Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wat denken jullie? Binnen of buiten? Of zijn die verliezen tijdens de koude maanden te verwaarlozen?

Interessant dat je dit wil doen. Financieel is er zeker geen positieve business case maar je kan er natuurlijk wel de terugdraaiende teller en zo prosumententaks mee vermijden. Het is de tweede beste oplossing (na onmiddellijk verbruiken wat je produceert).
Ik zou ze zeker binnen installeren, desnoods op zolder of achter een valse wand (met een deur en ventilatie). Zo zijn ze niet alleen veilig voor dieven maar kan je ook de "verlieswarmte" in je woning houden. En natuurlijk is er dan geen batterijverwarming nodig in de winter.
 
  • Like
Reactions: Wolfke
Interessant dat je dit wil doen. Financieel is er zeker geen positieve business case maar je kan er natuurlijk wel de terugdraaiende teller en zo prosumententaks mee vermijden. Het is de tweede beste oplossing (na onmiddellijk verbruiken wat je produceert).
Ik zou ze zeker binnen installeren, desnoods op zolder of achter een valse wand (met een deur en ventilatie). Zo zijn ze niet alleen veilig voor dieven maar kan je ook de "verlieswarmte" in je woning houden. En natuurlijk is er dan geen batterijverwarming nodig in de winter.

ik ben er ook stevig over aan het nadenken zonnepanelen ( een 20 à 30 sunpower panelen) en 1 of 2 powerwalls ... enkel idd waar te zetten, de persoon van Tesla die me belde nadat ik het info formulier had ingevuld zei dat het geen probleem was die buiten te zetten, maar Wolfke zat met zelfde bedenking als jij in de winter. Als het binnen geplaatst moet worden vraag ik me af of er veel geluid is, zoem toon want ik dacht die ook ergens tegen muur in living te zetten
 
Voor mijn huis in Ierland heb ik 15 panelen in de planning a 265 Wp = 4 Kw totaal.

En zojuist een Powerwall 2 besteld op Tesla web-site Ierland.

Hier gaat een Panasonic warmtepomp met vloerverwarming op draaien, 300ltr warm water tank, elektrisch koken, wasmachine, droger etc.

Wordt een mooi project, eind dit jaar moet huis klaar zijn.

Daarna proefdraaien en wellicht meer panelen en/of een tweede PW2 erbij.
 
Voor mijn huis in Ierland heb ik 15 panelen in de planning a 265 Wp = 4 Kw totaal.

En zojuist een Powerwall 2 besteld op Tesla web-site Ierland.

Hier gaat een Panasonic warmtepomp met vloerverwarming op draaien, 300ltr warm water tank, elektrisch koken, wasmachine, droger etc.

Wordt een mooi project, eind dit jaar moet huis klaar zijn.

Daarna proefdraaien en wellicht meer panelen en/of een tweede PW2 erbij.
Is 265Wp niet erg laag per paneel?

Ik heb sinds vorige week EINDELIJK ook PV op mijn huis. 9x320Wp van LG, 2880Wp totaal dus. Meer past helaas niet op mijn dak... Toch 2200kWh per jaar, daar ben ik al blij mee.
 
Ben benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met de powerwall.
We zijn bezig met een nieuwbouw woning. Daarin zit een 17 kW warmtepomp met een 1000l buffervat
Ik zou de powerwall juist graag gebruiken om verzwaring van mijn netwerkaansluiting te voorkomen. Als ik de powerwall kan opladen met zonnepanelen of in het slechtste geval met groene stroom van het net, kan ik dat gebruiken op momenten dat ik teveel energievraag in mijn huis heb (winterse dag, 17.30, de warmtepomp draait nog even om het huis op temperatuur te houden, de inductiekookplaat staat aan alsook de oven en de quooker springt net aan om water weer op temperatuur te brengen. Om dat te voorkomen dat de zekering er uit gaat, zou op zo'n moment een powerwall uitkomst kunnen bieden, mits deze daarop gestuurd kan worden (eventueel bijv. middels een Maxem achtige oplossing)
 
Ben benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met de powerwall.
We zijn bezig met een nieuwbouw woning. Daarin zit een 17 kW warmtepomp met een 1000l buffervat
Ik zou de powerwall juist graag gebruiken om verzwaring van mijn netwerkaansluiting te voorkomen. Als ik de powerwall kan opladen met zonnepanelen of in het slechtste geval met groene stroom van het net, kan ik dat gebruiken op momenten dat ik teveel energievraag in mijn huis heb (winterse dag, 17.30, de warmtepomp draait nog even om het huis op temperatuur te houden, de inductiekookplaat staat aan alsook de oven en de quooker springt net aan om water weer op temperatuur te brengen. Om dat te voorkomen dat de zekering er uit gaat, zou op zo'n moment een powerwall uitkomst kunnen bieden, mits deze daarop gestuurd kan worden (eventueel bijv. middels een Maxem achtige oplossing)
Ik zou de wp dan zo programmeren dat ie niet tussen 17:00 en 19:30 aanslaat, of dan in ieder geval niet vol vermogen... Scheelt je de kosten van die powerwall. Los daarvan, hoeveel piekvermogen kan de powerwall leveren, zet het zoden aan de dijk op zo'n moment?
 
