Helemaal mee eens.. komt trouwens een
omvangrijke installatie bij Hoofddorp.. 127.456 panelen.
Worden inmiddels geïnstalleerd.
Zoals elk dorp en stad heeft ook onze gemeente (Heemstede) een industrieterrein - daken te over die er nog maagdelijk bij liggen..
Binnenkort toch maar eens kijken wat we hier kunnen realiseren.
View attachment 250790
Wat ze in Hoofddorp doen vind ik dus niet slim als ik het fototje zo bekijk, dit is namelijk min of meer zonnepanelen in de natuur plaatsen, het gras onder deze zonnepanelen zal veel minder goed groeien, je vergooit op die manier letterlijk grondgebied voor elektra. Daarnaast zie je dit wel vanaf de straat, in tegenstelling tot het dak van een industriegebied, dus kun je bij zo'n project mensen krijgen die zeggen dat ze het niet mooi vinden of wat dan ook. Het ergste vind ik dat je nota bene industriegebied onderaan het fototje zie, maar die daken gebruiken ze dan weer niet?
Een bijkomend voordeel trouwens van industrieterreinen is dat daar veel vrachtwagens komen.
Een nadeel van zonne-energie is dat ze het grid kunnen verstoren bij onverwacht veel vermogen, of juist onverwacht weinig vermogen.
Accu's kunnen dat weer rechttrekken, echter is dat duur. Echter, als dit wisselbare accu's zijn, waarmee vrachtwagens en bussen binnen een paar minuten zomaar 1000km verder door kunnen rijden worden deze accu's dubbel benut.
Opladende vrachtwagens en bussen zelf zouden het grid namelijk ook kunnen overbelasten als ze daadwerkelijk het halve net leeg zuigen op een onverwacht moment. Met een accu wisselsysteem mag zo'n accu er rustig de hele dag, of zelfs langer over doen.
Ik hoop oprecht dat Shell, DAF, Ewals Cargo Care (vrachtwagen trailer bedrijf), Schiphol, Flora Holland, Vredestein, Eneco, Jumbo en de overheid enz samen gaan werken om hier iets serieus van te maken. De overheid en Shell samen kunnen hier een groot project van maken, Shell kan dan de werkdruk beheren en de overheid kan Shell controleren dat ze hun machtspositie niet misbruiken.
Flora Holland en busbedrijven kunnen (deels) als testbedrijven werken, gezien hun relatief lage vrachtgewicht en korte stabiele routes (het verkeer van normale industriegebieden kunnen soms naar ver reizen, maar bloemenveiling Aalsmeer en Schiphol is een vrij vaste route, er waren vroeger zelfs al plannen om een privé tunnel te graven tussen Schiphol en de bloemenveiling om die reden).
Wanneer een vrachtwagen op deze route kapot gaat blijft hij altijd in de buurt, verder kan hij hevig belast worden in km/h.
Ook kan de snelheid van een elektrisch (dus niet mechanisch) afremmende trailer drastisch omhoog, de kans op scharen wordt dan automatisch nihil.
Je pakt één probleem echt van 10 kanten tegelijk, zonder dat de burger er last van heeft en het geeft, zeker op korte termijn, een enorme boost aan de Nederlandse economie. De hele Nederlandse transportwereld kan leidend zijn binnen Europa, hetgeen erg handig is met de Rotterdamse haven.