijker zijn dan het volume (de fysieke grootte van het product) dunkt me...

Maar het lijkt nog in de knutselfase te zitten en niet als plug-and-play consumentenproduct verkrijgbaar.
Ik denk dat ze nog aan het bekijken zijn hoe ze het het beste kunnen vermarkten, naar de particulier of grootschalig naar bedrijven...
Het product zelf lijkt me simpel genoeg om vlot gefabriceerd te krijgen.
 
Ik heb Klaas ook al gevraagd, maar nog geen antwoord dus input van anderen is ook welkom.
Jaren 30 woning. 1500m3. Oude eiken vloeren. 8000m3 gas, 16000 kW electra
Wellicht is een hybride systeem een oplossing.
Ben op zoek naar een betrouwbare adviseur/installateur in het midden van het land die kan helpen bij de keuze en de aanleg
Iemand goede ervaring?
 
Ik heb Klaas ook al gevraagd, maar nog geen antwoord dus input van anderen is ook welkom.
Jaren 30 woning. 1500m3. Oude eiken vloeren. 8000m3 gas, 16000 kW electra
Wellicht is een hybride systeem een oplossing.
Ben op zoek naar een betrouwbare adviseur/installateur in het midden van het land die kan helpen bij de keuze en de aanleg
Iemand goede ervaring?
Dan zou ik Klaas nog maar eens vragen Bob, Klaas dacht namelijk dat ik een jaren 30 woning van 1500m3 heb, en heeft de berekening voor jou al gemaakt, je kan niet helemaal van het gas af volgens hem.
Groet,
Rob Smits
 
Ik heb Klaas ook al gevraagd, maar nog geen antwoord dus input van anderen is ook welkom.
Jaren 30 woning. 1500m3. Oude eiken vloeren. 8000m3 gas, 16000 kW electra
Wellicht is een hybride systeem een oplossing.
Ben op zoek naar een betrouwbare adviseur/installateur in het midden van het land die kan helpen bij de keuze en de aanleg
Iemand goede ervaring?
Bij 8000m3 gas verbruik voor een pand van 1500m3 denk ik dat de installatie slechts maar een deel van het totaalplaatje wordt, er zal ook bekeken moeten worden hoe de warmtebehoefte van het pand verminderd kan worden, bijv. door te isoleren.

Ik noem even een paar mogelijkheden:
- jaren 30 woning -> dan heeft je woning waarschijnlijk spouwmuren, die kun je laten vullen.
- houten vloeren -> dan heb je een kruipruimte of kelder, laat die isoleren met behulp van bijv. Tonzon folie.
- ramen en deuren -> voor of achterzet beglazing of dubbel glas, kierdichting
- dak isoleren
- vervoer van warmte door het pand heen nalopen, denk aan slechte of ongeïsoleerde leidingen die door kruipruimtes, tochtige plafonds, vlieringen en koude muren heenlopen.

Daarmee zakt de warmtebehoefte en verhoog je de capaciteit van het gebouw om warmte vast te houden. Daardoor kan de piek capaciteit van je verwarmingssysteem weer omlaag, en kun je met een lagere systeemtemperatuur het pand warm krijgen en houden.
Met een lagere benodigde piekcapaciteit kun je dan ook overstappen op andere warmte-afgiftesystemen zoals vloer- wand- of plafondverwarming of lage temperatuur convectoren en dan wordt vervolgens de overstap naar elektrisch verwarmen dmv warmtepomp lonend.

Ik heb bij mijn verbouwing naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van de diensten van Berrij de Bruin van Intecad (Home). Zijn bedrijf is in Mierlo maar hij doet ook projecten in de randstad.
Hij heeft voor mij de warmtevraag van het pand volledig doorberekend (zeer uitgebreid) en geadviseerd hoe en wat te isoleren en waarmee.
Voor bouwkundige aspecten werkt hij samen met enkele architecten/constructeurs. Vervolgens heeft hij het nieuwe verwarmingssysteem volledig gedimensioneerd (plafondverwarming door middel van Bioclina capillaire matten) en de bestelling en afstemming met de leveranciers verzorgd. De installatie is door mijn eigen installateur gedaan.
 
  • Informative
Reactions: robertvg and HWS
Klaas heeft inmiddels contact met me gezocht en komt binnenkort bij me terug. Hij adviseert een lokale installat
De berekening van de besparing is 1 ding.
Waar ik met name naar op zoek ben is een installateur die weet waar hij mee bezig is.
Bij 8000m3 gas verbruik voor een pand van 1500m3 denk ik dat de installatie slechts maar een deel van het totaalplaatje wordt, er zal ook bekeken moeten worden hoe de warmtebehoefte van het pand verminderd kan worden, bijv. door te isoleren.

Ik noem even een paar mogelijkheden:
- jaren 30 woning -> dan heeft je woning waarschijnlijk spouwmuren, die kun je laten vullen.
- houten vloeren -> dan heb je een kruipruimte of kelder, laat die isoleren met behulp van bijv. Tonzon folie.
- ramen en deuren -> voor of achterzet beglazing of dubbel glas, kierdichting
- dak isoleren
- vervoer van warmte door het pand heen nalopen, denk aan slechte of ongeïsoleerde leidingen die door kruipruimtes, tochtige plafonds, vlieringen en koude muren heenlopen.

.

HR++ parels heb ik sinds begin van het jaar, Ben benieuwd naar het resultaat
Tonzon folie zit onder de vloer
Overal dubbel glas, behalve bij de glas in lood boven raampjes
Kieren is een aaandachtspunt
Dak is grotendeels geisoleerd Is een vliering van ruim 2 m hoog waaronder een geisoleerde vloer zit
Leidingen onder de grond zijn geisoleerd.

Electraverbruik wordt voor 8000 kW veroorzaakt door Tesla