Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, ik zag het ook. Ik zat met een beperking in dakruimte en uiteindelijk was mijn terugverdientijd idd 9 maanden meer met de 320Wp dan met de 275Wp.

Ik wilde echter het maximale er uit halen en dat vond ik die 9 maanden niet echt een probleem. Uiteraard is het een investering, maar ik doe het ook om zo veel mogelijk groene energie het net op te krijgen.


Stroomverbruik van 17500 wp p/j? Ik snap het niet? 17.500kWh p/j denk ik?

Of 6.500kWh per jaar? Oprecht, ik begrijp je niet. Wat is je kWh verbruik per jaar en wil je volledig off-grid gaan of niet?
Ik ben geen technicus Wido (maar dat wist je al :(); mijn jaarverbruik is 17.500 kWh/pj; mijn panelen gaan ongeveer 11.000 kWh/ pj opwekken dus ik moet nog 6500 kWh/ pj afnemen aan reguliere stroom. Overdag zal ik meer opwekken dan ik verbruik. De Tesla's zullen met namen 's nachts geladen worden. (heb me inmiddels wel aangemeld bij Jedlix).
De hamvraag is of het rendabel is een PW aan te schaffen voor de stroom die ik overdag opwek en 's nachts nodig heb? De salderingsregeling in acht nemend. Als dit niet het geval is waarom biedt een partij als Eneco deze überhaupt aan? Het zou leuk zijn 100% 0ff-grid te gaan maar niet tegen elke prijs........
 
Ik ben geen technicus Wido (maar dat wist je al :(); mijn jaarverbruik is 17.500 kWh/pj; mijn panelen gaan ongeveer 11.000 kWh/ pj opwekken dus ik moet nog 6500 kWh/ pj afnemen aan reguliere stroom. Overdag zal ik meer opwekken dan ik verbruik. De Tesla's zullen met namen 's nachts geladen worden. (heb me inmiddels wel aangemeld bij Jedlix).
De hamvraag is of het rendabel is een PW aan te schaffen voor de stroom die ik overdag opwek en 's nachts nodig heb? De salderingsregeling in acht nemend. Als dit niet het geval is waarom biedt een partij als Eneco deze überhaupt aan? Het zou leuk zijn 100% 0ff-grid te gaan maar niet tegen elke prijs........
Nee, zolang salderen mag (tot 2023 sowieso) is een Powerwall niet interessant.

Je gebruikt dus jaarlijks 17.500kWh, wekt 11.000kWh op en komt 6.500kWh tekort.

6.500 * 1.25 = 8125

Je hebt dan nog ongeveer 8kWp (8.000Wp) nodig om die 6.500kWh extra op te wekken op je woning jaarlijks. Dat is 27 panelen van 290Wp of 25 van 320Wp.
 
Nee, zolang salderen mag (tot 2023 sowieso) is een Powerwall niet interessant.

Je gebruikt dus jaarlijks 17.500kWh, wekt 11.000kWh op en komt 6.500kWh tekort.

6.500 * 1.25 = 8125

Je hebt dan nog ongeveer 8kWp (8.000Wp) nodig om die 6.500kWh extra op te wekken op je woning jaarlijks. Dat is 27 panelen van 290Wp of 25 van 320Wp.
Met 39 panelen ligt de Zuid West kant vol. Die 27 panelen zou ik met gemak op het Noorden nog kwijt kunnen maar dat is m.i. dan weer niet rendabel. Is echt de schaduw zijde van het huis. Ik ben i.i.g blij met de 39 panelen die gaan komen. Als ze liggen zal ik pic. posten.
 
