Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
In een ideale wereld heb je helemaal gelijk. Helaas werkt de wereld waarin ik leef niet zo. Alles wat gratis is, is tijdelijk en wordt al snel misbruikt. Een minimale betaaldrempel is nodig om dat te voorkomen.
Mensen die niet met geld en/of prioriteiten om kunnen gaan worden het hardst misbruikt (zijn een gemakkelijke prooi). Geef ze 2000 euro per jaar meer en alles en iedereen trekt het zo weer vakkundig uit hun handen.
Verder wordt 'gratis' natuurlijk wel ergens van betaald, en het gratis wifi netwerk moet net zo goed onderhouden worden, aangesloten worden, bedraad worden, geupgrade worden etc. Aangezien het dan van gemeenschapsgeld moet gebeuren wordt het ofwel verwaarloosd, ofwel kost het veel meer geld door gebrek aan concurrentie, heel waarschijnlijk gewoon beide.
En dat is gewoon de echte reden waarom zoiets niet van de grond komt: het kost gewoon vet veel meer dan wat we nu hebben.
Kort samengevat: de vrije markt is efficiënter
 
Ik twijfel of ik hier wel op moet antwoorden. Je bijt je vast in een 'probleem' wat m.i. helemaal geen probleem is. Het is vechten tegen windmolens.
Wifi is voor iedereen makkelijk te krijgen en de kosten van wifi zijn in een gezinsbudget te verwaarlozen. Het is altijd een kwestie van prioriteiten. Veel mensen die van een klein inkomen moeten rondkomen, roken en drinken -te veel- alcohol.
Als zij 1 pakje sigaretten per week minder zouden roken kunnen ze daar wifi voor in huis halen.
Dat wifi diefstal kan voorkomen is overduidelijk onzin. Een Tesla heeft wifi aan boord en wordt simpel gestolen.
Mijn ervaring daarnaast is dat de mensen die ik ken die rondom het minimum moeten rondkomen, een prima (lees veelal een wat duurdere) smartphone hebben met een vrij duur mobiel abonnement.
 
Te verwaarlozen? Je praat hier over 2000+ euro per jaar per gezin?
Een dergelijk gestolen onderdeel wordt waardeloos, want ze kunnen op deze manier vastzitten aan een server, de server registreert waar het vandaan komt en waar ze nu zijn zodra het weer aangesloten zit. Ja, je kunt het als oud ijzer verkopen, maar that's it, kun je nog beter een fiets stelen (en zelfs die...).
Het is niet alleen thuis, het is ook onderweg, het is ook wanneer je bij een verre vriend bent, in het buitenland, op een camping, vrijwel overal. Je mobiele kosten vervallen ook meteen. Het is gratis internet, ongeacht of je thuis of ergens anders bent en apparaten kunnen hier gemakkelijk op inspelen. Het scheelt bedrading, aansluitacties bij mensen thuis, enz enz.
Op mij kom je over als iemand die zegt:
Er is toch nog olie en gas zat? Wat is het probleem nou? Een paar graden warmer? Juist chill toch? Een dokter minder omdat zijn ouders liever rookten? Nou ja, is weer een kunstenaar meer toch? Ach, wat is 2000 euro per jaar nou? 30 jaar geleden konden we ook al 200 rijden hoor en die auto reed ook gewoon 1 op 10? Een mobiel? Wie wil mij nou bellen? Ze weten toch waar ik woon? Ik heb toch een typemachine en zelfs een fax? Nou, mijn 386 heeft anders nooit virussen? Glasvezel? Over koper kan ik toch ook mailen? Een kunstheup? Een rolstoel werkt toch prima? Een DVD speler? Ik heb toch een videorecorder? Floppy's werken toch ook prima?

Maargoed, wie weet ben ik te futuristisch, het scheelt wel dat je op mijn manier je eigen internet gewoon mag houden hoor, je kunt het alleen ook gratis krijgen, maar dat hoeft natuurlijk niet.
WiFi voor 2000 per jaar?
Een nieuwe basis laptop koop je voor minder dan 500 euro, dus ca. 120 per jaar en een internet abonnement heb je voor 20 euro per maand. Dus voor 360 euro per jaar ben je klaar.

