Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Onderstaand stukje, deel van een artikel over de energie-voorziening van een schoolgebouw, lijkt mij interessant voor lezers van dit draadje..
Was in ieder geval nieuw voor mij.
Warmte/koudeproductie met behulp van ijs in een ijskelder. :)
De 140 m3 van die kelder zorgt voor 108.000 kWh warmte en 33.000 kWh kou, waarmee de energierekening nagenoeg op nul komt voor de school.

View attachment 250606
Bronvermelding? ;)
 
  • Like
Reactions: FVO
Dat is geweldig nieuws, ik roep zelf al tijden dat ze zo'n beetje alle industriegebieden gewoon vol met zonnepanelen moeten gooien, je hoort het niet, je ziet het niet (zoals windenergie) en je ruikt het niet en het is spotgoedkoop, zeker als je het in grote getale tegelijk laat doen en je hebt je geld in zo'n 6 jaar terug. Daarnaast kunnen er accu wisselstations komen, voor elektrische vrachtwagens en/of bussen.
Dit zodat zelfs de accu's voor het balanceren dubbel benut worden, tevens kunnen hier super, of mogelijk zelfs megachargers naast gezet worden op zulke "tank" stations. Shell zou hier wat mij aangaat in kunnen investeren, door, in ruil voor de daken, goedkoop energie te kunnen leveren voor de elektrische bedrijfsauto's en vrachtwagens te bieden. Dit verhoudingsgewijs tot de hoeveelheid geschikte aangeboden vierkante meters dak en de hoeveelheid energie die gebruikt wordt. Maakt het bedrijf sowieso winst, kan Shell voort blijven bestaan, krijgen we geen boete vanuit de EU, kan het vrachtverkeer sneller werken enz.
Heel Schiphol, Zaandam, half Utrecht, de bloemenveilingen, Ijmuiden noord, Noorderveld, Amsterdam noordwest, Beverwijk zuidoost, Rotterdamse transportbedrijven, nou ja enz enz enz, vrijwel ieder industriegebied in een groot dorp en/of stad. Allemaal perfect en je neemt er geen grondgebied mee in beslag, enkel dak.

Verder hoeft er voor de gewone huisbewoner weinig tot niets te veranderen, die kunnen gewoon hun oude meuk houden en gratis meegenieten.


Wat mij aangaat mogen zelfs de uitkeringen hierop aangepast worden, hier heb je gratis 10kW per dag, tegen 2040 nog gratis wifi ook, wel even je uitkering omlaag.
 
Helemaal mee eens.. komt trouwens een omvangrijke installatie bij Hoofddorp.. 127.456 panelen.
Worden inmiddels geïnstalleerd.

Zoals elk dorp en stad heeft ook onze gemeente (Heemstede) een industrieterrein - daken te over die er nog maagdelijk bij liggen..
Binnenkort toch maar eens kijken wat we hier kunnen realiseren.

DJI_0025.jpg
 
  • Like
Reactions: FVO
Helemaal mee eens.. komt trouwens een omvangrijke installatie bij Hoofddorp.. 127.456 panelen.
Worden inmiddels geïnstalleerd.

Zoals elk dorp en stad heeft ook onze gemeente (Heemstede) een industrieterrein - daken te over die er nog maagdelijk bij liggen..
Binnenkort toch maar eens kijken wat we hier kunnen realiseren.

View attachment 250790
Wat ze in Hoofddorp doen vind ik dus niet slim als ik het fototje zo bekijk, dit is namelijk min of meer zonnepanelen in de natuur plaatsen, het gras onder deze zonnepanelen zal veel minder goed groeien, je vergooit op die manier letterlijk grondgebied voor elektra. Daarnaast zie je dit wel vanaf de straat, in tegenstelling tot het dak van een industriegebied, dus kun je bij zo'n project mensen krijgen die zeggen dat ze het niet mooi vinden of wat dan ook. Het ergste vind ik dat je nota bene industriegebied onderaan het fototje zie, maar die daken gebruiken ze dan weer niet?