Is 265Wp niet erg laag per paneel?

Ik heb sinds vorige week EINDELIJK ook PV op mijn huis. 9x320Wp van LG, 2880Wp totaal dus. Meer past helaas niet op mijn dak... Toch 2200kWh per jaar, daar ben ik al blij mee.
Op dit moment is 275 Wp de meest renderende uitvoering. De 320 Wp LG, die krijg ik trouwens ook, zijn in relatie tot de terugverdientijd een beetje minder renderend. Scheelt overigens maar vier maanden. Voor grote projecten is 275 nog norm. Dit zal mogelijk komende jaren verschuiven naar 290 Wp panelen.
 
Ben benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met de powerwall.
We zijn bezig met een nieuwbouw woning. Daarin zit een 17 kW warmtepomp met een 1000l buffervat
Ik zou de powerwall juist graag gebruiken om verzwaring van mijn netwerkaansluiting te voorkomen. Als ik de powerwall kan opladen met zonnepanelen of in het slechtste geval met groene stroom van het net, kan ik dat gebruiken op momenten dat ik teveel energievraag in mijn huis heb (winterse dag, 17.30, de warmtepomp draait nog even om het huis op temperatuur te houden, de inductiekookplaat staat aan alsook de oven en de quooker springt net aan om water weer op temperatuur te brengen. Om dat te voorkomen dat de zekering er uit gaat, zou op zo'n moment een powerwall uitkomst kunnen bieden, mits deze daarop gestuurd kan worden (eventueel bijv. middels een Maxem achtige oplossing)
Een PowerWall is zeker geen oplossing om te gebruiken in combinatie met een warmtepomp met de bedoeling om onafhankelijk te worden van het net. Een warmtepomp kan in de winter maar een uur of vijf door de PowerWall worden gevoed. Daarna is ie leeg en in de winter laden zonnepanelen die PowerWall overdag niet op.
 
Op dit moment is 275 Wp de meest renderende uitvoering. De 320 Wp LG, die krijg ik trouwens ook, zijn in relatie tot de terugverdientijd een beetje minder renderend. Scheelt overigens maar vier maanden. Voor grote projecten is 275 nog norm. Dit zal mogelijk komende jaren verschuiven naar 290 Wp panelen.
Volgende week krijgen wij 39 panelen à 285 wp geïnstalleerd. Met een stroom verbruik van 17.500 wp p/j hebben wij nog behoefte aan 6500 wp. Kan iemand mij uitleggen / duidelijk maken / voorrekenen of met de salderingsregeling de investering in Power Wall op dit moment interessant is of niet. (mijn energie leverancier is Eneco en ook zij bieden de PW aan)
 
Ik zou de wp dan zo programmeren dat ie niet tussen 17:00 en 19:30 aanslaat, of dan in ieder geval niet vol vermogen... Scheelt je de kosten van die powerwall. Los daarvan, hoeveel piekvermogen kan de powerwall leveren, zet het zoden aan de dijk op zo'n moment?
Zowieso will ik de warmtepomp zoveel mogelijk warmte laten genereren overdag wanneer er weinig energievraag is, en de buitentemperatuur relatief hoog.
De powerwall heeft een piekvermogen van 7kw, dus als je 3x25a plus 1 powerwall zo zou kunnen gebruiken, heb je ongeveer net zoveel vermogen beschikbaar als bij een 3x35a aansluiting.
 
Een PowerWall is zeker geen oplossing om te gebruiken in combinatie met een warmtepomp met de bedoeling om onafhankelijk te worden van het net. Een warmtepomp kan in de winter maar een uur of vijf door de PowerWall worden gevoed. Daarna is ie leeg en in de winter laden zonnepanelen die PowerWall overdag niet op.
Offerte grid is ook zeker niet de bedoeling. Mijn overweging is om daarmee een verzwaring naar 3x35 te voorkomen.
 