Dus geen groot issue, zeker geen maatschappelijk probleem, en niet relevant in een duurzaamheid topic.
 
  • Like
Reactions: Vantage
WiFi voor 2000 per jaar?
Een nieuwe basis laptop koop je voor minder dan 500 euro, dus ca. 120 per jaar en een internet abonnement heb je voor 20 euro per maand. Dus voor 360 euro per jaar ben je klaar.
Dus geen groot issue, zeker geen maatschappelijk probleem, en niet relevant in een duurzaamheid topic.
Tenslotte krijgen mensen die langer een laag inkomen hebben, een computer met internet door de gemeente vergoed. Dat heet de 'witgoedregeling'. Dat geldt niet alleen voor een computer, ook een wasmachine, kooktoestel, koelkast en TV kun je door de gemeente betaald krijgen.
Dus nogmaals, er is geen probleem en als er een probleem zou zijn kan het zonder kosten worden opgelost.
Onderstaand de witgoedregeling in Groningen. Geldt overigens in Nederland voor elke gemeente.
Bijstand voor vervanging kapotte apparaten aanvragen | Gemeente Groningen
 
andere soort accu:
Misschien ook (mits extra capaciteit en goedkoper dan elektrische batterijopslag) interessant als je naast de thermische collectoren ook de overschot van PV panelen kan omzetten in warmte en zodoende de productie 100% zelf te verbruiken?
 
andere soort accu:
Misschien ook (mits extra capaciteit en goedkoper dan elektrische batterijopslag) interessant als je naast de thermische collectoren ook de overschot van PV panelen kan omzetten in warmte en zodoende de productie 100% zelf te verbruiken?
Het gaat hier uitsluitend over verwarming. Als je al een warmtepomp hebt, en die heb ik, dan zijn de kosten voor verwarming en koeling op jaarbasis in een groot huis van 1.300 m3 inhoud, niet meer dan 900 euro.
We pakken het bierviltje er maar eens bij. De huidige terugverdientijd, sorry jongens, van bijv. zonnepanelen is 6 tot 7 jaar. 6 jaar als je de panelen op eigen dak legt, 7 jaar als je met een postcoderoosregeling meedoet.

Je zou dan maar 5400 tot 6300 euro in een dergelijk systeem kunnen investeren om het rendabel te houden in vergelijking met zonnepanelen. Mijn natte vinger denkt dat een dergelijk systeem een veelvoud van dit bedrag gaat kosten. Eerder becijferde ik al dat zonnecollectoren, en die heb je hier voor nodig, die ik nu zou kopen een terugverdientijd hebben van 40 tot 50 jaar.

Neemt niet weg dat als dit grootschalig wordt toegepast en hele woonwijken jaarrond kunnen worden verwarmd, dit mogelijk wel een haalbare situatie is. Ze kunnen met Europese subsidie, daar is ie weer, tot 2020 knutselen om het bewijs te leveren.
 
Het gaat hier uitsluitend over verwarming. Als je al een warmtepomp hebt, en die heb ik, dan zijn de kosten voor verwarming en koeling op jaarbasis in een groot huis van 1.300 m3 inhoud, niet meer dan 900 euro.
We pakken het bierviltje er maar eens bij. De huidige terugverdientijd, sorry jongens, van bijv. zonnepanelen is 6 tot 7 jaar. 6 jaar als je de panelen op eigen dak legt, 7 jaar als je met een postcoderoosregeling meedoet.

Je zou dan maar 5400 tot 6300 euro in een dergelijk systeem kunnen investeren om het rendabel te houden in vergelijking met zonnepanelen. Mijn natte vinger denkt dat een dergelijk systeem een veelvoud van dit bedrag gaat kosten. Eerder becijferde ik al dat zonnecollectoren, en die heb je hier voor nodig, die ik nu zou kopen een terugverdientijd hebben van 40 tot 50 jaar.

Neemt niet weg dat als dit grootschalig wordt toegepast en hele woonwijken jaarrond kunnen worden verwarmd, dit mogelijk wel een haalbare situatie is. Ze kunnen met Europese subsidie, daar is ie weer, tot 2020 knutselen om het bewijs te leveren.