Een bijkomend voordeel trouwens van industrieterreinen is dat daar veel vrachtwagens komen.
Een nadeel van zonne-energie is dat ze het grid kunnen verstoren bij onverwacht veel vermogen, of juist onverwacht weinig vermogen.
Accu's kunnen dat weer rechttrekken, echter is dat duur. Echter, als dit wisselbare accu's zijn, waarmee vrachtwagens en bussen binnen een paar minuten zomaar 1000km verder door kunnen rijden worden deze accu's dubbel benut.
Opladende vrachtwagens en bussen zelf zouden het grid namelijk ook kunnen overbelasten als ze daadwerkelijk het halve net leeg zuigen op een onverwacht moment. Met een accu wisselsysteem mag zo'n accu er rustig de hele dag, of zelfs langer over doen.
Ik hoop oprecht dat Shell, DAF, Ewals Cargo Care (vrachtwagen trailer bedrijf), Schiphol, Flora Holland, Vredestein, Eneco, Jumbo en de overheid enz samen gaan werken om hier iets serieus van te maken. De overheid en Shell samen kunnen hier een groot project van maken, Shell kan dan de werkdruk beheren en de overheid kan Shell controleren dat ze hun machtspositie niet misbruiken.
Flora Holland en busbedrijven kunnen (deels) als testbedrijven werken, gezien hun relatief lage vrachtgewicht en korte stabiele routes (het verkeer van normale industriegebieden kunnen soms naar ver reizen, maar bloemenveiling Aalsmeer en Schiphol is een vrij vaste route, er waren vroeger zelfs al plannen om een privé tunnel te graven tussen Schiphol en de bloemenveiling om die reden).
Wanneer een vrachtwagen op deze route kapot gaat blijft hij altijd in de buurt, verder kan hij hevig belast worden in km/h.
Ook kan de snelheid van een elektrisch (dus niet mechanisch) afremmende trailer drastisch omhoog, de kans op scharen wordt dan automatisch nihil.

Je pakt één probleem echt van 10 kanten tegelijk, zonder dat de burger er last van heeft en het geeft, zeker op korte termijn, een enorme boost aan de Nederlandse economie. De hele Nederlandse transportwereld kan leidend zijn binnen Europa, hetgeen erg handig is met de Rotterdamse haven.
 
Aan het plaatje zie je het niet, maar lokatie is vlakbij een van de Schiphol banen. Ik zou het zeker niet "natuur" noemen....(hebben we dat eigenlijk nog wel in NL??) Stuk grond waar je verder niet zo veel mee kunt behalve schapen laten rondlopen. Dat schijnt overigens ook de bedoeling te zijn. Doordat de panelen wat hoger staan kunnen ze prima het gras kort houden. Er is nog veel meer vergelijkbare ruimte op&rond schiphol. En ja, je ziet het vanaf de N201 als je er langs rijdt...Maar is het nu veel lelijker dan menig lokaal industrieterrein?? Ik vind dat niet zo'n punt... je hebt altijd wel gezeik...Het staat lig niemand in de weg.
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Aan het plaatje zie je het niet, maar lokatie is vlakbij een van de Schiphol banen. Ik zou het zeker niet "natuur" noemen....(hebben we dat eigenlijk nog wel in NL??) Stuk grond waar je verder niet zo veel mee kunt behalve schapen laten rondlopen. Dat schijnt overigens ook de bedoeling te zijn. Doordat de panelen wat hoger staan kunnen ze prima het gras kort houden. Er is nog veel meer vergelijkbare ruimte op&rond schiphol. En ja, je ziet het vanaf de N201 als je er langs rijdt...Maar is het nu veel lelijker dan menig lokaal industrieterrein?? Ik vind dat niet zo'n punt... je hebt altijd wel gezeik...Het staat lig niemand in de weg.

Google Maps

Gevonden aan de linker kant ;)

Ik vermoed dat een boer er dolgraag zijn kool, mais, bieten, wortels, aardappelen, of noem maar op op laat groeien, echter heb ik daar weinig verstand van, dus zal het in het midden laten. Mijn doel is in ieder geval om Nederland zo goedkoop mogelijk en met zo weinig mogelijk aanpassingen aan het grid en/of de grond, het maximale resultaat te behalen tijdens de omvorming van de benzine/dieselwereld, naar de (groene) elektrische transportwereld. Verder zou ik het het mooist vinden als dit min of meer langs de thuis zittende burger heen gebeurd (geen nieuwe digitale meters of wat dan ook).
Wel erken ik dat de velden naast de landingsbanen waar Schiphol toch al eigenaar van is, van mij wel volgegooid kunnen worden, dit zodat het de vogels (waar vliegtuigen last van hebben) verjaagd worden en het tegelijkertijd nog wat oplevert ook.
Bedrijven werken liever langs moeder de huisvrouw heen en werken liever aan grote projecten omdat die verhoudingsgewijs meer omzet in minder tijd opleveren. Tevens werken ze (tenzij goed betaald) ook langs de politiek heen. De transportwereld, bedrijven en investeerders (Shell) kunnen hier een prima combo in vormen, ze kunnen elkaar versterken.

De overheid kan lantaarnpalen omvormen naar lantaarnpalen die ook 3.6kW (16A) kunnen leveren, desnoods met een beetje hulp van wifi, lijkt me alsnog goedkoper dan een aparte paal bouwen.

Het liefst zie ik dat ook auto's digitaal doorgeven waar ze hun stroom vandaan halen, zodat de bestuurder niet met pasjes in de weer hoeft als hij ergens tankt, de auto staat toch op je naam en kan met GPS en internet zo gelokaliseerd worden.