Met 39 panelen ligt de Zuid West kant vol. Die 27 panelen zou ik met gemak op het Noorden nog kwijt kunnen maar dat is m.i. dan weer niet rendabel. Is echt de schaduw zijde van het huis. Ik ben i.i.g blij met de 39 panelen die gaan komen. Als ze liggen zal ik pic. posten.
Het hangt sterk af van de dakhelling van je huis. Als de dakhelling op het noordoosten bijv. 36 graden is dan is het rendement van nog altijd 70%. Het kan tegenwoordig zelfs al rendabel zijn als je panelen op het noorden legt mits de dakhelling niet te groot is.
2017-08-03 11.31.41.jpg
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Mooie tabel Wim. Ik heb een gedeeltelijk plat dak op het ZW waar ik nu max. 18 panelen kwijt kon. Deze geven volgens jou tabel 100% rendement. Als ik ze nu NW en ZO zou leggen kan ik er waarschijnlijk veel meer kwijt, het dubbele? En die geven dan nog 85+95% rendement. Best de moeite waard eens te onderzoeken.
 
Mooie tabel Wim. Ik heb een gedeeltelijk plat dak op het ZW waar ik nu max. 18 panelen kwijt kon. Deze geven volgens jou tabel 100% rendement. Als ik ze nu NW en ZO zou leggen kan ik er waarschijnlijk veel meer kwijt, het dubbele? En die geven dan nog 85+95% rendement. Best de moeite waard eens te onderzoeken.
daar stond op FTM wél een goed rekenmodel voor :D
 
Met 39 panelen ligt de Zuid West kant vol. Die 27 panelen zou ik met gemak op het Noorden nog kwijt kunnen maar dat is m.i. dan weer niet rendabel. Is echt de schaduw zijde van het huis. Ik ben i.i.g blij met de 39 panelen die gaan komen. Als ze liggen zal ik pic. posten.
Ga je verhuizen Sander?
Of denk je aan die 'mooie' oplossing die iets verderop ligt met panelen langs de sloot?
 
Mooie tabel Wim. Ik heb een gedeeltelijk plat dak op het ZW waar ik nu max. 18 panelen kwijt kon. Deze geven volgens jou tabel 100% rendement. Als ik ze nu NW en ZO zou leggen kan ik er waarschijnlijk veel meer kwijt, het dubbele? En die geven dan nog 85+95% rendement. Best de moeite waard eens te onderzoeken.
Met de steeds hogere rendementen van de panelen, gecombineerd met steeds lagere prijzen van panelen en vooral ook omvormers, is het steeds makkelijker om een uitstekend rendement te krijgen.
Die op zich minder gunstige ligging kan toch heeft effectief zijn. Vooral bij gebruikers die een warmtepomp hebben, een Tesla rijden en koken op inductie, komt het jaarlijks verbruik op waarden van 14.000 tot 18.000 kWh. Boven 10.000 kWh profiteer je van de 12 cent lagere energiebelasting. Als je dan maar 10.000 kWh zelf opwekt, moet je over het resterende aantal kWh weer de volle energiebelasting betalen.
Dan kun je snel uitrekenen dat het op een ongunstige plek neerleggen van voldoende zonnepanelen om toch je hele verbruik op te wekken, toch heel rendabel is. Ik weet dat meerdere leveranciers zelfs op noordelijke dakvlakken zonnepanelen installeren.
 
Als in 2023 de saldering wordt afgeschaft, loont het NU dan nog wel om zonnepanelen te installeren?
Vanaf 2023 levert een kWh nog maar tussen de 0 en 5 cent op, in plaats van de huidige 17-22 cent met saldering.
Omdat je zonnepanelen niet voor slechts 5 jaar installeert, maar eerder voor 15-20 jaar, vraag ik me af of het nu nog wel rendabel is, en zo ja, hoe rendabel dan (voor 1% rendement doe je de moeite niet, tenzij je graag CO2 wil reduceren).

Mijn persoonlijke verwachting is dat saldering niet verlengd wordt per 2023, en daar wil ik graag op anticiperen.

Vanaf 2023 kan het wel interessant worden om een powerwall te installeren, en de zelf opgewekte stroom volledig zelf te gebruiken. Maar dan wacht ik liever even tot 2023, als de prijs van batterijen en panelen 3x door de helft is gegaan.
 