De knoppen die de terugverdientijd bepalen heeft de overheid in handen. Die 6 a 7 jaar terugverdientijd kunnen ze zo weer omhoog draaien door het salderen minder interessant te maken. Wellicht doen ze dat ook zodra dit soort warmteopslagbuffers op de markt komt (met subsidie daarop)...
Verder is de volgende stap om een warmtepomp aan die opslagbuffers te hangen zodat je ze ook met PV kunt voeden...

Ik hoop dat het allemaal goed van de vloer komt. Ben alleen een beetje bang voor de hoeveelheid ruimte die dit soort systemen in werkelijkheid gaan nodig hebben.
 
WiFi voor 2000 per jaar?
Een nieuwe basis laptop koop je voor minder dan 500 euro, dus ca. 120 per jaar en een internet abonnement heb je voor 20 euro per maand. Dus voor 360 euro per jaar ben je klaar.

Dus geen groot issue, zeker geen maatschappelijk probleem, en niet relevant in een duurzaamheid topic.
Nee, gezinskosten aan internet, laat mij trouwens eens internet zien voor 20 euro per jaar, want onder de (op lange termijn) 27 euro lukt het mij niet in Amsterdam.
Verder, heb je kosten per mobieltje, 4 personenen is al snel 4*30 euro per maand (maar soms ook zomaar 50), dus 4*30*12 = 1440 + de 27*12= 1764 (en ook die 27 kan zomaar 50 per maand zijn).
Dat maakt voor een gezin bestaande uit 4 personen 1764 per jaar en dan heb je beslist niet het duurste of snelste.

Verder zie je al zat studenten samenwerken (één koopt snel internet, 5 kamers genieten ervan), heb ik nu al in vrijwel de gehele randstad KPN wifi, dus schijnbaar is het goed aan te maken, ook winkelcentra bieden gratis internet, vaak via KPN. Dus onhaalbaar is het zeker niet, duur is het waarschijnlijk ook niet echt, files kosten veel meer euro per jaar, met draadloze technologie kan het zelfs handen vol geld opleveren. Antidiefstal/GPS apparatuur kan ook steeds geavanceerder, ook voor je huisdier, ook voor je auto, inclusief onderdelen, fiets, noem het allemaal maar op.

Ook is het goed voor het milieu, want de elektricien hoeft niet meer op pad om de boel te regelen, of kan al op afstand zien wat er kapot is en dus wat hij nodig heeft, verder hoeft hij geen, of nauwelijks communicatiedraden te trekken door het hele flatgebouw.
 
De knoppen die de terugverdientijd bepalen heeft de overheid in handen. Die 6 a 7 jaar terugverdientijd kunnen ze zo weer omhoog draaien door het salderen minder interessant te maken. Wellicht doen ze dat ook zodra dit soort warmteopslagbuffers op de markt komt (met subsidie daarop)...
Verder is de volgende stap om een warmtepomp aan die opslagbuffers te hangen zodat je ze ook met PV kunt voeden...
Ik hoop dat het allemaal goed van de vloer komt. Ben alleen een beetje bang voor de hoeveelheid ruimte die dit soort systemen in werkelijkheid gaan nodig hebben.

Het volledig salderen is recentelijk tot 2023 door de overheid gegarandeerd. Dat betekent dat zonnepanelen die je nu op je eigen dak legt rond 2023 al zijn terugverdiend.
De overheid zal, zeker als zonnepanelen massaal worden geplaatst, de regeling minder aantrekkelijk maken. De huidige terugverdientijd is met 6 jaar feitelijk wel heel aantrekkelijk. Ik zou me kunnen voorstellen dat de overheid na 2023 de regeling versobert tot een terugverdientijd van 10 jaar, nog steeds aantrekkelijk.
Slechter zal het ook daarna niet worden. De regering heeft in Parijs zijn handtekening gezet. We lopen daar nu al op achter en dat zal heel veel beroerder worden als de salderingsregeling echt sterk wordt verslechterd.

Er is nog een subsidieregeling voor zonnepanelen, namelijk de STE+ regeling. Deze regeling is wat minder riant dan de salderingsregeling, maar loopt wel met een gegarandeerde termijn van 15 jaar.