Ik denk overigens vergelijkbaar met betaald parkeren, een vriend van me is loodgieter, die moet van hot naar her heel Amsterdam door en is 10 minuten per klant kwijt aan invoeren op een computertje wat hij gedaan heeft en bezig met parkeer apps en weet ik veel en als hij het dan even vergeet, of te laat is, heeft hij voor niets gewerkt. Dan denk ik, anno 2017 en met al die elektrische auto's in de toekomst, zorg er voor dat die auto wifi heeft, desnoods via een 12 volt apparaatje van de gemeente en zorg ervoor dat de lokale parkeerpaal ook een sterke wifi verbinding uitzend. Hebben ze langer dan 10 minuten contact? Dan is de auto geparkeerd en betaal je wat je moet betalen. Mij lijkt het technisch prima mogelijk.
 
Last edited:
(off topic)
Dan denk ik, anno 2017 en met al die elektrische auto's in de toekomst, zorg er voor dat die auto wifi heeft, desnoods via een 12 volt apparaatje van de gemeente en zorg ervoor dat de lokale parkeerpaal ook een sterke wifi verbinding uitzend. Hebben ze langer dan 10 minuten contact? Dan is de auto geparkeerd en betaal je wat je moet betalen. Mij lijkt het technisch prima mogelijk.
En de parkeerboete inkomsten mislopen? De gemeente kijkt wel uit! :confused:
 
De overheid kan lantaarnpalen omvormen naar lantaarnpalen die ook 3.6kW (16A) kunnen leveren, desnoods met een beetje hulp van wifi, lijkt me alsnog goedkoper dan een aparte paal bouwen.

Lantarenpalen staan op een 6a geschakeld net. Dus een hele groep lantarenpalen samen trekken niet meer dan 6a. Wil je op iedere lantarenpaal een 16a stopcontact maken moet het hele net opnieuw. Dan moet je in de lantarenpaal zekeringen, aanrijdbeveiliging, aardlekschakelaar, slimme meters etc inbouwen. Laten we gemakshalve dan maar gewoon nieuwe bekabeling aanleggen exact naar de plekken waar we ze willen hebben.

Je hebt leuke ideeën, maar tot op heden vooral ideeën die ik in de afgelopen jaren al afgeschoten heb zien worden. Het ei van Columbus zit er helaas nog niet bij.
 
  • Like
Reactions: robertvg
"Op een oppervlakte van ongeveer 26 hectare worden 127.456 zonnepanelen geplaatst die ongeveer 15 MWh per jaar leveren"

Das een behoorlijke investering voor slechts 15MWh :)

Het is slechts een persbericht he.. -;)
Maar je hebt gelijk - ik had het eerder in het dubbele verwacht - uitgaande van netto 250 kWh per paneel/jaar. Zal nog eens kijken of er betrouwbare info van te vinden is.
 
Lantarenpalen staan op een 6a geschakeld net. Dus een hele groep lantarenpalen samen trekken niet meer dan 6a. Wil je op iedere lantarenpaal een 16a stopcontact maken moet het hele net opnieuw. Dan moet je in de lantarenpaal zekeringen, aanrijdbeveiliging, aardlekschakelaar, slimme meters etc inbouwen. Laten we gemakshalve dan maar gewoon nieuwe bekabeling aanleggen exact naar de plekken waar we ze willen hebben.

Je hebt leuke ideeën, maar tot op heden vooral ideeën die ik in de afgelopen jaren al afgeschoten heb zien worden. Het ei van Columbus zit er helaas nog niet bij.
Nou ja, dan nog kun je er 1kW vanaf tappen, ik schat dat dat al genoeg is voor zo'n 50% van de autobezitters en met relatief kleine aanpassingen goed te doen.

*Schijnbaar bestaat het zelfs al:
Lantaarnpalen prima bruikbaar als oplaadpunten voor elektrische auto’s
 
Lantarenpalen staan op een 6a geschakeld net. Dus een hele groep lantarenpalen samen trekken niet meer dan 6a. Wil je op iedere lantarenpaal een 16a stopcontact maken moet het hele net opnieuw. Dan moet je in de lantarenpaal zekeringen, aanrijdbeveiliging, aardlekschakelaar, slimme meters etc inbouwen. Laten we gemakshalve dan maar gewoon nieuwe bekabeling aanleggen exact naar de plekken waar we ze willen hebben.

Je hebt leuke ideeën, maar tot op heden vooral ideeën die ik in de afgelopen jaren al afgeschoten heb zien worden. Het ei van Columbus zit er helaas nog niet bij.
Excuus voor de slechte kwaliteit van de foto maar 3 jaar geleden zag ik dat ze in Berlijn al laadpunten aan lantaarnpalen maken.

FB6C1813-C5F7-434C-88A6-715E79F58E97.jpeg
 
Als je er maar een zware kabel naar toe legt, gaat dat prima.
Toch moet ik zeggen dat ik verbaast ben dat lantaarnpalen echt maar een 0,8mm² kabel hebben. Zeker gezien het onder de grond loopt e.d.

Ik zou het trouwens prachtig vinden als (praktisch) heel Nederland tussen nu en 2040 gratis wifi kan ontvangen via lantaarnpalen. Liever dat ze daar geld aan uitgeven dan aan uitkeringen.