Als in 2023 de saldering wordt afgeschaft, loont het NU dan nog wel om zonnepanelen te installeren?
Vanaf 2023 levert een kWh nog maar tussen de 0 en 5 cent op, in plaats van de huidige 17-22 cent met saldering.
Omdat je zonnepanelen niet voor slechts 5 jaar installeert, maar eerder voor 15-20 jaar, vraag ik me af of het nu nog wel rendabel is, en zo ja, hoe rendabel dan (voor 1% rendement doe je de moeite niet, tenzij je graag CO2 wil reduceren).

Mijn persoonlijke verwachting is dat saldering niet verlengd wordt per 2023, en daar wil ik graag op anticiperen.

Vanaf 2023 kan het wel interessant worden om een powerwall te installeren, en de zelf opgewekte stroom volledig zelf te gebruiken. Maar dan wacht ik liever even tot 2023, als de prijs van batterijen en panelen 3x door de helft is gegaan.
Tegen 2023 heb ik de investering er reeds uit en bespaar ik echt substantieel. Het wordt dan weer interessant een PW aan te schaffen en selfsupporting te zijn.
En prijs door 3 x door de helft geloof ik geen snars van. Ik ben blij dat ik nu deze move nu zo kan maken. Investeren in toekomst en milieu.
 
  • Like
Reactions: HWS
Als in 2023 de saldering wordt afgeschaft, loont het NU dan nog wel om zonnepanelen te installeren?
Vanaf 2023 levert een kWh nog maar tussen de 0 en 5 cent op, in plaats van de huidige 17-22 cent met saldering.
Omdat je zonnepanelen niet voor slechts 5 jaar installeert, maar eerder voor 15-20 jaar, vraag ik me af of het nu nog wel rendabel is, en zo ja, hoe rendabel dan (voor 1% rendement doe je de moeite niet, tenzij je graag CO2 wil reduceren).

Mijn persoonlijke verwachting is dat saldering niet verlengd wordt per 2023, en daar wil ik graag op anticiperen.

Vanaf 2023 kan het wel interessant worden om een powerwall te installeren, en de zelf opgewekte stroom volledig zelf te gebruiken. Maar dan wacht ik liever even tot 2023, als de prijs van batterijen en panelen 3x door de helft is gegaan.
We weten het allemaal niet, ik heb ook een tijd gewacht tot PV zakte. Maar hoe langer ik het geld op mijn spaarrekening laat staan hoe minder het waard wordt.

Rente hoef je het niet voor te doen.

Overigens heb ik de panelen zakelijk gekocht, Energie Investeringsaftrek aangevraagd en gekregen. De ~2200kWh die ik jaarlijks opwek gaat direct mijn auto in (verbruikt >2200kWh) en zo mag je ze zakelijk gewoon aanschaffen maar thuis neer leggen.

Nu leveren de panelen mij EUR 440,00 op en de investering was EUR 4700. Dat is bijna 10% rente, op mijn spaarrekening had ik dat niet gekregen.
 
"prijs door 3 x door de helft" is bij wijze van spreken :). Ik bedoelde er "veel goedkoper" mee.

Nu leveren de panelen mij EUR 440,00 op en de investering was EUR 4700. Dat is bijna 10% rente
Dit begrijp ik niet. Je moet toch eerst die EUR 4700 terugverdienen? Zo als je het nu opschrijft, verdien je de eerste 11 jaar helemaal niets.
 
Nee :), ze gaan aan de straatzijde gewoon het dak op, zowel op het hoofddak als de zijbeuk beide zijden.
Zie legplan;
Had ik niet verwacht, maar op die zijbeuk kunnen er inderdaad ook een hoop.

Ik zou graag zo'n tesla solar roof hebben, met leisteen, maar denk niet dat dat betaalbaar gaat worden.
Daarnaast gaan de solar kWhs eerst van de >10k af, dus kan ik beter eerst in een warmtepomp investeren, lijkt me.
 
Had ik niet verwacht, maar op die zijbeuk kunnen er inderdaad ook een hoop.