M.b.t. het volume van een warmteopslagbuffer denk ik ook dat grote tanks niet makkelijk in een woning kunnen worden geplaatst. Laten we eerst maar eens zorgen dat mensen hun huis isoleren en een warmtepomp installeren.
 
De knoppen die de terugverdientijd bepalen heeft de overheid in handen. Die 6 a 7 jaar terugverdientijd kunnen ze zo weer omhoog draaien door het salderen minder interessant te maken. Wellicht doen ze dat ook zodra dit soort warmteopslagbuffers op de markt komt (met subsidie daarop)...
Verder is de volgende stap om een warmtepomp aan die opslagbuffers te hangen zodat je ze ook met PV kunt voeden...

Ik hoop dat het allemaal goed van de vloer komt. Ben alleen een beetje bang voor de hoeveelheid ruimte die dit soort systemen in werkelijkheid gaan nodig hebben.
Om die reden zie ik ook liever dat industriegebieden volgegooid worden met zonnepanelen, want ook de zonnepanelenlegger wordt gek van 1000 verschillende adresjes met weinig werk in plaats van 10 adressen met veel werk. Het papierwerk wordt gewoon gekkenwerk voor hun.
 
Nog een vraag, wat rijdt zuiniger en wat kost meer, of juist minder per persoon, een elektrische bus, of een metro?

Voor mijn gevoel kan een elektrische bus veel zuiniger rijden, met minder onderhoud, veiliger, sneller, geen draden meer erboven, het asfalt waar het op rijdt maakt het meteen multi inzetbaar (ook voor politie, taxi's en ambulances), mocht er één kapot zijn staan ze niet allemaal stil, want een andere bus rijdt er gewoon omheen, stiller, kan uitwijken, of harder remmen voor een overstekend kind kan gemakkelijker onderhouden worden en gemakkelijker verplaatsen naar een alternatieve locatie enz enz enz?

Of vergis ik me en is het op zich wel goed dat de randstad in metro's investeert?
 
Nee, gezinskosten aan internet, laat mij trouwens eens internet zien voor 20 euro per jaar, want onder de (op lange termijn) 27 euro lukt het mij niet in Amsterdam.
Verder, heb je kosten per mobieltje, 4 personenen is al snel 4*30 euro per maand (maar soms ook zomaar 50), dus 4*30*12 = 1440 + de 27*12= 1764 (en ook die 27 kan zomaar 50 per maand zijn).
Dat maakt voor een gezin bestaande uit 4 personen 1764 per jaar en dan heb je beslist niet het duurste of snelste.

Verder zie je al zat studenten samenwerken (één koopt snel internet, 5 kamers genieten ervan), heb ik nu al in vrijwel de gehele randstad KPN wifi, dus schijnbaar is het goed aan te maken, ook winkelcentra bieden gratis internet, vaak via KPN. Dus onhaalbaar is het zeker niet, duur is het waarschijnlijk ook niet echt, files kosten veel meer euro per jaar, met draadloze technologie kan het zelfs handen vol geld opleveren. Antidiefstal/GPS apparatuur kan ook steeds geavanceerder, ook voor je huisdier, ook voor je auto, inclusief onderdelen, fiets, noem het allemaal maar op.