Volgende week krijgen wij 39 panelen à 285 wp geïnstalleerd. Met een stroom verbruik van 17.500 wp p/j hebben wij nog behoefte aan 6500 wp. Kan iemand mij uitleggen / duidelijk maken / voorrekenen of met de salderingsregeling de investering in Power Wall op dit moment interessant is of niet. (mijn energie leverancier is Eneco en ook zij bieden de PW aan)
Zo lang je mag salderen verdien je op een powerwall niet heel veel, het enige wat je wel kan doen bij Eneco is een deel van de powerwall beschikbaar maken voor het balanceren. Daarvoor vergoed Eneco je dan wel.
 
Zo lang je mag salderen verdien je op een powerwall niet heel veel, het enige wat je wel kan doen bij Eneco is een deel van de powerwall beschikbaar maken voor het balanceren. Daarvoor vergoed Eneco je dan wel.
Dank, de vergoeding is me bekend. Maar weegt de investering in de PW op in opgeslagen Kw's later te verbruiken en het terug te leveren tegen zelfde tarief op tegen aanschaf PW? Mijn tekort os 6500Kw
 
Dank, de vergoeding is me bekend. Maar weegt de investering in de PW op in opgeslagen Kw's later te verbruiken en het terug te leveren tegen zelfde tarief op tegen aanschaf PW? Mijn tekort os 6500Kw
Zo lang er volledig gesaldeerd kan worden zal je de PowerWall niet terugverdienen. Wil je met 3x25A uitkomen, is een smart charging oplossing van bijv. Maxem een veel zinvoller investering.
Kan je niet meer zonnepanelen op je eigen dak kwijt, kijk dan of in jouw buurt een postcoderoos initiatief beschikbaar is. Je kan dan tot 10.000 kWh meedoen en je krijgt voor iedere opgewekte kWh 12,2 cent van de fiscus terug. Ook krijg je nog een deel van de opbrengst van de stroom. In 8 tot 9 jaar heb je je investering terugverdiend. De overheidssubsidie is voor 15 jaar gegarandeerd en dat is heel wat zekerder dan de normale saldering. De normale saldering is gegarandeerd tot 2023 maar de postcoderoos initiatieven die nu gestart worden zijn tot 15 jaar na nu gegarandeerd.
 
  • Informative
Reactions: Steven and robertvg
Kan je niet meer zonnepanelen op je eigen dak kwijt, kijk dan of in jouw buurt een postcoderoos initiatief beschikbaar is..

Wij zijn met onze lokale Coöperatie hiervoor aangesloten bij Zon op Nederland. Zie hun site voor meer info. Met name interessant als je zelf geen of onvoldoende ruimte hebt voor panelen. Werken zonder winstoogmerk - betekent vrijwel zelfde rendement als zelf panelen leggen. Foto is van ons 5e en meest recente project: 272 panelen op een schuur van een boerderij. Participeer zelf voor 60 panelen (op twee lokaties, gedeelte nog via oude regeling) waarmee ik gebruik volledig afdek. Gemiddeld jaarlijks rendement ligt op 10%. Onderstaand project naar verwachting pm.13%.

DJI_0108.jpg
 
Op dit moment is 275 Wp de meest renderende uitvoering. De 320 Wp LG, die krijg ik trouwens ook, zijn in relatie tot de terugverdientijd een beetje minder renderend. Scheelt overigens maar vier maanden. Voor grote projecten is 275 nog norm. Dit zal mogelijk komende jaren verschuiven naar 290 Wp panelen.
Ja, ik zag het ook. Ik zat met een beperking in dakruimte en uiteindelijk was mijn terugverdientijd idd 9 maanden meer met de 320Wp dan met de 275Wp.

Ik wilde echter het maximale er uit halen en dat vond ik die 9 maanden niet echt een probleem. Uiteraard is het een investering, maar ik doe het ook om zo veel mogelijk groene energie het net op te krijgen.

Volgende week krijgen wij 39 panelen à 285 wp geïnstalleerd. Met een stroom verbruik van 17.500 wp p/j hebben wij nog behoefte aan 6500 wp. Kan iemand mij uitleggen / duidelijk maken / voorrekenen of met de salderingsregeling de investering in Power Wall op dit moment interessant is of niet. (mijn energie leverancier is Eneco en ook zij bieden de PW aan)
Stroomverbruik van 17500 wp p/j? Ik snap het niet? 17.500kWh p/j denk ik?

Of 6.500kWh per jaar? Oprecht, ik begrijp je niet. Wat is je kWh verbruik per jaar en wil je volledig off-grid gaan of niet?
 
  • Like
Reactions: HWS