Ik zou graag zo'n tesla solar roof hebben, met leisteen, maar denk niet dat dat betaalbaar gaat worden.
Daarnaast gaan de solar kWhs eerst van de >10k af, dus kan ik beter eerst in een warmtepomp investeren, lijkt me.
Tesla solar roof heb ik uiteraard ook serieus over gedacht maar weet zeker dat dat onbetaalbaar gaat worden. Nu heb ik mijn investering er in 2023 uit en kan ik echt gaan besparen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Als in 2023 de saldering wordt afgeschaft, loont het NU dan nog wel om zonnepanelen te installeren?
Vanaf 2023 levert een kWh nog maar tussen de 0 en 5 cent op, in plaats van de huidige 17-22 cent met saldering.
Omdat je zonnepanelen niet voor slechts 5 jaar installeert, maar eerder voor 15-20 jaar, vraag ik me af of het nu nog wel rendabel is, en zo ja, hoe rendabel dan (voor 1% rendement doe je de moeite niet, tenzij je graag CO2 wil reduceren).

Mijn persoonlijke verwachting is dat saldering niet verlengd wordt per 2023, en daar wil ik graag op anticiperen.

Vanaf 2023 kan het wel interessant worden om een powerwall te installeren, en de zelf opgewekte stroom volledig zelf te gebruiken. Maar dan wacht ik liever even tot 2023, als de prijs van batterijen en panelen 3x door de helft is gegaan.
Ik denk dat de overheid het salderen na 2023 iets minder aantrekkelijk gaat maken maar verdwijnen zal die zeker nooit. De doelstellingen van Parijs zijn dan definitief onhaalbaar. Op dit moment is de gemiddelde terugverdientijd rond 6,5 jaar. Dit betekent nu een zeer hoog rendement van 15%. Stel dat de overheid dit wat minder aantrekkellik maakt en bijvoorbeeld aftopt op een rendement van 10%, dan nog is het een uitstekende propositie. De overheid verleent op postcoderoos initiatieven en op SDE+ projecten een royale subsidie gedurende een periode van 15 jaar. Diezelfde overheid kan uit een oogpunt van rechtsgelijkheid, het salderen niet afschaffen.
En de overheid hoeft ook helemaal het salderen niet af te schaffen. Het salderen kost de overheid per saldo niks. Het relatief kleine aantal bezitters van zonnepanelen die de energiebelasting en de btw niet hoeft te betalen, wordt moeiteloos gecompenseerd door een enkele cent meer energiebelasting op gas en stroom van die mensen die geen zonnepanelen hebben.
Op dit moment zijn er ongeveer 450.000 woningen voorzien van zonnepanelen op een woningvoorraad van 7.300.000.
1 op de 16 woningen, net 6%, heeft zonnepanelen op het dak. Dat aantal zal zeker stijgen, maar van alle woningen zijn er ruim 4.000.000 niet in eigendom van de bewoners. Die huurders, royaal in de meerderheid, zullen overwegend geen zonnepanelen aanschaffen en dus is dat de categorie die de rekening gaat betalen.
Simpel toch?
 
  • Like
Reactions: Bernie298
Als in 2023 de saldering wordt afgeschaft, loont het NU dan nog wel om zonnepanelen te installeren?
Vanaf 2023 levert een kWh nog maar tussen de 0 en 5 cent op, in plaats van de huidige 17-22 cent met saldering.
Toen wij nog een 3kWp installatie hadden werd jaarlijks 75% van de zonnestroom direct door ons verbruikt. Dus zonder saldering kun je nog steeds 75% van de opbrengst aftikken tegen 17-22 cent.
En door wat slimmer de was/afwas/laden Tesla e.d. te plannen kan dat percentage nog wel hoger liggen.
 
Toen wij nog een 3kWp installatie hadden werd jaarlijks 75% van de zonnestroom direct door ons verbruikt. Dus zonder saldering kun je nog steeds 75% van de opbrengst aftikken tegen 17-22 cent.
En door wat slimmer de was/afwas/laden Tesla e.d. te plannen kan dat percentage nog wel hoger liggen.
Daarom heb ik me ook bij Jedlix aangemeld.