Ook is het goed voor het milieu, want de elektricien hoeft niet meer op pad om de boel te regelen, of kan al op afstand zien wat er kapot is en dus wat hij nodig heeft, verder hoeft hij geen, of nauwelijks communicatiedraden te trekken door het hele flatgebouw.
Beste Rowan,
Je reacties beginnen zo langzamerhand op trollen te lijken.
Lees jij de reacties van anderen wel? Het lijkt erop van niet.
Kijk dan eens naar mijn post 1404, enkele posts hierboven.
Samengevat: 'Mensen die een computer en internet niet kunnen betalen kunnen het van de gemeente gratis krijgen'.
In ieder geval is dit mijn laatste reactie op jou.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85 and FVO
Beste Rowan,
Je reacties beginnen zo langzamerhand op trollen te lijken.
Lees jij de reacties van anderen wel? Het lijkt erop van niet.
Kijk dan eens naar mijn post 1404, enkele posts hierboven.
Samengevat: 'Mensen die een computer en internet niet kunnen betalen kunnen het van de gemeente gratis krijgen'.
In ieder geval is dit mijn laatste reactie op jou.
In de link staat niets over internet, daarnaast kost ieder persoon die mobiel internet gebruikt momenteel een vermogen.
In landen als Finland heeft iedereen er ook al recht op.
Mocht nagenoeg alle apparatuur inderdaad op wifi aangesloten zijn, kan dus nagenoeg alles op afstand gedaan of bekeken worden.
Een intercom installatie in een flatgebouw vervangen kost rustig 100.000 euro, met dit soort techniek kan het zomaar slechts de helft worden en de onderhoudskosten nog veel minder. Er zijn al lampjes die met wifi werken voor 15 euro bij de Action, dus voor het formaat maakt het niet uit en onderhoudsmonteurs hebben momenteel een fulltime baan aan heen en weer rijden puur en alleen om te kijken wat er aan de hand is, om een paar dagen later pas weer terug te komen.
Bij mij thuis ontvang ik momenteel 10 verschillende wifiverbindingen (en ik woon niet in een flat).

Over schoon voor het milieu, als één wifiverbinding 10 huishoudens blij kan maken scheelt dat natuurlijk heel veel energiekosten in verhouding tot 10 wifi verbindingen. Om over de heen en weer rijdende elektricien nog maar te zwijgen. Of wat dacht je van garagehouders? Die kunnen op deze manier al eerder weten dat een auto kuren heeft dan de bezitter zelf?!
In theorie is het zelfs mogelijk om een chip in te planten bij mensen, zodat je weet waar iemand zit, of of er iemand onderin een gebouw zit na een lawine, of wanneer je onverwacht vermist bent, als je toch overal bereik hebt is dat geen probleem meer. Ook kun je elkaar gratis "bellen" wanneer je samen moet werken met iemand aan de andere kant van een muur, of wanneer je in een groot bedrijf moet overleggen met iemand die aan de andere kant van het bedrijf staat. Het scheelt zoveel tijd en kosten en euro's en moeite enz, ongeacht je inkomen, leeftijd, baan of wat dan ook. WIFI heeft zo ongelofelijk veel meer potentie dan alleen maar thuis een tesla forum bezoeken.

Maar nee, ik ben natuurlijk een troll, omdat een scholier die 5 jaar zelfstandig woont en kinderen heeft in Groningen subsidie kan krijgen voor een laptop :S?!
 
In de link staat niets over internet, daarnaast kost ieder persoon die mobiel internet gebruikt momenteel een vermogen.
In landen als Finland heeft iedereen er ook al recht op.
Mocht nagenoeg alle apparatuur inderdaad op wifi aangesloten zijn, kan dus nagenoeg alles op afstand gedaan of bekeken worden.
Een intercom installatie in een flatgebouw vervangen kost rustig 100.000 euro, met dit soort techniek kan het zomaar slechts de helft worden en de onderhoudskosten nog veel minder. Er zijn al lampjes die met wifi werken voor 15 euro bij de Action, dus voor het formaat maakt het niet uit en onderhoudsmonteurs hebben momenteel een fulltime baan aan heen en weer rijden puur en alleen om te kijken wat er aan de hand is, om een paar dagen later pas weer terug te komen.
Bij mij thuis ontvang ik momenteel 10 verschillende wifiverbindingen (en ik woon niet in een flat).

Over schoon voor het milieu, als één wifiverbinding 10 huishoudens blij kan maken scheelt dat natuurlijk heel veel energiekosten in verhouding tot 10 wifi verbindingen. Om over de heen en weer rijdende elektricien nog maar te zwijgen. Of wat dacht je van garagehouders? Die kunnen op deze manier al eerder weten dat een auto kuren heeft dan de bezitter zelf?!
In theorie is het zelfs mogelijk om een chip in te planten bij mensen, zodat je weet waar iemand zit, of of er iemand onderin een gebouw zit na een lawine, of wanneer je onverwacht vermist bent, als je toch overal bereik hebt is dat geen probleem meer. Ook kun je elkaar gratis "bellen" wanneer je samen moet werken met iemand aan de andere kant van een muur, of wanneer je in een groot bedrijf moet overleggen met iemand die aan de andere kant van het bedrijf staat. Het scheelt zoveel tijd en kosten en euro's en moeite enz, ongeacht je inkomen, leeftijd, baan of wat dan ook. WIFI heeft zo ongelofelijk veel meer potentie dan alleen maar thuis een tesla forum bezoeken.

