Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Musk ziet alles super: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_energie/Musk_wil_ook_megafabriek_voor_zonnepanelen.9514472-3092.art?utm_medium=email&utm_source=SIM&utm_campaign=MIDDAY_UPDATE

Artikel is voor abonnees bedoeld, maar komt hier op neer: SolarCity heeft een jong bedrijf Silveo overgenomen dit werkt aan nieuwe generatie zonnepanelen met hoger rendement (21 % ipv. huidig +/- 17 %). Om dit te ontwikkelen en succesvol in de markt te kunnen zetten zou schaalgrootte moeten helpen. En daarom: nieuwe megafabriek nodig.
 
Musk ziet alles super: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_energie/Musk_wil_ook_megafabriek_voor_zonnepanelen.9514472-3092.art?utm_medium=email&utm_source=SIM&utm_campaign=MIDDAY_UPDATE

Artikel is voor abonnees bedoeld, maar komt hier op neer: SolarCity heeft een jong bedrijf Silveo overgenomen dit werkt aan nieuwe generatie zonnepanelen met hoger rendement (21 % ipv. huidig +/- 17 %). Om dit te ontwikkelen en succesvol in de markt te kunnen zetten zou schaalgrootte moeten helpen. En daarom: nieuwe megafabriek nodig.

Inderdaad, zonet Lyndon Rive op Bloomberg gehoord. Hij spreekt over de nood aan 400GW om in 2040 of 2050 40% van de stroom via PV te produceren omdat er toch ooit eens uit fossiele brandstoffen zal moeten gestapt worden.
En dan te denken dat ze "een fabriekje" van slechts 1GW gekocht hebben...

Enfin, het is eindelijk nog eens een goede beursweek (sinds enkele maanden)
 
yep, maar ik wil nog wat real-world meetresultaten zien.


als blijkt dat het rendement oke bij de normale windsnelheden in onze lage landen, dan ben ik geïnteresseerd.

Ja, dat is belangrijk. Het zou de eerste urban windturbine zijn met een fatsoenlijk rendement. Tot op heden werken die kleintjes niet goed. Iig zijn de kWh kosten tot nu toe veel hoger dan bij zonPV. Probleem is dat er vlak boven gebouwen erg weinig wind is. Zeker vergeleken met een metertje of 100 boven maaiveld waar de grote jongens hun energie oogsten. Die maken dan ook stroom voor een cent of 8 per kWh. Spammodus/Die windkwh's kun je natuurlijk ook gewoon bij mij kopen/spammodus
 
Ja, dat is belangrijk. Het zou de eerste urban windturbine zijn met een fatsoenlijk rendement. Tot op heden werken die kleintjes niet goed. Iig zijn de kWh kosten tot nu toe veel hoger dan bij zonPV. Probleem is dat er vlak boven gebouwen erg weinig wind is. Zeker vergeleken met een metertje of 100 boven maaiveld waar de grote jongens hun energie oogsten. Die maken dan ook stroom voor een cent of 8 per kWh. Spammodus/Die windkwh's kun je natuurlijk ook gewoon bij mij kopen/spammodus
De marge die ze aanhouden mbt wat één turbine oplevert (tussen 300 en 2500 kWh per jaar) is wel heel breed. Ik woon 15 km van de kust en bij de heersende wind waait het over mijn dak best flink, is mijn gevoel. Toen ik vorig jaar zonnepanelen liet plaatsen hadden ze een mooie rekenformule die behoorlijk nauwkeurig heeft voorspeld hoeveel rendement ik kon verwachten. Als ik enigzins zeker kon zijn dat ik, zeg, 1500 kWh per jaar zou kunnen halen, plaats ik er zó eentje (en misschien wel meer). Voor meer zonnepanelen heb ik helaas geen ruimte (aan de kant waar de zon staat, tenminste).
 