Maar nee, ik ben natuurlijk een troll, omdat een scholier die 5 jaar zelfstandig woont en kinderen heeft in Groningen subsidie kan krijgen voor een laptop :S?!

Internet of Things is inderdaad een ontwikkeling met een enorme potentie, daar is iedereen het met je eens.
Maar waar is dit je nou om te doen? Milieuwinst? Mensen uit armoede helpen? Inkomensongelijkheid of kansengelijkheid bieden?
Daar gaat jouw oplossing echt niemand mee helpen. Je verbind allerlei grote trends en maatschappelijke problemen aan een kleine oplossing. Dat wifi overal, dat heet nu 4G en binnenkort 5G.

Voor veel van de problemen die je noemt zijn er al oplossingen zoals Wim ook aangaf. Google maar eens naar het sociaal wijkteam of bijzondere bijstand in je gemeente.

Paar betere oplossingen voor je problemen:
Milieu: Hoe een vleestaks vrijheid geeft in plaats van neemt - Reporters Online
Armoede: Podcast: Het basisinkomen, bullshit jobs en de toekomst van werk
Waarom arme mensen domme dingen doen
Chip in mensen: Neuralink and the Brain's Magical Future - Wait But Why

Verder nog wat dingen om over na te denken:
Kate Raworth is de nieuwe Piketty
How Tesla Will Change The World - Wait But Why
Goedbeschouwd begrijpt niemand iets van de wereld om ons heen, zegt deze hoogleraar

Oja, en over de Action: Dump de dumpwinkel Primark: het nieuwe goedkoop slaat de bodem uit onze economie
 
Nu wel weer even een duurzame vraag. Wie heeft er ervaring met verschillende "in dak" systemen. Ik krijg het bij mijn partner niet verkocht om op het dak van onze nieuwbouw (al is het ook de schuur, zonnepanelen te plaatsen. In dak vind ze wel een acceptabele oplossing.
Wat kost het extra?
zijn er verschillende systemen?
Is het zelf te monteren?
Wat zijn goede leveranciers?
 
We lezen dat onze nieuwe coalitie in Den Haag van plan is om de energiebelasting aan te passen: belasting op aardgas omhoog en belasting op elektriciteit omlaag.
Dat is goed nieuws voor eigenaren van warmtepompen en ook goed nieuws voor mensen die van plan zijn er eentje aan te schaffen, want de terugverdientijd gaat verder naar beneden. In januari 2016 is dat ook gedaan, en er is subsidie voor warmtepompen (ISDE). :)
En het is minder goed nieuws voor eigenaren van zonnepanelen en voor mensen die van plan waren zonnepanelen aan te schaffen (want de terugverdientijd van zonnepanelen gaat hierdoor omhoog). :(
Verder is er nog wat nieuws te melden op mijn website.
 
Nu wel weer even een duurzame vraag. Wie heeft er ervaring met verschillende "in dak" systemen. Ik krijg het bij mijn partner niet verkocht om op het dak van onze nieuwbouw (al is het ook de schuur, zonnepanelen te plaatsen. In dak vind ze wel een acceptabele oplossing.
Wat kost het extra?
zijn er verschillende systemen?
Is het zelf te monteren?
Wat zijn goede leveranciers?

Ik ben voor mijn huis in Ierland een jaar op zoek geweest en beurzen bezocht en offertes gehad van diverse indak PV systemen. Ik heb gekozen voor een Frans product van IRFTS genaamd easyproof evolution.
Te koop via solarclarity uit Weesp. Dit systeem is geschikt voor alle standaard maat panelen dus qua uitwisselbaarheid in geval van vervangen ideaal.
 
  • Like
Reactions: ebullio