Tot nu toe net als Rsvartur geen kleine urban windmolens gezien met goed resultaat. http://kreeft.zeeland.nl/zeesterdoc/ZBI-O/ZEE/ZEE0/8012/801257_1.pdf . Maar een kopen waar de verkoper een prestatiegarantie afgeeft gelijk aan de kWh prijs?
Ja, dat is belangrijk. Het zou de eerste urban windturbine zijn met een fatsoenlijk rendement. Tot op heden werken die kleintjes niet goed. Iig zijn de kWh kosten tot nu toe veel hoger dan bij zonPV. Probleem is dat er vlak boven gebouwen erg weinig wind is. Zeker vergeleken met een metertje of 100 boven maaiveld waar de grote jongens hun energie oogsten. Die maken dan ook stroom voor een cent of 8 per kWh. Spammodus/Die windkwh's kun je natuurlijk ook gewoon bij mij kopen/spammodus
 
Tot nu toe net als Rsvartur geen kleine urban windmolens gezien met goed resultaat. http://kreeft.zeeland.nl/zeesterdoc/ZBI-O/ZEE/ZEE0/8012/801257_1.pdf . Maar een kopen waar de verkoper een prestatiegarantie afgeeft gelijk aan de kWh prijs?

Die test in Zeeland was idd nogal ontluisterend. En die stonden NB in open veld op windrijke locatie.... Met prestatiegarantie komt de koop dichterbij. Maar dan wel bij een leverancier met voldoende financiele backbone dat hij flink wat claims kan handelen.

- - - Updated - - -


Er zullen best exemplaren zijn die technisch prima producten zijn. Punt blijft om in de bebouwde omgeving op lage hoogte een plek te vinden waar voldoende wind is. In dat Zeelandse open veld werden jaargemiddelde windsnelheden gemeten van 3,8 m/s op ashoogte. Als je weet dat grote windmolens op 100 m hoogte NL een windaanbod voor hun kiezen krijgen van 6,5 tot 8,5 m/s, en als je weet dat de energieinhoud van de wind een kwadratisch verband met de windsnelheid heeft (1/2*m*v2), moeten de kleintjes het met wel heel weinig "brandstof" zien te rooien....
 
Windchallenge is echter wel veelbelovend. De molen weegt maar 10 kg! De ontwerpers zijn degene die de zeelandtest hebben beoordeeld en vonden dat het beter moest kunnen. Ze verkopen de molens al 2 jaar, maar een grote order of investeerder moet de productie van de bladen stukken goedkoper maken.
 
En dit dan? Liam F1 UWT - The Archimedes

Hij zal in Nederland bij een windsnelheid van 4,5 m/s gemiddeld tussen de 300 en 2500 kilowatt per jaar opwekken.

Met 55 kg en 1,5m diameter geen kleintje, maar de opbrengst (mits realistisch) is indrukwekkend...

- - - Updated - - -
 

Attachments

  • fgem_8110_jaar.png
    fgem_8110_jaar.png
    63.7 KB · Views: 374
Experts geloven niet de beloftes van Archimedes. Is niet goed voor de windmolen-branche

Urban windturbines worden door de windmolenbranche niet als concurrerend gezien. ZonPV ook niet. Fossiel opgewekte energie daarentegen wel. Ik zit in het bestuur van de Nederlandse windbrancheorganisatie en dit is nog nooit onderwerp van gesprek geweest. De sfeer is veel meer dat de duurzamen elkaar vasthouden om tegenwicht te bieden tegen het fossiele geweld.

Dat alles neemt niet weg dat de eerste kleine windmolen met een goed rendement zich nog moet bewijzen. ZonPV en grote windturbines hebben dat al gedaan. Als liefhebber van duurzame energie zou ik naast m'n zonnepanelen graag een goedwerkende rendabele windmolen willen hebben. Lijkt me echt cool. Maar ik weet ook dat het vlak boven mijn dak nauwelijks waait. Ik weet wel hoeveel zon er op landt... Misschien doet de Archimedes het zelfs zonder wind. We zullen zien :)
 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor rsvarthur reageert ;)

Wil niemand beledigen!

We gaan 187 Zonnepanelen aanbrengen, ben benieuwd hoeveel die op gaan leveren. Komen op een plat dak... Ik betaal op dit moment 0,10 cent (ex BTW, incl heffingen) per kW. (eerste 10.000 0,18 cent, maar verbruiken dat in 6 weken) Op dit moment 4 EV,s maar zullen er snel meer worden. Doel is om net zoveel op te wekken als we verbruiken. Heb nog plaats voor meer panelen indien nodig. Alle verlichting in het pand is LED, dus ben benieuwd. Alleen de Airco's verbruiken denk ik het meest in de zomer, maar dan heb je ook weer meer opbrengst uiteraard.